Spis treści
Silniki VW Golf 6 Variant
VW Golf 6 Variant zyskał popularność jako kompaktowe kombi w latach 2009-2013 i oferował zróżnicowaną gamę silników, od ekonomicznych diesli po sportowe jednostki GTI. Podczas różnych aktualizacji modelu, silniki VW Golf 6 Variant nadal ewoluowały, ujawniając charakterystyczne mocne i słabe strony poszczególnych technologii.
Silniki VW Golf 6 Variant (2009-2013)

Generacja VW Golf 6 Variant charakteryzowała się wprowadzeniem nowych technologii TSI i TDI, które nie były jeszcze w pełni rozwinięte. Przebiegi różniły się znacznie w zależności od silnika: podczas gdy sprawdzone diesle TDI z łatwością osiągały od 350 000 do 450 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, wczesne silniki benzynowe TSI często wykazywały kosztowne problemy z łańcuchami rozrządu, turbosprężarkami lub zwiększonym zużyciem oleju między 100 000 a 150 000 kilometrów. Poważniejsze naprawy silnika lub skrzyni biegów były zwykle wymagane między 120 000 a 200 000 kilometrów. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był 2.0 TDI o mocy 140 KM (103 kW), który optymalnie łączył niezawodność, oszczędność i wystarczającą moc. Pod względem technicznym generacja ta charakteryzowała się przejściem na silniki wysokoprężne common-rail i turbodoładowane silniki benzynowe, chociaż Volkswagen wciąż zmagał się z ząbkowaniem nowych technologii. W porównaniu rynkowym Golf 6 Variant pozycjonował się na tle konkurentów, takich jak Ford Focus Turnier i Opel Astra Sports Tourer, jako najbardziej zaawansowana technologicznie, ale także najbardziej podatna na naprawy opcja.
Silniki benzynowe VW Golf 6 Variant (2009-2013)
Gama silników benzynowych VW Golf 6 Variant obejmowała zarówno silniki wolnossące, jak i nowoczesne jednostki TSI. Podstawowym modelem był wolnossący silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 75 kW (102 KM), który był solidny, ale niezbyt nowoczesny. Rodzina TSI rozpoczęła się od 1.2 TSI (63 kW/86 KM i 77 kW/105 KM), małego trzycylindrowego silnika z turbodoładowaniem, który był zaskakująco mocny pomimo niewielkich rozmiarów, ale podatny na problemy z łańcuchem rozrządu i turbosprężarką. Silnik 1.4 TSI był dostępny w różnych poziomach mocy od 90 kW (122 KM) do 118 kW (160 KM) i stał się najbardziej problematycznym silnikiem z całej serii - pęknięcia łańcucha rozrządu, ekstremalne zużycie oleju i uszkodzenia turbosprężarki sprawiły, że był on kosztownym ryzykiem. Topowym modelem był 2.0 TSI GTI o mocy 155 kW (210 KM), który był mniej podatny na uszkodzenia, ale nadal od czasu do czasu miał problemy z pierścieniami tłokowymi i zwiększonym zużyciem oleju.
Silniki wysokoprężne VW Golf 6 Variant (2009-2013)
Silniki wysokoprężne VW Golf 6 Variant były zdominowane przez rodzinę TDI z wtryskiem common-rail. Najmniejszy był 1.6 TDI o mocy 66 kW (90 KM) i 77 kW (105 KM), który okazał się bardzo ekonomiczny i niezawodny, ale był nieco za słaby dla kombi. 2.0 TDI stanowił trzon gamy silników wysokoprężnych o mocy 81 kW (110 KM), 103 kW (140 KM) i 125 kW (170 KM). Szczególnie VW Golf 6 Variant 2.0 TDI o mocy 103 kW (140 KM) stał się złotym standardem - oferował doskonałe właściwości na długich dystansach, niskie zużycie paliwa na poziomie 4,2-4,8 litra i okazał się wyjątkowo trwały. Wszystkie silniki TDI były standardowo wyposażone w filtry cząstek stałych i spełniały normę Euro 5. Jedynie mocny 170-konny wariant był czasami podatny na problemy z recyrkulacją spalin i turbosprężarką, jeśli zaniedbano konserwację.
| Silnik | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
|---|---|---|---|---|
| Silnik wolnossący 1.6 | 102 KM | 6,8-7,2 l/100 km | Przestarzały, powolny | Średnia |
| 1.2 TSI | 86-105 KM | 5,1-5,8 l/100km | Łańcuch rozrządu, turbosprężarka | Umiarkowany |
| 1.4 TSI | 122-160 KM | 5,8-6,5 l/100km | Łańcuch rozrządu, zużycie oleju, turbosprężarka | Problematyczne |
| 2.0 TSI GTI | 210 KM | 7,2-8,1 l/100km | Pierścienie tłokowe, zużycie oleju | Umiarkowane |
| 1.6 TDI | 90-105 KM | 4,1-4,6 l/100km | Bardzo wytrzymały, nieco słaby | Dobry |
| 2.0 TDI | 110-170 KM | 4,2-5,1 l/100km | Długowieczny (140 KM idealny) | Bardzo dobry |
Silniki VW Golf 6 Variant (Facelift 2012-2013)
Facelift z 2012 roku przyniósł głównie zmiany wizualne i drobne usprawnienia techniczne silników VW Golf 6 Variant. Gama silników pozostała w dużej mierze niezmieniona, ale niektóre słabe punkty wczesnych modeli zostały poprawione. Oczekiwania dotyczące przebiegu nieznacznie wzrosły: Silniki TDI nadal z łatwością osiągały 350 000-400 000 kilometrów, podczas gdy poprawione jednostki TSI stały się nieco bardziej niezawodne, ale nadal wymagały poważnych napraw między 120 000 a 180 000 kilometrów. Najlepszym silnikiem pozostał 2.0 TDI o mocy 140 KM, który był teraz jeszcze trwalszy dzięki zoptymalizowanemu oprogramowaniu i dopracowanym komponentom. Pod względem technicznym Volkswagen skoncentrował się na usunięciu najpoważniejszych problemów poprzedników, w szczególności w łańcuchach rozrządu silników TSI. W środowisku rynkowym Golf 6 Variant nadal był pionierem technicznym, ale konkurenci, tacy jak nowy Ford Focus Turnier, znacznie nadrobili zaległości pod względem niezawodności.
Silniki benzynowe VW Golf 6 Variant (lifting 2012-2013)
Zmienione silniki benzynowe VW Golf 6 Variant otrzymały głównie aktualizacje oprogramowania i udoskonalone komponenty. Silnik 1.2 TSI został nieznacznie poprawiony i był teraz nieco mniej podatny na problemy z turbosprężarką, ale łańcuch rozrządu pozostał krytyczny. Problematyczny 1.4 TSI otrzymał wzmocnione łańcuchy rozrządu i zoptymalizowane pierścienie tłokowe, co nieco zmniejszyło problemy ze zużyciem oleju, ale nie wyeliminowało ich całkowicie. 2.0 TSI GTI skorzystał ze zmienionych pierścieni tłokowych i był teraz mniej podatny na zwiększone zużycie oleju, ale nadal wykazywał sporadyczne problemy z turbosprężarką przy sportowej jeździe.
Silniki wysokoprężne VW Golf 6 Variant (lifting 2012-2013)
Silniki TDI po faceliftingu otrzymały głównie optymalizacje oprogramowania w celu uzyskania lepszych wartości emisji i nieznacznego zmniejszenia zużycia paliwa. Silnik 1.6 TDI pozostał praktycznie niezmieniony i nadal sprawdzał się jako ekonomiczny i niezawodny napęd. VW Golf 6 Variant 2.0 TDI skorzystał ze zoptymalizowanej technologii common-rail i udoskonalonych wtryskiwaczy, co zaowocowało jeszcze płynniejszą pracą i minimalnie zmniejszonym zużyciem paliwa. Wariant 170 KM otrzymał solidniejszy układ recyrkulacji spalin, co znacznie zmniejszyło podatność na usterki.
| Silnik | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
|---|---|---|---|---|
| 1.2 TSI (poprawiony) | 86-105 KM | 5,0-5,6 l/100 km | Łańcuch rozrządu (rzadziej) | Średnia |
| 1.4 TSI (poprawiony) | 122-160 KM | 5,6-6,3 l/100km | Zużycie oleju (zmniejszone), łańcuch rozrządu | Umiarkowane |
| 2.0 TSI GTI (poprawiony) | 210 KM | 7,0-7,8 l/100km | Turbosprężarka (sporadycznie) | Dobry |
| 1.6 TDI (bez zmian) | 90-105 KM | 4,0-4,5 l/100km | Bardzo wytrzymały | Dobry |
| 2.0 TDI (zoptymalizowany) | 110-170 KM | 4,1-4,9 l/100km | Wyjątkowo trwały | Bardzo dobry |
Wnioski: Najlepsze silniki VW Golf 6 Variant
VW Golf 6 Variant reprezentował okres przejściowy w rozwoju silników Volkswagena, w którym wprowadzono nowe technologie, ale nie były one jeszcze w pełni rozwinięte. Podczas gdy silniki wysokoprężne były niezmiennie przekonujące i okazały się wyjątkowo trwałe, silniki benzynowe TSI zmagały się z charakterystycznymi problemami, które zostały w pełni rozwiązane dopiero w późniejszych generacjach. Choć lifting z 2012 roku przyniósł ulepszenia, nie był w stanie całkowicie wyeliminować podstawowych słabości.
- Najlepszy silnik benzynowy VW Golf 6 Variant:
2.0 TSI GTI (210 KM) po faceliftingu z 2012 r. oferuje najlepsze połączenie osiągów i niezawodności wśród silników benzynowych, ale pozostaje wymagający w utrzymaniu.
- Najlepszy silnik wysokoprężny VW Golf 6 Variant:
2.0 TDI o mocy 140 KM (103 kW) jest uważany za jeden z najlepszych silników wysokoprężnych kiedykolwiek zbudowanych przez Volkswagena - wyjątkowo trwały, ekonomiczny i wystarczająco mocny do wszystkich celów.
- Rekomendacja dla kupujących:
Każdy, kto chce kupić VW Golf 6 Variant, powinien zdecydowanie wybrać model TDI, najlepiej 2.0 TDI o mocy 140 KM z fazy faceliftingu od 2012 roku.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich silników VW Golf 6 Variant, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem.