Spis treści
Uszczelniacz wału korbowego: objawy wycieku
Wał korbowy w silniku spalinowy pełni niezwykle istotną funkcję, gdyż jest elementem przeniesienia napędu. Uszczelniacz wału korbowego odpowiada za zapobieganie wyciekom oleju, a także uniemożliwienie dostawania się zanieczyszczeń do wału korbowego z zewnątrz. Dowiedz się, co zrobić, gdy zobaczysz wyciek na uszczelniaczu wału korbowego, a także jakie objawy spowoduje awaria tego komponentu. Sprawdź również, czy to niebezpieczna usterka i ile może kosztować naprawa.
Za co odpowiada wał korbowy w samochodzie?
By zrozumieć, jak ważny jest efektywny uszczelniacz wału korbowego, najpierw musisz zrozumieć, za co odpowiada sam wał korbowy. Jest to komponent odpowiadający bezpośrednio za konwersję ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy. Efektem tego jest możliwość przeniesienia napędu z pracującego silnika na koła (przy pomocy odpowiednich komponentów). Sam wał korbowy samochodu i jego prawidłowa praca jest kluczowa, by moc silnika i generowana siła była przenoszona na koła.
Uszczelniacz wału korbowego – funkcje
Wał korbowy jest elementem ruchomym pracującym z bardzo wysoką intensywnością, więc potrzebuje smarowania. Uszczelniacz wału korbowego odpowiada za to, by nie dochodziło do wycieków oleju w miejscu łączenia wału korbowego z innymi elementami przeniesienia napędu. Jest to jedna z funkcji. Wyciek na uszczelniaczu wału korbowego mówi o tym, że doszło o nieszczelności. Poza samym wyciekiem zachodzi wtedy ryzyko, że do dość delikatnego mechanizmu wału korbowego mogą dostać się zanieczyszczenia z zewnątrz. Jest to bardzo niebezpieczne, gdyż grozi uszkodzeniem mechanicznym wału.
Uszkodzony uszczelniacz wału korbowego może spowodować także, że cylindry silnika stracą kompresję. Jest to zjawisko, które spowoduje istotny spadek mocy silnika, zwiększy spalanie, a w skrajnych przypadkach unieruchomi samochód. Ponadto uszczelniacz odpowiada za ochroną łożysk, które mogą zostać uszkodzone gdy dojdzie do wycieku oleju silnikowego samochodu.
ELRING Pierscień uszczelniający wału, wał korbowy
Guma z wkładem tekstylnym
ELRING Pierscień uszczelniający wału, wał korbowy
MVQ (silikon-kauczuk)
REINZ Pierscień uszczelniający wału, wał korbowy
PTFE (Polytetrafluorethylen)/ACM (Polyacryl-Kautschuk)
CORTECO Pierscień uszczelniający wału, wał korbowy
z kołnierzem, z tuleją montażową, od strony czołowej, PTFE (Polytetrafluorethylen)
REINZ Pierscień uszczelniający wału, wał korbowy
z kołnierzem, PTFE (Polytetrafluorethylen)
Uszkodzony uszczelniacz wału korbowego – objawy
Uszkodzony uszczelniacz wału korbowego objawy daje mało widoczne, jednak tylko w krótkiej perspektywie. Najbardziej charakterystyczny jest wyciek oleju spod silnika, co możesz zauważyć po plamach pod samochodem. Jednocześnie będzie następowało istotne zmniejszanie się poziomu oleju (ponad normę przewidzianą przez producenta auta). Widoczne gołym okiem wycieki to jednak niejedyny objaw, gdyż często nieszczelność może być nieduża.
Wyciek uszczelniacza wału korbowego może spowodować także dostawanie się do skrzyni korbowej wody lub płynu chłodzącego. Będzie to objawiać się pojawieniem białego osadu na pokrywie skrzyni (po wewnętrznej stronie). Z łatwo zauważalnych objawów możesz też dostrzec biały lub szary dym wydechowy – oznacza to, że uszczelniacz przepuszcza płyn chłodzący. Finalnie gdy oleju w obiegu będzie za mało wyciek na uszczelniaczu wału korbowego może spowodować głośniejszą pracę silnika, choć jest to pośredni objaw. Dostrzegając problem ze zmniejszającą się ponad normę ilością oleju, skonsultuj to z doświadczonym mechanikiem, by precyzyjnie znaleźć przyczynę. Uszczelniacz wału korbowego Audi A4 B5 jest łatwy do kupienia, więc ewentualna naprawa nie powinna stanowić problemu.
Wyciek na uszczelniaczu wału korbowego – co zrobić?
Jeśli okaże się, że faktycznie uszkodzony uszczelniacz wału korbowego uległ awarii, najczęściej trzeba go wymienić. Wcześniej jednak postaraj się dokładnie sprawdzić, czy za wyciek oleju na pewno odpowiada właśnie ten komponent. Zweryfikuj, czy tylko uszczelniacz wału korbowego przecieka, a także, czy w innych miejscach silnika nie ma wycieków. W niektórych sytuacjach, jeśli wyciek okazuje się niewielki, można skorzystać ze specjalistycznych preparatów, które uszczelnią wyciek. Stosuje się je tylko przy małych wyciekach, a ponadto nie jest to rozwiązanie na dłuższą metę. Stosują je będziesz jednak mógł przejechać od kilkuset do nawet kilku tysięcy kilometrów, zanim oddasz auto do mechanika.
Gdy wymieniasz uszczelniacz wału korbowego, powinieneś też od razu wymienić olej. Często będzie go zdecydowanie za mało (nawet jeśli wyciek nie był duży), a ponadto mogło dojść do pojawienia się wewnątrz obiegu zanieczyszczeń mechanicznych. Standardowo w większości aut uszczelniacz wału korbowego powinien wytrzymać przebieg na poziomie od 100 do 150 tys. km. Czasem może to być nieco więcej.
Sposób i koszty naprawy uszczelniacza wału korbowego
Uszkodzony uszczelniacz wału korbowego objawy daje na tyle poważne, że nie należy bagatelizować tego problemu, gdyż grozi to uszkodzeniem jednostki napędowej. Koszty robocizny podczas wymiany tego komponentu wynoszą średnio kilkaset złotych. Uszczelniacz wału korbowego cena jest zależna od modelu samochodu, jednak średnio jest od 100 do 200 zł. Koszt wymiany będą wyższe od części, gdyż jest to dość czasochłonne zadanie.
TOP produkty powiązane z tym tematem: