Spis treści
Silniki Mercedes-Benz SLK
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1996 roku, Mercedes-Benz SLK stał się pionierem w segmencie kompaktowych roadsterów ze składanym dachem i przez trzy generacje oferował zróżnicowaną gamę silników Mercedes-Benz SLK. Każda generacja przynosiła ze sobą nowe technologie oraz różne mocne i słabe strony, a ewolucja technologiczna obejmowała zarówno proste silniki wolnossące, jak i ultranowoczesne jednostki doładowane i turbodoładowane.

Mercedes-Benz SLK generacji I (1996-2004)
Pierwsza generacja Mercedes-Benz SLK była pionierską erą kompaktowych roadsterów ze składanym twardym dachem i charakteryzowała się solidnymi, ale wciąż prostymi technicznie silnikami. Przebiegi różniły się znacznie w zależności od typu silnika: podczas gdy sprawdzone silniki wolnossące z łatwością osiągały od 250 000 do 300 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, wczesne silniki doładowane często wymagały kosztownych napraw zespołu sprężarki lub uszczelki głowicy cylindrów między 150 000 a 200 000 kilometrów. Uszkodzenie silnika z powodu przegrzania sprężarki nie było rzadkością, jeśli zaniedbano konserwację. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był SLK 32 AMG z 3,2-litrowym silnikiem V6 z doładowaniem, który optymalnie łączył moc i niezawodność, ale był bardzo spragniony.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz SLK: Generacja I (1996-2004)
Gama silników benzynowych Mercedes-Benz SLK obejmowała różne silniki wolnossące i jednostki doładowane. Podstawowy model SLK 200 miał 2,0-litrowy czterocylindrowy silnik o mocy 100 kW (136 KM), a następnie SLK 230 Kompressor o mocy 142 kW (193 KM). Te silniki Mercedes-Benz SLK pierwszej generacji cierpiały na typowe problemy wczesnej technologii kompresorowej: uszkodzenia sprężarki, problemy z chłodnicą międzystopniową i sporadyczne usterki uszczelki głowicy cylindrów sprawiały, że były one kosztowne w utrzymaniu. Najmocniejszym Mercedes SLK był SLK 32 AMG o mocy 260 kW (354 KM), który był bardzo mocny, ale zużywał ponad 12 litrów paliwa. SLK 320 z wolnossącym silnikiem V6 o mocy 160 kW (218 KM) okazał się najbardziej niezawodnym wariantem tej generacji.
Silnik Mercedes-Benz SLK | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
SLK 200 | 136 KM | 8,5-9,2 l/100 km | Słaby, ale solidny | Średnia |
SLK 230 Kompressor | 193 KM | 9,1-10,2 l/100km | Uszkodzenie sprężarki, intercoolera | Umiarkowany |
SLK 320 | 218 KM | 9,8-10,5 l/100km | Bardzo niezawodny | Bardzo dobry |
SLK 32 AMG | 354 KM | 12,1-13,5 l/100km | Wysokie zużycie paliwa, poza tym solidny | Dobry |

Mercedes-Benz SLK generacji II (2004-2011)
Druga generacja Mercedes-Benz SLK oznaczała znaczący skok technologiczny dzięki ulepszonej technologii kompresora i nowym silnikom V6. Przy odpowiedniej konserwacji większość silników tej generacji może z łatwością osiągnąć przebieg od 200 000 do 280 000 kilometrów, przy czym wolnossące silniki V6 są uważane za szczególnie trwałe. Silniki doładowane okazały się znacznie bardziej niezawodne niż w pierwszej generacji, a tylko warianty AMG wymagały bardziej intensywnej konserwacji. Absolutnym hitem był SLK 55 AMG z wolnossącym silnikiem V8 o pojemności 5,4 litra - technicznym arcydziełem o mocy 360 KM, który oferował zarówno moc, jak i zaskakującą niezawodność. Po raz pierwszy w SLK 200 Kompressor pojawił się także mały, czterocylindrowy kompresor.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz SLK: Generacja II (2004-2011)
Gama silników benzynowych Mercedes-Benz SLK rozpoczęła się od SLK 200 Kompressor (120 kW/163 KM), który okazał się znacznie bardziej niezawodny niż jego poprzednik. SLK 280 o mocy 170 kW (231 KM) i SLK 300 o mocy 170 kW (231 KM) posiadały nowoczesne wolnossące silniki V6, które okazały się szczególnie trwałe. Te silniki Mercedes-Benz SLK drugiej generacji wykazywały jedynie sporadyczne problemy z uszczelkami pokrywy zaworów i pompami wody. SLK 350 o mocy 200 kW (272 KM) stał się najpopularniejszym silnikiem tej generacji i oferował doskonałą równowagę między osiągami a niezawodnością. Dla kierowców o sportowym zacięciu przeznaczony był Mercedes-Benz SLK 55 AMG z silnikiem V8 o pojemności 5,4 litra i mocy 265 kW (360 KM), który był zaskakująco niezawodny pomimo swoich osiągów.
Silniki Mercedes-Benz SLK AMG: Generacja II (2004-2011)
Mercedes-Benz SLK 55 AMG z silnikiem M113 V8 był szczytowym osiągnięciem drugiej generacji. Dzięki pojemności skokowej 5439 cm3 i mocy 360 KM oferował brutalne przyspieszenie i niepowtarzalny dźwięk. Pomimo swojej mocy, ten silnik Mercedes SLK okazał się zaskakująco niezawodny, tylko zużycie 11-13 litrów było znaczne. Okresy międzyprzeglądowe wynosiły 15 000 kilometrów, poważnych napraw można było się spodziewać dopiero po 150 000-200 000 kilometrów.
Silnik Mercedes-Benz SLK | Osiągi | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
SLK 200 Kompressor | 163 KM | 7,8-8,5 l/100 km | Uszczelka pokrywy zaworów | Dobry |
SLK 280/300 | 231 KM | 8,9-9,6 l/100km | Pompa wody po 120 000 km | Bardzo dobry |
SLK 350 | 272 KM | 9,2-10,1 l/100km | Bardzo niezawodny | Bardzo dobry |
SLK 55 AMG | 360 KM | 11,2-13,1 l/100km | Wysokie zużycie paliwa | Dobry |

Mercedes-Benz SLK generacji III (2011-2016)
Trzecia generacja Mercedes-Benz SLK przyniosła ze sobą całkowitą przebudowę gamy silników i po raz pierwszy wprowadziła turbodoładowanie na większą skalę. Większość silników tej generacji osiąga przebieg od 180 000 do 250 000 kilometrów przy prawidłowej konserwacji, przy czym wolnossące silniki V6 są nadal uważane za najbardziej niezawodne warianty. Nowe silniki z turbodoładowaniem początkowo okazały się problematyczne, ale w trakcie okresu produkcji uległy znacznej poprawie. Absolutnie topowym silnikiem był SLK 55 AMG z 5,5-litrowym V8 biturbo o mocy 421 KM - techniczne arcydzieło, które jednak wymagało częstej konserwacji. Od 2012 roku seria modeli została przemianowana na SLC, ale zachowała te same silniki.
Silniki benzynowe turbo Mercedes-Benz SLK: Generacja III (2011-2016)
Silniki turbo Mercedes-Benz SLK obejmowały SLK 200 z silnikiem turbo o pojemności 1,8 litra i mocy 135 kW (184 KM) oraz SLK 250 o mocy 150 kW (204 KM). Te silniki Mercedes-Benz SLK trzeciej generacji początkowo cierpiały na typowe problemy wczesnej ery turbo: uszkodzenia turbosprężarki, usterki pompy wysokiego ciśnienia i sporadyczne uszkodzenia łańcucha rozrządu sprawiały, że były to najbardziej problematyczne silniki tej generacji. Jednak SLK 200 BlueEFFICIENCY stał się solidnym silnikiem o akceptowalnej niezawodności po wprowadzeniu ulepszeń od 2013 roku. Silniki turbo oferowały znacznie lepsze właściwości jezdne niż ich poprzednicy, ale były bardziej wymagające pod względem konserwacji.
Silniki wolnossące Mercedes-Benz SLK V6: Generacja III (2011-2016)
Mercedes-Benz SLK 350 zachował swój sprawdzony 3,5-litrowy wolnossący silnik V6 o mocy 225 kW (306 KM) i okazał się najbardziej niezawodnym silnikiem całej trzeciej generacji. Ten silnik Mercedes-Benz SLK oferował doskonałe połączenie osiągów, płynności i trwałości. Typowe problemy ograniczały się do zużywających się części, takich jak pompy wody po 100 000-120 000 kilometrów i sporadycznie uszczelki pokrywy zaworów. Zużycie paliwa wynosiło umiarkowane 9-10 litrów, co było akceptowalne dla klasy wydajności.
Silniki Mercedes-Benz SLK AMG: Generacja III (2011-2016)
Mercedes-Benz SLK 55 AMG otrzymał nowy 5,5-litrowy silnik V8 biturbo (M152) o mocy 310 kW (421 KM), który później produkował nawet 450 KM w SLK 63 AMG. Te silniki Mercedes-Benz SLK oferowały brutalne osiągi, ale były bardzo wymagające w utrzymaniu. Uszkodzenia turbosprężarki po 80 000-120 000 kilometrów i problemy z wysokociśnieniowym układem wtryskowym sprawiały, że były kosztownymi towarzyszami. Jednak charakterystyczny dźwięk AMG i przyspieszenie były niezrównane.
Silnik Mercedes-Benz SLK | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
SLK 200 Turbo | 184 KM | 6,8-7,5 l/100 km | Turbosprężarka, pompa wysokociśnieniowa | Umiarkowany |
SLK 250 Turbo | 204 KM | 7,1-7,8 l/100km | Łańcuch rozrządu, turbosprężarka | Umiarkowany |
SLK 350 | 306 KM | 9,0-10,2 l/100km | Pompa wody, bardzo niezawodna | Bardzo dobry |
SLK 55/63 AMG | 421-450 KM | 10,8-12,5 l/100km | Turbosprężarka, wtrysk wysokociśnieniowy | Problematyczne |

Wnioski: Najlepsze silniki Mercedes-Benz SLK wszystkich generacji
Rozwój silników Mercedes-Benz SLK wyraźnie pokazuje przejście od solidnych silników wolnossących do mocnych, ale bardziej wymagających w utrzymaniu jednostek turbodoładowanych. Podczas gdy wolnossące silniki V6 pozostawały niezawodne we wszystkich generacjach, doładowane i późniejsze turbodoładowane silniki konsekwentnie zmagały się z wyższymi wymaganiami konserwacyjnymi. Warianty AMG zawsze oferowały imponujące osiągi, ale wymagały intensywnej konserwacji i skutkowały wysokimi kosztami eksploatacji.
- Najlepszy silnik benzynowy Mercedes-Benz SLK:
Mercedes-Benz SLK 350 (generacja II i III) z 3,5-litrowym wolnossącym silnikiem V6 łączy wysokie osiągi z doskonałą niezawodnością i umiarkowanym zużyciem paliwa.
- Najlepszy doładowany silnik Mercedes-Benz SLK:
Mercedes-Benz SLK 32 AMG (generacja I) oferuje najlepsze połączenie osiągów i niezawodności wśród silników doładowanych, pomimo wysokiego zużycia paliwa.
- Najlepszy silnik Mercedes-Benz SLK AMG:
Mercedes-Benz SLK 55 AMG (Generacja II) z wolnossącym silnikiem V8 o pojemności 5,4 litra łączy brutalne osiągi z zaskakującą trwałością.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Mercedes-Benz SLK, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą, aby utrzymać te ikony roadsterów w jak najlepszym stanie.
TOP produkty powiązane z tym tematem: