Spis treści
D-4D
D-4D to nazwa systemu bezpośredniego wtrysku używana przez Toyota Motor Corporation. W dodatku, ten skrót jest używany dla silników diesla Toyoty wyposażonych w ten system.
Popularne silniki D-4D
1CD-FTV
W 2000 roku został wydany silnik 1CD-FTV. Był to pierwszy silnik diesla Toyoty z systemem Common Rail. Jego pojemność skokowa wynosiła 2 litry, a moc osiągała 116 hp. Miał cztery cylindry w rzędzie, wzmocnione ściany bloku cylindrów i turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Ten silnik był produkowany do 2007 roku. Był instalowany w następujących modelach Toyoty: Corolla, Avensis, Previa, Corolla Verso and RAV4.
1ND-TV
Ten 4-cylindrowy silnik diesla z turbodoładowaniem, 1.4 l pojemnością skokową i bezpośrednim wtryskiem Common Rail był wydany w 2001 roku. Od 2002 był instalowany w wielu pojazdach Toyoty: Auris, Avanza, Corolla, Etios, iQ, Ractis, Urban Cruiser, Verso-S, Yaris. Jego maksymalna moc miała wartości 68, 88, i 90 hp. Od 2015 roku, 1ND-TV spełnia europejskie standardy emisji spalin EURO VI.
KD-FTV
Jest to seria rzędowych silników diesla z 4 cylindrami, dwoma wałami rozrządczymi i turbiną. Pierwsza generacja, 1KD-FTV, została przedstawiona w 2000 roku. Był to 3-litrowy silnik o mocy 172 hp. Był instalowany w następujących modelach: Toyota Land Cruiser Prado, Toyota Hilux Surf, Toyota Fortuner, Toyota Hiace oraz Toyota Hilux. Druga generacja miała indeks 2KD-FTV. Została wydana w 2001 roku. W przeciwieństwie do poprzedników, silniki tej generacji cechowała zmniejszona pojemność skokowa o wartości 2.5 litra oraz maksymalna moc w wysokości 142 hp. Ten silnik był instalowany w następujących pojazdach Toyoty: Fortuner, Hilux, Hiace i Innova.
AD-FTV
Pierwsza generacja tej serii silników rzędowych diesla DOHC została przedstawiona w 2005 roku. 1AD-FTV z turbodoładowaniem, miał pojemność skokową o wartości 2.0 l i moc 127 hp. Druga generacja, 2AD-FTV, tak jak poprzednia, była wyposażona w D-4D Common Rail i sprężarkę o zmiennej geometrii, ale miała inną pojemność skokową, która sięgała 2.2 litra. Maksymalna moc wahała się od 136 do 149 hp. Kolejna generacja miała indeks 2AD-FHV. Te zespoły napędowe miały następujące charakterystyki: szybkie wtryskiwacze piezoelektryczne, system D-CAT do zmniejszenia emisji spalin, stopień sprężania o wartości 15.7:1, który był najniższy z tej serii. Tak jak w silnikach 2AD-FTV, pojemność skokowa nie przekraczała 2.2 litra. Moc wynosiła od 174 do 178 hp. Silniki tej serii były instalowane w takich modelach Toyoty, jak RAV4, Avensis, Corolla Verso, Auris, Verso, Corolla.
1WW
W 2013 roku, silniki 1WW zostały zaprezentowane. Była to kolejna seria silników diesla DOHC z 4 cylindrami w rzędzie. Moc 1.6-litrowego silnika osiągała 110 hp, a stopień sprężania wynosił 16.5:1. 2-litrowe silniki 1WW pojawiły się w 2015 roku. Były wykonane dla Toyoty Verso i Toyoty Auris.
GD-FTV
W 2015 roku, pojawiła się seria silników GD. Pierwsza generacja miała indeks 1GD-FTV. Była reprezentowana przez 2.8-litrowy silnik rzędowy DOHC o mocy 175 hp z 4 cylindrami i turbosprężarką o zmiennej geometrii. Silniki 2GD-FTV drugiej generacji miały mniejszą pojemność i moc: 2.4 litra i 147 hp. Stopień sprężania silników obu generacji był taki sam — 15.6:1. Były instalowane w pojazdach: Toyota Hilux, Toyota Land Cruiser Prado, Toyota Fortuner i Toyota Innova.
1VD-FTV
Seria VD była nowym etapem w historii silników japońskiej marki. Były to pierwsze 8-cylindrowe widlaste silniki diesla. Ich pojemność wynosiła 4.5 litra. Były wyposażone w system D-4D i w jedną lub dwie turbosprężarki o zmiennej geometrii. Stopień sprężenia sięgał 16.8:1. Maksymalna siła silników z turbodoładowaniem wynosiła 202 hp, a silników twin-turbo — 268 hp.