• SHOP
  • CLUB
Wypróbuj konto Premium
0
Mój garaż
Dodaj pojazd
0
Artykułów #73-5306
0,00 PLN
Twój koszyk jest pusty

Zerwany pasek alternatora: jakie są objawy i skutki?

Spis treści

  1. Pasek alternatora – za co odpowiada?
  2. Jak działa pasek alternatora?
  3. Zużyty pasek alternatora – objawy nagłego zerwania
  4. Zerwany pasek alternatora – objawy
  5. Luźny pasek alternatora – objawy
  6. Ile wytrzymuje pasek alternatora?
  7. TOP produkty powiązane z tym tematem

Alternator to prosty, ale bardzo istotny element auta, który może nawet unieruchomić pojazd. Zerwany pasek alternatora nie zawsze oznacza kłopot z samym alternatorem, ale także innymi komponentami, takimi jak pompa klimatyzacji, pompa wspomagania kierownicy, pompa wodna, czy wentylator chłodnicy. Dowiedz się, jakie są objawy paska alternatora, a także, co zrobić jak piszczy pasek alternatora. Sprawdź również, jak stwierdzić, czy pasek nadaje się już do wymiany i w jaki sposób dokonuje się naprawy.

Pasek alternatora – za co odpowiada?

Co prawda zerwany pasek alternatora częściej nazywany paskiem klinowym nie jest zbyt wysoko na liście największych bolączek kierowców, jednak nie można bagatelizować tego komponentu. Może on bowiem unieruchomić pojazd, a nawet doprowadzić do bardzo poważnej awarii, której koszty naprawy wyniosą kilka tysięcy. Alternator samochodowy, czyli prądnica nie jest jedyną częścią zasilaną paskiem klinowym. Zasila on także inne urządzenia, takie jak kompresor klimatyzacji, pompę wspomagania kierownicy, nawiew, czy pompę wody. Zerwany pasek alternatora grozi więc wyłączeniem wielu niezbędnych elementów, bez których auto nie pojedzie. Niestety unieruchomienie auta w przypadku zerwania paska to najlepszy możliwy scenariusz – możliwe jest doprowadzenie do drogich w skutkach uszkodzeń.

Jak działa pasek alternatora?

DENSO DAN930 Alternator 14V, 150A, Ø 54 [mm]
Informacja o towar
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 150
  • Koła pasowe: z kołem pasowym wolnobieżnym
  • Napięcie [V]: 14
  • Ø koła pasowego [mm]: 54
  • Liczba żeber: 6
  • Wykonanie sieci pokładowej: dla pojazdów z 12V instalacją elektryczną
  • Nowa część
  • Jakość: OE
  • Ciężar brutto [g]: 6420
  • DENSO: Alternator
  • Numer artykułu: DAN930
  • Nasza cena: 649,24 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
DENSO Alternator 14V, 150A, Ø 54 [mm]
Numer artykułu: DAN930
649,24 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
VKM 38070 SKF VKMA 38070 Zestaw paska klinowego wielorowkowego
Informacja o towar
  • Liczba żeber: 7
  • Długość [mm]: 2035
  • Szerokość [mm]: 24,92
  • Materiał pasa: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • SKF: Zestaw paska klinowego wielorowkowego
  • Numer artykułu: VKMA 38070
  • Nasza cena: 524,88 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
SKF Zestaw paska klinowego wielorowkowego
Numer artykułu: VKMA 38070
524,88 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
VKMA 36084 SKF VKMC 36084 Pompa wodna + zestaw paska klinowego wielorowkowego z uszczelnieniami
Informacja o towar
  • Długość [mm]: 1705
  • Liczba żeber: 7
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z uszczelnieniami
  • Szerokość [mm]: 24,92
  • Materiał wirnika pompy wody: Tworzywo sztuczne
  • Materiał pasa: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • SKF: Pompa wodna + zestaw paska klinowego wielorowkowego
  • Numer artykułu: VKMC 36084
  • Nasza cena: 538,67 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
SKF Pompa wodna + zestaw paska klinowego wielorowkowego z uszczelnieniami
Numer artykułu: VKMC 36084
538,67 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
68369 GATES 6PK1043 Pasek klinowy wielorowkowy 1043[mm], 6, G-Force™ C12™ CVT Belt
Informacja o towar
  • informacja uzupełniająca: G-Force™ C12™ CVT Belt
  • Długość [mm]: 1043
  • Liczba żeber: 6
  • Szerokość [mm]: 21
  • Materiał cięgna naprężonego: Poliester
  • Materiał pasa: Guma
  • Kolor: czarny
  • GATES: Pasek klinowy wielorowkowy
  • Numer artykułu: 6PK1043
  • Nasza cena: 43,53 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
GATES Pasek klinowy wielorowkowy 1043[mm], 6, G-Force™ C12™ CVT Belt
Numer artykułu: 6PK1043
43,53 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
6 PK 1891 CONTITECH 6PK1893 Pasek klinowy wielorowkowy 1893[mm], 6
Informacja o towar
  • Długość [mm]: 1893
  • Liczba żeber: 6
  • Ciężar [kg]: 0,184
  • CONTITECH: Pasek klinowy wielorowkowy
  • Numer artykułu: 6PK1893
  • Nasza cena: 81,96 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
CONTITECH Pasek klinowy wielorowkowy 1893[mm], 6
Numer artykułu: 6PK1893
81,96 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy

Jak działa pasek alternatora?

Pasek alternatora daje różne objawy, które można zrozumieć, dowiadując się, jak działa. Sam pasek jest wykonany z gumy, która jest mocno naciągana na koła pasowe. Podczas pracy silnika ma on za zadanie przenosić napęd bezpośrednio z wału korbowego na elementy, które zasila. Zużyty pasek alternatora objawy może dawać bardzo zróżnicowane, gdyż jest on osadzony na kołach nośnych, które muszą być bardzo precyzyjnie ustawione. Jeśli tak nie będzie ze względu na błędy popełnione podczas serwisu lub ze względu na awarię, pasek nie będzie mógł pracować prawidłowo zgodnie z założeniami producenta. Aktualnie każdy pasek klinowy wielorowkowy jest wykonywany z myślą o bardzo dokładnie spasowanych konstrukcjach. Dlatego też zawsze trzeba sprawdzać, czy pasek jest dobrze napięty. Zerwany pasek alternatora często jest efektem tego, że pracował przez długi czas w nieodpowiednim napięciu.

Zużyty pasek alternatora – objawy nagłego zerwania

Pasek alternatora – objawy, które może dawać gdy się zerwie mogą być różne, w zależności od posiadanego modelu auta. Zerwany pasek alternatora objawy zazwyczaj daje od razu, jednak teoretycznie nie musi to unieruchomić auta. Na pewno od razu wyłącza się wszystkie elementy zasilane właśnie przez pasek klinowy. Trudno jednak określić, które to są, gdyż konstrukcja każdego auta w tej kwestii jest nieco inna, zwłaszcza jeśli dotyczy to starszych modeli aut sprzed kilkunastu lat. Zerwany pasek alternatora objawy, które da od razu i będą one widoczne to brak ładowania akumulatora. Niedziałająca prądnica sprawi, że auto zostanie unieruchomione, jednak nie zawsze od razu. Starsze modele aut niemające dużej ilości elektroniki mogą przejechać bez ładowania nawet kilkadziesiąt kilometrów. W nowszych modelach samochodów zazwyczaj nie będzie to jednak możliwe.

Niestety w wielu autach pasek klinowy napędza także pompę wody. Jej awaria oznacza szybkie przegrzanie się silnika, a to jest bardzo niebezpiecznie, gdyż grozi poważną awarią. Zerwany pasek alternatora w najgorszej sytuacji może nawet uszkodzić rozrząd. Jest to dla kierowcy najpoważniejszy problem, gdyż wtedy dochodzi do uszkodzenia najważniejszych elementów jednostki napędzającej przez zaklinowanie się tłoków i pierścieni. Taka sytuacja zmusi kierowcę do przeprowadzenia kompleksowego remontu silnika, który może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Lepiej więc wiedzieć, jak poznać objawy luźnego paska alternatora i zniwelować ryzyko nagłego zerwania.

Zerwany pasek alternatora – objawy

Zerwany pasek alternatora powoduje utratę ładowania, wzrost temperatury silnika, wyłączenie się klimatyzacji, a czasem wentylatorów. Są to najbardziej widoczne objawy, gdy do zerwania dojdzie nagle. Zazwyczaj też utraci się łatwą kontrolę kierownicy ze względu na brak wspomagania. Jeśli powyższe objawy nastąpiły jednocześnie, prawie pewne jest, że problem tkwi w pasku klinowy.

5 PK 1395 CONTITECH 5PK1397 Pasek klinowy wielorowkowy 1397[mm], 5
Informacja o towar
  • Długość [mm]: 1397
  • Liczba żeber: 5
  • Ciężar [kg]: 0,124
  • CONTITECH: Pasek klinowy wielorowkowy
  • Numer artykułu: 5PK1397
  • Nasza cena: 56,57 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
CONTITECH Pasek klinowy wielorowkowy 1397[mm], 5
Numer artykułu: 5PK1397
56,57 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
58374 GATES Micro-V® 5PK1113 Pasek klinowy wielorowkowy 1113[mm], 5
Informacja o towar
  • Linia produktów: Micro-V®
  • Długość [mm]: 1113
  • Liczba żeber: 5
  • Szerokość [mm]: 17
  • Materiał cięgna naprężonego: Poliester
  • Materiał pasa: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • Kolor: czarny
  • GATES: Pasek klinowy wielorowkowy
  • Numer artykułu: 5PK1113
  • Nasza cena: 49,80 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
GATES Pasek klinowy wielorowkowy 1113[mm], 5
Numer artykułu: 5PK1113
49,80 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
68381 GATES 6PK1203 Pasek klinowy wielorowkowy 1203[mm], 6, G-Force™ C12™ CVT Belt
Informacja o towar
  • informacja uzupełniająca: G-Force™ C12™ CVT Belt
  • Długość [mm]: 1203
  • Liczba żeber: 6
  • Szerokość [mm]: 21
  • Materiał cięgna naprężonego: Poliester
  • Materiał pasa: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • Kolor: czarny
  • GATES: Pasek klinowy wielorowkowy
  • Numer artykułu: 6PK1203
  • Nasza cena: 47,34 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
GATES Pasek klinowy wielorowkowy 1203[mm], 6, G-Force™ C12™ CVT Belt
Numer artykułu: 6PK1203
47,34 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
6PK1215 GATES 6PK1218 Pasek klinowy wielorowkowy 1218[mm], 6, G-Force™ C12™ CVT Belt
Informacja o towar
  • informacja uzupełniająca: G-Force™ C12™ CVT Belt
  • Długość [mm]: 1218
  • Liczba żeber: 6
  • Szerokość [mm]: 21
  • Materiał cięgna naprężonego: Poliester
  • Materiał pasa: Guma
  • Kolor: czarny
  • GATES: Pasek klinowy wielorowkowy
  • Numer artykułu: 6PK1218
  • Nasza cena: 51,90 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
GATES Pasek klinowy wielorowkowy 1218[mm], 6, G-Force™ C12™ CVT Belt
Numer artykułu: 6PK1218
51,90 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
CA1394IR HELLA 8EL 011 710-321 Alternator 14V, 120A, Ø 56 [mm]
Informacja o towar
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 120
  • Koła pasowe: z kołem pasowym wolnobieżnym
  • Napięcie [V]: 14
  • Ø koła pasowego [mm]: 56
  • Liczba rowków: 6
  • niewymagany zwrot starej części
  • Nowa część bez depozytu
  • Montaż / demontaż koniecznie do wykonania przez fachowców!
  • HELLA: Alternator
  • Numer artykułu: 8EL 011 710-321
  • Nasza cena: 664,75 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
HELLA Alternator 14V, 120A, Ø 56 [mm]
Numer artykułu: 8EL 011 710-321
664,75 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka

Luźny pasek alternatora – objawy

Pasek alternatora piszczy – to najczęstszy objaw zużytego paska alternatora. Zazwyczaj ma to miejsce, gdy silnik jest jeszcze zimny lub pracuje na biegu jałowym. Co zrobić, jak piszczy pasek alternatora? W takiej sytuacji trzeba szybko udać się do warsztatu mechanicznego – być może wystarczy naciągnięcie paska. Często to właśnie luźny pasek alternatora objawy daje tego typu. Przyczyną może być tylko awaria automatycznego napinacza. Piszczenie może mieć miejsce też po wymianie. To oznacza, że wcześniej zerwany pasek alternatora był źle zamontowany podczas wymiany na nowy. Trzeba pamiętać, że trzeba go bardzo precyzyjnie założyć i naciągnąć. Nie można jednak przesadzać, gdyż to doprowadzi do szybszego wyeksploatowania samego paska, a także łożysk kół, na których pracuje.

Ile wytrzymuje pasek alternatora?

Ile wytrzymuje pasek alternatora?

To, że pasek alternatora piszczy, jest kłopotem powszechnym dla każdego modelu auta, jednak nie powinien on pojawiać się wcześniej, niż przy 100 tyś. km przebiegu. Dobrze założony pasek klinowy powinien wytrzymać nawet dłużej, jednak trzeba też pamiętać, że to element gumowy, więc z czasem parcieje, a to sprawia, że ulega awarii przy mniejszym przebiegu, jeśli nie jeździ się zbyt wiele. Zużyty pasek alternatora objawy może dawać dźwiękowe, ale można to rozpoznać także wizualnie. Wystarczy go ocenić pod tym kątem – zweryfikować, czy guma wygląda na solidną, a nie sparciałą oraz czy nie posiada uszkodzeń mechanicznych. Pasek nie powinien też być postrzępiony. Sam pasek klinowy wielorowkowy Opel Astra i do innych aut kosztuje kilkadziesiąt złotych, a wymiana jest bardzo prosta. Trzeba jednak pamiętać, by go dobrze naciągnąć- jeśli nie ma się doświadczenia, lepiej udać się do warsztatu.

TOP produkty powiązane z tym tematem:

AUTODOC Bestsellery: cześci w korzystnej cenie

BANDO 5PK1435 Pasek klinowy wielorowkowy 1435[mm], 5
Informacja o towar
  • Długość [mm]: 1435
  • Liczba żeber: 5
  • BANDO: Pasek klinowy wielorowkowy
  • Numer artykułu: 5PK1435
  • Nasza cena: 81,38 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
BANDO Pasek klinowy wielorowkowy 1435[mm], 5
Numer artykułu: 5PK1435
81,38 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
68375 GATES 6PK1123 Pasek klinowy wielorowkowy 1123[mm], 6, G-Force™ C12™ CVT Belt
Informacja o towar
  • informacja uzupełniająca: G-Force™ C12™ CVT Belt
  • Długość [mm]: 1123
  • Liczba żeber: 6
  • Szerokość [mm]: 21
  • Materiał cięgna naprężonego: Poliester
  • Materiał pasa: Guma
  • Kolor: czarny
  • GATES: Pasek klinowy wielorowkowy
  • Numer artykułu: 6PK1123
  • Nasza cena: 45,54 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
GATES Pasek klinowy wielorowkowy 1123[mm], 6, G-Force™ C12™ CVT Belt
Numer artykułu: 6PK1123
45,54 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
6PK1704 GATES 6PK1708 Pasek klinowy wielorowkowy 1708[mm], 6, G-Force™ C12™ CVT Belt
Informacja o towar
  • informacja uzupełniająca: G-Force™ C12™ CVT Belt
  • Długość [mm]: 1708
  • Liczba żeber: 6
  • Szerokość [mm]: 21
  • Materiał cięgna naprężonego: Poliester
  • Materiał pasa: EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk)
  • Kolor: czarny
  • GATES: Pasek klinowy wielorowkowy
  • Numer artykułu: 6PK1708
  • Nasza cena: 54,42 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
GATES Pasek klinowy wielorowkowy 1708[mm], 6, G-Force™ C12™ CVT Belt
Numer artykułu: 6PK1708
54,42 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
68372 GATES 6PK1088 Pasek klinowy wielorowkowy 1088[mm], 6, G-Force™ C12™ CVT Belt
Informacja o towar
  • informacja uzupełniająca: G-Force™ C12™ CVT Belt
  • Długość [mm]: 1088
  • Liczba żeber: 6
  • Szerokość [mm]: 21
  • Materiał cięgna naprężonego: Poliester
  • Materiał pasa: Guma
  • Kolor: czarny
  • GATES: Pasek klinowy wielorowkowy
  • Numer artykułu: 6PK1088
  • Nasza cena: 55,74 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
GATES Pasek klinowy wielorowkowy 1088[mm], 6, G-Force™ C12™ CVT Belt
Numer artykułu: 6PK1088
55,74 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
6 PK 1242 CONTITECH 6PK1244 Pasek klinowy wielorowkowy 1244[mm], 6
Informacja o towar
  • Długość [mm]: 1244
  • Liczba żeber: 6
  • Ciężar [kg]: 0,131
  • CONTITECH: Pasek klinowy wielorowkowy
  • Numer artykułu: 6PK1244
  • Nasza cena: 63,37 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
CONTITECH Pasek klinowy wielorowkowy 1244[mm], 6
Numer artykułu: 6PK1244
63,37 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
6x1076 DAYCO 6PK1076 Pasek klinowy wielorowkowy 1076,0[mm], 6
Informacja o towar
  • Długość [mm]: 1076,0
  • Liczba żeber: 6
  • DAYCO: Pasek klinowy wielorowkowy
  • Numer artykułu: 6PK1076
  • Nasza cena: 46,01 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
DAYCO Pasek klinowy wielorowkowy 1076,0[mm], 6
Numer artykułu: 6PK1076
46,01 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
6 PK 1153 CONTITECH 6PK1153 Pasek klinowy wielorowkowy 1153[mm], 6
Informacja o towar
  • Długość [mm]: 1153
  • Liczba żeber: 6
  • Ciężar [kg]: 0,12
  • CONTITECH: Pasek klinowy wielorowkowy
  • Numer artykułu: 6PK1153
  • Nasza cena: 56,17 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
CONTITECH Pasek klinowy wielorowkowy 1153[mm], 6
Numer artykułu: 6PK1153
56,17 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
DENSO DAN1036 Alternator 14V, 80A, Ø 58 [mm]
Informacja o towar
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 80
  • Koła pasowe: z kołem pasowym wielofunkcyjnym
  • Napięcie [V]: 14
  • Ø koła pasowego [mm]: 58
  • Liczba żeber: 6
  • Wykonanie sieci pokładowej: dla pojazdów z 12V instalacją elektryczną
  • Nowa część
  • Jakość: OE
  • Ciężar brutto [g]: 5520
  • DENSO: Alternator
  • Numer artykułu: DAN1036
  • Nasza cena: 756,35 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
DENSO Alternator 14V, 80A, Ø 58 [mm]
Numer artykułu: DAN1036
756,35 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
PRESTOLITE ELECTRIC AVI144S3001 Alternator 24V, 110A, z regulatorem tranzystorowym
Informacja o towar
  • Prąd ładowania alternatora [A]: 110
  • Koła pasowe: bez koła pasowego
  • Napięcie [V]: 24
  • Ø koła pasowego [mm] 0
  • Kierunek obrotów: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
  • Rodzaj alternatora: z regulatorem tranzystorowym
  • Masa [g]: 7364
  • Wersja: Premium
  • Technika połączeń: Earth return, Grounded
  • Ilość: 1
  • Średnica mocowania [mm]: 93,8
  • Średnica obudowy [mm]: 144
  • Średnica rękojeści [mm]: 17
  • PRESTOLITE ELECTRIC: Alternator
  • Numer artykułu: AVI144S3001
  • Nasza cena: 790,80 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
PRESTOLITE ELECTRIC Alternator 24V, 110A, z regulatorem tranzystorowym
Numer artykułu: AVI144S3001
790,80 PLN
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
4 PK 844 CONTITECH 4PK845 Pasek klinowy wielorowkowy 845[mm], 4
Informacja o towar
  • Długość [mm]: 845
  • Liczba żeber: 4
  • Ciężar [kg]: 0,065
  • CONTITECH: Pasek klinowy wielorowkowy
  • Numer artykułu: 4PK845
  • Nasza cena: 40,67 PLN
  • Warunki: nowy
Szczegóły
CONTITECH Pasek klinowy wielorowkowy 845[mm], 4
Numer artykułu: 4PK845
40,67 PLN
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy

Popularne posty

Zapisz się się do naszych newsletterów

Aby otrzymywać nasze najnowsze wiadomości i porady prosimy o podanie swojego adres e-mail: