Spis treści
Jak uruchomić silnik w okresie zimowym?
Wielu właścicieli samochodów używa swoich pojazdów w obszarze, gdzie następują mroźne zimy, przez co kierowcy stale mają trudności w odpaleniu silnika w okresie zimowym. I mimo faktu, że producenci aut ciągle pracują nad poprawieniem systemów i technologii mających na celu niezawodne uruchomienie silnika pomimo warunków pogodowych, zdarza się, że silnik w ogóle nie chce się włączyć. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego tak się dzieje i jak temu zapobiec.
6 czynników, które wpływają na uruchomienie silnika w bardzo niskiej temperaturze
- Przedwczesne ogrzanie. Jest to szczególnie ważne dla silników diesla, które nie mogą zostać uruchomione w niskiej temperaturze.
Zasada działania silników diesla bazuje na tendencji paliwa do samozapłonu. Powietrze docierające do silnika jest sprężane aż jego temperatura osiągnie 700-900 °C, co jest wymagane do zapłonu wtryśniętego paliwa. Jednakże, w okresie zimowym, niemożliwym jest osiągnięcie tak wysokiej temperatury poprzez sprężenie powietrza. Dlatego, świece żarowe są używane w silniku, żeby szybko ogrzać powietrze w komorze spalania do pożądanych wartości. Wada nawet jednej świecy żarowej może spowodować problemy z włączeniem silnika, zatem należy je sprawdzić przed zimą.
Silniki benzynowe są mniej zależne od temperatury otoczenia w porównaniu do tych na diesla, jako że w tych silnikach paliwo jest zapalane przez iskry generowane przez świece zapłonowe. Mimo to, w temperaturze poniżej -24 °C, benzyna nie wyparowywuje; dlatego do tworzenia się bardziej homogenicznej mieszanki paliwowo-powietrznej w pojazdach z silnikami benzynowymi, mogą także być użyte systemy do wstępnego ogrzewania.
- Stan akumulatora. Żeby sprężyć powietrze do określonego poziomu, wymagane jest dosyć potężnie naładowany akumulator. Pojemność magazynowania energii akumulatora jest zależna od temperatury otoczenia: jeśli pojemność baterii przy +20 °C jest brana jako sto procent, wówczas przy -20 °C zmniejszy się o połowę, a przy -30 °C - do 20 % początkowej wartości. Dlatego, energia zużytego lub niewystarczająco pojemnego akumulatora nie wystarczy do włączenia rozrusznika. Poza tym, nie zaleca się używać akumulatorów z początkowym prądem poniżej 320 A w pojazdach z silnikami diesla zimą.
- Właściwości paliwa. Spalanie paliwa determinuje temperaturę jego wyparowywania i kleistości, zatem w okresie zimowym, należy używać zimowego paliwa; to odnosi się zarówno do silników benzynowych, jak i diesla. Benzyna zimowej klasy zawiera niskowrzące węglowodory, które przyczyniają się do bardziej wydajnego tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej i do ukończenia spalania w niskiej temperaturze. Zimowe paliwo diesla nie jest skłonne do krystalizacji i zachowuje wysoką płynność w niskiej temperaturze. Temperatura gęstnienia oleju napędowego może być obniżona za pomocą specjalnych dodatków, które także usuwają wodę z paliwa.
- Porządek w działaniu układu zasilania paliwem. Skuteczne tworzenie się mieszanki paliwowej wymaga dobrej atomizacji paliwa. Dlatego, filtry należy wymieniać, a wtryskiwacze czyścić na czas. Upewnij się, że zbiornik paliwa jest zawsze pełen: w pół-pustym zbiorniku skroplina tworzy się znacznie szybciej. W niskiej temperaturze może zamarznąć, co powoduje uszkodzenie pompy, zapchany przewód paliwowy i inne wady.
- Kleistość oleju. Zgęstniały smar porusza się wolniej przez kanały systemu nawilżającego. Powoduje nie tylko przyspieszone zużycie części silnika, ale także tworzy większe obciążenie na zespole napędowym. Żeby silnik uruchamiał się łatwiej w okresie zimowym, używaj oleju o odpowiednim poziomie kleistości.
- Sprzężenie w cylindrach silnika. Żeby zapewnić wymagane ciśnienie do zapłonu paliwa, komora spalania musi być szczelna. Zmniejszone sprężenie w jednym z cylindrów sprawia, że znacznie trudniej jest uruchomić silnik w okresie zimowym.
7 zaleceń od AutoDoc, które pomogą ci uruchomić silnik w naprawdę niskiej temperaturze
- Odpowietrzyj układ paliwowy, żeby zwiększyć ciśnienie do poziomu operacyjnego. Ta metoda może być jedynie używana w pojazdach, gdzie pompa paliwowa działa z włączonym zapłonem. Żeby odpowietrzyć system, włóż kluczyk i włącz drugi stopień, żeby aktywować pompę paliwową, potem po kilku sekundach wyłącz zapłon. Zaczekaj pół minuty i powtórz. Później spróbuj uruchomić silnik za pomocą rozrusznika.
- Rozgrzej akumulator. Jeśli samochód był długo pozostawiony na parkingu, włącz długie lub krótkie światła, lub wentylator grzejnika na minutę. Po krótkim rozgrzaniu, pojemność akumulatora i interwał prądu rozruchowego zwiększy się. Ale natychmiast przed uruchomieniem silnika, wyłącz wszystkie elektroniczne urządzenia, żeby nie marnować mocy akumulatora na marne.
- Rogrzej komorę spalania. Ta metoda odnosi się jedynie do pojazdów diesla. Włącz zapłon, zaczekaj, aż światło ostrzegawcze świecy żarowych zniknie, a potem wyłącz zapłon. Powtarzaj ten manewr kilka razy pod rząd. Działanie świecy żarowych szybko ogrzeje komorę spalania do wymaganego poziomu.
- Sprawdź końcówki akumulatora i jeśli to konieczne - oczyść je. Z powodu niewystarczająco wydajnych styków w obwodzie elektrycznym, opór styków zwiększa się, co zmniejsza moc prądu rozruchowego i uruchomienie silnika staje się niemożliwe.
- Naciśnij pedał sprzęgła do oporu. To zalecenie odnosi się jedynie do pojazdów z ręczną skrzynią biegów. Poprzez odłączenie silnika od skrzyni biegów, zmniejszasz obciążenie na tym pierwszym, przez co uruchomienie silnika staje się znacznie łatwiejsze.
- Nie obsługuj rozrusznika przez więcej niż 10 sekund. W przeciwnym razie, wyposażenie uruchamiające może ulec awarii. Jeśli silnik nie zostanie uruchomiony przy pierwszej próbie, spróbuj ponownie za kilka minut.
- Użyj sprejów do szybkiego uruchomienia silnika. Zaleca się używanie sprejów od producentów, takich jak Liqui Moly, Presto, Mannol i innych firm. Te spreje zawierają estry, które zapalają się przy niższych temperaturach niż paliwo. To zapewnia spalanie paliwa nie tylko w okresie zimowym, ale w warunkach dużej wilgotności, niskiego poziomu naładowania akumulatora lub kiedy tworzenie się iskry nie jest wystarczająco wydajne. Kiedy te produkty są używane, bardzo ważnym jest, żeby stosować się dokładnie do instrukcji producenta: rozpylanie zbyt dużej ilości do wlotu powietrza może uszkodzić silnik.
Konkluzja. Żeby uruchomić silnik w okresie zimowym bez problemów, przygotuj się na zimę odpowiednio wcześnie. Do tego celu, wymień olej letni na zimowy, zainstaluj nowy filtr oleju, spłucz system paliwowy, sprawdź gęstość elektrolitu w akumulatorze i jeśli to konieczne, kup akumulator o większej pojemności. Sprawdź także stan świec żarowych lub świec zapłonowych, prawidłowe działanie silnika oraz powiązanych układów. W dodatku, sprawdź napięcie paska alternatora, jako że skuteczność alternatora determinuje skuteczność ładowania akumulatora. Pamiętaj: jedynie właściwe działanie wszystkich układów pojazdu zapewnia niezawodny start niezależnie od warunków pogodowych.