Spis treści
Silniki MERCEDES-BENZ Sprinter 906
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2006 roku, MERCEDES-BENZ Sprinter 906 stał się punktem odniesienia w segmencie dużych samochodów dostawczych, oferując imponującą gamę silników przez cały okres produkcji. Ciągły rozwój technologiczny silników MERCEDES-BENZ Sprinter 906 odzwierciedla wysiłki Mercedes-Benz zmierzające do maksymalizacji zarówno wydajności, jak i niezawodności w sektorze pojazdów użytkowych.

Silniki MERCEDES-BENZ Sprinter 906 (2006-2018)
Pierwsza generacja MERCEDES-BENZ Sprinter 906 kształtowała wizerunek nowoczesnego samochodu dostawczego przez ponad dwanaście lat i charakteryzowała się wyjątkowo mocnymi silnikami, które z łatwością osiągały od 400 000 do 600 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji - przebieg, który nadal robi wrażenie. Poważniejsze naprawy były zwykle wymagane dopiero po przejechaniu 250 000 do 350 000 kilometrów, zwykle ograniczając się do turbosprężarek lub komponentów wtryskowych. Absolutnie najlepszym silnikiem tej epoki był 3.0 V6 CDI o mocy 224 KM, który doskonale łączył moc, płynną pracę i trwałość i do dziś jest uważany za punkt odniesienia dla silników pojazdów użytkowych. Innowacje techniczne, takie jak wtrysk common-rail trzeciej generacji i system AdBlue z 2009 roku, sprawiły, że Sprinter 906 znacznie wyprzedził konkurencję w postaci Iveco Daily czy VW Craftera. Gama silników została celowo zaprojektowana z myślą o trwałości i łatwości serwisowania, co znalazło odzwierciedlenie w wyjątkowo długich okresach międzyprzeglądowych sięgających 40 000 kilometrów.
Silniki wysokoprężne MERCEDES-BENZ Sprinter 906 (2006-2018)
Silniki MERCEDES-BENZ Sprinter 906 składały się wyłącznie z jednostek wysokoprężnych, które zostały podzielone na trzy główne kategorie. Podstawowy silnik 2.1 CDI (OM651) był dostępny od 2009 roku z mocami od 95 KM do 163 KM i okazał się ekonomicznym, ale czasami niedostatecznie mocnym napędem do ciężkich ładunków. Jego mocne strony to niskie zużycie paliwa na poziomie 6,8-7,5 litra na 100 km i solidna konstrukcja, choć wczesne warianty wykazywały słabości w postaci koksowania zaworu EGR i sporadycznych problemów z łańcuchem rozrządu po przejechaniu 200 000 km. Średniej klasy 2.2 CDI (OM651) o mocy 95-150 KM oferował najlepszy stosunek ceny do wydajności i stał się najlepiej sprzedającym się silnikiem MERCEDES-BENZ Sprinter 906. W szczególności wersja 129 KM została uznana za oferującą optymalną równowagę między osiągami a zużyciem paliwa. Najwyższej klasy silnik 3.0 V6 CDI (OM642) o mocy 190-224 KM oferował nie tylko imponujące osiągi, ale także wyjątkowo płynną pracę i niezawodność. Ten diesel V6 był uważany za jeden z najlepszych silników pojazdów użytkowych swoich czasów i rzadko wykazywał poważne problemy, nawet przy intensywnym użytkowaniu - tylko świece żarowe i czujnik masowego przepływu powietrza czasami wymagały uwagi.
Silniki benzynowe MERCEDES-BENZ Sprinter 906 (2006-2018)
Chociaż MERCEDES-BENZ Sprinter 906 został zaprojektowany głównie jako pojazd z silnikiem wysokoprężnym, na wybranych rynkach dostępne były również wersje benzynowe. 3,5-litrowy silnik benzynowy V6 (M272) o mocy 258 KM był przeznaczony głównie na rynek północnoamerykański i choć oferował imponujące osiągi, miał znacznie wyższe zużycie paliwa wynoszące 12-15 litrów na 100 km. W Europie silnik ten pozostał rzadkim wyjątkiem i był używany głównie do specjalnych zastosowań, takich jak pojazdy ratownicze lub kampery. Silniki MERCEDES-BENZ Sprinter 906 w wersji benzynowej wykazywały sporadyczne problemy z regulacją zaworów i cewkami zapłonowymi, ale również osiągały wysokie przebiegi ponad 300 000 km przy prawidłowej konserwacji.
Silnik MERCEDES-BENZ Sprinter 906 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
2.1 CDI | 95-163 KM | 6,8-7,5 l/100 km | Zawór EGR, łańcuch rozrządu | Dobry |
2.2 CDI | 95-150 KM | 7,2-8,1 l/100km | Solidny, sprawdzony | Bardzo dobry |
3.0 V6 CDI | 190-224 KM | 8,5-9,8 l/100km | Świece żarowe, czujnik masowego przepływu powietrza | Bardzo dobry |
3.5 V6 benzyna | 258 KM | 12-15 l/100km | Regulacja zaworów, cewki zapłonowe | Średnia |

Silniki MERCEDES-BENZ Sprinter 906 (2018-2023)
Druga generacja MERCEDES-BENZ Sprinter 906 oznaczała rewolucję technologiczną wraz z wprowadzeniem zupełnie nowych rodzin silników i, po raz pierwszy, silników benzynowych na rynek europejski. Niezawodność pozostała na zwykłym wysokim poziomie z oczekiwanymi przebiegami od 350 000 do 500 000 kilometrów, a nowe silniki imponowały najnowocześniejszą kontrolą emisji spalin i poprawioną wydajnością. Poważniejsze naprawy były zwykle konieczne dopiero po przejechaniu od 200 000 do 300 000 kilometrów, głównie w przypadku bardziej złożonych układów wydechowych. Wyróżniającym się silnikiem tej generacji był 2.0 CDI o mocy 163 KM, który osiągnął osiągi swoich poprzedników pomimo mniejszej pojemności skokowej i był znacznie bardziej ekonomiczny. Wprowadzenie łączności MBUX i zaawansowanych systemów wspomagających podkreśliło pozycję Mercedes-Benz jako lidera technologicznego również w segmencie pojazdów użytkowych. W bezpośrednim porównaniu z konkurencją z Forda Transita czy Renault Master, silniki MERCEDES-BENZ Sprinter 906 tej generacji oferowały najlepsze połączenie wydajności, komfortu i trwałości.
Silniki wysokoprężne MERCEDES-BENZ Sprinter 906 (2018-2023)
Nowa generacja silników wysokoprężnych była w całości oparta na nowoczesnej jednostce OM654 w różnych stopniach rozbudowy. 2.0 CDI zastąpił zarówno 2.1, jak i 2.2 CDI poprzedniej generacji i był dostępny z mocami od 114 KM do 190 KM. Silniki MERCEDES-BENZ Sprinter 906 o mocy 143 KM i 163 KM stały się najpopularniejszymi wariantami, ponieważ oferowały optymalną równowagę między osiągami, zużyciem paliwa i kosztami zakupu. Nowy silnik imponował znacznie zmniejszonym zużyciem paliwa wynoszącym 6,2-7,8 litra na 100 km i najnowocześniejszą kontrolą emisji spalin Euro 6d TEMP z katalizatorem SCR. Skomplikowane systemy AdBlue z czujnikami i grzałkami, które mogą zawieść w niskich temperaturach lub z powodu braku konserwacji, czasami okazywały się problematyczne. Sprawdzony silnik 3.0 V6 CDI został zastąpiony zmodernizowanym silnikiem OM642 o mocy 190 KM, który stracił nieco na mocy, ale był znacznie czystszy i bardziej wydajny. Te silniki MERCEDES-BENZ Sprinter 906 nadal były uważane za wzorzec płynnej pracy i trwałości w segmencie.
Silniki benzynowe MERCEDES-BENZ Sprinter 906 (2018-2023)
Po raz pierwszy Mercedes-Benz zaoferował również Sprintera 906 z silnikami benzynowymi w Europie. 2,0-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy (M274) o mocy 163 KM i 190 KM był skierowany głównie do klientów w strefach niskiej emisji spalin lub z mniejszym rocznym przebiegiem. Te silniki MERCEDES-BENZ Sprinter 906 imponowały niskimi kosztami zakupu i płynną pracą, ale miały typową wadę w postaci wyższego zużycia paliwa na poziomie 9,5-11,2 litra na 100 km. Problemy techniczne ograniczały się głównie do cewek zapłonowych i sporadycznych uszkodzeń turbosprężarki podczas intensywnej eksploatacji. Silnik benzynowy 3.5 V6 pozostał dostępny na rynku amerykańskim, ale został ograniczony do 188 KM dzięki nowocześniejszemu wtryskowi bezpośredniemu i turbodoładowaniu, co znacznie poprawiło niezawodność.
Silnik MERCEDES-BENZ Sprinter 906 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
2.0 CDI | 114-190 KM | 6,2-7,8 l/100 km | System AdBlue, czujniki | Bardzo dobry |
3.0 V6 CDI | 190 KM | 8,8-9,5 l/100km | Sprawdzony, wytrzymały | Bardzo dobry |
2.0 Turbo Benzyna | 163-190 KM | 9,5-11,2 l/100km | Cewki zapłonowe, turbosprężarka | Dobry |
3.5 V6 Benzyna | 188 KM | 11,8-13,5 l/100 km | Wtrysk bezpośredni | Średnia |

Silniki MERCEDES-BENZ Sprinter 906 (2023-dziś)
Obecna generacja MERCEDES-BENZ Sprinter 906 konsekwentnie koncentruje się na elektryfikacji i reprezentuje wizję przyszłości Mercedes-Benz w sektorze pojazdów użytkowych. Oprócz sprawdzonych silników wysokoprężnych, po raz pierwszy w gamie modelowej pojawił się w pełni elektryczny eSprinter, który wyznacza nowe standardy dzięki zasięgowi do 440 km. Ponieważ ta generacja jest dostępna dopiero od 2023 roku, długoterminowe doświadczenia nie są jeszcze dostępne, ale wstępne testy wykazują obiecujące oznaki żywotności ponad 400 000 kilometrów dla wariantów z silnikiem Diesla. Najwyższej klasy silnikiem jest nadal 2.0 CDI o mocy 170 KM, który dzięki dalszym optymalizacjom stał się jeszcze bardziej wydajny i czystszy. Integracja 48-woltowej łagodnej technologii hybrydowej w wybranych silnikach wysokoprężnych obiecuje dodatkowe oszczędności paliwa i zmniejszenie emisji. W porównaniu z konkurencją, obecny Sprinter 906 wyraźnie wyprzedza rywali, takich jak Iveco Daily Electric czy Ford E-Transit, dzięki połączeniu sprawdzonej technologii diesla z innowacyjną mobilnością elektryczną.
Silniki wysokoprężne MERCEDES-BENZ Sprinter 906 (2023-dziś)
Gama silników wysokoprężnych jest nadal oparta na sprawdzonej jednostce OM654, ale została ponownie zmodyfikowana i spełnia teraz normę Euro 6e. Silnik 2.0 CDI jest dostępny w wersjach o mocy od 120 KM do 170 KM, przy czym mocniejsze warianty są opcjonalnie dostępne z 48-woltową technologią mild hybrid. Te silniki MERCEDES-BENZ Sprinter 906 oferują lepsze przyspieszenie i mniejsze zużycie paliwa na poziomie 5,8-7,2 litra na 100 km dzięki elektrycznemu napędowi pomocniczemu. Sprawdzony 3.0 V6 CDI został zoptymalizowany do 185 KM dzięki środkom zwiększającym wydajność, ale zachowuje swoją legendarną płynność i niezawodność. Wstępne raporty pokazują, że systemy AdBlue stały się bardziej niezawodne, ale złożoność oczyszczania spalin pozostaje potencjalnym słabym punktem.
MERCEDES-BENZ Sprinter 906 z napędem elektrycznym (2023 - dziś)
eSprinter stanowi kamień milowy w historii silników MERCEDES-BENZ Sprinter 906 i oferuje dwa rozmiary akumulatorów o pojemności 55 kWh lub 113 kWh dla zasięgu do 440 km. Silnik elektryczny osiąga moc 150 kW (204 KM) i oferuje natychmiast dostępny moment obrotowy 362 Nm. Szczególnie imponująca jest możliwość szybkiego ładowania z mocą do 115 kW DC, która umożliwia ładowanie od 10 do 80 procent w około 42 minuty. Koszty eksploatacji są znacznie niższe niż w przypadku wariantów z silnikiem wysokoprężnym, ale zakup jest nadal znacznie droższy. Wstępne testy praktyczne pokazują, że eSprinter jest szczególnie przydatny w logistyce miejskiej i na stałych trasach.
Silniki benzynowe MERCEDES-BENZ Sprinter 906 (2023-dziś)
Silniki benzynowe zostały w dużej mierze usunięte z europejskiej oferty i są dostępne tylko na rynkach specjalnych. 2,0-litrowy silnik benzynowy turbo pozostaje dostępny w zmienionej wersji o mocy 170 KM do zastosowań specjalnych, ale odgrywa podrzędną rolę w obecnej gamie silników MERCEDES-BENZ Sprinter 906.
Silnik MERCEDES-BENZ Sprinter 906 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
2.0 CDI | 120-170 KM | 5,8-7,2 l/100 km | Jeszcze nie wiadomo | Bardzo dobry |
2.0 CDI Mild-Hybrid | 150-170 KM | 5,5-6,8 l/100km | Nowa technologia | Bardzo dobry |
3.0 V6 CDI | 185 KM | 8,2-8,9 l/100km | Sprawdzony, niezawodny | Bardzo dobry |
eSprinter | 204 KM | 19-25 kWh/100 km | Wysokie koszty nabycia | Dobry |
2.0 Turbo benzyna | 170 KM | 9,8-11,5 l/100km | Rzadko dostępny | Średnia |

Wnioski: Najlepsze silniki MERCEDES-BENZ Sprinter 906 wszystkich generacji
Rozwój silników MERCEDES-BENZ Sprinter 906 na przestrzeni trzech generacji dowodzi konsekwentnej koncentracji Mercedes-Benz na niezawodności, wydajności i trwałości w sektorze pojazdów użytkowych. Podczas gdy silniki wysokoprężne są konsekwentnie uważane za punkt odniesienia w segmencie, integracja elektromobilności stanowi ważny krok w przyszłość transportu komercyjnego. Ciągły rozwój sprawdzonej technologii diesla równolegle z elektryfikacją oferuje klientom optymalne rozwiązanie dla każdego zastosowania.
- Najlepszy silnik wysokoprężny MERCEDES-BENZ Sprinter 906:
2.0 CDI o mocy 163 KM (II generacja) oferuje idealną równowagę między osiągami, zużyciem paliwa i sprawdzoną niezawodnością we wszystkich zastosowaniach.
- Najlepszy silnik benzynowy MERCEDES-BENZ Sprinter 906:
Silnik benzynowy 2.0 turbo o mocy 163 KM (Generacja II) jest najlepszą alternatywą benzynową, mimo że silniki wysokoprężne dominują w sektorze pojazdów użytkowych.
- Najlepszy napęd elektryczny MERCEDES-BENZ Sprinter 906:
eSprinter o mocy 204 KM i akumulatorze 113 kWh (III generacja) wyznacza nowe standardy bezemisyjnej logistyki miejskiej i transportu lokalnego.
Do konserwacji i serwisowania wszystkich silników MERCEDES-BENZ Sprinter 906, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych części i wysokiej jakości komponentów zamiennych z niezawodną i szybką dostawą dla wszystkich generacji.