Spis treści
Czym zastąpić łańcuchy na koła w samochodach: nowa technologia od Kia i Hyundai
W mroźnych miesiącach zimowych, kiedy temperatury szybko spadają poniżej zera, a obfite opady śniegu mogą utrudniać jazdę po drogach, stajemy przed oczywistym pytaniem: kiedy łańcuchy zimowe mają sens? Łańcuchy w Polsce są dozwolone wyłącznie na nawierzchniach pokrytych śniegiem. Mandat za ich niezałożenie można otrzymać tylko wtedy, jeśli nie założymy ich przed podróżą na oznakowanych górskich drogach. Znak, który oznacza, że kierowca ma obowiązek założyć łańcuchy śniegowe to „C-18”. Łańcuchy na koła będą Ci potrzebne, jeśli będziesz podróżować przez zakopiankę i inne górskie drogi lub jeśli wybierasz się na narty w kraju i za granicą.
Łańcuchy są przydatne, gdy potrzebna będzie lepsza przyczepność na oblodzonych, zaśnieżonych drogach. Zabronione jest jednak używanie ich na drogach, które nie są chronione przed lodem lub śniegiem, aby zapobiec kosztownym uszkodzeniom nawierzchni.
Wiele raportów online omawia zalety i wady obydwu rozwiązań, łańcuchów śniegowych, jak i łańcuchów tekstylnych, czyli „skarpetek”. Skarpety śniegowe zostały uznane za solidną alternatywę dla łańcuchów śniegowych. W tym artykule porównamy je z wypróbowanym i przetestowanym rozwiązaniem, zanim spojrzymy w przyszłość ekscytującej nowej technologii, która jest obecnie opracowywana przez Kia i Hyundai, czyli zintegrowane łańcuchy śniegowe.
Michelin Łańcuchy tekstylne
Michelin Łańcuchy tekstylne
XL Łańcuchy tekstylne
XL Łańcuchy tekstylne
Michelin Łańcuchy tekstylne
Skarpety śniegowe – pełnoprawna alternatywa
Dopóki nowe rozwiązanie Hyundaia i jego marki zależnej Kia nie będzie dostępne na rynku, kierowcy ich pojazdów będą musieli zadowolić się dostosowaną i rzetelną alternatywą dla konwencjonalnych łańcuchów śniegowych – skarpetami śnieżnymi. Jak sama nazwa wskazuje, skarpety śniegowe są z reguły łatwiejsze do założenia, ponieważ po prostu nasuwają się na opony pojazdu w podobny sposób jak zwykłe skarpety. Ale czy są jakieś inne zalety? A jakie są wady w porównaniu z konwencjonalnymi łańcuchami śniegowymi na opony? Porównajmy je poniżej.
Łańcuchy śniegowe kontra skarpety śniegowe
W tym paragrafie zbadamy cechy obu akcesoriów do kół i wykorzystamy pewne kryteria, aby określić i porównać zalety i wady zarówno łańcuchów do opon, jak i skarpet.
Mocowanie, czyli jak zakładać łańcuchy na koła
Skarpety śniegowe zdecydowanie przodują pod tym względem. Zakładanie łańcuchów śniegowych może być wyzwaniem dla właścicieli pojazdów, zwłaszcza jeśli nie mają doświadczenia lub robią to po raz pierwszy. Pierwszym krokiem jest usunięcie śniegu i brudu z opon, aby upewnić się, że łańcuch jest czysty podczas zakładania. Następnie łańcuch należy nałożyć na opony i przesunąć pojazd o kilka metrów, aby całkowicie go założyć. Na koniec zapnij łańcuchy śniegowe i sprawdź ich napięcie.
Skarpety śniegowe są znacznie łatwiejsze w montażu, ponieważ wystarczy je tylko naciągnąć na oponę i zabezpieczyć zapięciami (haczykami napinającymi lub gumkami).
Transport i przechowywanie
Kolejny punkt otrzymują skarpety. Łańcuchy tekstylne, jak sama nazwa wskazuje, są wykonane z lekkiego materiału tekstylnego, a nie z metalu czy plastiku. Są one również często sprzedawane w praktycznych torbach, w których można je łatwo schować w bagażniku samochodu. Łańcuchy zimowe są cięższe i mogą ważyć do 8 kg. Po użyciu trzeba je również nasmarować i przechowywać w suchym miejscu.
Wydajność
Wielu entuzjastów narciarstwa doskonale zna zalety łańcuchów na koła: niezawodność i bezpieczeństwo dzięki lepszej trakcji i zwiększonej przyczepności na oblodzonych i zaśnieżonych drogach. Możesz odwiedzić nasz blog, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak używać łańcuchów na opony i jak one działają. Skarpety śnieżne nie są mniej korzystne, ponieważ często oferują porównywalną przyczepność, a nawet są w stanie osiągnąć krótszą drogę hamowania w niektórych warunkach testowych w porównaniu z łańcuchami śniegowymi.
Trwałość
Skarpety śniegowe są wytrzymałe i przy umiarkowanym użytkowaniu i odpowiedniej pielęgnacji przetrwają kilka zim bez żadnych problemów. Jednak ich żywotność nie może się równać z żywotnością prawidłowo serwisowanych łańcuchów zimowych, ponieważ są one wykonane z bardziej wytrzymałego materiału, który jest trwalszy i ma większą odporność na działanie trudnych warunków pogodowych.
Doświadczenie w prowadzeniu
Oczywiście ten punkt jest subiektywny, ale wielu użytkowników zgłasza bardziej komfortową jazdę po przejściu z łańcuchów na skarpety. Wyeliminowanie metalowych ogniw łańcuchów na kołach oraz zmniejszenie hałasu i wibracji ma pozytywny wpływ na komfort jazdy.
Prędkość maksymalna
Pod tym względem nie ma żadnej różnicy. W całej Europie zaleca się nieprzekraczanie prędkości 30 mph (50 km/h), jeśli założone są łańcuchy śniegowe lub skarpety.
Michelin Łańcuchy tekstylne
Michelin Łańcuchy śniegowe
z napinaczem łańcucha, z instrukcją montażu, z rękawicami ochronnymi, z opakowaniem do przechowywania, Torba
Michelin Łańcuchy śniegowe
z opakowaniem do przechowywania
XL Łańcuchy tekstylne
AMiO Łańcuchy śniegowe
Dostępne rozmiary
Kupując zarówno skarpety śnieżne, jak i łańcuchy, musisz znać rozmiar opon w swoim aucie, ponieważ nie każdy łańcuch lub skarpeta nadaje się do każdej opony. Wymiary opony określają, jakie łańcuchy śniegowe pasują do Twojego pojazdu. Na przykład, łańcuchy na koła 215/65 r16 są odpowiednie dla opon o szerokości 215 mm, wysokości 65% szerokości i średnicy 16 cali.
Te same wymiary opon można również znaleźć w opisach produktów skarpet śnieżnych. Chociaż materiał tekstylny skarpet jest bardziej elastyczny niż plastikowe lub metalowe łańcuchy, należy wybrać odpowiedni rozmiar, aby zapewnić optymalne dopasowanie i wydajność.
Cena
W porównaniu do łańcuchów śniegowych, zakres cenowy skarpet śniegowych jest znacznie niższy. Najtańsze zestawy można już nabyć od 200 zł, ceny zazwyczaj wahają się od około 400 do około 600 złotych, w zależności od marki i modelu pojazdu oraz producenta. Ceny za parę łańcuchów śniegowych mogą być znacznie wyższe, mieszą się w granicy 400-800 złotych.
Technologia opon zintegrowanych z łańcuchami śniegowymi – ekscytujący rozwój
Na koniec spójrzmy w przyszłość. Hyundai i Kia przygotowują obecnie nowy, ekscytujący projekt. Są to łańcuchy śniegowe zintegrowane z kołami. Po naciśnięciu przycisku moduły zakotwiczone w feldze koła zmieniają kształt i wystają z bieżnika opon. Jest to możliwe dzięki tak zwanemu metalowi pamięciowemu, który jest aktywowany za pomocą elektryczności i ma zdolność do zmiany kształtu.
Jeśli zintegrowane łańcuchy śniegowe nie są już potrzebne, wystarczy nacisnąć przycisk, a stop z pamięcią kształtu powróci do swojego pierwotnego kształtu. Gdy ta technologia będzie gotowa do wprowadzenia na rynek, kierowcy będą mieli aż trzy odpowiedzi na pytanie, jakie łańcuchy na koła wybrać. Zalety tej innowacji są oczywiste: nie będziesz już potrzebować akcesoriów do bezpiecznej jazdy po zaśnieżonych i oblodzonych drogach i będziesz w stanie natychmiast reagować zgodnie z lokalnymi warunkami. Uciążliwe zadanie zatrzymywania się i zakładania łańcuchów zimowych lub łańcuchów tekstylnych należałoby zatem do przeszłości. Przede wszystkim kierowcy, którzy często podróżują w ujemnych temperaturach i dla których możliwość szybkiej reakcji jest ważna, odnieśliby ogromne korzyści z tej technologii.