Spis treści
Płyn chłodniczy: gdzie jest, jak uzupełnić i czy można go dolać na ciepłym silniku
Gdzie wlać płyn do chłodnicy? Płyn należy wlać do zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego, a także do chłodnicy. Po odkręceniu zaworu chłodnicy należy wlewać płyn aż do całkowitego napełnienia, czyli do maksymalnego poziomu według wskaźnika na zbiorniku wyrównawczym.
Płyn chłodniczy: gdzie jest i jak go prawidłowo napełniać
Uzupełnianie płynu chłodniczego to jedna z podstawowych czynności, która wiąże się z posiadaniem samochodu i którą należy przeprowadzać regularnie, aby zapewnić prawidłowe działanie układu chłodzenia.
Płyn chłodniczy to specjalny płyn w układzie chłodzenia silnika samochodu, który zapobiega przegrzewaniu się silnika, chroni przed korozją i ogólnie zapewnia efektywne działanie silnika. Nie należy mylić go z płynem niezamarzającym. Jazda z zużytym płynem chłodzącym grozi przegrzaniem silnika, a nawet jego zniszczeniem lub zatarciem.
Nowy płyn chłodniczy należy dobierać zgodnie z zaleceniami producenta, uwzględniając jego typ, kolor i specyfikację techniczną (płyny IAT, OAT, HOAT). Zapoznaj się z instrukcją obsługi swojego auta lub skonsultuj się z mechanikiem.
Jak uzupełnić płyn chłodniczy?
Odkręć korek zbiornika i dolewaj płynu, aż on sięgnie maksymalnego poziomu objętości w zbiorniku wyrównawczym. Następnie odpal samochód i gorący nawiew, aby płyn mógł zostać równomiernie rozprowadzony po całej chłodnicy.
Uzupełnianie płynu chłodnicy krok po kroku:
- Zaparkuj samochód na płaskiej nawierzchni. Poczekaj, aż silnik będzie zimny.
- Zabezpiecz samochód i otwórz maskę.
- Znajdź chłodnicę i zbiorniczek wyrównawczy.
- Poszukaj oznaczeń „MIN” i „MAX” na zbiorniczku – poziom chłodziwa powinien być tak pośrodku. Jeśli jest poniżej „MIN”, trzeba go uzupełnić.
- Ostrożnie i powoli odkręć korek zbiorniczka, aby uwolnić ciśnienie.
- Wlej świeży płyn do zbiorniczka wyrównawczego za pomocą lejka, do poziomu między oznaczeniami „MIN” i „MAX”. Zadbaj o to, aby płyn był jak najzimniejszy; gorący płyn może szybko parować i zwiększyć ciśnienie w układzie.
- Zakręć korek i odpal silnik. Sprawdź, czy trzeba jeszcze dolać więcej płynu.
Podczas uzupełniania płynu chłodniczego koniecznie zwróć uwagę na wszystkie elementy, takie jak zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego, przewody płynu chłodzącego, korek chłodnicy i jego uszczelki i w razie potrzeby je wymień.
NRF Zbiorniczek wyrównawczy, płyn chłodzący
z czujnikiem, z pokrywą
MAHLE ORIGINAL Zbiorniczek wyrównawczy, płyn chłodzący
bez czujnika poziomu płynu chłodzącego, bez pokrywy
SWAG Płyn chłodniczy
G11-Renault Typ D, żółty, 1,5l, Gotowa mieszanka
FEBI BILSTEIN Płyn chłodniczy
G13, fioletowy, liliowy, 1l, Gotowa mieszanka
MANNOL Płyn chłodniczy
G12, fioletowy, 5l, Gotowa mieszanka, zawierający silikat
Czy można dolać płyn chłodniczy na ciepłym silniku?
Nigdy nie wlewaj płynu chłodniczego, kiedy układ jest nadal rozgrzany. Gorący silnik i układ chłodzenia są pod ciśnieniem, więc wlanie dużej ilości zimnego płynu do rozgrzanej chłodnicy może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika. Możesz się również dotkliwie poparzyć. Dlatego poczekaj cierpliwie, aż pojazd całkowicie ostygnie, aby uniknąć ryzyka dla Ciebie i Twojego silnika.
Płyn chłodniczy: ile wlać?
Płyn musi być zawsze odpowiedniej objętości, co zależy od modelu i marki samochodu. Układ chłodzenia mieści średnio 6-10 litrów płynu, a szczegółowe dane dla swojego auta znajdziesz w jego instrukcji obsługi. Pamiętaj, że operację trzeba przeprowadzić na zimnym silniku!
Czasami jednak wystarczy tylko „dolewka” płynu. Płyn chłodniczy należy wymieniać co 2-5 lat lub co 40-100 tys. km, zależnie od zaleceń producenta pojazdu oraz jeśli w trakcie dolewania zauważyłeś/aś, że jest zabrudzony i mętny.
Jeśli kupujesz samochód używany, koniecznie wymień płyn na nowy oraz sprawdź stan chłodnicy płynu chłodzącego. Nie zapomnij też o przepłukaniu całego układu. Szczegółowe informacje na temat tego, ile wlać płynu chłodzącego i jaki płyn wybrać, zawsze znajdziesz w instrukcji obsługi swojego auta.
TOP produkty powiązane z tym tematem: