Spis treści
Zerwany pasek alternatora: jakie są objawy i skutki?
Alternator to prosty, ale bardzo istotny element auta, który może nawet unieruchomić pojazd. Zerwany pasek alternatora nie zawsze oznacza kłopot z samym alternatorem, ale także innymi komponentami, takimi jak pompa klimatyzacji, pompa wspomagania kierownicy, pompa wodna, czy wentylator chłodnicy. Dowiedz się, jakie są objawy paska alternatora, a także, co zrobić jak piszczy pasek alternatora. Sprawdź również, jak stwierdzić, czy pasek nadaje się już do wymiany i w jaki sposób dokonuje się naprawy.
Pasek alternatora – za co odpowiada?
Co prawda zerwany pasek alternatora częściej nazywany paskiem klinowym nie jest zbyt wysoko na liście największych bolączek kierowców, jednak nie można bagatelizować tego komponentu. Może on bowiem unieruchomić pojazd, a nawet doprowadzić do bardzo poważnej awarii, której koszty naprawy wyniosą kilka tysięcy. Alternator samochodowy, czyli prądnica nie jest jedyną częścią zasilaną paskiem klinowym. Zasila on także inne urządzenia, takie jak kompresor klimatyzacji, pompę wspomagania kierownicy, nawiew, czy pompę wody. Zerwany pasek alternatora grozi więc wyłączeniem wielu niezbędnych elementów, bez których auto nie pojedzie. Niestety unieruchomienie auta w przypadku zerwania paska to najlepszy możliwy scenariusz – możliwe jest doprowadzenie do drogich w skutkach uszkodzeń.
Jak działa pasek alternatora?
Pasek alternatora daje różne objawy, które można zrozumieć, dowiadując się, jak działa. Sam pasek jest wykonany z gumy, która jest mocno naciągana na koła pasowe. Podczas pracy silnika ma on za zadanie przenosić napęd bezpośrednio z wału korbowego na elementy, które zasila. Zużyty pasek alternatora objawy może dawać bardzo zróżnicowane, gdyż jest on osadzony na kołach nośnych, które muszą być bardzo precyzyjnie ustawione. Jeśli tak nie będzie ze względu na błędy popełnione podczas serwisu lub ze względu na awarię, pasek nie będzie mógł pracować prawidłowo zgodnie z założeniami producenta. Aktualnie każdy pasek klinowy wielorowkowy jest wykonywany z myślą o bardzo dokładnie spasowanych konstrukcjach. Dlatego też zawsze trzeba sprawdzać, czy pasek jest dobrze napięty. Zerwany pasek alternatora często jest efektem tego, że pracował przez długi czas w nieodpowiednim napięciu.
Zużyty pasek alternatora – objawy nagłego zerwania
Pasek alternatora – objawy, które może dawać gdy się zerwie mogą być różne, w zależności od posiadanego modelu auta. Zerwany pasek alternatora objawy zazwyczaj daje od razu, jednak teoretycznie nie musi to unieruchomić auta. Na pewno od razu wyłącza się wszystkie elementy zasilane właśnie przez pasek klinowy. Trudno jednak określić, które to są, gdyż konstrukcja każdego auta w tej kwestii jest nieco inna, zwłaszcza jeśli dotyczy to starszych modeli aut sprzed kilkunastu lat. Zerwany pasek alternatora objawy, które da od razu i będą one widoczne to brak ładowania akumulatora. Niedziałająca prądnica sprawi, że auto zostanie unieruchomione, jednak nie zawsze od razu. Starsze modele aut niemające dużej ilości elektroniki mogą przejechać bez ładowania nawet kilkadziesiąt kilometrów. W nowszych modelach samochodów zazwyczaj nie będzie to jednak możliwe.
Niestety w wielu autach pasek klinowy napędza także pompę wody. Jej awaria oznacza szybkie przegrzanie się silnika, a to jest bardzo niebezpiecznie, gdyż grozi poważną awarią. Zerwany pasek alternatora w najgorszej sytuacji może nawet uszkodzić rozrząd. Jest to dla kierowcy najpoważniejszy problem, gdyż wtedy dochodzi do uszkodzenia najważniejszych elementów jednostki napędzającej przez zaklinowanie się tłoków i pierścieni. Taka sytuacja zmusi kierowcę do przeprowadzenia kompleksowego remontu silnika, który może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Lepiej więc wiedzieć, jak poznać objawy luźnego paska alternatora i zniwelować ryzyko nagłego zerwania.
Zerwany pasek alternatora – objawy
Zerwany pasek alternatora powoduje utratę ładowania, wzrost temperatury silnika, wyłączenie się klimatyzacji, a czasem wentylatorów. Są to najbardziej widoczne objawy, gdy do zerwania dojdzie nagle. Zazwyczaj też utraci się łatwą kontrolę kierownicy ze względu na brak wspomagania. Jeśli powyższe objawy nastąpiły jednocześnie, prawie pewne jest, że problem tkwi w pasku klinowy.
Luźny pasek alternatora – objawy
Pasek alternatora piszczy – to najczęstszy objaw zużytego paska alternatora. Zazwyczaj ma to miejsce, gdy silnik jest jeszcze zimny lub pracuje na biegu jałowym. Co zrobić, jak piszczy pasek alternatora? W takiej sytuacji trzeba szybko udać się do warsztatu mechanicznego – być może wystarczy naciągnięcie paska. Często to właśnie luźny pasek alternatora objawy daje tego typu. Przyczyną może być tylko awaria automatycznego napinacza. Piszczenie może mieć miejsce też po wymianie. To oznacza, że wcześniej zerwany pasek alternatora był źle zamontowany podczas wymiany na nowy. Trzeba pamiętać, że trzeba go bardzo precyzyjnie założyć i naciągnąć. Nie można jednak przesadzać, gdyż to doprowadzi do szybszego wyeksploatowania samego paska, a także łożysk kół, na których pracuje.
Ile wytrzymuje pasek alternatora?
To, że pasek alternatora piszczy, jest kłopotem powszechnym dla każdego modelu auta, jednak nie powinien on pojawiać się wcześniej, niż przy 100 tyś. km przebiegu. Dobrze założony pasek klinowy powinien wytrzymać nawet dłużej, jednak trzeba też pamiętać, że to element gumowy, więc z czasem parcieje, a to sprawia, że ulega awarii przy mniejszym przebiegu, jeśli nie jeździ się zbyt wiele. Zużyty pasek alternatora objawy może dawać dźwiękowe, ale można to rozpoznać także wizualnie. Wystarczy go ocenić pod tym kątem – zweryfikować, czy guma wygląda na solidną, a nie sparciałą oraz czy nie posiada uszkodzeń mechanicznych. Pasek nie powinien też być postrzępiony. Sam pasek klinowy wielorowkowy Opel Astra i do innych aut kosztuje kilkadziesiąt złotych, a wymiana jest bardzo prosta. Trzeba jednak pamiętać, by go dobrze naciągnąć- jeśli nie ma się doświadczenia, lepiej udać się do warsztatu.