• SHOP
  • CLUB
Wypróbuj konto Premium
0
Mój garaż
Dodaj pojazd
0
Artykułów #99-1648
0,00 PLN
Twój koszyk jest pusty

Jak uruchomić silnik w okresie zimowym?

Wielu właścicieli samochodów używa swoich pojazdów w obszarze, gdzie następują mroźne zimy, przez co kierowcy stale mają trudności w odpaleniu silnika w okresie zimowym. I mimo faktu, że producenci aut ciągle pracują nad poprawieniem systemów i technologii mających na celu niezawodne uruchomienie silnika pomimo warunków pogodowych, zdarza się, że silnik w ogóle nie chce się włączyć. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego tak się dzieje i jak temu zapobiec.

6 czynników, które wpływają na uruchomienie silnika w bardzo niskiej temperaturze

  1. Przedwczesne ogrzanie. Jest to szczególnie ważne dla silników diesla, które nie mogą zostać uruchomione w niskiej temperaturze.

Zasada działania silników diesla bazuje na tendencji paliwa do samozapłonu. Powietrze docierające do silnika jest sprężane aż jego temperatura osiągnie 700-900 °C, co jest wymagane do zapłonu wtryśniętego paliwa. Jednakże, w okresie zimowym, niemożliwym jest osiągnięcie tak wysokiej temperatury poprzez sprężenie powietrza. Dlatego, świece żarowe są używane w silniku, żeby szybko ogrzać powietrze w komorze spalania do pożądanych wartości. Wada nawet jednej świecy żarowej może spowodować problemy z włączeniem silnika, zatem należy je sprawdzić przed zimą.

Silniki benzynowe są mniej zależne od temperatury otoczenia w porównaniu do tych na diesla, jako że w tych silnikach paliwo jest zapalane przez iskry generowane przez świece zapłonowe. Mimo to, w temperaturze poniżej -24 °C, benzyna nie wyparowywuje; dlatego do tworzenia się bardziej homogenicznej mieszanki paliwowo-powietrznej w pojazdach z silnikami benzynowymi, mogą także być użyte systemy do wstępnego ogrzewania.

  1. Stan akumulatora. Żeby sprężyć powietrze do określonego poziomu, wymagane jest dosyć potężnie naładowany akumulator. Pojemność magazynowania energii akumulatora jest zależna od temperatury otoczenia: jeśli pojemność baterii przy +20 °C jest brana jako sto procent, wówczas przy -20 °C zmniejszy się o połowę, a przy -30 °C - do 20 % początkowej wartości. Dlatego, energia zużytego lub niewystarczająco pojemnego akumulatora nie wystarczy do włączenia rozrusznika. Poza tym, nie zaleca się używać akumulatorów z początkowym prądem poniżej 320 A w pojazdach z silnikami diesla zimą.
  2. Właściwości paliwa. Spalanie paliwa determinuje temperaturę jego wyparowywania i kleistości, zatem w okresie zimowym, należy używać zimowego paliwa; to odnosi się zarówno do silników benzynowych, jak i diesla. Benzyna zimowej klasy zawiera niskowrzące węglowodory, które przyczyniają się do bardziej wydajnego tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej i do ukończenia spalania w niskiej temperaturze. Zimowe paliwo diesla nie jest skłonne do krystalizacji i zachowuje wysoką płynność w niskiej temperaturze. Temperatura gęstnienia oleju napędowego może być obniżona za pomocą specjalnych dodatków, które także usuwają wodę z paliwa.
  3. Porządek w działaniu układu zasilania paliwem. Skuteczne tworzenie się mieszanki paliwowej wymaga dobrej atomizacji paliwa. Dlatego, filtry należy wymieniać, a wtryskiwacze czyścić na czas. Upewnij się, że zbiornik paliwa jest zawsze pełen: w pół-pustym zbiorniku skroplina tworzy się znacznie szybciej. W niskiej temperaturze może zamarznąć, co powoduje uszkodzenie pompy, zapchany przewód paliwowy i inne wady.
  4. Kleistość oleju. Zgęstniały smar porusza się wolniej przez kanały systemu nawilżającego. Powoduje nie tylko przyspieszone zużycie części silnika, ale także tworzy większe obciążenie na zespole napędowym. Żeby silnik uruchamiał się łatwiej w okresie zimowym, używaj oleju o odpowiednim poziomie kleistości.
  5. Sprzężenie w cylindrach silnika. Żeby zapewnić wymagane ciśnienie do zapłonu paliwa, komora spalania musi być szczelna. Zmniejszone sprężenie w jednym z cylindrów sprawia, że znacznie trudniej jest uruchomić silnik w okresie zimowym.

7 zaleceń od AutoDoc, które pomogą ci uruchomić silnik w naprawdę niskiej temperaturze

  1. Odpowietrzyj układ paliwowy, żeby zwiększyć ciśnienie do poziomu operacyjnego. Ta metoda może być jedynie używana w pojazdach, gdzie pompa paliwowa działa z włączonym zapłonem. Żeby odpowietrzyć system, włóż kluczyk i włącz drugi stopień, żeby aktywować pompę paliwową, potem po kilku sekundach wyłącz zapłon. Zaczekaj pół minuty i powtórz. Później spróbuj uruchomić silnik za pomocą rozrusznika.
  2. Rozgrzej akumulator. Jeśli samochód był długo pozostawiony na parkingu, włącz długie lub krótkie światła, lub wentylator grzejnika na minutę. Po krótkim rozgrzaniu, pojemność akumulatora i interwał prądu rozruchowego zwiększy się. Ale natychmiast przed uruchomieniem silnika, wyłącz wszystkie elektroniczne urządzenia, żeby nie marnować mocy akumulatora na marne.
  3. Rogrzej komorę spalania. Ta metoda odnosi się jedynie do pojazdów diesla. Włącz zapłon, zaczekaj, aż światło ostrzegawcze świecy żarowych zniknie, a potem wyłącz zapłon. Powtarzaj ten manewr kilka razy pod rząd. Działanie świecy żarowych szybko ogrzeje komorę spalania do wymaganego poziomu.
  4. Sprawdź końcówki akumulatora i jeśli to konieczne - oczyść je. Z powodu niewystarczająco wydajnych styków w obwodzie elektrycznym, opór styków zwiększa się, co zmniejsza moc prądu rozruchowego i uruchomienie silnika staje się niemożliwe.
  5. Naciśnij pedał sprzęgła do oporu. To zalecenie odnosi się jedynie do pojazdów z ręczną skrzynią biegów. Poprzez odłączenie silnika od skrzyni biegów, zmniejszasz obciążenie na tym pierwszym, przez co uruchomienie silnika staje się znacznie łatwiejsze.
  6. Nie obsługuj rozrusznika przez więcej niż 10 sekund. W przeciwnym razie, wyposażenie uruchamiające może ulec awarii. Jeśli silnik nie zostanie uruchomiony przy pierwszej próbie, spróbuj ponownie za kilka minut.
  7. Użyj sprejów do szybkiego uruchomienia silnika. Zaleca się używanie sprejów od producentów, takich jak Liqui Moly, Presto, Mannol i innych firm. Te spreje zawierają estry, które zapalają się przy niższych temperaturach niż paliwo. To zapewnia spalanie paliwa nie tylko w okresie zimowym, ale w warunkach dużej wilgotności, niskiego poziomu naładowania akumulatora lub kiedy tworzenie się iskry nie jest wystarczająco wydajne. Kiedy te produkty są używane, bardzo ważnym jest, żeby stosować się dokładnie do instrukcji producenta: rozpylanie zbyt dużej ilości do wlotu powietrza może uszkodzić silnik.

Konkluzja. Żeby uruchomić silnik w okresie zimowym bez problemów, przygotuj się na zimę odpowiednio wcześnie. Do tego celu, wymień olej letni na zimowy, zainstaluj nowy filtr oleju, spłucz system paliwowy, sprawdź gęstość elektrolitu w akumulatorze i jeśli to konieczne, kup akumulator o większej pojemności. Sprawdź także stan świec żarowych lub świec zapłonowych, prawidłowe działanie silnika oraz powiązanych układów. W dodatku, sprawdź napięcie paska alternatora, jako że skuteczność alternatora determinuje skuteczność ładowania akumulatora. Pamiętaj: jedynie właściwe działanie wszystkich układów pojazdu zapewnia niezawodny start niezależnie od warunków pogodowych.

AUTODOC Bestsellery: cześci w korzystnej cenie

EXIDE EQUIPMENT ES900 Akumulator 12V 80Ah 540A B0 Akumulator żelowy
Informacja o towar
  • Linia produktów: EQUIPMENT
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 80
  • Akumulator: Akumulator żelowy
  • Położenie biegunów 0
  • Wykonanie strefy podłogowej: B0
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 540
  • Długość [mm]: 350
  • Szerokość [mm]: 175
  • Wysokość [mm]: 190
  • Napięcie [V]: 12
  • informacja uzupełniająca: Equipment GEL
  • Moc znamionowa [Wh]: 900
  • EXIDE: Akumulator
  • Numer artykułu: ES900
  • Nasza cena: 1189,48 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
EXIDE Akumulator
Numer artykułu: ES900
1189,48 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
MANN-FILTER HU 711/51 x Filtr oleju z uszczelnieniem, Wkład filtra
Informacja o towar
  • Rodzaj filtra: Wkład filtra
  • Wysokość [mm]: 69
  • Średnica wewnętrzna [mm]: 29
  • Średnica wewnętrzna 2 [mm]: 29
  • Średnica [mm]: 64
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z uszczelnieniem
  • MANN-FILTER: Filtr oleju
  • Numer artykułu: HU 711/51 x
  • Nasza cena: 34,40 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
MANN-FILTER Filtr oleju
Numer artykułu: HU 711/51 x
34,40 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
ILZKBR7B8DG NGK Bi-Hex 95770 świeca zapłonowa M12 x 1,25, Rozmiar klucza: 14 mm
Informacja o towar
  • Rozmiar klucza: 14 mm
  • świeca zapłonowa: Elektroda środkowa irydowa, 1 elektroda masowa, odkłócony, 5 kOhm, z płaskim gniazdem uszczelki
  • Długość gwintu [mm]: 26,5
  • Położenie elektrod [mm]: 5,0
  • Wymiar gwintu: M12 x 1,25
  • Wersja: Bi-Hex
  • NGK: świeca zapłonowa
  • Numer artykułu: 95770
  • Warunki: nowy
Szczegóły
NGK świeca zapłonowa
Numer artykułu: 95770
67,50 PLN
(Cena za sztukę)
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
78424707 MAHLE ORIGINAL OX 188D Filtr oleju z uszczelnieniem, Wkład filtra
Informacja o towar
  • Rodzaj filtra: Wkład filtra
  • Wysokość [mm]: 140,7
  • Średnica wewnętrzna 2 [mm]: 29
  • Wysokość 1 [mm]: 93
  • Średnica [mm]: 71,5, 72
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z uszczelnieniem
  • Wysokość 2 [mm]: 140,7
  • Średnica wewnętrzna 3 [mm]: 16,0
  • Ciężar netto [g]: 101, 79
  • Wysokość opakowania [cm]: 14,5, 14,50
  • Szerokość opakowania [cm]: 7,49, 7,50
  • Długość opakowania [cm]: 7,5
  • MAHLE ORIGINAL: Filtr oleju
  • Numer artykułu: OX 188D
  • Nasza cena: 30,06 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
MAHLE ORIGINAL Filtr oleju
Numer artykułu: OX 188D
30,06 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
MANN-FILTER HU 6004 x Filtr oleju z uszczelnieniem, Wkład filtra
Informacja o towar
  • Rodzaj filtra: Wkład filtra
  • Wysokość [mm]: 134
  • Średnica wewnętrzna [mm]: 18
  • Średnica wewnętrzna 2 [mm]: 18
  • Średnica [mm]: 54, 53
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z uszczelnieniem
  • MANN-FILTER: Filtr oleju
  • Numer artykułu: HU 6004 x
  • Nasza cena: 63,50 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
MANN-FILTER Filtr oleju
Numer artykułu: HU 6004 x
63,50 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
MANN-FILTER HU 716/2 x Filtr oleju z uszczelnieniem, Wkład filtra
Informacja o towar
  • Rodzaj filtra: Wkład filtra
  • Wysokość [mm]: 99
  • Średnica wewnętrzna [mm]: 26
  • Średnica wewnętrzna 2 [mm]: 19,6
  • Średnica [mm]: 66, 72
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z uszczelnieniem
  • MANN-FILTER: Filtr oleju
  • Numer artykułu: HU 716/2 x
  • Nasza cena: 37,69 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
MANN-FILTER Filtr oleju
Numer artykułu: HU 716/2 x
37,69 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
EK950 (017AGM) EXIDE Start-Stop EK950 Akumulator 12V 95Ah 850A B13 Akumulator AGM
Informacja o towar
  • Linia produktów: Start-Stop
  • Pojemność akumulatora [Ah]: 95
  • Akumulator: Akumulator AGM
  • Położenie biegunów 0
  • Wykonanie strefy podłogowej: B13
  • Prąd zimnego rozruchu wg EN [A]: 850
  • Długość [mm]: 353
  • Szerokość [mm]: 175
  • Wysokość [mm]: 190
  • Napięcie [V]: 12
  • DIN / ISO: L5
  • Rodzaj bieguna: 1
  • EXIDE: Akumulator
  • Numer artykułu: EK950
  • Nasza cena: 1179,21 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
EXIDE Akumulator
Numer artykułu: EK950
1179,21 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
77642077 MAHLE ORIGINAL OC 47 Filtr oleju 3/4
Informacja o towar
  • Rodzaj filtra: Filtr przykręcany
  • Wysokość [mm]: 119,5, 120
  • Wymiar gwintu: 3 / 4"-16UNF-2B
  • Średnica pierścienia uszczelniającego [mm]: 62,0
  • Nr artykułu zalecanego narzędzia specjalnego: OCS 1
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z dwoma zaworami zwrotnymi
  • Średnica [mm]: 76,0
  • średnica 2 [mm]: 71,0, 72,0
  • Rodzaj zaworu: Zawór przepływowy
  • Moment dokręcenia [Nm]: 20
  • Wysokość opakowania [cm]: 11,99, 12,50
  • Ciężar netto [g]: 358, 396
  • Szerokość opakowania [cm]: 7,85, 8,00
  • Długość opakowania [cm]: 7,9, 8,0
  • MAHLE ORIGINAL: Filtr oleju
  • Numer artykułu: OC 47
  • Nasza cena: 27,58 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
MAHLE ORIGINAL Filtr oleju
Numer artykułu: OC 47
27,58 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
ZKBR7A-HTU NGK Bi-Hex 91785 świeca zapłonowa M12 x 1,25, Rozmiar klucza: 14 mm
Informacja o towar
  • Rozmiar klucza: 14 mm
  • świeca zapłonowa: z płaskim gniazdem uszczelki, Elektorda środkowa niklowa, 3 elektrody masowe, odkłócony, 5 kOhm, Przyłącze stałe SAE
  • Długość gwintu [mm]: 24,2
  • Położenie elektrod [mm]: 9,3
  • Wymiar gwintu: M12 x 1,25
  • Wersja: Bi-Hex
  • NGK: świeca zapłonowa
  • Numer artykułu: 91785
  • Warunki: nowy
Szczegóły
NGK świeca zapłonowa
Numer artykułu: 91785
52,73 PLN
(Cena za sztukę)
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
CT 1028 WP4 CONTITECH CT1028WP4 Zestaw paska rozrządu + pompa wody Il. zębów: 120, Szerokość: 30 [mm]
Informacja o towar
  • Liczba zębów: 120
  • Szerokość [mm]: 30
  • Wysokość opakowania [cm]: 18,7
  • Długość opakowania [cm]: 19,5
  • Szerokość opakowania [cm]: 18,2
  • Ciężar [kg]: 2,093
  • CONTITECH: Zestaw paska rozrządu + pompa wody
  • Numer artykułu: CT1028WP4
  • Nasza cena: 512,22 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
CONTITECH Zestaw paska rozrządu + pompa wody
Numer artykułu: CT1028WP4
512,22 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
MANN-FILTER HU 712/8 x Filtr oleju z uszczelnieniem, Wkład filtra
Informacja o towar
  • Rodzaj filtra: Wkład filtra
  • Wysokość [mm]: 87
  • Średnica wewnętrzna [mm]: 28
  • Średnica wewnętrzna 2 [mm]: 30
  • Średnica [mm]: 59, 62
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z uszczelnieniem
  • MANN-FILTER: Filtr oleju
  • Numer artykułu: HU 712/8 x
  • Nasza cena: 27,55 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
MANN-FILTER Filtr oleju
Numer artykułu: HU 712/8 x
27,55 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
CT 957 WP3 CONTITECH CT957WP3 Zestaw paska rozrządu + pompa wody Il. zębów: 130, Szerokość: 20 [mm]
Informacja o towar
  • Liczba zębów: 130
  • Szerokość [mm]: 20
  • z rolkami: 3
  • Wysokość opakowania [cm]: 18,7
  • Długość opakowania [cm]: 19,5
  • Szerokość opakowania [cm]: 18,2
  • Liczba zębów 2: 58
  • Szerokość 2 [mm]: 17
  • Ciężar [kg]: 2,249
  • 2 paski
  • CONTITECH: Zestaw paska rozrządu + pompa wody
  • Numer artykułu: CT957WP3
  • Nasza cena: 510,15 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
CONTITECH Zestaw paska rozrządu + pompa wody
Numer artykułu: CT957WP3
510,15 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
FEBI BILSTEIN 17430 Rolka napinacza, pasek klinowy wielorowkowy
Informacja o towar
  • Średnica [mm]: 92
  • Ciężar [kg]: 0,314
  • Materiał: Metal
  • dla numeru OE: 119 200 14 70
  • Szerokość powierzchni przylegania rolki [mm]: 31
  • FEBI BILSTEIN: Rolka napinacza, pasek klinowy wielorowkowy
  • Numer artykułu: 17430
  • Nasza cena: 199,45 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
FEBI BILSTEIN Rolka napinacza, pasek klinowy wielorowkowy
Numer artykułu: 17430
199,45 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
K&N Filters 33-3005 Filtr powietrza 32[mm], 178[mm], 294[mm], kwadratowy, filtr o podwyższonej trwałości
Informacja o towar
  • Rodzaj filtra: filtr o podwyższonej trwałości
  • Kształt: kwadratowy
  • Długość [mm]: 294
  • Szerokość [mm]: 178
  • Wysokość [mm]: 32
  • K&N Filters: Filtr powietrza
  • Numer artykułu: 33-3005
  • Nasza cena: 328,20 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
K&N Filters Filtr powietrza
Numer artykułu: 33-3005
328,20 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
MANN-FILTER W 940 Filtr oleju 3/4-16 UNF, z zaworem zwrotnym, Filtr przykręcany
Informacja o towar
  • Rodzaj filtra: Filtr przykręcany
  • Wysokość [mm]: 142
  • Wymiar gwintu: 3 / 4-16 UNF
  • Ciśnienie otwarcia zaworu bocznikowego [bar]: 2,5
  • Nr artykułu zalecanego narzędzia specjalnego: LS 9
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z zaworem zwrotnym
  • Średnica [mm]: 93
  • Średnica pierścienia uszczelniającego: 62
  • Średnica zewnętrzna pierścienia uszczelniającego: 71
  • MANN-FILTER: Filtr oleju
  • Numer artykułu: W 940
  • Nasza cena: 40,02 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
MANN-FILTER Filtr oleju
Numer artykułu: W 940
40,02 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy

Popularne posty

Zapisz się się do naszych newsletterów

Aby otrzymywać nasze najnowsze wiadomości i porady prosimy o podanie swojego adres e-mail: