Spis treści
Silniki Dacia Sandero
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2008 roku, Dacia Sandero stała się przystępnym cenowo małym samochodem o solidnej konstrukcji, oferującym sprawdzoną gamę silników w trzech generacjach. Każda generacja oferuje ulepszenia techniczne przy jednoczesnym utrzymaniu niskich kosztów utrzymania.

Dacia Sandero generacji I (2008-2012)
Pierwsza generacja Dacii Sandero bazowała na sprawdzonej platformie Renault Clio i opierała się na wypróbowanych i przetestowanych silnikach Renault, które sprawdziły się już miliony razy. Przy odpowiednim serwisowaniu, przebiegi osiągały od 250 000 do 300 000 kilometrów, a silniki wysokoprężne nawet do 400 000 kilometrów. Poważniejsze naprawy były zwykle konieczne dopiero po przejechaniu od 150 000 do 200 000 kilometrów, głównie w przypadku sprzęgła i podwozia. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był 1.5 dCi o mocy 70 KM, który doskonale łączył oszczędność, niezawodność i niskie koszty utrzymania. Silniki Dacia Sandero tej generacji charakteryzowały się prostotą i solidnością - celowo unikano skomplikowanej technologii, co skutkowało niskimi kosztami napraw.
Silniki benzynowe Dacia Sandero: Generacja I (2008-2012)
Gama silników benzynowych Dacia Sandero obejmowała głównie wypróbowany i przetestowany silnik 1.4 MPI o mocy 55 kW (75 KM) oraz 1.6 MPI o mocy 64 kW (87 KM). Te silniki Dacia Sandero bazowały na solidnej serii Renault K i celowo zrezygnowały z turbodoładowania lub złożonej technologii wtrysku. 1.4 MPI stał się najbardziej niezawodnym silnikiem benzynowym pierwszej generacji - był praktycznie niezniszczalny, wymagał jedynie podstawowej konserwacji i osiągał testowe zużycie paliwa na poziomie 6,5-7,2 litra na 100 km. Typowe problemy ograniczały się do zużytych cewek zapłonowych po przejechaniu 100 000 kilometrów i sporadycznych problemów z przepustnicą, które były niedrogie w naprawie.
Silniki wysokoprężne Dacia Sandero: Generacja I (2008-2012)
Dacia Sandero 1.5 dCi o mocy 50 kW (68 KM), a później 51 kW (70 KM) pochodziła ze sprawdzonej rodziny silników wysokoprężnych Renault i była uważana za jeden z najbardziej ekonomicznych silników w swojej klasie. Te silniki wysokoprężne Dacia Sandero osiągnęły testowe zużycie paliwa na poziomie zaledwie 4,2-4,8 litra na 100 km i okazały się niezwykle trwałe. Jednostka 1.5 dCi była wyposażona w prostą turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk paliwa, ale nie posiadała skomplikowanego systemu oczyszczania spalin. Typowe słabości ujawniały się dopiero po dużym przebiegu: Turbosprężarka mogła zużyć się po przejechaniu 200 000 kilometrów, a dysze wtryskowe od czasu do czasu wymagały czyszczenia. Niemniej jednak, Dacia Sandero 1.5 dCi była uważana za jeden z najbardziej niezawodnych silników wysokoprężnych swoich czasów.
Silnik Dacia Sandero | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.4 MPI | 75 KM | 6,5-7,2 l/100 km | Cewki zapłonowe, przepustnica | Bardzo dobry |
1.6 MPI | 87 KM | 7,0-7,8 l/100km | Solidny, niezbyt powszechny | Dobry |
1.5 dCi | 68-70 KM | 4,2-4,8 l/100 km | Turbosprężarka po 200 000 km | Bardzo dobry |

Dacia Sandero generacji II (2012-2020)
Druga generacja Dacii Sandero kontynuowała tradycję niezawodnych i oszczędnych silników, ale po raz pierwszy wprowadziła nowoczesne technologie, takie jak systemy start-stop i ulepszona kontrola emisji. Przebiegi pozostały na wysokim poziomie od 250 000 do 350 000 kilometrów, a poprawione silniki wysokoprężne stały się jeszcze trwalsze. Poważne uszkodzenia silnika pozostały rzadkie, a koszty konserwacji wzrosły tylko minimalnie. Wyróżniającym się silnikiem tej generacji był 0.9 TCe o mocy 90 KM - mały trzycylindrowy silnik turbo, który był zaskakująco niezawodny i ekonomiczny pomimo swoich niewielkich rozmiarów. Druga generacja silników Dacia Sandero korzystała z dalszego rozwoju technologii Renault, ale nadal koncentrowała się na prostocie i niskich kosztach eksploatacji.
Silniki benzynowe Dacia Sandero: Generacja II (2012-2020)
Gama silników benzynowych Dacia Sandero została rozszerzona o innowacyjny 0.9 TCe o mocy 66 kW (90 KM), podczas gdy podstawę stanowiły sprawdzone silniki 1.2 MPI o mocy 55 kW (75 KM). Dacia Sandero 0.9 TCe zaskoczyła swoją niezawodnością pomimo turbodoładowania i osiągnęła testowe zużycie paliwa na poziomie zaledwie 4,8-5,4 litra na 100 km. Ten mały trzycylindrowy silnik okazał się technicznym majstersztykiem - oferował więcej mocy niż 1.4 MPI pierwszej generacji przy znacznie niższym zużyciu paliwa. Typowe problemy ograniczały się do sporadycznych wymian cewki zapłonowej i rzadkich uszkodzeń turbosprężarki po bardzo dużych przebiegach. Silnik 1.2 MPI pozostał dostępny jako tania alternatywa i okazał się praktycznie niezniszczalny.
Silniki wysokoprężne Dacia Sandero: Generacja II (2012-2020)
Zmieniona Dacia Sandero 1.5 dCi była oferowana w dwóch poziomach mocy: 66 kW (90 KM) i 55 kW (75 KM). Te silniki wysokoprężne Dacia Sandero otrzymały ulepszoną kontrolę emisji z filtrami cząstek stałych i były zgodne z normą Euro 5. Silnik 1.5 dCi o mocy 90 KM stał się najlepszym silnikiem wysokoprężnym drugiej generacji - oferował zrównoważone połączenie osiągów, oszczędności (4,0-4,5 l/100 km) i niezawodności. Silniki korzystały z ulepszonej technologii wtrysku i bardziej wytrzymałych turbosprężarek, co dodatkowo zwiększało ich trwałość. Problemy wynikały głównie z zaniedbań serwisowych, zwłaszcza w przypadku filtra cząstek stałych, który wymagał regularnej jazdy po autostradzie.
Silnik Dacia Sandero | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.2 MPI | 75 KM | 6,8-7,5 l/100km | Praktycznie bezawaryjny | Bardzo dobry |
0.9 TCe | 90 KM | 4,8-5,4 l/100km | Rzadkie uszkodzenia turbosprężarki | Bardzo dobry |
1.5 dCi | 75-90 KM | 4,0-4,5 l/100km | Filtr cząstek stałych na krótkich dystansach | Bardzo dobry |

Dacia Sandero generacji III (2020 - dziś)
Obecna generacja Dacii Sandero konsekwentnie opiera się na sprawdzonej technologii i celowo rezygnuje ze złożonej elektryfikacji, aby utrzymać koszty na niskim poziomie. Gama silników została uproszczona i koncentruje się na najbardziej udanych jednostkach z poprzedniej generacji. Pierwsze doświadczenia pokazują przebiegi ponad 300 000 kilometrów dla silników wysokoprężnych, podczas gdy silniki benzynowe nadal udowadniają swoją niezawodność. Najlepszym silnikiem jest zmodyfikowany 1.0 TCe o mocy 100 KM, który zastępuje sprawdzony 0.9 TCe i jest jeszcze bardziej ekonomiczny i mocniejszy. Silniki Dacia Sandero trzeciej generacji korzystają z dziesięcioleci prac rozwojowych i są uważane za dojrzałe i niezawodne.
Silniki benzynowe Dacia Sandero: Generacja III (2020 - dziś)
Gama silników benzynowych Dacia Sandero opiera się na silniku 1.0 TCe o dwóch poziomach mocy: 67 kW (91 KM) i 74 kW (100 KM). Te silniki Dacia Sandero są dalszym rozwinięciem sprawdzonego 0.9 TCe i oferują lepszą wydajność w połączeniu z wyższymi osiągami. Silnik 1.0 TCe o mocy 100 KM jest uważany za najlepszy silnik benzynowy trzeciej generacji - osiąga testowe zużycie paliwa na poziomie zaledwie 4,7-5,2 litra na 100 km i oferuje wystarczającą moc w każdej sytuacji na drodze. Silniki wyposażone są w nowoczesny wtrysk bezpośredni i zmienne sterowanie zaworami, ale pozostają celowo proste w konstrukcji. Jak dotąd nie odnotowano poważniejszych problemów z seryjnymi egzemplarzami, a jedynie cewki zapłonowe wymagały wymiany po przejechaniu około 80 000 kilometrów.
Silniki wysokoprężne Dacia Sandero: Generacja III (2020 - dziś)
Dacia Sandero 1.5 Blue dCi o mocy 67 kW (91 KM) i 85 kW (115 KM) reprezentuje najnowszą generację sprawdzonej technologii diesla. Te silniki wysokoprężne Dacia Sandero spełniają normę Euro 6d i są wyposażone w nowoczesny układ oczyszczania spalin SCR z wtryskiem AdBlue. Jednostka 1.5 Blue dCi o mocy 115 KM to najlepszy silnik wysokoprężny spośród wszystkich generacji Dacii Sandero, oferujący doskonałe połączenie osiągów, oszczędności (3,8-4,2 l/100 km) i niezawodności. Silniki korzystają z ulepszonej jakości materiałów i zoptymalizowanego zarządzania spalaniem, co dodatkowo zwiększa ich trwałość. Jedyną słabością jest bardziej złożony system oczyszczania spalin, który wymaga regularnej konserwacji i okazjonalnego uzupełniania AdBlue.
Silniki Dacia Sandero LPG: Generacja III (2020-dziś)
Jako specjalną cechę, Dacia oferuje również Sandero z silnikiem LPG. Jednostka 1.0 TCe Eco-G o mocy 74 kW (100 KM) może być zasilana zarówno benzyną, jak i LPG, dzięki czemu oferuje szczególnie niskie koszty paliwa. Ten silnik Dacia Sandero LPG osiąga zużycie około 6,5-7,0 litrów na 100 km w trybie gazowym przy znacznie niższych kosztach paliwa. Technologia ta jest niezawodna, ale wymaga specjalnej konserwacji instalacji gazowej co 20 000 kilometrów.
Silnik Dacia Sandero | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.0 TCe | 91-100 KM | 4,7-5,2 l/100 km | Cewki zapłonowe po 80 000 km | Bardzo dobry |
1.0 TCe Eco-G | 100 KM | 6,5-7,0 l LPG/100km | Konserwacja instalacji gazowej | Dobry |
1.5 Blue dCi | 91-115 KM | 3,8-4,2 l/100km | System AdBlue | Bardzo dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Dacia Sandero wszystkich generacji
Rozwój silników Dacia Sandero pokazuje konsekwentny nacisk na niezawodność, niskie koszty eksploatacji i sprawdzoną technologię. Podczas gdy inni producenci koncentrują się na złożonej elektryfikacji, Dacia pozostaje wierna swojej koncepcji prostych i solidnych silników. Silniki wysokoprężne ugruntowały swoją pozycję we wszystkich generacjach jako szczególnie ekonomiczne i trwałe, podczas gdy nowoczesne silniki benzynowe z turbodoładowaniem są zaskakująco niezawodne.
- Najlepszy silnik benzynowy Dacia Sandero:
1.0 TCe o mocy 100 KM (generacja III) oferuje najlepsze połączenie osiągów, oszczędności i niezawodności przy niskich kosztach utrzymania.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Dacia Sandero:
1.5 Blue dCi o mocy 115 KM (III generacja) imponuje doskonałą ekonomicznością, wysoką niezawodnością i wystarczającą mocą w każdej sytuacji na drodze.
- Najlepszy alternatywny napęd Dacia Sandero:
1.0 TCe Eco-G z instalacją LPG (III generacja) umożliwia szczególnie niskie koszty paliwa dzięki sprawdzonej technologii.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Dacia Sandero, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i niskimi cenami.
TOP produkty powiązane z tym tematem: