Spis treści
Koło zamachowe dwumasowe: co to jest i jak rozpoznać objawy awarii
Układ przeniesienia napędu w dzisiejszych autach jest dość skomplikowany, a w większości pojazdów stosuje się tak zwaną dwumasę. Dowiedz się, co to koło dwumasowe, a także, do czego służy. Sprawdź też, jakie są rodzaje kół dwumasowych oraz jakie objawy koło dwumasowe daje wtedy, gdy jest uszkodzone. Ten istotny element może unieruchomić pojazd, więc dowiedz się, kiedy należy udać się do mechanika i jak sprawdzić koło dwumasowe.
Układ przeniesienia napędu – budowa
Układ przeniesienia napędu w dzisiejszych samochodach jest wyjątkowo mocno obciążany. Wynika to z faktu, że silniki mają coraz mniejszą pojemność, a normy emisji spalin stale rosną – to wpływa na konstrukcję motoru. Co to jest dwumasa w samochodzie – to pytanie pojawia się zazwyczaj wtedy, gdy układ napędowy zaczyna szwankować. Jest to zaś jeden z elementów odpowiadających za przeniesienie napędu razem z innymi elementami układu napędowego. Ten element jest przymocowany do wału korbowego i bezpośrednio współpracuje ze sprzęgłem. Pośrednio również ze skrzynią biegów. W wielu autach głównie z silnikami benzynowymi kiedyś stosowano koło zamachowe samochodowe, które jednak ze względów technicznych jest dużo gorszym rozwiązaniem – wpływa na większe spalania i nie sprawdza się we współpracy z dzisiejszymi silnikami.
Dwumasowe koło po raz pierwszy pojawiło się na rynku w latach osiemdziesiątych. Było wtedy stosowane głównie w autach z silnikami diesla. Aktualnie jest już stosowane w wielu rodzajach aut, w tym z silnikami benzynowymi, głównie tymi, które są wyposażone w turbosprężarkę.
LuK Koło dwumasowe
Skrzynia biegów manualna
LuK Koło dwumasowe
Automatyczna skrzynia biegów CVT (bezstopniowa)
LuK Koło dwumasowe
Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem 6-biegowa
LuK Koło dwumasowe
Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem
Koło dwumasowe – co to?
Analizując, co to koło dwumasowe, można powiedzieć, że to część podobna jak element stosowany zamiast tego komponentu – koło zamachowe BMW E36 lub do innych aut. Jest jednak nieco inaczej zbudowane. Budowa koła dwumasowego została tak przemyślana, by lepiej pasować do współczesnych konstrukcji silników i wytrzymywać obciążenia właściwe dla wysokiego momenty obrotowego silnika. Składa się on z dwóch talerzy, które połączone są łożyskami i sprężynami łukowymi. Koło dwumasowe samo w sobie jest elementem całego sprzęgła i pełni podobną funkcję co koło zamachowe. Dlatego też awaria koła dwumasowego objawy daje podobne, co uszkodzone sprzęgło – można je łatwo pomylić, więc diagnostykę lepiej zostawić doświadczonemu mechanikowi.
Do czego służy koło dwumasowe?
To, do czego służy koło dwumasowe, sprowadza się do kilku kwestii. Przede wszystkim ten komponent odpowiada za przeniesienie napędu. O ile można by stworzyć konstrukcję, która przenosi napęd tak samo efektywnie, nie ma możliwości, by zapewniała ona taki sam komfort jazdy i płynność poruszania się auta. Zwykłe koło zamachowe sprawia także, że o wiele szybszemu uszkodzeniu ulegają inne elementy przeniesienia napędu – wał napędowy, skrzynia biegów, dyferencjał, przeguby i wiele innych. Samo koło dwumasowe odpowiada za zniwelowanie efektów szybciej zmiany momentu obrotowego podczas zmiany biegów i efektów dynamicznej zmiany obrotów. Wynika to z faktu, że dwumasowe koło akumuluje energię i oddaje ją w płynny sposób.
To, do czego służy koło dwumasowe, można streścić w kilku punktach:
- ograniczenie szarpania wynikającego ze wzrostu momentu obrotowego,
- działanie protekcyjne dla skrzynię biegów pojazdu i całego układu przeniesienia napędu,
- zwiększenie kultury pracy silnika,
- mniejsze spalanie paliwa.
Powyższe punkty można podsumować tym, że dwumasowe koło zwiększa komfort jazdy i prowadzenia auta. Ponadto ostatecznie prowadzi do oszczędności, gdyż oszczędza ważne i drogie komponenty.
LuK Koło dwumasowe
Skrzynia biegów manualna
CEI Zębatka pierscieniowa, koło zamachowe
Il. zębów: 133
LuK Koło dwumasowe
Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem 7-biegowa
VIKA Zębatka pierscieniowa, koło zamachowe
Koło dwumasowe – objawy awarii
Biorąc pod uwagę, jaka jest budowa koła dwumasowego i co to, trudno jednoznacznie określić objawy charakterystyczne dla awarii tego komponentu. Można je bowiem pomylić z awarią wielu innych komponentów silnika oraz układu przeniesienia napędu. Podstawowe objawy koła dwumasowego, które jest uszkodzone to dziwne dźwięki, które dobiegają z okolicy silnika. Występują one jednocześnie z pojawiającymi się drganiami na karoserii. Bardziej charakterystyczne jest to, że przy zmianie biegów (redukcji) pojawiają się specyficzne piski. Koło dwumasowe objawy daje także w postaci intensywnych dźwięków pojawiających się podczas odpalania i gaszenia silnika, a także przyspieszania.
Jak sprawdzić koło dwumasowe?
To, jak sprawdzić koło dwumasowe nie jest łatwe, jednak jeśli auto ma już przebieg na poziomie ponad 150 tyś. km, a ten komponent nie był wymieniany, jest to wskazówka, że zbliża się kres planowanej żywotności dwumasy. Biorąc pod uwagę, co to jest dwumasa w samochodzie i jak działa, można spróbować dynamicznie przyspieszyć z bardzo niskich obrotów – jeśli ten element działa prawidłowo, nie powinny pojawiać się żadne niepokojące dźwięki. W przeciwnym razie będą one bardzo intensywne.
Naprawa koła dwumasowego – cena
Nawet mając narzędzia do wymiany sprzęgła wymiana dwumasy nie należy do tanich. Koszt takiego serwisu może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Na szczęście ten element łatwo kupić, a z wymianą poradzi sobie każdy mechanik. Lepiej jednak zapobiegać i umiejętnie oraz delikatnie posługiwać się skrzynią biegów – to zwiększy żywotność koła dwumasowego.
TOP produkty powiązane z tym tematem: