Spis treści
Silniki VW Passat B5
VW Passat B5 został wprowadzony na rynek w 1996 roku i stał się bestsellerem klasy średniej z imponującą gamą silników w ciągu dwóch generacji. Silniki VW Passat B5 ewoluowały od sprawdzonych silników wolnossących do nowoczesnych jednostek turbo i ukształtowały całą erę technologii silników Volkswagena.

Silniki VW Passat B5 (1996-2000)
Pierwsza generacja VW Passata B5 stanowiła ważny punkt zwrotny w historii Passata i oferowała solidną, ale wciąż konserwatywną gamę silników. Przebiegi różniły się znacznie w zależności od silnika: podczas gdy solidne diesle TDI z łatwością osiągały od 400 000 do 500 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, silniki benzynowe V6 zaczęły wymagać poważnych napraw między 200 000 a 300 000 kilometrów. Typowe interwały serwisowe wynosiły 15 000 kilometrów dla silników benzynowych i 10 000 kilometrów dla diesli. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był 1.9 TDI o mocy 110 KM (AFN), który optymalnie łączył niezawodność, oszczędność i przyzwoite właściwości jezdne. Pod względem technicznym ta generacja była nadal wolna od skomplikowanych systemów elektronicznych, co ułatwiało naprawy, ale brakowało jej również nowoczesnych standardów wydajności.
Silniki benzynowe VW Passat B5 (1996-2000)
Gama silników benzynowych VW Passat B5 obejmowała głównie silniki wolnossące bez turbodoładowania. Podstawowym silnikiem był czterocylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 74 kW (100 KM), który był ekonomiczny, ale miał zbyt małą moc w stosunku do masy pojazdu. Bardziej popularny był 1,8-litrowy silnik o mocy 92 kW (125 KM), który oferował dobrą równowagę między osiągami i zużyciem paliwa. Topowymi silnikami benzynowymi VW Passata B5 były dwie jednostki V6: 2,8-litrowy V6 o mocy 142 kW (193 KM) i rzadki 2,3-litrowy VR5 o mocy 110 kW (150 KM). Silnik VR5 był interesujący pod względem technicznym, ale podatny na problemy z chłodzeniem i uszkodzenia uszczelnień. Silnik 2.8 V6 okazał się bardziej niezawodny, ale był podatny na zwiększone zużycie oleju i kosztowne naprawy łańcucha rozrządu.
Silniki wysokoprężne VW Passat B5 (1996-2000)
Silniki wysokoprężne VW Passat B5 były zdominowane przez legendarny 1.9 TDI w różnych poziomach mocy. Podstawowy silnik o mocy 66 kW (90 KM) był ekonomiczny, ale słabo napędzany. 1.9 TDI o mocy 81 kW (110 KM) był znacznie bardziej popularny i stał się jednym z najlepszych diesli wszechczasów. Te silniki VW Passat B5 TDI miały wtrysk z pompowtryskiwaczami i przy odpowiedniej konserwacji z łatwością osiągały przebiegi ponad 500 000 kilometrów. Typowymi słabymi punktami były tylko dysze wtryskowe po około 200 000 kilometrów i sporadyczne problemy z alternatorem. Silnik 1.9 TDI o mocy 110 KM do dziś uważany jest za wzorzec trwałości i ekonomiczności.
Silnik VW Passat B5 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
Silnik benzynowy 1.6 | 100 KM | 7,5-8,2 l/100 km | Niewystarczająca moc, powolny | Średnia |
Silnik benzynowy 1.8 | 125 KM | 8,0-8,7 l/100km | Solidny, mało problemów | Dobry |
2.3 VR5 | 150 KM | 9,2-10,1 l/100km | Problemy z chłodzeniem, uszczelki | Umiarkowane |
2,8 V6 | 193 KM | 10,5-11,2 l/100km | Zużycie oleju, łańcuch rozrządu | Średnie |
1,9 TDI | 90 KM | 5,2-5,8 l/100km | Bardzo wytrzymały, trwały | Bardzo dobry |
1.9 TDI | 110 KM | 5,5-6,1 l/100km | Legendarna niezawodność | Bardzo dobry |

Silniki VW Passat B5: (2000-2005)
Druga generacja VW Passata B5 przyniosła ze sobą znaczącą modernizację gamy silników i po raz pierwszy wprowadziła technologię W8 i V6-4Motion. Przebieg sprawdzonych silników TDI utrzymywał się na poziomie od 400 000 do 500 000 kilometrów, podczas gdy nowe silniki benzynowe FSI z bezpośrednim wtryskiem początkowo wykazywały problemy z ząbkowaniem. Bardziej złożone silniki wymagały poważnych napraw już między 150 000 a 250 000 kilometrów. Absolutnym hitem był 1.9 TDI o mocy 96 kW (130 KM), który łączył sprawdzoną niezawodność TDI ze znacznie większą mocą. Pod względem technicznym ta generacja oznaczała przejście do nowoczesnych technologii silnikowych, takich jak bezpośredni wtrysk paliwa i zmienne fazy rozrządu, co jednak również zwiększyło złożoność i koszty napraw.
Silniki benzynowe VW Passat B5 (2000-2005)
Gama silników benzynowych VW Passat B5 została gruntownie zmodyfikowana i rozszerzona o bezpośredni wtrysk paliwa FSI. Nowy 1.8 T o mocy 110 kW (150 KM) po raz pierwszy wprowadził turbodoładowanie do Passata B5 i oferował sportowe osiągi, ale cierpiał na typowe problemy z turbosprężarką i tworzenie się szlamu olejowego z powodu zaniedbania konserwacji. Rewolucyjny był 2.0 FSI o mocy 110 kW (150 KM) - jeden z pierwszych seryjnie produkowanych silników Volkswagena z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Ten silnik VW Passat B5 FSI był zaawansowany technicznie, ale podatny na koksowanie zaworów dolotowych i problemy z pompą wysokiego ciśnienia. Ukoronowaniem silników VW Passata B5 był spektakularny 4.0 W8 o mocy 202 kW (275 KM), techniczne arcydzieło z ośmioma cylindrami w układzie W, który był jednak niezwykle spragniony i podatny na naprawy.
Silniki wysokoprężne VW Passat B5 (2000-2005)
Sprawdzone silniki VW Passat B5 TDI były dalej rozwijane i uzupełniane o nowe poziomy wydajności. Oprócz sprawdzonego 1.9 TDI o mocy 96 kW (130 KM), dodano nowy 2.5 V6 TDI o mocy 110 kW (150 KM), oferując po raz pierwszy sześciocylindrowy diesel w Passacie B5. VW Passat B5 V6 TDI był bardziej wyrafinowany niż czterocylindrowy, ale bardziej podatny na problemy z układem wtryskowym i droższy w utrzymaniu. Jednak 1.9 TDI pozostał miarą wszystkiego: niezawodny, ekonomiczny i trwały. W szczególności warianty z pompowtryskiwaczami o mocy 96 kW (130 KM) były uważane za praktycznie niezniszczalne i regularnie osiągały przebiegi ponad 600 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji.
Silnik VW Passat B5 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
1,8 T | 150 KM | 8,5-9,2 l/100 km | Turbosprężarka, szlam olejowy | Umiarkowane |
2.0 FSI | 150 KM | 8,0-8,7 l/100km | Koksowanie zaworów, pompa wysokociśnieniowa | Średni |
2,8 V6 | 193 KM | 10,2-10,9 l/100km | Zużycie oleju, łańcuch rozrządu | Średnie |
4,0 W8 | 275 KM | 13,5-15,2 l/100km | Bardzo złożony, wysokie zużycie | Problematyczne |
1.9 TDI | 130 KM | 5,3-5,9 l/100km | Prawie niezniszczalny | Bardzo dobry |
2.5 V6 TDI | 150 KM | 6,8-7,4 l/100km | Układ wtryskowy, drogi serwis | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki VW Passat B5 wszystkich generacji
Rozwój silników VW Passat B5 wyraźnie pokazuje przejście od sprawdzonej, prostej technologii do nowoczesnych, ale bardziej złożonych jednostek. Podczas gdy silniki wysokoprężne TDI były uważane za gwarant niezawodności w obu generacjach, innowacyjne silniki benzynowe często zmagały się z ząbkowaniem nowych technologii. Silniki VW Passat B5 ukształtowały całą erę i ustanowiły standardy, które mają wpływ do dziś.
- Najlepszy silnik benzynowy VW Passat B5:
1,8-litrowy silnik wolnossący (125 KM, generacja I) oferuje najlepsze połączenie niezawodności, umiarkowanego zużycia paliwa i łatwości naprawy bez złożoności późniejszych silników turbo lub FSI.
- Najlepszy silnik wysokoprężny VW Passat B5:
1.9 TDI (130 KM, generacja II) łączy legendarną niezawodność TDI z wystarczającą mocą do wszystkich celów i jest uważany za jeden z najlepszych diesli wszech czasów.
- Najlepszy wszechstronny silnik VW Passat B5:
1.9 TDI (110 KM, generacja I) pozostaje złotym standardem pod względem trwałości, oszczędności i codziennej użyteczności - silnik, który z łatwością radzi sobie z przebiegiem 500 000 kilometrów i więcej.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji VW Passat B5, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem.