Spis treści
Jak umyć silnik w samochodzie, jakiej chemii użyć i mycie parowe
Silniki i komory silnika w samochodach już po kilku latach eksploatacji stają się całe brudne. Mycie komory silnika jest ważne, jeśli nie chce się mieć problemów podczas bieżących napraw, a także chcąc móc łatwo zdiagnozować ewentualne awarie po otwarciu pokrywy silnika. Dowiedz się, jak umyć silnik, by nie uszkodzić jego istotnych podzespołów, a także czego nie robić, myjąc silnik. Sprawdź także, czy chemia do mycia silników może być niebezpieczna dla samej jednostki.
Mycie komory silnika w samochodzie – po co myć silnik?
Do komory silnika zagląda się raczej rzadko, a w wielu sytuacjach robią to tylko mechanicy, a nie właściciele pojazdu. Dlatego też mycie komory silnika nie jest zbyt popularne – brudny silnik i komora nie rzucają się w oczy. Warto jednak wiedzieć, jak umyć silnik, gdyż zdecydowanie ułatwia to serwis, a także ewentualną diagnostykę – nawet wykonywaną samodzielnie. Auto eksploatowane kilka lat bez mycia silnika prawdopodobnie ma już całkiem oblepioną brudem komorę. Warto wtedy wykonać mycie silnika samochodowego, gdyż każda ewentualna naprawa – nawet bardzo prosta – będzie istotnie utrudniona. Często w samochodach zdarzają się niewielkie wycieki, które relatywnie łatwo zdiagnozować, gdy sam silnik i jego komora są czyste. Jeśli jednak są pełne brudu, właściwie żaden wyciek nie będzie możliwy do wizualnego zdiagnozowania. To może okazać się problemem, gdy zechce się sprawdzić, czy już pora na wizytę u mechanika, ale też wtedy, gdy auto ulegnie awarii w trasie.
Często zdarza się, że jeśli silnik jest brudny, podczas naprawy mechanicy mają problem z demontażem i montażem. Wynika to z prozaicznej przyczyny – śruby i elementy konstrukcyjne silnika są mało widoczne.
Jak umyć silnik w samochodzie?
Mycie komory silnika i samego silnika jest tylko teoretycznie proste. W praktyce wymaga nieco wprawy, gdyż samo pozbycie się brudu nie będzie prawdopodobnie problemem. Niestety łatwo jest przy tym uszkodzić newralgiczne części silnika samochodowego, osprzęt lub doprowadzić do przyspieszonej korozji. Analizując, jak umyć silnik najważniejsze jest to, by nie zalać elementów elektrycznych. Mycie silnika samochodowego należy zacząć od odłączenia akumulatora. Nigdy nie należy ryzykować mycia auta z podłączonym akumulatorem, gdyż może to doprowadzić do całkowitego uszkodzenia elektroniki. Następnie trzeba dobrze zabezpieczyć wszystkie styki, które mogą być na wierzchu. Niestety czasem trzeba je całkowicie odłączyć. Jeśli zawilgotnieją, konsekwencje mogą okazać się bardzo poważne. Czasem wystarczy owinąć elektryczne elementy folią i zakleić taśmą. Podczas mycia należy unikać kierowania wysokiego ciśnienia na te miejsca.
To, jak myć silnik, najłatwiej zawsze będzie prowadziło do odpowiedzi związanej z wysokim ciśnieniem. Myjka ciśnieniowa do samochodu faktycznie będzie przydatna, jednak należy uważać z kierowaniem wysokiego ciśnienia na delikatne elementy lub przewody. Nigdy nie należy zmywać zanieczyszczeń, na siłę zwiększając ciśnienie lub manipulując kątem dyszy. Strumień wody powinien być tak delikatny, jak to możliwe i rozproszony.
RIDEX Pojemnik rozpylacza pompkowy
1l
KS TOOLS Pojemnik rozpylacza pompkowy
2l
K2 Środek do czyszczenia elektroniki
aerozol, niezawierający rozpuszczalnika, Pojemność: 250ml
K2 Środek do czyszczenia elektroniki
aerozol, Pojemność: 400ml
Mycie silnika samochodowego – jakiej chemii użyć?
Odpowiedzią na pytanie, jak umyć silnik w aucie efektywnie zawsze będzie się sprowadzać do skorzystania z dedykowanej do tego chemii. Mycie komory silnika można jednak wykonywać tylko przy pomocy odpowiednich środków, które są efektywne, jednak nie są niebezpieczne dla samego silnika i jego komponentów. Skład detergentu należy dopasować na podstawie wytycznych producenta auta i producenta samego detergentu. Nie ma uniwersalnych środków, gdyż niektóre są skrajnie niszczące dla niektórych materiałów, z których buduje się silniki. Niekiedy producenci całkowicie zabraniają mycia silnika samodzielnie.
Trzeba też pamiętać, że mycie komory silnika nie wszędzie jest dozwolone. Ze względu na dużą ilość zanieczyszczeń trujących dla środowiska należy zadbać o to, by to, co spłynie po spłukaniu, nie dostało się do podłoża, W przeciwnym razie można dostać mandat.
Większość preparatów do mycia silników nakłada się na poszczególne elementy i prawie natychmiast należy je spłukać. Warto zaopatrzyć się w ścierki z mikrofibry do samochodu, które pozwolą ręcznie wytrzeć te miejsca, które zostały niedoczyszczone, a nie należy ich myć pod wysokim ciśnieniem. Przyda się też pędzelek, a także kompresor do wydmuchiwania brudu z zakamarków. Wykorzystując chemię do mycia silników, zawsze trzeba pamiętać, że jest ona silnie żrąca.
Mycie parowe komory silnika – efektywność
To, jak umyć silnik, by go nie uszkodzić, nie jest zbyt łatwe, jeśli nie ma się wprawy. Mycie parowe komory silnika jest o wiele łatwiejsze i zdecydowanie mniej inwazyjne dla jego najbardziej delikatnych elementów. Trzeba jednak pamiętać, że to także mycie wodą, a para wodna może uszkodzić elektryczne styki jeśli nie zostaną prawidłowo zabezpieczone. Gąbka samochodowa się przyda – po umyciu parowym należy doczyścić niektóre elementy. Mycie komory silnika w profesjonalnych zakładach jest jednak łatwo dostępne, więc mając taką potrzebę, można to zlecić specjalistom.
TOP produkty powiązane z tym tematem: