Spis treści
Przeróbka samochodu na elektryczny
Samochody elektryczne powoli zaczynają podbijać rynki motoryzacyjne na świecie. W Stanach Zjednoczonych coraz częściej zainteresowanie wzbudzają nowoczesne, wypełnione zaawansowanymi systemami Tesle, które w Polsce zaczynają się dopiero pojawiać. Pojazdy elektryczne są niezwykle wygodne w użytkowaniu, zasady działania silnika elektrycznego są zupełnie inne, a jednocześnie oszczędne. Samochód z elektrycznym zasilaniem jest niestety bardzo drogi. O ile same silniki elektryczne są bardzo tanie i wydajne, to do komfortowej jazdy potrzeba mocy co najmniej kilkudziesięciu kilowatów, a to wymaga bardzo dużego i zaawansowanego technologicznie akumulatora. Dlatego coraz więcej osób zastanawia się, czy jest możliwa konwersja samochodu spalinowego na elektryczny i jak mogłaby wyglądać w praktyce.
Chyba wszyscy kierowcy z dłuższym stażem pamiętają prawdziwy boom na montaż instalacji gazowych do silników benzynowych, co z czasem zostało prawnie uregulowane i nawet sami producenci samochodów zaczęli oferować samochody z takimi instalacjami. Czy jest w ogóle możliwe, żeby w podobny sposób zamieniać silniki na elektryczne? Pomysł wydaje się o wiele trudniejszy w realizacji, ale kto wie…
Czy rzeczywiście warto przerabiać samochód spalinowy na elektryczny?
Budowa samochodu elektrycznego znacząco różni się od tego, co zobaczymy pod maską standardowego pojazdu napędzanego benzyną/gazem lub dieslem. Sama budowa układów odpowiadających za działanie silnika elektrycznego jest o wiele prostsza. Twórcy elektryków jednak uzupełniają to różnymi dodatkowymi zaawansowanymi systemami odzyskiwania energii, które można spotkać także w samochodach hybrydowych. To wszystko sprawia, że przy zmianie motoru na elektryczny, może okazać się, że połowa urządzeń pod naszą maską jest po prostu niepotrzebna, a ingerencja w pracę całego pojazdu będzie ogromna i może okazać się całkowicie nieopłacalna. Dlatego większość ekspertów ostrzega, że jeśli interesuje nas konwersja auta na elektryczne, cena będzie nieadekwatna do kosztów i zalet tego przedsięwzięcia.
Z pewnością każdy z nas zastanawiał się, jakie są zalety samochodu elektrycznego? Jest ich bardzo dużo, ale większość dotyczy stricte pojazdów, które były tworzone od A do Z, jako elektryczne. Mimo wszystko warto o nich wspomnieć, bo odpowiednio przeprowadzona konwersja może zbliżyć parametry naszego samochodu do tego, co oferują klasyczne elektryki.
- Cicha, praktycznie niesłyszalna praca silnika.
- Bardzo wysoka sprawność i wydajność.
- Bezawaryjność spowodowana brakiem wymogu montażu wielu istotnych w samochodach spalinowych podzespołów. Nie trzeba dbać o wymianę olej silnikowy do diesla lub benzyna, skrzyni biegów, czy filtry samochodowe.
- Zero emisji spalin podczas jazdy.
Jeśli chodzi o sam koszt jazdy, to sprawa jest dyskusyjna. Z jednej strony można ładować samochód w domu, ale koszt produkcji energii elektrycznej rośnie w bardzo szybkim tempie, sprawiając, że cena za 100 kilometrów może już niedługo być zbliżona do samochodów spalinowych. Przyjmuje się, że średnich gabarytów samochód elektryczny zużywa około 20 kWh/100 km. Przy aktualnych cenach 1 kWh kosztuje do 80 groszy. Oznacza to, że 100 km może kosztować około 16 zł, czyli 2-3 litry benzyny/diesla oraz 5 litrów gazu. W tej chwili jazda samochodem elektrycznym z pewnością będzie najtańszym wyjściem, ale nie wiadomo, co będzie za jakiś czas. Poza tym pojazdy, które przeszły konwersję, mogą nie mieć aż takiej sprawności, jak oryginalnie pojazdy produkowane pod energię elektryczną.
Jak przerobić samochód na elektryczny?
Pomimo tego, że taka modyfikacja może wydawać się czymś bardzo trudnym w realizacji, można w Polsce znaleźć specjalistów, którzy zajmują się takimi sprawami. Już na samym początku warto zaznaczyć, że nie jest to rozwiązanie dla każdego, a raczej dla pasjonatów, którzy chcą nadać nowe życie swojemu ukochanemu wozowi. Dla standardowych samochodów, które kupuje się na kilka/kilkanaście lat i wymienia na nowszy model, taka instalacja może okazać się całkowicie nieopłacalna. W końcu wyprodukowanie czegoś seryjnie zawsze jest o wiele tańsze niż projektowanie na indywidualne zamówienie.
Zestaw do konwersji samochodu na elektryczny obejmuje specjalnie zaprojektowane do danego modelu samochodu:
- silnik elektryczny,
- układ napędowy,
- akumulatory.
Wszystko musi zostać dokładnie uzgodnione z klientem, bo będzie miało ogromny wpływ na użytkowanie pojazdu. Najważniejszymi czynnikami są tutaj moc silnika oraz jego zasięg. Im większa moc, tym mniejszy zasięg. Z kolei zapewnienie wysokich parametrów będzie wymagało zamontowania coraz większych akumulatorów. Jeśli interesuje nas konwersja auta na elektryczne cena znacząco wzrośnie właśnie ze względu na te części.
Akumulator największym problemem samochodów elektrycznych
Kiedy ktoś zastanawia się nad nabyciem samochodu elektrycznego i szuka informacji na temat wad takich pojazdów, to zawsze natrafia na zagadkę – akumulatory. Bateria takiego pojazdu jest ogromna, bardzo droga i tak naprawdę trudno jeszcze stwierdzić, jaka jest jej żywotność.
Choć nowe samochody z salonu nie powinny wywoływać obaw, to warto pamiętać, że już za kilka lat rynek pojazdów używanych zacznie coraz częściej oferować elektryki i tutaj trzeba będzie bardzo uważać. W końcu akumulator tak samo, jak jego spalinowy poprzednik, kiedyś może po prostu stracić swoją pierwotną wydajność, a wymiana może kosztować tyle, co inny używany pojazd.
Dlatego, zanim zdecydujemy się na samochód elektryczny, zwłaszcza używany, powinniśmy przeczytać wszystko o akumulatorach pojazdów elektrycznych, żeby być pewni ich sprawności, żywotności i przede wszystkim ceny naprawy, ewentualnej regeneracji oraz wymiany.
W przypadku wszystkich najnowszych technologii i rozwiązań ceny danych części najpierw są bardzo wysokie, a z czasem spadają - rusza produkcja masowa, co minimalizuje koszty produkcji i zaczynają się prace nad nowszymi technologiami. Można już teraz zauważyć tę tendencję przy cenach akumulatorów samochodów elektrycznych. Standardowej wielkości akumulator samochodu elektrycznego ma około 50 kWh, co wystarcza na przejechanie około 400 kilometrów. Jeszcze ponad dekadę temu, cena takich ogniw wynosiłaby nawet 200 000 zł. Obecnie jest to „zaledwie” 40 000 zł, co i tak robi wrażenie. Do tego należy doliczyć montaż baterii, koszt podzespołów i finalnie cena takiej baterii może wynosić od około 60 000 do 100 000 zł. To właśnie dlatego ceny samochodów elektrycznych są tak wysokie. Gdyby nie cena akumulatora, to wyprodukowanie takiego pojazdu byłoby znacznie tańsze niż klasycznego z silnikiem spalinowym.
Ogromna zmiana w sposobie działania i pracy silnika
Przejście na samochód elektryczny to ogromna różnica w komforcie jazdy i jeśli ktoś większość czasu spędził za kółkiem pojazdów spalinowych, może doznać niemałego szoku. Trudno nie przyznać, że prowadzenie takiego samochodu jest znacznie wygodniejsze. Nie ma tutaj zapłonu, drgań spowodowanych intensywną pracą cylindrów i spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Po prostu wciskamy pedał gazu i samochód rusza praktycznie bezgłośnie. Warto lepiej poznać silnik samochodu elektrycznego: praca, rodzaje i szczegóły tych elementów to fascynujące technologiczne osiągnięcie naszych czasów.
Niestety przerobienie auta na elektryczne jest przeznaczone raczej dla prawdziwych pasjonatów, którzy nie zważają na to, czy koszt takiego przedsięwzięcia będzie adekwatny do jakości efektu oraz potencjalnego zakupu nowego samochodu elektrycznego.