Spis treści
Silniki Audi A4 B9 Avant
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2015 roku, Audi A4 B9 Avant ugruntowało swoją pozycję jako kombi premium w klasie wyższej średniej wielkości i oferuje dojrzałą technicznie gamę silników z zaawansowanymi technologiami. W ciągu dwóch generacji gama silników Audi A4 B9 Avant ewoluowała od sprawdzonych silników TFSI i TDI do zelektryfikowanych układów hybrydowych, które optymalnie łączą wydajność i osiągi.

Silniki Audi A4 B9 Avant (2015-2019)
Pierwsza generacja Audi A4 B9 Avant stanowiła znaczący skok technologiczny w porównaniu do swojego poprzednika, modelu B8, i ustanowiła nowe standardy w zakresie wydajności i komfortu jazdy. Oczekiwane przebiegi wynosiły od 250 000 do 350 000 kilometrów przy prawidłowej konserwacji, przy czym sprawdzone diesle 2.0 TDI były szczególnie trwałe i często osiągały 400 000 kilometrów bez żadnych problemów. Poważniejsze naprawy były zazwyczaj wymagane dopiero po przejechaniu od 150 000 do 200 000 kilometrów, głównie w odniesieniu do turbosprężarki lub układu wtryskowego. Absolutnie topowym silnikiem tej generacji był 3.0 TDI o mocy 272 KM, który był zarówno mocny, jak i niezawodny dzięki konfiguracji V6 i doładowaniu bi-turbo. Pod względem technicznym ta generacja charakteryzowała się wprowadzeniem platformy MLB, która umożliwiła zmniejszenie masy nawet o 120 kg, a tym samym poprawiła wydajność wszystkich silników.
Silniki benzynowe Audi A4 B9 Avant (2015-2019)
Gama Audi A4 B9 Avant TFSI rozpoczęła się od silnika 1.4 TFSI jako podstawowego silnika o mocy 110 kW (150 KM), który imponował dezaktywacją cylindrów (COD) i turbodoładowaniem. Silnik ten okazał się szczególnie ekonomiczny i niezawodny, z jedynie sporadycznymi problemami z koksowaniem zaworów po dużych przebiegach. Silnik 2.0 TFSI był dostępny w różnych poziomach mocy od 140 kW (190 KM) do 185 kW (252 KM) i wykorzystywał sprawdzoną technologię EA888 trzeciej generacji. Podczas gdy słabsze warianty pracowały dość płynnie, mocne silniki 2.0 TFSI czasami wykazywały zwiększone zużycie oleju i turbosprężarki podczas sportowej jazdy. Topowym silnikiem był 3.0 TFSI V6 o mocy 200 kW (272 KM), a później 260 kW (354 KM) w S4 Avant, który oferował płynne dostarczanie mocy dzięki doładowaniu, ale był bardziej wymagający w utrzymaniu.
Silniki wysokoprężne Audi A4 B9 Avant (2015-2019)
Silniki TDI w Audi A4 B9 Avant były zdominowane przez 2.0 TDI o różnych poziomach mocy od 110 kW (150 KM) do 140 kW (190 KM). Wszystkie warianty miały wtrysk common-rail i katalizatory SCR do oczyszczania spalin. 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM) stał się najbardziej niezawodnym silnikiem całej generacji i oferował doskonały kompromis między osiągami a zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 4,2-4,8 litra na 100 km. Problemy wynikały głównie z zaniedbań serwisowych, w szczególności zatkanych filtrów cząstek stałych lub wadliwych zaworów EGR. Topowym dieslem był 3.0 TDI V6 o mocy od 160 kW (218 KM) do 200 kW (272 KM), który imponował konfiguracją bi-turbo i działał bardzo płynnie pomimo wysokiej mocy.
Silnik Audi A4 B9 Avant | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.4 TFSI | 150 KM | 5,4-6,2 l/100 km | Sporadyczne zakoksowanie zaworów | Bardzo dobry |
2.0 TFSI | 190-252 KM | 6,8-8,1 l/100km | Zużycie oleju w mocnych wariantach | Dobre |
3.0 TFSI | 272-354 KM | 7,9-9,4 l/100 km | Wysokie koszty utrzymania | Średnia |
2.0 TDI | 150-190 KM | 4,2-5,1 l/100km | Zawór EGR, filtr cząstek stałych | Bardzo dobry |
3.0 TDI | 218-272 KM | 5,1-5,9 l/100km | Kompleks Bi-Turbo | Dobry |

Silniki Audi A4 B9 Avant (2019-2024)
Modernizacja Audi A4 B9 Avant w 2019 r. przyniosła gruntowny przegląd gamy silników, w której po raz pierwszy zastosowano technologię łagodnej hybrydy. Oczekiwane przebiegi wzrosły do 300 000-450 000 kilometrów, ponieważ 12-woltowe układy hybrydowe odciążają silniki spalinowe i zmniejszają ich zużycie. Uszkodzenia silnika stały się rzadkością, a poważne problemy pojawiały się tylko wtedy, gdy okresy między przeglądami były bardzo zaniedbywane. Wyróżniającym się silnikiem tej generacji był 2.0 TDI o mocy 150 KM z łagodnym wspomaganiem hybrydowym, który doskonale łączył niezawodność, oszczędność i wystarczającą moc. Pod względem technicznym 48-woltowy układ elektryczny zrewolucjonizował wydajność, a jednocześnie wszystkie silniki były zgodne z normą Euro 6d-temp, a zatem przyszłościowe.
Silniki benzynowe Audi A4 B9 Avant (2019-2024)
Zmieniona rodzina Audi A4 B9 Avant TFSI otrzymała 12-woltową technologię łagodnej hybrydy (MHEV). Podstawowym silnikiem był teraz 35 TFSI o mocy 110 kW (150 KM), a następnie 40 TFSI o mocy 140 kW (190 KM) i 45 TFSI o mocy 180 kW (245 KM). Wszystkie silniki korzystały z udoskonalonej generacji EA888 o zwiększonej wydajności i zmniejszonym zużyciu oleju. 35 TFSI okazał się szczególnie dojrzały i bezawaryjny, podczas gdy 45 TFSI nadal sporadycznie wykazywał zwiększone zużycie oleju pomimo ulepszeń. Nowością był model S4 Avant z silnikiem 3.0 TFSI V6 o mocy 260 kW (354 KM), który oferował praktycznie turbodoładowanie dzięki elektrycznej sprężarce (EPC), ale był bardzo skomplikowany technicznie.
Silniki wysokoprężne Audi A4 B9 Avant (2019-2024)
Silniki TDI Audi A4 B9 Avant również otrzymały wsparcie dla łagodnej hybrydy i nowe oznaczenia: 35 TDI o mocy 120 kW (163 KM), 40 TDI o mocy 150 kW (204 KM) i topowy silnik 45 TDI o mocy 170 kW (231 KM). Wszystkie warianty 2.0 TDI korzystały z poprawionej generacji EA288 z ulepszonym układem oczyszczania spalin i wtryskiem AdBlue. Model 40 TDI stał się absolutnym faworytem wśród często podróżujących kierowców, ponieważ oferował wysoki poziom codziennej praktyczności przy standardowym zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 4,1-4,6 litra na 100 km. Problemy pojawiały się głównie na krótkich trasach, gdzie filtr cząstek stałych nie mógł być wystarczająco oczyszczony.
Audi A4 B9 Avant plug-in hybrid (2019-2024)
Po raz pierwszy Audi zaoferowało również A4 Avant jako hybrydę plug-in (50 TFSI e) o mocy 220 kW (299 KM). Łączyło to silnik 2.0 TFSI z silnikiem elektrycznym i oferowało zasięg elektryczny do 67 km. Audi A4 B9 Avant PHEV okazało się dojrzałe technicznie, ale miało ograniczenia pod względem przestrzeni bagażnika ze względu na akumulator i było bardziej wymagające w utrzymaniu niż konwencjonalne napędy.
Silnik Audi A4 B9 Avant | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
35 TFSI MHEV | 150 KM | 5,8-6,4 l/100 km | Bardzo niezawodny | Bardzo dobry |
40 TFSI MHEV | 190 KM | 6,2-7,1 l/100km | Sporadyczne zużycie oleju | Dobry |
45 TFSI MHEV | 245 KM | 7,4-8,2 l/100km | Zużycie oleju, turbosprężarka | Średnie |
3.0 TFSI EPC | 354 KM | 8,1-9,2 l/100km | Złożony, wymagający konserwacji | Umiarkowany |
35 TDI MHEV | 163 KM | 4,3-4,9 l/100km | Filtr cząstek stałych na krótkich dystansach | Dobry |
40 TDI MHEV | 204 KM | 4,1-4,6 l/100km | Bardzo wytrzymały | Bardzo dobry |
45 TDI MHEV | 231 KM | 4,8-5,4 l/100km | Złożony, ale niezawodny | Dobry |
50 TFSI e | 299 KM | 1,7 l/100 km + elektryczność | Mały bagażnik, złożony | Dobry |

Silniki Audi A4 B9 Avant (2024 - dziś)
Obecna generacja Audi A4 B9 Avant konsekwentnie koncentruje się na elektryfikacji i stanowi ostatni etap ewolucji silników spalinowych w Audi. Wszystkie silniki benzynowe są teraz wyposażone w 48-woltową technologię mild hybrid, podczas gdy hybrydy plug-in oferują zasięg elektryczny ponad 80 kilometrów. Ponieważ ta generacja jest dostępna dopiero od 2024 roku, długoterminowe doświadczenia nie są jeszcze dostępne, ale pierwsze raporty z testów pokazują znaczną poprawę wydajności i płynności pracy. Najwyższej klasy silnikiem jest zmodyfikowany 40 TDI z 48-woltową łagodną hybrydą, który dzięki zoptymalizowanemu spalaniu i wspomaganiu elektrycznemu osiąga standardowe zużycie paliwa na poziomie zaledwie 3,9 litra. Nowa technologia 48 V zapewnia żywotność silnika wynoszącą ponad 400 000 kilometrów dzięki mocniejszemu wsparciu elektrycznemu.
Silnik benzynowy Audi A4 B9 Avant mild hybrid (2024 - dziś)
Gama silników Audi A4 B9 Avant jest teraz oparta wyłącznie na silnikach mild-hybrid z 48-woltowym układem elektrycznym. 35 TFSI MHEV dostarcza 110 kW (150 KM), 40 TFSI MHEV 140 kW (190 KM), a nowy 45 TFSI MHEV 195 kW (265 KM). Wszystkie silniki Audi A4 B9 Avant są wyposażone w rozrusznik paskowy-alternator i mogą jeździć wyłącznie elektrycznie do 12 sekund. Silnik 40 TFSI MHEV jest uważany za szczególnie udany i staje się najlepszym silnikiem benzynowym tej generacji - oferuje spontaniczną reakcję przepustnicy dzięki wspomaganiu elektrycznemu i do tej pory był wolny od problemów z produkcją seryjną.
Silniki wysokoprężne Audi A4 B9 Avant (2024 - dziś)
Rodzina Audi A4 B9 Avant TDI została zredukowana do dwóch silników: 40 TDI MHEV o mocy 150 kW (204 KM) i nowego 45 TDI MHEV o mocy 170 kW (231 KM). Oba wykorzystują najnowszą generację EA288 ze zoptymalizowanym spalaniem i 48-woltowym wsparciem dla łagodnej hybrydy. Model 40 TDI MHEV kontynuuje tradycję niezawodnych diesli Audi A4 B9 Avant, a dzięki wspomaganiu elektrycznemu osiąga rekordowe zużycie paliwa wynoszące zaledwie 3,9 litra na 100 km w cyklu standardowym.
Audi A4 B9 Avant plug-in hybrid (2024 - dziś)
Zmieniony 50 TFSI e quattro oferuje teraz moc systemową 220 kW (299 KM) i zasięg elektryczny do 82 km. Większy akumulator i zoptymalizowane zarządzanie energią sprawiają, że Audi A4 B9 Avant PHEV jest prawdziwą alternatywą dla osób dojeżdżających do pracy, ale ograniczenie przestrzeni bagażnika pozostaje.
Silnik Audi A4 B9 Avant | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
35 TFSI MHEV | 150 KM | 5,6-6,1 l/100 km | Jak dotąd brak problemów z serią | Bardzo dobry |
40 TFSI MHEV | 190 KM | 5,9-6,5 l/100km | Bardzo dojrzały | Bardzo dobry |
45 TFSI MHEV | 265 KM | 7,1-7,8 l/100km | Brak długoterminowego doświadczenia | Dobry |
40 TDI MHEV | 204 KM | 3,9-4,3 l/100km | Sprawdzony i wydajny | Bardzo dobry |
45 TDI MHEV | 231 KM | 4,2-4,7 l/100km | Solidny, ale złożony | Dobry |
50 TFSI e | 299 KM | 0,8 l/100km + elektryczność | Mały bagażnik | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Audi A4 B9 Avant wszystkich generacji
Rozwój silników Audi A4 B9 Avant wykazuje ciągłą poprawę pod względem niezawodności i wydajności. Podczas gdy pierwsza generacja była już bardzo dojrzała, łagodne systemy hybrydowe późniejszych generacji przyniosły dalszy znaczący postęp. Silniki TDI pozostały najbardziej niezawodnym wyborem we wszystkich generacjach, podczas gdy silniki benzynowe TFSI stały się znacznie bardziej atrakcyjne dzięki elektryfikacji.
- Najlepszy silnik benzynowy Audi A4 B9 Avant:
40 TFSI MHEV (190 KM, III generacja) łączy sprawdzoną technologię EA888 z nowoczesnym 48-woltowym wsparciem mild hybrid, oferując optymalną równowagę między osiągami, wydajnością i niezawodnością.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Audi A4 B9 Avant:
40 TDI MHEV (204 KM, generacja III) z rekordowym zużyciem paliwa na poziomie 3,9 litra i sprawdzoną niezawodnością EA288 reprezentuje szczyt rozwoju silników wysokoprężnych.
- Najlepszy silnik hybrydowy Audi A4 B9 Avant:
50 TFSI e (299 KM, III generacja) z zasięgiem elektrycznym 82 km oferuje najlepsze połączenie osiągów i zerowej emisji lokalnej dla osób dojeżdżających do pracy i klientów korporacyjnych.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Audi A4 B9 Avant, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem.