Spis treści
Miska olejowa w samochodzie: gdzie jest i objawy uszkodzenia
Olej w silnikach spalinowych pełni newralgiczną rolę, a bez niego jednostka napędowa może szybko ulec zatarciu. Miska olejowa jest kluczowa dla prawidłowej pracy całego układu smarowania i pełni istotne funkcje – nie odpowiada jedynie za zbieranie oleju. Dowiedz się, gdzie jest miska olejowa, jakie obawy niesie za sobą uszkodzona miska olejowa, a także co zrobić, gdy pęknięta miska olejowa zaczyna cieknąć. Sprawdź także, czy naprawa takiej usterki jest problematyczna i ile może kosztować.
Rola układu smarowania w pracy silnika spalinowego
Zanim dowiesz się, jakie znaczenie ma miska olejowa w samochodzie powinieneś zrozumieć, jak duże zagrożenie dla silnika może spowodować uszkodzona miska olejowa. Jest to newralgiczny element całego układu smarowania, a jej awaria może spowodować wyciek oleju będącego kluczowym dla zachowania płynnej pracy jednostki napędowej. Olej odpowiada za smarowanie ruchomych elementów, co pozwala zredukować tarcie i uniknąć mechanicznego uszkodzenia. Ponadto wspomaga chłodzenie silnika, co jest powodowane odprowadzaniem ciepła przez nagrzewający się olej.
Brak optymalnego chłodzenia może powodować przegrzanie się silnika, a w połączeniu ze zbyt słabym smarowaniem może to spowodować nawet zatarcie jednostki. Miska olejowa samochodowe musi więc być szczelna, by tego uniknąć, a większe wycieki są powodem do natychmiastowego przerwania jazdy i skontrolowania stanu oleju silnikowego.
RIDEX Miska olejowa
ze śrubą spustową oleju, bez otworu na czujnik stanu oleju, bez uszczelki miski olejowej, z pierścieniem uszczelniającym, Aluminium
FEBI BILSTEIN Miska olejowa
ze śrubą spustową oleju, z uszczelką miski olejowej, Stal
ACKOJA Miska olejowa
ze śrubą spustową oleju, bez uszczelnienia, blacha stalowa
FEBI BILSTEIN Miska olejowa
bez śruby spustowej oleju, Stal
Miska olejowa w samochodzie – funkcje
Kluczowa funkcja, jaką pełni miska olejowa w samochodzie to zbieranie oleju. To waśnie tu gromadzi się olej spływający z różnych części silnika (m.in. głowicy cylindrów, korbowodów, wału korbowego itd.). Następnie olej jest gotowy do dalszego obiegu. Aktualnie w większości aut miska olejowa ma taki kształt, by dodatkowo wychwytywać większe osady, zanieczyszczenia chemiczne, czy opiłki metalu powstające w wyniku tarcia o siebie metalowych elementów silnika. Miska separuje odpady i niejako wspomaga pracę filtra oleju samochodu, co pozwala przedłużyć żywotność samego silnika.
Uszkodzona miska olejowa to problem, który spowoduje nieprawidłową pracę pompy olejowej. Wynika to z faktu, że pompa może działać prawidłowo tylko wtedy, gdy w misce olejowej będzie odpowiedni poziom oleju. Dodatkowo miska olejowa pozwala na schłodzenie oleju ze względu na miejsce ulokowania. To pozwala efektywniej chłodzić jednostkę napędową.
Gdzie jest miska olejowa?
To, gdzie jest miska olejowa możesz łatwo sprawdzić, jeśli już dochodzi do wycieków. Właśnie tam, gdzie skapuje olej ulokowana jest miska olejowa, jednak zawsze pamiętaj, by przed podjęciem prób naprawy dokładnie zdiagnozować, czy to właśnie ten komponent jest uszkodzony. Ta część znajduje się bezpośrednio pod silnikiem. Umieszczając auto na podnośniku znajdziesz miskę olejową pod blokiem silnika. Niemal w każdym aucie dostęp do niej jest dość łatwy. Zazwyczaj znajdują się w niej śruby drenażowe umożliwiające usunięcie starego oleju i wymianę na nowy.
Uszkodzona miska olejowa – objawy
Uszkodzona miska olejowa zazwyczaj powoduje wyciek. Wtedy zauważysz plamy oleju pod samochodem. Mogą one być niewielkie, co ma miejsce często wtedy, gdy uszczelka pod miską olejową się zużyje i przestaje pełnić swoją funkcję. Jeśli urwiesz miskę olejową najeżdżając np. na wysoki krawężnik, prawdopodobnie dojdzie do wycieku niemal całego oleju, co spowoduje bardzo dużą plamę pod samochodem. Wtedy nie należy kontynuować jazdy gdyż grozi to zatarciem silnika. Miska olejowa Golf 4 jest łatwa do kupienia, więc nie stanowi to problemu.
Kolejnym z objawów będą powolne wycieki, które trudno zauważyć mimo wszystko mogą wiązać się z regularnym obniżaniem się poziomu oleju. Jeśli zajrzysz pod podwozie auta i okaże się, że miska olejowa jest cała w oleju, prawdopodobnie doszło do nieszczelności na uszczelce. Gdy poziom oleju mocno opadnie, zauważysz problem z ciśnieniem oleju. Czasem spowoduje to nawet niepokojące hałasy dobiegające z silnika, które są pokłosiem niedostatecznego smarowania. Pęknięta miska olejowa wymaga natychmiastowej wymiany.
3RG Zestaw naprawczy, miska olejowa
AIC Miska olejowa
z otworem na czujnik poziomu oleju
ABAKUS Miska olejowa
VAICO Miska olejowa
z dodatkami, bez uszczelnienia, ze śrubą spustową oleju, Aluminium, Oryginalna jakożż VAICO
ACKOJA Miska olejowa
bez uszczelnienia, ze śrubą spustową oleju, blacha stalowa
Jak naprawić lub wymienić miskę olejową w samochodzie?
W samochodach stosuje się różne rodzaje misek olejowych. Są to:
- Sucha miska olejowa – jest to oddzielny element niezależny od skrzyni korbowej. Mocuje się ją do bloku silnika.
- Mokra miska olejowa – jest to element integralny ze skrzynią korbową. Pełni te same funkcje co miski olejowe suche, jednak zazwyczaj są bardziej zaawansowane technologicznie, więc okazują się bardziej efektywne. Zapewniają lepszą cyrkulację oleju i są mniej awaryjne. Ich wadą jest to, że są o wiele trudniejsze i droższe w wymianie.
Jeśli okaże się, że mokra miska olejowa od spodu zaczyna cieknąć, może to być dużo droższa w naprawie awaria, niż wymiana suchej miski olejowej. Zwykła miska to średni koszt na poziomie od 250 do 400 zł, a koszty robocizny także nie są wysokie. Czasem okazuje się, że uszczelka pod miskę olejową wymaga wymiany – wtedy koszty są niższe. Sama naprawa powinna trwać nie więcej, niż 2-3 godziny jednak jest to zależne od modelu auta i od tego, jaki masz rodzaj miski olejowej w samochodzie. Przed naprawą upewnij się, że za wyciek na pewno odpowiada sama miska olejowa, a nie inne elementy, takie jak silnik.
TOP produkty powiązane z tym tematem: