Spis treści
Silniki VW Passat B6 Variant
VW Passat B6 Variant został wprowadzony w 2005 roku jako wersja kombi szóstej generacji Passata i szybko stał się jednym z najbardziej udanych samochodów kombi średniej wielkości w Europie. W okresie produkcji od 2005 do 2010 roku Volkswagen oferował imponującą różnorodność opcji silnikowych, od ekonomicznych jednostek wysokoprężnych po potężne silniki V6. Ta gama silników odzwierciedlała ówczesne zmiany technologiczne i wyznaczała nowe standardy w zakresie wydajności i osiągów.

Silniki VW Passat B6 Variant - nowoczesna wydajność i sprawdzona technologia (2005-2010)
Generacja B6 Passata Variant stanowiła ważny punkt zwrotny w rozwoju silników Volkswagena. Przy typowym przebiegu od 250 000 do 350 000 kilometrów, większość silników okazała się niezwykle trwała. Poważne naprawy były zwykle wymagane dopiero po 200 000 kilometrów, a 2.0 TDI o mocy 140 KM (silnik BMP) był uważany za absolutną atrakcję tej generacji. Ta generacja silników wprowadziła nowoczesną technologię diesla common-rail i silniki benzynowe TSI, a jednocześnie sprawdzone jednostki V6 uzupełniły górną część gamy. W porównaniu do rywali takich jak BMW serii 3 Touring czy Audi A4 Avant, Passat B6 Variant oferował bardziej zrównoważone połączenie komfortu, wydajności i niezawodności.
VW Passat B6 Variant z silnikami benzynowymi TSI (2005-2010)
Rodzina silników TSI zrewolucjonizowała gamę silników benzynowych Passata B6 Variant dzięki połączeniu turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku paliwa. 1.4 TSI o mocy 122 KM (CAXA) stał się podstawowym silnikiem i imponował niskim zużyciem paliwa wynoszącym około 6,5 litra na 100 kilometrów. Problematyczne okazały się jednak łańcuchy rozrządu, które można wymienić już po 100 000 kilometrów. 1.8 TSI o mocy 160 KM (BZB/CDAA) oferował zrównoważone dostarczanie mocy, ale cierpiał na sporadyczne problemy z pompami wysokiego ciśnienia od około 150 000 kilometrów. Najmocniejszym wariantem benzynowym był 2.0 TSI o mocy 200 KM (BWA/CCTA), który imponował sportową charakterystyką, ale często pojawiały się problemy z pierścieniami tłokowymi z powodu wysokiego obciążenia termicznego.
VW Passat B6 Variant z silnikami benzynowymi FSI (2005-2008)
Silniki FSI stanowiły pierwszy krok Volkswagena w kierunku bezpośredniego wtrysku paliwa przed wprowadzeniem technologii TSI. Silnik 1.6 FSI o mocy 115 KM (BLF) służył jako podstawowy silnik i charakteryzował się prostą konstrukcją, ale borykał się z problemami z zaworami wtryskowymi, które często musiały być czyszczone już po 80 000 kilometrów. 2.0 FSI o mocy 150 KM (BVY/BVZ) oferował solidne osiągi, ale był podatny na koksowanie w układzie dolotowym z powodu bezpośredniego wtrysku bez dodatkowego wtrysku do kolektora dolotowego. Silniki te zostały zastąpione nowocześniejszymi jednostkami TSI w 2008 roku, ponieważ nie spełniały już rosnących wymagań w zakresie wydajności.
Silniki benzynowe VW Passat B6 Variant V6 (2005-2010)
Rodzina silników V6 zwieńczyła gamę silników benzynowych Passata B6 Variant dwoma różnymi koncepcjami. Silnik 3.2 V6 FSI o mocy 250 KM (BDB/AXZ) łączył technologię silnika wolnossącego z bezpośrednim wtryskiem paliwa, oferując wysoki poziom mocy i charakterystyczny dźwięk silnika. Pomimo wysokiego zużycia paliwa wynoszącego około 10 litrów na 100 kilometrów, silnik ten okazał się bardzo niezawodny i często osiągał przebiegi przekraczające 300 000 kilometrów bez większych problemów. Najwyższej klasy silnikiem był 3.6 V6 FSI o mocy 300 KM (BWS), który był dostępny tylko w wersji 4Motion i imponował imponującym dostarczaniem mocy, ale powodował wyższe koszty utrzymania ze względu na bardziej złożoną technologię.
VW Passat B6 Variant z silnikami wysokoprężnymi TDI (2005-2010)
Rodzina silników TDI stanowiła trzon gamy Passata B6 Variant i imponowała szerokim zakresem mocy od 105 do 240 KM. Silnik 1.9 TDI o mocy 105 KM (BXE/BLS) był podstawowym silnikiem i był uważany za jeden z najbardziej niezawodnych silników wysokoprężnych swoich czasów, regularnie osiągając przebiegi ponad 400 000 kilometrów i wymagając jedynie regularnej konserwacji dysz wtryskowych co 100 000 kilometrów. Silnik 2.0 TDI był dostępny w różnych poziomach mocy: 136 KM (BKD), 140 KM (BMP) i 170 KM (BMR/BVD). W szczególności silnik o mocy 140 KM (BMP) stał się punktem odniesienia dla kierowców długodystansowych, ponieważ oferował optymalny kompromis między osiągami, zużyciem paliwa i niezawodnością. Z drugiej strony, silnik 2.0 TDI o mocy 170 KM był podatny na problemy z zaworem recyrkulacji spalin od około 120 000 kilometrów.
Silniki V6 TDI o pojemności skokowej 2,5 i 3,0 litrów były jednostkami z najwyższej półki. 2.5 TDI V6 o mocy 163 KM (BDG/BDH) imponował płynną pracą i siłą uciągu, ale czasami miał problemy ze świecami żarowymi w zimnych porach roku. Silnik 3.0 TDI V6 był dostępny w dwóch wariantach mocy: 224 KM (BMK/BKS) i 240 KM (BMY). Oba silniki imponowały imponującym oddawaniem mocy i charakterystycznym dźwiękiem V6, ale powodowały wyższe koszty utrzymania ze względu na bardziej złożoną technologię.
Silnik | Moc (PS) | Zużycie paliwa (l/100 km) | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.4 TSI | 122 | 6.5 | Łańcuch rozrządu, pompa wysokociśnieniowa | Dobry |
1.6 FSI | 115 | 7.2 | Zawory wtryskowe, koksowanie | Średnia |
1.8 TSI | 160 | 7.0 | Pompa wysokiego ciśnienia, turbosprężarka | Dobry |
2.0 FSI | 150 | 7.8 | Koksowanie, zawory wtryskowe | Średnia |
2.0 TSI | 200 | 8.2 | Pierścienie tłokowe, zużycie oleju | Umiarkowane |
3.2 V6 FSI | 250 | 10.0 | Wysokie zużycie paliwa | Bardzo dobre |
3.6 V6 FSI | 300 | 11.5 | Złożona technologia, wysokie koszty utrzymania | Dobry |
1.9 TDI | 105 | 5.8 | Dysze wtryskowe | Bardzo dobry |
2.0 TDI 136 PS | 136 | 6.0 | Zawór EGR | Dobry |
2.0 TDI 140 KM | 140 | 5.9 | Drobne problemy z EGR | Bardzo dobry |
2.0 TDI 170 KM | 170 | 6.2 | Zawór EGR, turbosprężarka | Dobry |
2.5 TDI V6 | 163 | 7.5 | Świece żarowe | Dobry |
3.0 TDI V6 224 KM | 224 | 7.8 | Wysokie koszty utrzymania | Dobry |
3.0 TDI V6 240 KM | 240 | 8.0 | Złożona technologia | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki VW Passat B6 Variant wszystkich generacji
VW Passat B6 Variant oferował jedną z najbardziej zrównoważonych gam silników swoich czasów i zapewnił ważny impuls technologiczny dla kolejnych generacji. Połączenie sprawdzonej technologii TDI i innowacyjnych silników TSI stworzyło szeroki wybór dla szerokiego zakresu wymagań.
- Najlepszy silnik benzynowy VW Passat B6 Variant:
3.2 V6 FSI o mocy 250 KM imponuje wyjątkową trwałością, kultowym oddawaniem mocy i niską podatnością na poważne usterki.
- Najlepszy silnik wysokoprężny VW Passat B6 Variant:
2.0 TDI o mocy 140 KM (BMP) jest uważany za idealny silnik na długie dystanse z optymalną równowagą między osiągami, zużyciem paliwa i niezawodnością.
- Najbardziej niezawodny silnik VW Passat B6 Variant:
1.9 TDI o mocy 105 KM stanowi wzorzec długowieczności i regularnie osiąga przebiegi przekraczające 400 000 kilometrów.
Części zamienne do wszystkich silników VW Passat B6 Variant są dostępne w AUTODOC w sprawdzonej jakości i w rozsądnych cenach.