Spis treści
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w 2022 roku
Najlepszym sposobem ładowania samochodów elektrycznych (najprostszym i najtańszym) są domowa stacja ładowania samochodów elektrycznych lub tradycyjne gniazdka i wciąż głównie nacisk kładzie się na ładowanie w domu. Czasami jednak konieczne jest skorzystanie z punktów ładowania poza nim. Ładowarki do samochodów elektrycznych coraz częściej pojawiają się w miejscach publicznych. Ile kosztuje ładowanie pojazdów elektrycznych w ten sposób?
Wybór punktu ładowania
Nadal jest wiele bezpłatnych stacji ładowania samochodów elektrycznych, ale coraz więcej jest również punktów zarządzanych przez operatorów energii, takich jak GreenWay, Tauron, PGE, E.ON (wcześniej Innogy). W tych punktach ładowanie samochodu jest odpowiednio płatne. To, ile trzeba za tę usługę zapłacić zależy od pewnych czynników, np. od tego, jak długo ładujemy nasze auto, mocy ładowarki i wybranego członkostwa/taryfy.
GreenWay
Od kwietnia tego roku ładowanie samochodów elektrycznych kosztuje więcej. GreenWay Polska posługuje się nowym cennikiem ze względu na rosnące koszty energii, inflację i koszty pracy, które również znacząco wzrosły w tym roku.
Podwyżka cen za kilowatogodzinę energii w porównaniu z wcześniejszym stanem rzeczy wyniosła średnio 16% u tego operatora. GreenWay posiada kilka miesięcznych planów, w których opłaty po podwyżkach kosztów energii poszły w górę, np. opłata abonamentowa w planach Energia Plus i Energia Max wzrosła o 14%. Według operatora jest to wciąż najniższa stawka w Polsce za ładowanie samochodu elektrycznego. Opłaty zostały uproszczone do trzech kategorii ładowania: prądem AC, prądem DC poniżej 100 kW i prądem DC powyżej 100 kW.
OSRAM Kabel do ładowania
Mode 3, Obciążenie sprzęgu typ 2, Wtyczka ładująca typ 2, 16A, 3.6kW, 5m, Fazy 1, 240V, IP65
VEMO Stacja ładowania
230V 16A, Mode 2, IP66
BLAUPUNKT Kabel do ładowania
IP 44
HARTING Kabel do ładowania
Wtyczka ładująca typ 2, 32A, 2.5m, Fazy 3, IP44
BLAUPUNKT Kabel do ładowania
Fazy 3, IP 44
W obecnej sytuacji jednorazowe doładowanie prądem AC kosztuje 1,49 zł/kWh. To 13 groszy więcej od wcześniejszej stawki. W przypadku planu Energia Standard koszt wielokrotnego ładowania prądem AC zwiększył się z 1,10 zł do 1,28 zł/kWh, a jeśli chodzi o abonamenty Energia Max i Energia Plus zmiany wyglądają następująco: 17 groszy więcej w abonamencie Max, czyli 1,02 zł/kWh, a w abonamencie Plus jest to o 22 groszy więcej, czyli obecnie 1,28 zł/kWh. W przypadku stawek ładowania prądem stałym DC doszło również do podwyżek kosztów, odpowiednio za ładowanie jednorazowe ładowarką o mocy do 100 kW zapłacimy 2,47 zł/kWh, w Energii Standard jest to 2,09 zł/kWh, w abonamencie Max obecny koszt wynosi 1,37 zł/kWh a w abonamencie Plus - 1,62 zł/kWh. Jeśli chodzi o mocniejsze ładowarki DC, w których moc przekracza 100 kW, koszty przedstawiają się na ten moment następująco: ładowanie jednorazowe: 2,73 zł/kWh, Energia Stan Miesięcznie opłaty za korzystanie z planów Energia Max i Energia Plus wynoszą odpowiednio 85,36 zł i 29,87 zł.
dard (ładowanie wielokrotne): 2,30 zł/kWh, abonament Plus: 1,84 zł/kWh, a Max - 1,58 zł/kWh.
Dodatkowo GreenWay Polska zwiększył opłatę za przekroczenie bezpłatnego limitu czasu postoju. Bezpłatny czas ładowania w minutach: po podłączeniu do sieci AC to 180 min, a do DC - 60 min. W przypadku przekroczenia podanego czasu, opłata za minutę wynosi 0,34 zł. Koszt uwzględnia obniżoną stawkę VAT w wysokości 5% w ramach rządowej tarczy inflacyjnej.
Tauron
Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest ładowanie pojazdów elektrycznych na stacjach należących do operatora energetycznego Tauron. Jest to możliwe dzięki aplikacji mobilnej eMap, która umożliwia dostęp do ponad 100 stacji w 44 miastach. Tauron jest spółką energetyczną działającą głównie w południowej części Polski.
Samochód elektryczny można ładować za pomocą stacji ładowania DC (od 50 kW do 100 kW na drogach szybkiego ruchu) lub stacji AC (od 22 kW do 44 kW), które znajdziemy na stacjach benzynowych w wybranych punktach. Opłata za ładowanie elektryka na stacjach Tauron to 1,60 zł/kWh (w przypadku ładowania prądem przemiennym AC) lub 2,21 zł/kWh brutto (w przypadku stacji prądu stałego DC) tylko za zużytą energię elektryczną (bez opłaty czasowej).
PGE
Także operator Polska Grupa Energetyczna udostępnia bezpłatne punkty ładowania pojazdów elektrycznych. Większość stacji pobiera jednak opłatę, a w użyciu znajduje się nowy cennik. Aby skorzystać z punktu ładowania należącego do PGE, trzeba pobrać właściwą aplikację na smartfona i połączyć ją z kartę bankową. Opłata za ładowanie zależy od mocy danej ładowarki.
Według nowego cennika koszty kształtują się następująco: za ładowanie prądem przemiennym AC o mocy do 22 kW pobierana jest kwota 1,39 zł/kWh, szybkie ładowanie prądem stałym DC o mocy do 30 kW kosztuje na ten moment 1,61 zł/kWh + 3g za minutę ładowania, a o mocy do 50 kW - 1,72 zł/kWh + 7 groszy za minutę ładowania. Przed skorzystaniem z usługi, w ramach kaucji, blokowana jest kwota 50 zł za ładowanie AC oraz 100 zł - za szybkie ładowanie DC.
FEBI BILSTEIN Kabel do ładowania
Obciążenie sprzęgu typ 2, 32A, 5m, Fazy 2, 66
HARTING Kabel do ładowania
Mode 3, Wtyczka ładująca typ 2, Obciążenie sprzęgu typ 2, 32A, 22kW, 5m, Fazy 3, IP44
HARTING Kabel do ładowania
Mode 3, Wtyczka ładująca typ 2, Obciążenie sprzęgu typ 2, 32A, 7.4kW, 7.5m, Fazy 1, IP44
KAVO PARTS Kabel do ładowania
Mode 3, Wtyczka ładująca typ 2, Obciążenie sprzęgu typ 2, 16A, 3,7kW, Fazy 1, 250V, IP55
AKYGA Kabel do ładowania
Mode 3, Wtyczka ładująca typ 2, Obciążenie sprzęgu typ 1, 32A, 7.2 kW, 6m, Fazy 1, 250V, IP54
Orlen Charge
Sieć stacji benzynowych Orlen oferuje w wybranych lokalizacjach możliwość korzystania ze stacji ładowania samochodów elektrycznych. Do ich użytku potrzebna jest aplikacja i połączona z nią karta płatnicza. Opłaty przedstawiają się następująco:
- Ładowanie prądem przemiennym (AC) - 1,22 zł/kWh.
- Ładowanie prądem stałym (DC) o mocy do 50 kW - 1,70 zł/kWh.
- Ładowanie prądem stałym (50/100/150 kW) - 2,04 zł/kWh.
Po 60 minutach w przypadku ładowarek prądu przemiennego i 45 minutach w przypadku ładowarek prądu stałego rozpoczyna się naliczanie opłaty postojowej w wysokości 34 gr/min.
Lotos
Operator energii Lotos był zaangażowany w swój projekt „Niebieski Szlak”. W okresie testowym projektu samochody elektryczne można było ładować za darmo na jego stacjach. Obecnie opłata za ładowanie wynosi 24 zł niezależnie od czasu ładowania i zużycia energii. Lotos ma w planach dalej rozwijać projekt swoich sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych. Projekt „Niebieski Szlak” został współfinansowany ze środków UE dzięki programowi "Connecting Europe Facility". Na autostradach A1 i A2 między Warszawą a Trójmiastem operator ma 12 stacji ładowania samochodów elektrycznych, między którymi odległość nie przekracza 160 km.
E.ON (wcześniej Innogy)
Powszechna dostępność stacji ładowania o mocy 11 lub 22 kW sprawia, że samochody elektryczne można podładować w wielu punktach w Warszawie dzięki temu operatorowi energetycznemu. E.ON ma największą ilość stacji ładowania w stolicy. Posiada on również bardzo przejrzystą stawkę dla wszystkich, mianowicie: 1,49 zł za kWh. Założeniem operatora są także bardziej atrakcyjne stawki w przyszłości dla swoich klientów. Opłatę za ładowanie można komfortowo uiścić dzięki aplikacji Nexity.
Zaletami oferowanych stacji ładowania są miejsca parkingowe dla pojazdów elektrycznych oraz pozyskiwanie prądu z odnawialnych źródeł energii.
Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego na stacji (w mieście)?
Średnio porównując koszty korzystania ze stacji ładowania oferowanych przez wyżej wspomnianych operatorów ceny wahają się od 1 zł do prawie 3 zł/kWh, w zależności od rodzaju źródła energii i wybranej taryfy. Szybkie ładowanie prądem stałym (DC) jest najdroższą opcją - od 1,59 zł do 2,99 zł/kWh. W przypadku prądu przemiennego (AC) cena waha się od 1,00 zł do 1,59 zł za kWh.
W związku z tym koszt ładowania samochodu elektrycznego o zasięgu około 500 km (z akumulatorem o pojemności 73 kWh) od 0 do 100% wynosi od ok. 70 zł do 115 zł w przypadku korzystania ze stacji ładowania AC i od ok. 115 zł do 220 zł w przypadku korzystania z szybkiego ładowania prądem DC.
Ładowanie do pełna typowego samochodu miejskiego o zasięgu do 250 km (z akumulatorem o mocy 26,8 kWh) kosztowałoby ok. 27-43 zł (prąd przemienny) lub 43-80 zł (prąd stały).
Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego w domu?
W założeniu, że średnia cena energii elektrycznej w Polsce wynosi na ten moment 0,78 zł za kWh, na całkowite ładowanie samochodu elektrycznego z akumulatorem o pojemności 50 kWh potrzeba około 40 zł. Jeżeli przyjmiemy, że zużycie energii przez samochód elektryczny wynosi 20 kWh/100 km, za 100 km podróż zapłacimy około 16 zł.
Ładowanie samochodu elektrycznego w domu i z wykorzystaniem tradycyjnej taryfy G11 jest na ten moment znacznie tańsze niż ładowanie na publicznej stacji ładowania. W tym przypadku przez 24 godziny naliczana jest jednolita opłata za kWh. Jest to około 0,66 zł/kWh, uśredniając w zależności od operatora. Dlatego też, aby w pełni naładować za pomocą „domowej stacji ładowania” pojazd z akumulatorem o pojemności 50 kWh (którym w zależności od modelu można przejechać około 300 km) trzeba liczyć się z kosztem ładowania samochodu elektrycznego wynoszącym ok. 33 zł. Istnieje również możliwość zainstalowania dodatkowego licznika i korzystania z systemu taryfy nocnej G12 lub weekendowej G12w, w którym średnia opłata za kWh to 0,53 - 0,60 zł/kWh.
TOP produkty powiązane z tym tematem: