Spis treści
Silniki Ford S-Max WA6
Ford S-Max WA6 został wprowadzony na rynek w 2006 roku jako innowacyjny siedmiomiejscowy van o sportowych ambicjach i stał się pionierem w segmencie MPV klasy premium. W ciągu dwóch generacji Ford oferował zróżnicowaną gamę silników, od ekonomicznych diesli po mocne silniki benzynowe turbo, które były stale rozwijane.

Silniki Ford S-Max WA6 (2006-2014)
Pierwsza generacja Ford S-Max WA6 stanowiła punkt zwrotny dla Ford na rynku europejskim, prezentując imponującą gamę silników, ale o różnych profilach niezawodności. Solidne silniki wysokoprężne TDCi z łatwością osiągały przebiegi od 350 000 do 450 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, podczas gdy wczesne silniki benzynowe EcoBoost często wymagały kosztownych napraw turbosprężarki lub bezpośredniego wtrysku między 150 000 a 200 000 kilometrów. Poważne problemy z silnikiem wynikały głównie z zaniedbań serwisowych, a pasek rozrządu w 2.0 TDCi musiał być wymieniany co 150 000 kilometrów. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był 2.2 TDCi o mocy 200 KM, który optymalnie łączył moc, niezawodność i akceptowalne zużycie paliwa i okazał się mistrzem na długich dystansach.
Silniki benzynowe Ford S-Max WA6 (2006-2014)
Gama silników benzynowych Ford S-Max WA6 rozpoczęła się od sprawdzonego wolnossącego silnika 2.3 Duratec o mocy 161 KM, który okazał się niezawodny, ale spragniony. Od 2010 roku Ford zrewolucjonizował gamę dzięki silnikom EcoBoost turbo: 1.6 EcoBoost o mocy 160 KM oferował dobrą równowagę między osiągami a zużyciem paliwa, ale cierpiał na typowe problemy z turbosprężarką i sporadyczne problemy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Najmocniejszym silnikiem benzynowym Ford S-Max WA6 był 2.0 EcoBoost o mocy 203-240 KM, który oferował imponujące osiągi, ale był podatny na przegrzanie i przedwczesne zużycie turbosprężarki podczas sportowej jazdy. Te silniki Ford S-Max WA6 wykazywały problemy z filtrami cząstek sadzy i koksowaniem zaworów, szczególnie na krótkich trasach.
Silniki wysokoprężne Ford S-Max WA6 (2006-2014)
Silniki wysokoprężne Ford S-Max WA6 były zdominowane przez sprawdzoną technologię TDCi z różnymi wariantami pojemności skokowej. 1.8 TDCi o mocy 125 KM służył jako podstawowy silnik i okazał się ekonomiczny, ale miał zbyt małą moc w stosunku do masy pojazdu. Silnik 2.0 TDCi był dostępny w wersjach o mocy 130, 140 i 163 KM i stał się koniem pociągowym serii - szczególnie wariant 140 KM, dzięki solidnej konstrukcji i nowoczesnemu układowi common-rail, był uważany za praktycznie niezniszczalny. Topowym silnikiem był 2.2 TDCi o mocy 175 i 200 KM, który pomimo swojej złożoności z doładowaniem bi-turbo, wykazał się doskonałą długoterminową niezawodnością i rzadko sprawiał problemy nawet przy intensywnym użytkowaniu.
Silnik Ford S-Max WA6 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
2.3 Duratec | 161 KM | 9,2-10,1 l/100 km | Wysokie zużycie paliwa, powolny | Średnia |
1.6 EcoBoost | 160 KM | 7,8-8,4 l/100km | Turbodoładowanie, wtrysk bezpośredni | Umiarkowany |
2.0 EcoBoost | 203-240 KM | 8,7-9,8 l/100km | Przegrzanie, zużycie turbosprężarki | Problematyczne |
1.8 TDCi | 125 KM | 6,2-6,8 l/100km | Niedostateczna moc | Średnia |
2.0 TDCi | 130-163 KM | 5,9-6,7 l/100 km | Bardzo mocny (wariant 140 KM) | Bardzo dobry |
2.2 TDCi | 175-200 KM | 6,8-7,4 l/100km | Złożone bi-turbo, ale niezawodne | Dobry |

Silniki Ford S-Max WA6 (2015-2023)
Druga generacja Ford S-Max WA6 przyniosła całkowitą modernizację silnika i konsekwentnie opierała się na turbodoładowaniu we wszystkich jednostkach napędowych. Ta generacja jest uważana za bardziej dojrzałą technicznie, chociaż przebiegi różnią się znacznie w zależności od silnika: wypróbowane i przetestowane diesle TDCi nadal osiągają od 300 000 do 400 000 kilometrów, podczas gdy nowe diesle EcoBlue nie oferują jeszcze żadnego długoterminowego doświadczenia. Silniki benzynowe EcoBoost drugiej generacji wykazały znaczną poprawę w stosunku do swoich poprzedników, ale nadal cierpią z powodu sporadycznych problemów z turbosprężarką. Wyróżniającym się silnikiem tej generacji był 2.0 TDCi o mocy 180 KM, który łączył sprawdzoną niezawodność pierwszej generacji z najnowocześniejszą technologią układu wydechowego. Po raz pierwszy od 2021 roku dostępny był również napęd hybrydowy, ale był on dostępny tylko przez ograniczony czas.
Silniki benzynowe Ford S-Max WA6 (2015-2023)
Gama silników benzynowych Ford S-Max WA6 koncentrowała się całkowicie na technologii EcoBoost. Zaczęło się od 1.5 EcoBoost o mocy 160 KM, który był znacznie bardziej niezawodny niż jego 1,6-litrowy poprzednik dzięki ulepszonej technologii turbosprężarki, ale nadal miał sporadyczne problemy z koksowaniem zaworów. Większą moc zapewniał 2.0 EcoBoost w różnych gradacjach od 240 do 250 KM, a silniki Ford S-Max WA6 najnowszej generacji (od 2019 r.) wyposażono w ulepszone chłodzenie i bardziej wytrzymałe turbosprężarki. Najmocniejszym silnikiem benzynowym Ford S-Max WA6 był 2.3 EcoBoost o mocy 280 KM, ale był on dostępny tylko w wersji ST i pozostawał zaskakująco niezawodny pomimo swojego sportowego charakteru.
Silniki wysokoprężne Ford S-Max WA6 (2015-2023)
W drugiej generacji Ford wprowadził zarówno sprawdzoną technologię TDCi, jak i nową EcoBlue. Silniki Ford S-Max WA6 TDCi kontynuowały historię sukcesu: 2.0 TDCi był dostępny w mocach 150, 180 i 210 KM i okazał się niezwykle trwały. Od 2019 roku gamę uzupełnił nowoczesny 2.0 EcoBlue o mocy 150 i 190 KM, który zdobył punkty dzięki modułowej konstrukcji i ulepszonemu oczyszczaniu spalin, ale ze względu na swój młody wiek nie ma jeszcze długoterminowego doświadczenia. Ford S-Max WA6 2.0 TDCi o mocy 180 KM stał się złotym standardem dla częstych kierowców - łączył umiarkowane osiągi z wyjątkową niezawodnością i niskim zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 5,2-5,8 litra na 100 km.
Ford S-Max WA6 z napędem hybrydowym (2015-2023)
Od 2021 roku Ford po raz pierwszy zaoferował Ford S-Max WA6 Hybrid Drive z 2,5-litrowym silnikiem wolnossącym i silnikiem elektrycznym o mocy 190 KM. Ten Ford S-Max WA6 Hybrid był oparty na sprawdzonej technologii Toyoty i okazał się niezawodny, ale nie odniósł dużego sukcesu ze względu na niską dystrybucję i wysoką cenę zakupu.
Silnik Ford S-Max WA6 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.5 EcoBoost | 160 KM | 7,1-7,8 l/100 km | Sporadyczne zakoksowanie zaworów | Dobry |
2.0 EcoBoost | 240-250 KM | 8,2-9,1 l/100km | Ulepszony, ale nadal turbodoładowany | Umiarkowany |
2.3 EcoBoost | 280 KM | 9,4-10,2 l/100km | Zaskakująco niezawodny | Dobry |
2.0 TDCi | 150-210 KM | 5,2-6,4 l/100 km | Bardzo solidny (wariant 180 KM) | Bardzo dobry |
2.0 EcoBlue | 150-190 KM | 5,0-5,9 l/100km | Brak długoterminowych doświadczeń | Średnia |
2.5 Hybrid | 190 KM | 5,7-6,3 l/100km | Niezbyt powszechny, złożony | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Ford S-Max WA6 wszystkich generacji
Rozwój silników Ford S-Max WA6 pokazuje ciągłe doskonalenie technologii EcoBoost, podczas gdy silniki wysokoprężne zachowały swoje mocne strony przez cały czas. Na szczególną uwagę zasługuje długowieczność silników wysokoprężnych TDCi obu generacji, które okazały się praktycznie niezniszczalne. Nowsze silniki benzynowe EcoBoost drugiej generacji oznaczają znaczny skok jakościowy w stosunku do wczesnych silników turbo i oferują dobrą równowagę między osiągami a niezawodnością.
- Najlepszy silnik benzynowy Ford S-Max WA6:
2.3 EcoBoost (280 KM, II generacja) zaskakuje połączeniem wysokich osiągów i nadspodziewanie dobrej niezawodności, idealnej dla kierowców o sportowym zacięciu.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Ford S-Max WA6:
2.0 TDCi (180 KM, II generacja) wyznacza standardy niezawodności na długich dystansach i oferuje optymalną równowagę między osiągami, zużyciem paliwa i trwałością dla często podróżujących kierowców.
- Najlepszy silnik hybrydowy Ford S-Max WA6:
2.5 Hybrid (190 KM, II generacja) ze sprawdzoną technologią Toyoty, mimo że pozostał rozwiązaniem niszowym ze względu na niską penetrację.
Do konserwacji i naprawy wszystkich generacji Ford S-Max WA6, AUTODOC oferuje kompleksowy wybór oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z niezawodną dostawą i fachowym doradztwem.