Spis treści
Silniki Citroën C1
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2005 roku, Citroën C1 ugruntował swoją pozycję jako niezawodny samochód subkompaktowy i oferuje kompaktową, ale wyrafinowaną gamę silników Citroën C1 w trzech generacjach. Rozwój techniczny wykazuje ciągłą poprawę wydajności i niezawodności dzięki celowo prostej technologii.

Citroën C1 generacji I (2005-2014)
Pierwsza generacja Citroën C1 była wynikiem udanej współpracy PSA i Toyoty i charakteryzowała się wyjątkowo solidnymi i łatwymi w utrzymaniu silnikami. Przebiegi były imponujące: zarówno silniki benzynowe o pojemności 1,0 litra, jak i diesle HDi o pojemności 1,4 litra z łatwością osiągały od 250 000 do 350 000 kilometrów przy prawidłowej konserwacji, a poważne naprawy były zwykle wymagane dopiero po przejechaniu od 150 000 do 200 000 kilometrów. Typowe części zużywające się, takie jak sprzęgło, hamulce i amortyzatory, wytrzymywały znacznie dłużej niż w porównywalnych pojazdach. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był 1.4 HDi o mocy 54 KM, który optymalnie łączył oszczędność, niezawodność i zaskakująco dobre właściwości jezdne. Prosta, ale sprawdzona technologia sprawiła, że silniki Citroën C1 były najbardziej niezawodne w swojej klasie i pozycjonowały pojazd jako niedrogie wejście w mobilność.
Silniki benzynowe Citroën C1: Generacja I (2005-2014)
Gama silników benzynowych Citroën C1 była oparta na sprawdzonym silniku Toyoty 1KR-FE o pojemności skokowej 1,0 litra. Ten silnik Citroën C1 był dostępny w dwóch poziomach mocy: początkowo 50 kW (68 KM), a od 2009 r. również 51 kW (69 KM). Trzycylindrowy silnik o pojemności 1,0 litra okazał się wyjątkowo niezawodny i bezobsługowy - uszkodzenia silnika były praktycznie niespotykane, nawet przy zaniedbanej konserwacji. Silniki Citroën C1 tej generacji charakteryzowały się prostotą: Wtrysk do kolektora dolotowego, brak turbodoładowania i solidna mechanika zapewniały minimalne koszty napraw. Typowe niedociągnięcia ograniczały się do normalnego zużycia, takiego jak wymiana świec zapłonowych co 30 000 km i sporadyczne problemy z recyrkulacją spalin po dużych przebiegach. Citroën C1 1.0 VTi stał się wzorcem niezawodności w klasie małych samochodów.
Silniki wysokoprężne Citroën C1: Generacja I (2005-2014)
Citroën C1 1.4 HDi bazował na silniku PSA DV4 i stanowił ekonomiczną alternatywę dla silnika benzynowego o mocy 40 kW (54 KM). Ten Citroën C1 z silnikiem wysokoprężnym był szczególnie popularny wśród kierowców często podróżujących, ponieważ osiągał testowe zużycie paliwa na poziomie zaledwie 3,8-4,2 litra na 100 km. Od 2009 roku silniki Citroën C1 HDi były wyposażone we wtrysk common-rail i bezobsługowy filtr cząstek stałych. Typowe słabości były widoczne głównie na krótkich trasach: zatkane filtry cząstek stałych i sporadyczne problemy z pompą wysokiego ciśnienia po 180 000-220 000 km. Jednak podczas regularnych podróży autostradą Citroën C1 1.4 HDi okazał się niezwykle trwały i często osiągał ponad 400 000 km bez większych napraw. Silnik był uważany za jeden z najbardziej niezawodnych diesli w swojej klasie.
Silnik Citroën C1 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.0 VTi | 68-69 KM | 4,5-5,1 l/100 km | Praktycznie brak | Bardzo dobry |
1.4 HDi | 54 KM | 3,8-4,2 l/100km | Filtr cząstek stałych na krótkich dystansach | Bardzo dobry |

Citroën C1 generacji II (2014-2022)
Druga generacja Citroën C1 kontynuowała tradycję niezawodnych silników, ale także po raz pierwszy wprowadziła do gamy mocniejsze warianty. Przebiegi pozostały na wysokim poziomie: wypróbowane i przetestowane silniki o pojemności 1,0 litra nadal osiągały od 250 000 do 300 000 kilometrów, podczas gdy nowe jednostki o pojemności 1,2 litra nie miały jeszcze żadnego długoterminowego doświadczenia. Poważne naprawy były zwykle wymagane dopiero po przejechaniu od 120 000 do 180 000 kilometrów, a okresy między przeglądami wydłużono do 20 000 kilometrów. Absolutnym hitem był Citroën C1 1.2 VTi o mocy 82 KM, który po raz pierwszy połączył sportowe właściwości jezdne ze sprawdzoną niezawodnością Citroën. Druga generacja zajęła silniejszą pozycję wobec konkurentów, takich jak VW Up! i Skoda Citigo, ale była w stanie zachować zalety kosztowe prostej technologii. Po raz pierwszy zaprezentowano również wersję czysto elektryczną, która jednak nie weszła do produkcji seryjnej.
Silniki benzynowe Citroën C1: Generacja II (2014-2022)
Gama silników benzynowych Citroën C1 została znacznie rozszerzona i obejmowała trzy różne jednostki napędowe. Sprawdzony silnik 1.0 VTi o mocy 51 kW (69 KM) pozostał w ofercie i zachował swoją legendarną niezawodność. Dodano dwa nowe silniki o pojemności 1,2 litra: Citroën C1 1.2 VTi o mocy 60 kW (82 KM) i Citroën C1 1.2 PureTech o mocy 61 kW (83 KM). Podczas gdy 1.2 VTi opierał się na sprawdzonym wtrysku do kolektora dolotowego, PureTech miał nowoczesny wtrysk bezpośredni. Silniki Citroën C1 drugiej generacji charakteryzowały się zwiększoną wydajnością: 1.0 VTi osiągał standardowe zużycie paliwa na poziomie zaledwie 4,3 l/100 km, podczas gdy warianty 1,2-litrowe utrzymywały się na poziomie 4,4-4,7 l/100 km. Problemy ograniczały się do sporadycznych usterek cewki zapłonowej w silniku PureTech i rzadkiego zużycia łańcucha rozrządu po bardzo dużych przebiegach. Citroën C1 1.2 VTi stał się najpopularniejszym silnikiem tej generacji.
Silniki wysokoprężne Citroën C1: II generacja (2014-2022)
Wraz z drugą generacją silnik wysokoprężny całkowicie zniknął z gamy silników Citroën C1. PSA celowo zrezygnowało z następcy 1.4 HDi, ponieważ bardziej rygorystyczne normy emisji Euro 6 nieproporcjonalnie zwiększyłyby koszt subkompaktowego diesla. Decyzja ta okazała się trafna, ponieważ konkurenci, tacy jak Toyota Aygo i Peugeot 108, również zrezygnowali z silników wysokoprężnych. Od tego momentu silniki Citroën C1 koncentrowały się całkowicie na ekonomicznych silnikach benzynowych, które osiągały podobne wartości zużycia paliwa jak stare diesle w nowoczesnych profilach jazdy.
Silnik Citroën C1 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.0 VTi | 69 KM | 4,3-4,8 l/100 km | Praktycznie brak | Bardzo dobry |
1.2 VTi | 82 KM | 4,4-4,9 l/100km | Bardzo rzadko Łańcuch rozrządu | Bardzo dobry |
1.2 PureTech | 83 KM | 4,5-5,0 l/100km | Sporadyczne cewki zapłonowe | Dobry |

Citroën C1 generacji III (2022 - dziś)
Trzecia generacja Citroën C1 oznacza koniec pewnej ery, ponieważ Citroën zaprzestał produkcji subkompaktu w 2022 roku. Zamiast tego marka koncentruje się na elektrycznych alternatywach, takich jak Citroën Ami i przyszłe e-modele. Ostatnia generacja silników Citroën C1 stanowiła szczyt rozwoju: silniki benzynowe o pojemności 1,0 i 1,2 litra osiągnęły normy Euro 6d-Temp przy zachowaniu wysokiej niezawodności. Chociaż nie są dostępne żadne długoterminowe doświadczenia, pierwsze lata eksploatacji wskazywały na żywotność ponad 250 000 kilometrów. Najwyższej klasy silnikiem był zmodyfikowany 1.2 PureTech z ulepszonym wtryskiem bezpośrednim i zoptymalizowanym zarządzaniem silnikiem. Wraz z zakończeniem produkcji Citroën zamknął udany rozdział: ponad 1,5 miliona wyprodukowanych pojazdów i jedna z najniższych statystyk awaryjności w swojej klasie sprawiły, że silniki Citroën C1 stały się punktem odniesienia dla niezawodności i oszczędności.
Silniki benzynowe Citroën C1: Generacja III (2022 - dziś)
Ostatnia generacja silników benzynowych Citroën C1 składała się z dwóch zoptymalizowanych jednostek: sprawdzonego 1.0 VTi o mocy 53 kW (72 KM) i zmodyfikowanego 1.2 PureTech o mocy 61 kW (83 KM). Oba silniki Citroën C1 otrzymały ulepszenia w zakresie oczyszczania spalin i zarządzania silnikiem, aby spełnić surowe normy Euro 6d Temp. Silnik 1.0 VTi zachował swoją legendarną prostotę i niezawodność, podczas gdy silnik 1.2 PureTech skorzystał ze zmienionego bezpośredniego wtrysku paliwa i zoptymalizowanego turbodoładowania. Najnowsze silniki Citroën C1 osiągnęły standardowe zużycie paliwa na poziomie 4,1-4,6 l/100 km, oferując jeden z najlepszych stosunków wydajności do mocy w swojej klasie. Chociaż czas produkcji był zbyt krótki, aby uzyskać długoterminowe doświadczenie, pierwsze lata nie wykazały żadnych nowych słabych punktów - silniki Citroën C1 pozostały wierne swojej tradycji do końca.
Silnik Citroën C1 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.0 VTi | 72 KM | 4,1-4,5 l/100km | Brak danych | Bardzo dobry |
1.2 PureTech | 83 KM | 4,3-4,6 l/100km | Nie wiadomo | Bardzo dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Citroën C1 wszystkich generacji
Rozwój silników Citroën C1 wykazuje niezwykłą ciągłość pod względem niezawodności i wydajności. Przez wszystkie trzy generacje silniki Citroën C1 pozostawały wierne swojej filozofii: prostej, solidnej technologii bez zbędnej złożoności. Współpraca z Toyotą w pierwszej generacji położyła podwaliny pod tę niezawodność, która została również utrzymana w kolejnych wersjach PSA.
- Najlepszy silnik benzynowy Citroën C1:
Citroën C1 1.0 VTi (69-72 KM, wszystkie generacje) łączy wyjątkową niezawodność z niskimi kosztami eksploatacji i okazał się praktycznie bezawaryjny przez 17 lat.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Citroën C1:
Citroën C1 1.4 HDi (54 KM, generacja I) oferował najlepsze połączenie oszczędności i trwałości, często osiągając przebieg ponad 400 000 km przy jeździe autostradowej.
- Najlepszy silnik wyczynowy Citroën C1:
Citroën C1 1.2 VTi (82 KM, II generacja) jako pierwszy połączył sportowe osiągi ze sprawdzoną niezawodnością Citroën i niskimi kosztami utrzymania.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Citroën C1, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą w konkurencyjnych cenach.