Spis treści
Jak działa silnik rotacyjny (silnik Wankla)?
Ewolucja silników spalinowych trwa już wiele lat, a silnik Wankla odkąd został wynaleziony i zastosowany w pierwszych autach, stał się nowinką technologiczną. Pasjonaci sportowych aut do tej pory doceniają tego typu silnik, a to jak działa silnik Wankla, jest przedmiotem wielu dyskusji – głównie wśród posiadaczy sportowych samochodów. Dowiedz się, jaka jest zasada działania silnika rotacyjnego i w jakich samochodach, które jeżdżą po cywilnych drogach, można je spotkać.
Silnik Wankla – historia
Popularny silnik Wankla zyskał popularność na całym świecie dzięki temu, że po raz pierwszy w samochodzie seryjnym został zamontowany przez japońską markę Mazda oraz niemieckie NSU. Znana na całym świecie i doceniana Mazda RX-7 swoje charakterystyczne brzmienie zawdzięcza właśnie temu rozwiązaniu technologicznemu. Sam silnik rotacyjny i zasada działania została jednak opracowana o wiele wcześniej. Dokonał tego niemiecki konstruktor Felix Heinrich Wankel już pod koniec lat trzydziestych ubiegłego wieku. Były to jednak pierwsze etapy wdrażania i udoskonalania tego rozwiązania, a pierwszy prototyp powstał w 1957 roku.
MANNOL Olej silnikowy
5W-30, 20l, Olej półsyntetyczny
MANNOL Olej do automatycznej skrzyni biegów
ATF II, 10l, Czerwony
LIQUI MOLY Dodatek do oleju przekładniowego
Puszka, Pojemność: 150ml
VAG Olej silnikowy
0W-20, 5l
MAZDA Olej silnikowy
0W-20, 5l
To, jak działa silnik rotacyjny, sprawiło, że okazało się do świetne rozwiązanie, które można z powodzeniem wykorzystać w samochodach sportowych. Właśnie takie było jego przeznaczenie, a niemiecka marka NSU montowała silnik Wankla w różnych modelach. Potem jednak patent został kupiony przez japońską markę. Mazda RX-8 do tej pory budzi nostalgię wśród fanów motoryzacji, którzy cenią sobie klasyczne rozwiązania technologiczne.
Jakie są zalety silnika Wankla?
Biorąc pod uwagę, jaka jest zasada działania silnika Wankla, naturalną konsekwencją jest stosunkowo wysokie spalanie. Niewątpliwie jest to wada, ale przecież nikt nie kupuje typowo sportowego auta, by dbać o niskie spalanie. Istotniejszą wadą wynikającą z tego, jak działa silnik Wankla, jest to, że spisuje on się słabo na niskich obrotach. By wyciągnąć z niego maksimum, trzeba więc stale utrzymywać auto na wysokich obrotach – wtedy jego osiągi są niezwykle wysokie.
Regularnie wymieniając olej silnikowy benzyna i diesel każdy silnik ma przewidywaną żywotność. Jeśli chodzi o silnik rotacyjny Wankla to wcale nie jest on mało żywotny. Co prawda nie jest to typ silnika zaprojektowany z myślą o bardzo wysokich przebiegach – uniemożliwia to budowa silnika rotacyjnego sprawiająca, że niektóre podzespoły zużywają się relatywnie szybko. Nie należy one jednak do bardzo awaryjnych.
W jakich autach spotka się silnik Wankla?
Na rynku dostępnych jest wiele modeli aut napędzanych silnikiem rotacyjnym Wankla. Są to między innymi:
- Mazda 110 S Cosmo,
- Mazda 787B,
- Mazda RX-8,
- Mazda Rotary Pickup,
- Mazda Roadspacer,
- Citroen GS Birotor,
- NSU Wankel Spider,
- i wiele innych.
Zasada działania silnika rotacyjnego sprawia, że trudno przejść obok niego obojętnie. Jego charakterystyczny dźwięk od razu dochodzi do uszu i jest trudny do opisania, niemniej nawet osoby nieznające się na motoryzacji wiedzą, że mają do czynienia ze sportowym autem.
MANNOL Olej przekładniowy
SAE 90, Pojemność: 20l
MANNOL Olej silnikowy
5W-30, 10l
MANNOL Olej do układu wspomagania
ALLISON C3, CATERPILLAR TO-2, GM Type A Suffix A, Pojemność: 10l
VAG Olej do układu wspomagania
Pojemność: 1l
CHEMPIOIL Olej do automatycznej skrzyni biegów
ATF III, 20l, Czerwony
Silnik rotacyjny – budowa
Sam silnik rotacyjny zasadę działania ma dość specyficzną. Opiera się ona o trójkątnym tłoku, co wcześniej było niespotykane i na tamte czasy okazało się rewolucyjne. Sam korpus ma kształt owalny, w którym umieszczony jest tłok mający przekrój właśnie trójkąta. Schemat pracy polega na ruchu obrotowym i ruchu płaskim. Rotor posiadający uzębienie współpracuje z kołem zębatym zamocowanym na korpusie silnika. Sam tłok jest też osadzony na wale mimośrodowym. Ten unikalny kształt tłoka stał się rewolucyjny, a to, jak działa silnik rotacyjny, znacząco różni się od zwykłych silników spalinowych. Korbowód samochodu – to element niewystępujący w tym rodzaju silnika.
Silnik rotacyjny – zasada działania
To, jaka jest zasada działania silnika Wankla, jest zbliżone do silnika czterosuwowego. Istnieje jednak istotna różnica zmieniająca schemat pracy. Silnik rotacyjny Wankla przy jednym cyklu generuje jeden obrót wału napędowego – w przeciwieństwie do zwykłych silników, w których jeden cykl to dwa obroty.
Gdy trójkątny tłok pracuje, tworzy wtedy cztery komory:
- ssania,
- sprężania,
- pracy,
- wydechową.
Każda z komór zmienia swoją funkcję w pracy silnika, wraz z pojawiającym się ruchem obrotowym. W praktyce silnik rotacyjny Wankla ma o wiele dłuższy okres ssania i wydechu – to sprawia, że jest bardziej wydajny na wysokich obrotach, jednak też generuje ograniczenia w postaci gorszej pracy na niskich obrotach. Taka zasada działania silnika Wankla istotnie wpływa także na spalanie – w większości silników może wynieść nawet kilkanaście litrów na 100 km. Elementy, takie jak wał korbowy samochodu są tu mocno eksploatowane, ale ich żywotność nadal pozostaje dość wysoka. Tego typu silniki mają opinie o wysokim zużyciu oleju, co ma wynikać z zasady pracy. Jest to jednak mit, gdyż silnik rotacyjny Wankla ma standardowe zużycie oleju.
TOP produkty powiązane z tym tematem: