Spis treści
Silniki Audi A4 B8
Audi A4 B8 zostało wprowadzone na rynek w 2007 roku jako czwarta generacja udanej serii średniej wielkości i szybko stało się bezpośrednim konkurentem dla BMW serii 3 i Mercedesa klasy C. Przez cały okres produkcji od 2007 do 2015 roku Audi oferowało imponującą gamę silników z innowacyjnymi jednostkami TFSI i TDI, które imponująco demonstrowały postęp technologiczny marki.
Silniki Audi A4 B8 (2007-2015)

Generacja Audi A4 B8 stanowiła znaczący krok w rozwoju silników Audi i oferowała jedną z najbardziej zróżnicowanych gam silnikowych swoich czasów. Przy prawidłowej konserwacji większość silników Audi A4 B8 z łatwością osiąga przebieg od 250 000 do 350 000 kilometrów, przy czym większe naprawy występują zwykle między 150 000 a 200 000 kilometrów - głównie łańcuchy rozrządu w silnikach TFSI i układy wtryskowe w wariantach TDI. Absolutnym hitem tej generacji był 3.0 TDI o mocy 240 KM, który doskonale łączył moc, wydajność i niezawodność i do dziś jest uważany za jeden z najlepszych silników wysokoprężnych V6. Pod względem technicznym Audi zrewolucjonizowało segment, wprowadzając bezpośredni wtrysk FSI do silników benzynowych i technologię common-rail do diesli, a jednocześnie przeprowadzono pierwsze eksperymenty hybrydowe z A4 hybrid. W porównaniu rynkowym A4 B8 uplasowało się jako pionier technologiczny, wyraźnie przewyższając BMW i Mercedesa pod względem różnorodności silników i innowacji.
Silniki benzynowe Audi A4 B8 (2007-2015)
Gama silników Audi A4 B8 rozpoczęła się od wypróbowanego i przetestowanego 1.8 TFSI (118 kW/160 KM), który stał się niezawodnym silnikiem klasy podstawowej. Powyżej znajdował się 2.0 TFSI o różnych poziomach mocy od 132 kW (180 KM) do 155 kW (211 KM), przy czym ten ostatni był używany w sportowej linii S. Dla spragnionych mocy Audi oferowało potężny silnik 3.0 TFSI V6 o mocy 200 kW (272 KM), a później nawet 245 kW (333 KM) w modelu S4. Jednak te silniki Audi A4 B8 cierpiały na typowe problemy TFSI: rozciąganie łańcucha rozrządu od około 120 000 kilometrów, koksowanie zaworów dolotowych z powodu bezpośredniego wtrysku i sporadyczne problemy z pompami wysokiego ciśnienia. 1.8 TFSI okazał się najbardziej niezawodnym silnikiem benzynowym, podczas gdy potężne jednostki V6 oferowały imponujące osiągi, ale również powodowały wyższe koszty utrzymania.
Silniki wysokoprężne Audi A4 B8 (2007-2015)
Wśród silników Audi A4 B8 dominował 2.0 TDI w różnych wersjach o mocy od 88 kW (120 KM) do 130 kW (177 KM). Dostępny był również mniejszy 1.8 TDI o mocy 88 kW (120 KM) i potężny 3.0 TDI V6 o mocy od 150 kW (204 KM) do imponujących 180 kW (245 KM) w S4 TDI. Audi A4 B8 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 KM) stało się bestsellerem i najbardziej niezawodnym silnikiem z całej serii modelowej - szczególnie warianty produkowane od 2008 roku ze zmienionym systemem common-rail i filtrem cząstek stałych w standardzie okazały się wyjątkowo trwałe. Te silniki Audi A4 B8 spełniały już normę Euro 5 i oferowały zużycie paliwa na poziomie zaledwie 4,9 do 5,4 litra na 100 kilometrów, a jednocześnie były bardzo odpowiednie do codziennego użytku.
Napęd hybrydowy Audi A4 B8 (2007-2015)
Od 2011 roku Audi wprowadziło A4 hybrid, pierwszą pełną hybrydę w serii modeli. Łączyła ona silnik 2.0 TFSI o mocy 155 kW (211 KM) z silnikiem elektrycznym o mocy 33 kW (45 KM), co dawało moc systemową 180 kW (245 KM). Hybryda Audi A4 B8 oferowała zasięg elektryczny do 3 kilometrów i łączne zużycie paliwa wynoszące zaledwie 6,2 litra, ale nie była szeroko stosowana ze względu na dużą złożoność i ograniczoną przestrzeń bagażnika.
| Silnik Audi A4 B8 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
|---|---|---|---|---|
| 1.8 TFSI | 160 KM | 6,8-7,4 l/100 km | Łańcuch rozrządu od 120 000 km | Dobry |
| 2.0 TFSI | 180-211 KM | 7,2-8,1 l/100km | Łańcuch rozrządu, koksowanie zaworów | Średni |
| 3.0 TFSI | 272-333 KM | 8,9-10,2 l/100km | Pompa wysokociśnieniowa, wysokie koszty utrzymania | Umiarkowany |
| 1.8 TDI | 120 KM | 5,1-5,6 l/100km | Niezbyt powszechne | Średnia |
| 2.0 TDI | 120-177 KM | 4,9-5,8 l/100km | Bardzo mocny (wariant 143 KM) | Bardzo dobry |
| 3.0 TDI | 204-245 KM | 5,7-6,4 l/100km | Doskonała niezawodność | Bardzo dobry |
| 2.0 hybryda | 245 KM | 6,2 l/100 km | Złożony, mały bagażnik | Dobry |
Wnioski: Najlepsze silniki Audi A4 B8 wszech czasów
Rozwój silników Audi A4 B8 imponująco demonstruje innowacyjną siłę Audi w technologii silnikowej. Podczas gdy silniki TDI niezmiennie imponowały niezawodnością i wydajnością, silniki benzynowe TFSI zmagały się z typowymi problemami z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Technologia hybrydowa wyprzedzała swoje czasy, ale nie była w stanie się wykazać ze względu na swoją złożoność.
- Najlepszy silnik benzynowy Audi A4 B8:
1.8 TFSI (160 KM) oferuje najlepszą równowagę pomiędzy osiągami, zużyciem paliwa i niezawodnością wśród silników benzynowych.
- Najlepszy silnik wysokoprężny w Audi A4 B8:
3.0 TDI (240 KM) łączy imponujące osiągi z wyjątkową trwałością i jest uważany za jeden z najlepszych silników wysokoprężnych V6 w okolicy.
- Najlepszy silnik hybrydowy Audi A4 B8:
2.0 hybrid (245 KM) był zaawansowany technologicznie, ale nadawał się do codziennego użytku tylko w ograniczonym zakresie ze względu na swoją złożoność.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich silników Audi A4 B8, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką i niezawodną dostawą.