Spis treści
Renault Trafic: problemy z EGR, Adblue i typowe awarie
Renault Trafic to jeden z najpopularniejszych samochodów dostawczych w Europie – ceniony za praktyczność, oszczędne silniki i stosunkowo niskie koszty utrzymania. Jednak, jak każde auto, nie jest wolny od typowych problemów i usterek. W tym artykule przyglądamy się najczęściej występującym awariom, takim jak kłopoty z zaworem EGR, układem AdBlue czy skrzynią automatyczną. Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy eksploatacji Trafica, jak rozpoznać objawy awarii i jakie rozwiązania proponują mechanicy.
Renault Trafic – opinie
Model Renault Trafic obecny jest na rynku od 1980 roku. Aktualnie oferowana jest trzecia generacja (od 2014 roku), która w 2019 przeszła istotną modernizację (m.in. zmiana gamy silników na 2.0 Blue dCi z systemem AdBlue).
Trafic zbiera pozytywne opinie szczególnie wśród przedsiębiorców – auto jest praktyczne, stosunkowo tanie w utrzymaniu, a auto części do Renault Trafic są dobrze dostępne. Mechanicy podkreślają, że koszty napraw eksploatacyjnych nie należą do najwyższych.

Silniki Renault Trafic – 1.6 dCi i 2.0 Blue dCi
Oferta silnikowa Trafica w ostatnich latach ewoluowała – od sprawdzonych jednostek 1.6 dCi po nowsze 2.0 Blue dCi. Obie wersje mają swoje mocne strony, ale także typowe słabości, o których warto wiedzieć przed zakupem lub w trakcie eksploatacji.
- 1.6 dCi / biturbo (2014–2019)
- zalety: niskie spalanie, wysoka trwałość, popularność także w innych modelach;
- typowe problemy: łańcuch rozrządu, jeśli zaniedbana zostanie wymiana oleju.
- 2.0 Blue dCi (2019+)
- zalety: lepsze osiągi, dostosowany do norm Euro 6d;
- typowe problemy: układ AdBlue (czujniki, wycieki, komunikaty o ograniczeniu rozruchu).
Mechanicy podkreślają, że regularna i częstsza wymiana oleju niż zalecana przez producenta znacząco przedłuża żywotność jednostek. Równie istotna jest kontrola układu dolotowego i podzespołów takich jak turbosprężarka Renault Trafic.
FRENKIT Zestaw naprawczy, pompa sprzęgła
19 [mm]
MOTUL Olej silnikowy
5W-40, 5l
BOSCH Żarówka, swiatła postojowe / swiatła pozycyjne
W5W, 12V, 5W
MANNOL Olej silnikowy
5W-40, 5l
ELF Olej silnikowy
5W-30, 5l
Specjaliści AUTODOC sugerują także regularną diagnostykę układu AdBlue i zaworu EGR, aby uniknąć kosztownych awarii w nowszych jednostkach 2.0 Blue dCi.

Zawór EGR Renault Trafic 2.0 DCI – objawy
Problemy z zaworem EGR występują częściej w rocznikach 2014–2019 (1.6 dCi), ale sporadycznie także w nowszych 2.0 Blue dCi. Do typowych objawów należą:
- czarny dym z rury wydechowej,
- gaśnięcie silnika na wolnych obrotach,
- spadki mocy i brak dynamiki podczas przyspieszania,
- szarpanie przy ruszaniu.
Rozwiązania:
- zawór EGR Renault Trafic powinien zostać wyczyszczony (jeśli jest zabrudzony, a nie uszkodzony),
- wymiana (część jest łatwo dostępna, a wymiana jest prosta).
MAXGEAR Akumulator
12V 70Ah 760A Akumulator AGM, Biegun dodatni z prawej
VALEO Czujniki parkowania
z tyłu, z czujnikiem, Liczba czujników: 4
EXIDE Akumulator
12V 70Ah 760A Akumulator EFB
DR.MOTOR AUTOMOTIVE Pierżcień uszczelniający, obudowa wtryskiwacza
Średnica wewnętrzna: 2,80[mm]
LIQUI MOLY Olej silnikowy
5W-30, 4l
Renault Trafic – uszkodzony czujnik AdBlue
Po modernizacji w 2019 r. wprowadzono system AdBlue, który bywa źródłem problemów. Typowe awarie to:
- wycieki z układu (np. uszczelki, przewody),
- awarie czujników poziomu i temperatury,
- komunikat o odliczaniu kilometrów do blokady rozruchu.
W przypadku awarii pojazd najczęściej zapala kontrolkę i ostrzeżenie o konieczności serwisu. Jeśli problem zostanie zignorowany, auto może odmówić rozruchu.
Renault Trafic ze skrzynią automatyczną – opinie
Renault Trafic z automatem korzysta z 6-biegowej skrzyni EDC (dwusprzęgłowej). Opinie kierowców są mieszane:
- zalety: wygoda w mieście i przy dłuższych trasach,
- wady: charakterystyczne hamowanie silnikiem przy redukcjach oraz szarpnięcia przy niskich prędkościach.
Nie zawsze oznacza to awarię – wiele z tych zachowań to specyfika skrzyni. Jednak jeśli pojawiają się silne drgania lub nieprawidłowe zmiany przełożeń, warto wykonać adaptację lub aktualizację oprogramowania.
Podsumowanie
Renault Trafic to praktyczny i solidny samochód dostawczy, który mimo ogólnie pozytywnej opinii, ma kilka słabszych punktów:
- w silnikach 1.6 dCi – możliwe problemy z łańcuchem i zaworem EGR,
- w jednostkach 2.0 Blue dCi – awarie układu AdBlue,
- w wersjach ze skrzynią EDC – specyficzne zachowania, które czasem wymagają serwisu.
Regularna wymiana oleju, kontrola EGR i systematyczne serwisowanie AdBlue to klucz do długiej i bezproblemowej eksploatacji Renault Trafic. Nasz plan serwisowy do Renault Trafic opisuje harmonogram i pomaga w utrzymaniu Twojego auta w doskonałym stanie.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
TOP produkty powiazane z tym tematem: