Spis treści
Tiptronic
Tiptronic to nazwa własna systemu, który pozwala kierowcy ręcznie kontrolować automatyczną skrzynię biegów. Został stworzony przez Porsche w 1990 roku i był oryginalnie instalowany jedynie w samochodach tej marki. Obecnie, różne wersje Tiptronic mogą być montowane w modelach takich producentów, jak Audi, Volkswagen, Seat, Peugeot.
Inżynierowie zaprojektowali Tiptronic tak, żeby symulował jazdę w samochodzie wyścigowym na standardowym automacie. Automatyczna skrzynia biegów jest kontrolowana ręcznie w podobny sposób, jak ta sekwencyjna: biegi są zmieniane sekwencyjnie.
Tiptronic ma wbudowany system, który zapobiega uszkodzeniu silnika i skrzyni biegów. Kiedy silnik osiągnie krytyczną prędkość lub kiedy kierowca będzie przez długi czas nieaktywny, komputer pokładowy przełączy skrzynię biegów na tryb automatyczny.
Główne cechy Tiptronic:
- Automatyczna skrzynia biegów;
- Hydromechaniczna budowa bez wału;
- Zastosowanie przekładni planetarnych;
- Elektroniczna kontrola;
- Przekładnia hydrokinetyczna blokuje się na wszystkich biegach.
Warto zauważyć, że algorytm zmiany biegów jest kompletnie odwrotny do tego w samochodach wyścigowych: zmiana na wyższy bieg jest przeprowadzana przez pchnięcie dźwigni do przodu, a zmiana na niższy bieg – poprzez popchnięcie jej do tyłu.
Jeśli skrzynia biegów nie posiada wszystkich powyższych cech, wówczas nie może być nazywana Tiptronic. Z tego powodu, podobne funkcje w samochodach różnych producentów posiadają nazwy markowe. Skrzynie CVT z zaprogramowanymi punktami zmiany oraz półautomatyczne przekładnie nie mogą nosić nazwy system opatentowanego przez Porsche.
Tiptronic posiada wszystkie zalety skrzyni Manumatic, ale także można wskazać kilka wad:
- Zwiększenie wagi auta ze względu na dodatkowe element i rozmiar skrzyni biegów.
- Wysoki koszt skrzyni biegów i jej naprawy ze względu na skomplikowaną strukturę i użycie odpornych na zużywanie materiałów.
- 0.1-0.7 sekundy opóźnienia przy zmianie biegu.