Spis treści
Silniki Audi A4 B5 Avant
Po wprowadzeniu na rynek w 1994 roku, Audi A4 B5 Avant stało się pionierem w segmencie samochodów kombi klasy premium i oferowało imponującą gamę silników, od ekonomicznych jednostek czterocylindrowych po potężne jednostki V6. Przez osiem lat produkcji rodzina silników Audi A4 B5 Avant stale się rozwijała i wyznaczała nowe standardy w zakresie osiągów i wydajności.
Silniki Audi A4 B5 Avant (1994-2001)

Pierwsza i jedyna generacja Audi A4 B5 Avant była pionierskim okresem dla średniej wielkości kombi Audi i charakteryzowała się solidnymi, ale w niektórych przypadkach jeszcze nie w pełni dopracowanymi silnikami. Przebiegi różniły się znacznie w zależności od typu silnika i historii serwisowania: podczas gdy wypróbowane i przetestowane diesle TDI z łatwością osiągały od 400 000 do 500 000 kilometrów przy odpowiedniej pielęgnacji, wczesne silniki benzynowe 1.8T często wymagały kosztownych napraw turbosprężarki lub uszczelki głowicy cylindrów między 150 000 a 200 000 kilometrów. Szczególnie automatyczne skrzynie biegów okazały się słabym punktem tej generacji. Absolutnie najlepszym silnikiem tej epoki był 2.5 TDI V6 o mocy 150 KM, który optymalnie łączył moc, niezawodność i przyzwoite zużycie paliwa i do dziś jest uważany za jeden z najlepszych silników wysokoprężnych V6 Audi.
Silniki benzynowe Audi A4 B5 Avant (1994-2001)
Gama silników benzynowych Audi A4 B5 Avant obejmowała szeroki wybór silników wolnossących i jednostek turbo. Podstawowym modelem był 1,6-litrowy silnik wolnossący o mocy 74 kW (100 KM), a następnie 1,8-litrowy silnik wolnossący o mocy 92 kW (125 KM). Techniczną atrakcją był 1.8T z turbodoładowaniem, dostępny w różnych poziomach mocy od 110 kW (150 KM) do 132 kW (180 KM). Jednak te silniki Audi A4 B5 Avant cierpiały na typowe problemy wczesnej ery turbo: uszkodzenie turbosprężarki z powodu zatkanych kanałów olejowych, problemy z uszczelką głowicy cylindrów i zwiększone zużycie oleju sprawiały, że były to najbardziej wymagające silniki. Dla entuzjastów dostępny był silnik 2.8 V6 o mocy 142 kW (193 KM), który był mniej podatny na uszkodzenia, ale charakteryzował się znacznie wyższym zużyciem paliwa. Silnik 2.4 V6 o mocy 121 kW (165 KM) okazał się szczęśliwym wyborem pomiędzy osiągami a niezawodnością.
Silniki wysokoprężne Audi A4 B5 Avant (1994-2001)
Silniki wysokoprężne Audi A4 B5 Avant były początkowo zdominowane przez 1.9 TDI o różnych poziomach mocy od 66 kW (90 KM) do 85 kW (115 KM). Audi A4 B5 Avant 1.9 TDI o mocy 81 kW (110 KM) stało się najbardziej niezawodnym silnikiem z całej serii modelowej - szczególnie warianty z pompowtryskiwaczami produkowane od 1997 roku okazały się niezwykle trwałe i ekonomiczne. Absolutnym hitem był jednak 2.5 TDI V6, dostępny od 1997 roku o mocy 110 kW (150 KM). Ten silnik Audi A4 B5 Avant TDI łączył płynną pracę silnika sześciocylindrowego z wydajnością technologii TDI i do dziś jest uważany za jeden z najlepszych silników wysokoprężnych Audi. Jedynymi problemami były pompy wtryskowe z zaniedbaną konserwacją i sporadyczne problemy z recyrkulacją spalin.
| Silnik Audi A4 B5 Avant | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
|---|---|---|---|---|
| Silnik benzynowy 1.6 | 100 KM | 8,5-9,2 l/100 km | Powolny, niski moment obrotowy | Średnia |
| Silnik benzynowy 1.8 | 125 KM | 8,0-8,8 l/100km | Luz zaworowy, pasek rozrządu | Dobry |
| 1,8T | 150-180 KM | 8,5-10,2 l/100km | Turbosprężarka, głowica cylindrów, zużycie oleju | Problematyczne |
| 2,4 V6 | 165 KM | 9,5-10,8 l/100km | Solidny, sporadycznie pompa wody | Dobry |
| 2,8 V6 | 193 KM | 10,8-12,1 l/100km | Wysokie zużycie paliwa, poza tym solidny | Umiarkowane |
| 1.9 TDI | 90-115 KM | 5,8-6,5 l/100km | Bardzo solidny, sporadycznie zawór EGR | Bardzo dobry |
| 2.5 TDI V6 | 150 KM | 6,8-7,5 l/100km | Pompa wtryskowa ze słabą konserwacją | Bardzo dobry |
Wnioski: Najlepsze silniki Audi A4 B5 Avant
Generacja silników Audi A4 B5 Avant wyraźnie pokazuje rozwój technologii silników Audi w latach 90-tych. Podczas gdy silniki wysokoprężne były niezmiennie przekonujące i do dziś są uważane za punkt odniesienia, wczesne silniki benzynowe z turbodoładowaniem zmagały się z problemami, które zostały w pełni rozwiązane dopiero w późniejszych generacjach. Wolnossące silniki V6 okazały się szczęśliwym wyborem dla kierowców, którzy cenili sobie płynną pracę i umiarkowaną niezawodność.
- Najlepszy silnik benzynowy Audi A4 B5 Avant:
2.4 V6 o mocy 165 KM oferuje najlepsze połączenie osiągów, niezawodności i akceptowalnego zużycia paliwa bez problemów z turbo w 1.8T.
- Najlepszy silnik wysokoprężny w Audi A4 B5 Avant:
2.5 TDI V6 o mocy 150 KM łączy płynną pracę sześciocylindrowca z wydajnością i trwałością technologii TDI - ponadczasowy klasyk.
- Najlepszy wszechstronny silnik Audi A4 B5 Avant:
1.9 TDI o mocy 110 KM imponuje wyjątkową niezawodnością, niskim zużyciem paliwa i umiarkowanymi kosztami zakupu, zapewniając jednocześnie wystarczającą moc do codziennego użytku.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do Audi A4 B5 Avant, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą, aby te klasyki działały niezawodnie nawet po ponad 20 latach.