Spis treści
Silniki Mercedes-Benz 190
W latach 1982-1993 Mercedes-Benz 190 stał się podstawowym modelem marki ze Stuttgartu i oferował niezwykłą różnorodność opcji silnikowych. Silniki Mercedes-Benz 190 obejmowały zarówno ekonomiczne jednostki wysokoprężne, jak i wysokoobrotowe silniki sportowe i ukształtowały całą generację kompaktowych sedanów. Ta gama silników odzwierciedlała rozwój technologiczny lat 80. i położyła podwaliny pod nowoczesne technologie Mercedes.

Mercedes-Benz 190 generacji I (1982-1993)
Jedyna generacja Mercedes 190 była pionierskim okresem dla marki w segmencie kompaktowym i charakteryzowała się wyjątkowo solidnymi i trwałymi silnikami. Przebiegi były imponujące: podczas gdy sprawdzone silniki wysokoprężne z łatwością osiągały od 400 000 do 600 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, silniki benzynowe również regularnie pokonywały od 300 000 do 400 000 kilometrów bez większych napraw. Poważne uszkodzenia silnika były niezwykle rzadkie we wszystkich silnikach Mercedes-Benz 190 i zwykle wynikały z ekstremalnego zaniedbania. Absolutnie najlepszym silnikiem tej epoki był 2.5-16V o mocy 204 KM - techniczne arcydzieło, które katapultowało Mercedes-Benz do elity sportów motorowych i nadal jest uważane za jeden z najlepszych czterocylindrowych silników wszechczasów.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz 190: Generacja I (1982-1993)
Gama silników benzynowych Mercedes-Benz 190 początkowo obejmowała sprawdzony silnik M102 w różnych wariantach pojemności skokowej. Seria 190 (W201) rozpoczęła się w 1982 roku od silnika o pojemności 1,8 litra (90 KM), a następnie od 1983 roku od silnika o pojemności 2,0 litra (105-122 KM). Te silniki Mercedes-Benz 190 charakteryzowały się solidnością i trwałością, ale miały stosunkowo wysokie zużycie paliwa. Technologiczną atrakcją był 2.3-16V (M102.983) o mocy 185 KM, który został wprowadzony w 1984 roku i miał cztery zawory na cylinder, a także opracowaną przez Coswortha technologię głowicy cylindrów. Jeszcze bardziej spektakularny był 2.5-16V (M102.991) z 1988 roku o mocy 204 KM, który służył jako model homologacyjny dla DTM. Te silniki Mercedes-Benz 190 były uważane za praktycznie niezniszczalne i stały się poszukiwanymi przedmiotami kolekcjonerskimi.
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz 190: Generacja I (1982-1993)
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz 190 były zdominowane przez legendarny silnik OM601, który był oferowany w różnych wariantach. Model 190 D 2.0 (72 KM) był dostępny od 1983 roku, a później dołączył do niego mocniejszy 190 D 2.5 (90 KM). Absolutnym hitem był 190 D 2.5 Turbo o mocy 126 KM, który został wprowadzony w 1988 roku i był uważany za jeden z pierwszych turbodiesli w klasie kompaktowej. Te silniki Mercedes-Benz 190 stały się najbardziej niezawodnymi jednostkami napędowymi z całej serii modeli - OM601 bez turbosprężarki regularnie osiągał przebiegi ponad 500 000 kilometrów i był uważany za praktycznie niezniszczalny. Nawet bardziej skomplikowany turbodiesel okazał się wyjątkowo trwały, a jedynie turbosprężarka wymagała sporadycznego remontu po około 200 000 kilometrów.
Silnik Mercedes-Benz 190 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1,8 M102 | 90 KM | 9,5-10,2 l/100 km | Wysokie zużycie paliwa, poza tym solidny | Dobry |
2,0 M102 | 105-122 KM | 9,8-10,5 l/100km | Sporadycznie uszczelka głowicy cylindrów | Dobry |
2.3-16V M102.983 | 185 KM | 10,5-11,2 l/100km | Wymagający konserwacji, ale trwały | Bardzo dobry |
2.5-16V M102.991 | 204 KM | 11,0-12,0 l/100km | Bardzo wymagający w utrzymaniu | Bardzo dobry |
190 D 2.0 OM601 | 72 KM | 6,5-7,2 l/100km | Praktycznie niezniszczalny | Bardzo dobry |
190 D 2.5 OM602 | 90 KM | 6,8-7,5 l/100km | Niezwykle wytrzymały | Bardzo dobry |
190 D 2.5 Turbo OM602 | 126 KM | 7,2-8,0 l/100km | Turbosprężarka po 200 000 km | Bardzo dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Mercedes-Benz 190
Silniki Mercedes-Benz 190 reprezentują erę, w której trwałość i solidność miały najwyższy priorytet. Dziś wszystkie silniki z tej serii modelowej są uważane za wzorzec niezawodności i pomimo swojego wieku nadal są cenionymi klasykami. Ich rozwój wyraźnie pokazuje, że Mercedes-Benz skupiał się na jakości, a nie ilości - filozofii, która została częściowo utracona w późniejszych generacjach.
- Najlepszy silnik benzynowy Mercedes-Benz 190:
Mercedes-Benz 190 2.5-16V (204 KM) łączy sportowe osiągi z legendarną jakością Mercedes i jest uważany za jeden z najlepszych czterocylindrowych silników wszech czasów.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Mercedes-Benz 190:
Mercedes-Benz 190 D 2.5 (OM602, 90 KM) oferuje idealne połączenie oszczędności, niezawodności i przydatności do codziennego użytku - silnik na wieki wieków.
- Najlepszy turbodiesel Mercedes-Benz 190:
Mercedes-Benz 190 D 2.5 Turbo (126 KM) wyprzedził swoje czasy, łącząc wydajność diesla z przyzwoitymi osiągami i wysoką niezawodnością.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich silników Mercedes-Benz 190, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą - niezbędnych do zachowania tych klasyków motoryzacji.