Spis treści
Silniki Renault Master
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1980 roku, Renault Master stał się jednym z najbardziej udanych samochodów dostawczych w Europie, oferując zróżnicowaną gamę silników Renault Master w czterech generacjach. Każda generacja przyniosła nowe technologie oraz różne mocne i słabe strony, ewoluując od prostych silników wolnossących do nowoczesnych, wydajnych turbodiesli.

Silniki Renault Master: Historyczne generacje I-II (1980-2010)
Pierwsze dwie generacje Renault Master ukształtowały trzy dekady europejskiego rynku samochodów dostawczych i charakteryzowały się solidnymi, ale wciąż prostymi technicznie silnikami. Przebiegi różniły się znacznie w zależności od użytkowania i konserwacji: podczas gdy sprawdzone silniki wysokoprężne z łatwością osiągały od 400 000 do 600 000 kilometrów przy odpowiedniej pielęgnacji, silniki benzynowe często wymagały poważnych napraw między 200 000 a 300 000 kilometrów. Absolutnie najlepszym silnikiem pierwszej generacji (1980-1997) był 2.5 D o mocy 76 KM, który optymalnie łączył niezawodność i oszczędność. W drugiej generacji (1997-2010), 2.5 dCi o mocy 115 KM stał się najbardziej niezawodnym napędem - ten diesel common-rail oferował nowoczesną technologię o sprawdzonej solidności i dominował w zastosowaniach komercyjnych.
Silniki benzynowe Renault Master: Historyczne generacje I-II (1980-2010)
W pierwszej generacji gama silników benzynowych Renault Master obejmowała głównie silniki wolnossące. 2,0-litrowy silnik benzynowy o mocy 64 kW (87 KM) był dostępny jako silnik podstawowy, później dodano większe wersje o pojemności 2,2 i 2,5 litra. Te silniki Renault Master cierpiały na typowe problemy wczesnej generacji silników benzynowych: wysokie zużycie paliwa, ograniczona żywotność i brak siły uciągu przy dużych obciążeniach sprawiały, że były to najbardziej problematyczne jednostki napędowe obu generacji. Druga generacja 2,5-litrowego silnika benzynowego o mocy 99 KM była mocniejsza, ale nadal bardzo spragniona i nie była szeroko stosowana w zastosowaniach komercyjnych.
Silniki wysokoprężne Renault Master: Historyczne generacje I-II (1980-2010)
Pierwsza generacja diesli Renault Master była zdominowana przez 2.5 D o różnych poziomach mocy od 58 do 76 KM. Ten diesel z wtryskiem pośrednim okazał się niezwykle trwały i ekonomiczny, ale był bardzo głośny i powolny. Druga generacja przyniosła rewolucyjny silnik 2.5 dCi z wtryskiem common-rail i mocą od 84 do 115 KM. Renault Master 2.5 dCi o mocy 100 KM stał się najbardziej niezawodnym silnikiem obu generacji - szczególnie warianty z ulepszonym wtryskiem produkowane od 2003 roku okazały się bardzo trwałe i ekonomiczne. Te silniki Renault Master dCi spełniały już normę Euro 3 i oferowały doskonałe połączenie osiągów, zużycia paliwa i niezawodności.
Silnik Renault Master | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
Silnik benzynowy 2.0-2.5 | 87-99 KM | 12,0-15,0 l/100 km | Wysokie zużycie paliwa, ograniczona żywotność | Problematyczne |
2.5 D (Gen I) | 58-76 KM | 8,5-9,5 l/100km | Głośny, powolny, ale solidny | Dobry |
2.5 dCi (Gen II) | 84-115 KM | 7,8-8,8 l/100km | Bardzo mocny od 2003 r. | Bardzo dobry |

Silniki Renault Master: Generacja III (2010-2019)
Trzecia generacja Renault Master oznaczała znaczący skok technologiczny i jest uważana za najbardziej zrównoważoną ze wszystkich generacji. Przy odpowiedniej konserwacji większość silników tej generacji z łatwością osiąga przebieg od 300 000 do 500 000 kilometrów, przy czym diesel 2.3 dCi o mocy 125 KM jest uważany za szczególnie trwały. Poważne awarie silnika stały się rzadkością, a tylko potężne warianty 2.3 dCi okazjonalnie wykazują słabości w recyrkulacji spalin. Absolutnym hitem był 2.3 dCi o mocy 165 KM - techniczne arcydzieło ze zmienną geometrią turbosprężarki, które oferowało zarówno moc, jak i wydajność. Po raz pierwszy wprowadzono również normę Euro 5, która znacznie poprawiła przyjazność dla środowiska.
Silniki wysokoprężne Renault Master: Generacja III (2010-2019)
Renault Master 2.3 dCi (M9T) był oferowany w różnych poziomach mocy od 100 do 165 KM i całkowicie zastąpił sprawdzony 2.5 dCi. Wszystkie diesle Renault Master były wyposażone w nowoczesny wtrysk common-rail ze zmienną geometrią turbosprężarki i filtry cząstek stałych. Renault Master 2.3 dCi o mocy 92 kW (125 KM) okazał się najbardziej niezawodnym i wydajnym silnikiem tej generacji, z testowym zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 7,2-8,1 litra na 100 km i wysoką niezawodnością - idealnym dla kierowców często podróżujących i przewożących ciężkie ładunki. Mocniejsze warianty 150 i 165 KM oferowały imponujące osiągi, ale były podatne na problemy z recyrkulacją spalin i filtrem cząstek stałych podczas częstych krótkich podróży.
Silnik Renault Master | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
2.3 dCi | 100 KM | 7,8-8,5 l/100 km | Sporadyczne problemy z EGR | Dobry |
2.3 dCi | 125 KM | 7,2-8,1 l/100km | Bardzo solidny i oszczędny | Bardzo dobry |
2.3 dCi | 150 KM | 7,5-8,3 l/100km | Zawór EGR, filtr cząstek stałych | Średnia |
2.3 dCi | 165 KM | 8,0-8,8 l/100km | Problemy z zaworem EGR, filtrem DPF | Średnia |

Silniki Renault Master: IV generacja (2019-dziś)
Obecna generacja Renault Master opiera się na sprawdzonej technologii silników wysokoprężnych o zwiększonej wydajności i reprezentuje doświadczenie Renault w segmencie samochodów dostawczych. Wszystkie silniki spełniają normę Euro 6d i oferują technologię AdBlue SCR zapewniającą niski poziom emisji. Ponieważ generacja ta jest dostępna na rynku dopiero od 2019 r., długoterminowe doświadczenia nie są jeszcze dostępne, ale wstępne testy pokazują obiecujące wyniki. Najwyższej klasy silnikiem jest 2.3 dCi o mocy 180 KM, który łączy sportowe osiągi z akceptowalną wydajnością. Nowoczesna technologia Euro 6d obiecuje żywotność ponad 400 000 kilometrów, ponieważ technologia silnika opiera się na sprawdzonych zasadach.
Silniki wysokoprężne Renault Master: IV generacja (2019-dziś)
Gama silników Renault Master opiera się na trzech silnikach 2.3 dCi o mocy 96 kW (130 KM), 110 kW (150 KM) i 132 kW (180 KM). Wszystkie silniki Renault Master są wyposażone w najnowszej generacji układ wtryskowy common-rail z katalizatorem AdBlue SCR i zamkniętym filtrem cząstek stałych. Renault Master 2.3 dCi o mocy 110 kW (150 KM) jest uważany za szczególnie udany i staje się najlepszym silnikiem tej generacji - oferuje płynne dostarczanie mocy w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika i jak dotąd był wolny od większych problemów z produkcją seryjną. Najmocniejszy wariant o mocy 180 KM wykazuje wczesne oznaki zwiększonego zużycia AdBlue i sporadyczne problemy ze złożonym układem oczyszczania spalin.
Renault Master z napędem elektrycznym: IV generacja (2019 - dziś)
Od 2022 r. po raz pierwszy w ofercie pojawiło się Renault Master E-Tech Electric o mocy 57 kW (77 KM). Ten w pełni elektryczny napęd oferuje zasięg do 200 km i jest idealny do miejskiego ruchu dostawczego, ale ma ograniczenia pod względem ładowności i długiego czasu ładowania.
Silnik Renault Master | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
2.3 dCi | 130 KM | 7,5-8,2 l/100 km | Jak dotąd brak problemów z serią | Dobry |
2.3 dCi | 150 KM | 7,8-8,5 l/100km | Bardzo zrównoważony | Bardzo dobry |
2.3 dCi | 180 KM | 8,2-9,1 l/100km | Wysokie zużycie AdBlue | Średnie |
E-Tech Electric | 77 KM | 25-30 kWh/100 km | Niski zasięg, długi czas ładowania | Średni |

Wnioski: Najlepsze silniki Renault Master wszystkich generacji
Rozwój silników Renault Master wyraźnie pokazuje doświadczenie Renault w segmencie samochodów dostawczych. Podczas gdy silniki wysokoprężne Renault Master pozostają niezawodne we wszystkich generacjach, nowoczesne jednostki dCi stały się wzorcami wydajności i trwałości. Nowa technologia Euro 6d czwartej generacji zapowiada świetlaną przyszłość dla profesjonalistów poszukujących niskich kosztów eksploatacji i wysokiej niezawodności.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Renault Master w historii:
Renault Master 2.3 dCi (150 KM, IV generacja) łączy nowoczesną technologię Euro 6d ze sprawdzoną niezawodnością, oferując najlepszą równowagę pomiędzy osiągami, zużyciem paliwa i trwałością.
- Najbardziej niezawodny silnik Renault Master:
Renault Master 2.5 dCi (100 KM, II generacja) pozostaje wzorem solidności, regularnie osiągając przebiegi przekraczające 500 000 kilometrów.
- Najlepszy napęd elektryczny Renault Master:
Renault Master E-Tech Electric (77 KM, IV generacja) z technologią bezemisyjną do użytku miejskiego, pomimo ograniczonego zasięgu.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Renault Master, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą.