Spis treści
Silniki BMW E87
W latach 2004-2013 BMW E87 serii 1 ugruntowało swoją pozycję jako podstawowy model w świecie BMW i oferowało zróżnicowaną gamę silników, od ekonomicznych diesli po potężne silniki sześciocylindrowe. W ciągu dziewięciu lat produkcji technologia stale się rozwijała, a każda aktualizacja modelu przynosiła nowe silniki i ulepszone technologie.

Silniki BMW E87 (2004-2013)
Generacja BMW E87 była pierwszą próbą podboju przez BMW rynku samochodów kompaktowych klasy premium i charakteryzowała się wyjątkowo szeroką gamą silników. Niezawodność różniła się znacznie w zależności od typu silnika: podczas gdy sprawdzone czterocylindrowe diesle z łatwością osiągały od 300 000 do 400 000 kilometrów, wczesne silniki benzynowe N45 często wymagały kosztownych napraw uszczelki pokrywy zaworów lub pompy wodnej między 150 000 a 200 000 kilometrów. Silniki N54 z bezpośrednim wtryskiem były uważane za podatne na problemy z pompą wysokiego ciśnienia i wtryskiwaczami. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był diesel N47D20 o mocy 177 KM, który optymalnie łączył osiągi, wydajność i typową dla BMW płynną pracę. Najważniejszymi wydarzeniami technicznymi było wprowadzenie technologii Valvetronic w silnikach benzynowych i wtrysku common-rail w dieslach, co dało BMW przewagę nad konkurentami takimi jak Audi A3 i Mercedes Klasy A.
Silniki benzynowe BMW E87 (2004-2013)
Gama silników benzynowych BMW E87 początkowo obejmowała czterocylindrowe silniki N45/N46 o pojemności skokowej 1,6 i 2,0 litra. Model 116i zaczynał z silnikiem N45B16 o mocy 85 kW (115 KM), podczas gdy model 118i zaczynał z silnikiem N46B20 o mocy 95 kW (129 KM), a później 105 kW (143 KM). Te silniki BMW E87 cierpiały na typowe problemy wczesnej generacji Valvetronic: nieszczelne uszczelki pokrywy zaworów, wadliwe pompy wody i problemy z systemem sterowania Valvetronic sprawiały, że były to silniki wymagające częstej konserwacji. Najmocniejszym silnikiem benzynowym BMW E87 był model 130i z sześciocylindrowym silnikiem N52B30 o mocy 190 kW (258 KM), który był bardziej niezawodny, ale charakteryzował się wysokim zużyciem paliwa. Od 2007 roku w 135i pojawił się rewolucyjny silnik N54B30 z podwójnym turbodoładowaniem, który wytwarzał 225 kW (306 KM), ale był podatny na problemy z pompą wysokiego ciśnienia i wastegate.
Silniki wysokoprężne BMW E87 (2004-2013)
Silniki wysokoprężne BMW E87 były początkowo zdominowane przez czterocylindrowy silnik M47 o pojemności skokowej 2,0 litra w różnych poziomach mocy. Model 118d został wprowadzony na rynek w 2004 roku z mocą 90 kW (122 KM), ale szybko został zastąpiony przez nowocześniejszy silnik N47. BMW E87 120d z silnikiem M47D20 produkował 120 kW (163 KM) i był uważany za bardzo niezawodny. Od 2007 roku generacja N47 z ulepszoną technologią common-rail przejęła: 116d o mocy 85 kW (115 KM), 118d o mocy 105 kW (143 KM) i topowy silnik 120d o mocy 130 kW (177 KM). Te silniki BMW E87 spełniały już normę Euro 5 i oferowały doskonałe połączenie osiągów, zużycia paliwa i trwałości. W szczególności silnik N47D20 o mocy 177 KM stał się najbardziej niezawodnym i popularnym silnikiem w całej serii.
Silnik BMW E87 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
N45B16 (116i) | 115 KM | 7,2-7,8 l/100 km | Uszczelka pokrywy zaworów, Valvetronic | Umiarkowany |
N46B20 (118i) | 129-143 KM | 7,5-8,2 l/100km | Pompa wody, problemy z Valvetronic | Umiarkowane |
N52B30 (130i) | 258 KM | 9,1-9,8 l/100km | Wysokie zużycie paliwa, poza tym solidny | Dobry |
N54B30 (135i) | 306 KM | 9,5-10,2 l/100km | Pompa wysokiego ciśnienia, wastegate, wtryskiwacze | Problematyczne |
M47D20 (118d/120d) | 122-163 KM | 5,1-5,8 l/100km | Bardzo wytrzymały, sprawdzony | Bardzo dobry |
N47D20 (116d/118d/120d) | 115-177 KM | 4,8-5,6 l/100km | Łańcuch rozrządu (rzadko), poza tym niezawodny | Bardzo dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki BMW E87 wszystkich generacji
Silniki BMW E87 wykazywały wyraźne różnice w jakości między różnymi koncepcjami napędu w ciągu dziewięcioletniego okresu produkcji. Podczas gdy silniki wysokoprężne były niezmiennie przekonujące, wczesne silniki benzynowe i silniki turbo o dużej mocy w szczególności zmagały się z problemami z niezawodnością. Niemniej jednak, BMW E87 z powodzeniem ugruntowało pozycję serii 1 jako poważnej alternatywy dla Audi A3 i Volkswagena Golfa w segmencie kompaktowych samochodów premium.
- Najlepszy silnik benzynowy BMW E87:
N52B30 (130i) o mocy 258 KM łączył typową dla BMW sześciocylindrową kulturę pracy z akceptowalną niezawodnością, jedynie wysokie zużycie paliwa zaciemniało obraz.
- Najlepszy silnik wysokoprężny BMW E87:
N47D20 o mocy 177 KM (120d) oferował optymalną równowagę osiągów, wydajności i trwałości i jest uważany za najlepszy silnik całej generacji E87.
- Problematyczny silnik:
Pomimo imponujących osiągów, N54B30 (135i) był najbardziej problematycznym silnikiem BMW E87 z częstymi awariami pompy wysokiego ciśnienia i kosztownymi naprawami.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji BMW E87, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem.