Spis treści
Silniki Ford C-Max
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2003 roku, Ford C-Max stał się wszechstronnym kompaktowym vanem i przeszedł przez trzy generacje z szeroką gamą silników. Od wczesnych silników benzynowych Duratec po nowoczesne jednostki EcoBoost, rozwój technologiczny odzwierciedla zwrot Ford w kierunku wydajności.

Silniki Ford C-Max: Historyczne generacje I i II (2003-2019)
Pierwsze dwie generacje Ford C-Max kształtowały segment kompaktowych vanów przez 16 lat i oferowały wyjątkowo zróżnicowaną gamę silników. Podczas gdy wypróbowane i przetestowane silniki wysokoprężne Ford C-Max TDCi z łatwością osiągały przebieg od 350 000 do 450 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, wczesne silniki benzynowe Duratec wykazywały pierwsze oznaki zużycia zaworów i łańcucha rozrządu już między 150 000 a 200 000 kilometrów. Silniki EcoBoost drugiej generacji przyniosły więcej mocy, ale także nowe problemy. Absolutnie najlepszym silnikiem obu generacji był 2.0 TDCi o mocy 163 KM z drugiej generacji, który optymalnie łączył moc, niezawodność i oszczędność. Poważne awarie silników Ford C-Max były rzadkością, ale bardziej złożone jednostki EcoBoost wymagały bardziej skrupulatnej konserwacji od 2010 roku.
Silniki benzynowe Ford C-Max: Historyczne generacje I i II (2003-2019)
Gama silników benzynowych Ford C-Max rozpoczęła się w 2003 roku od wypróbowanego i przetestowanego 1.6 Duratec o mocy 100 KM, który stał się niezawodnym silnikiem podstawowym. Po nim w 2004 roku pojawił się 1.8 Duratec o mocy 125 KM, który stał się najlepiej sprzedającym się silnikiem benzynowym Ford C-Max pierwszej generacji. Te wczesne silniki Ford C-Max charakteryzowały się prostą technologią i umiarkowanymi kosztami napraw, ale były podatne na koksowanie zaworów na krótkich trasach. Ford wprowadził technologię EcoBoost wraz z drugą generacją w 2010 roku: 1.0 EcoBoost o mocy 100-125 KM zrewolucjonizował klasę, ale cierpiał z powodu problemów z układem chłodzenia i łańcuchem rozrządu. 1.6 EcoBoost o mocy 150-182 KM oferował sportowe osiągi, ale stał się najbardziej problematycznym silnikiem Ford C-Max z częstymi uszkodzeniami turbosprężarki i tendencją do przegrzewania się. Najmocniejszym silnikiem benzynowym Ford C-Max był 2.0 Duratec o mocy 145 KM (2003-2010), który oferował dobrą równowagę między osiągami i niezawodnością.
Silniki wysokoprężne Ford C-Max: Historyczne generacje I i II (2003-2019)
Silniki wysokoprężne Ford C-Max były zdominowane przez rodzinę TDCi z wtryskiem common-rail. Silnik 1.6 TDCi wystartował w 2003 roku z mocą 90 KM i był stale rozwijany do 115 KM w drugiej generacji. Te mniejsze silniki Ford C-Max TDCi okazały się ekonomiczne i niezawodne, z testowym zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 4,2-4,8 litra na 100 km. 1.8 TDCi o mocy 115 KM (2003-2010) oferował większy moment obrotowy, ale był mniej popularny. Najwyższym punktem był 2.0 TDCi, który zaczynał od 136 KM w pierwszej generacji i wzrósł do 163 KM w drugiej generacji. Ford C-Max 2.0 TDCi stał się najbardziej niezawodnym i najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym - zwłaszcza warianty produkowane od 2010 roku z ulepszoną kontrolą emisji i filtrem cząstek stałych w standardzie były uważane za niemal niezniszczalne. Wszystkie silniki Ford C-Max TDCi miały solidne napędy paska rozrządu, które przy odpowiedniej konserwacji z łatwością osiągały żywotność co 150 000 km.
Napęd hybrydowy Ford C-Max: Historyczne generacje I i II (2003-2019)
Od 2013 roku Ford po raz pierwszy zaoferował Ford C-Max Hybrid o mocy 188 KM, który łączył silnik benzynowy 2.0 Atkinsona z silnikiem elektrycznym. Ford C-Max Hybrid osiągał imponujące zużycie paliwa na poziomie 4,1 l/100 km, ale cierpiał z powodu skomplikowanej technologii i wysokich kosztów napraw. Wariant hybrydowy plug-in Ford C-Max Energi oferował 35 km zasięgu elektrycznego, ale był dostępny tylko na kilku rynkach.
Silnik Ford C-Max | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.6 Duratec | 100 KM | 7,2-7,8 l/100 km | Koksowanie zaworów na krótkich trasach | Dobry |
1.8 Duratec | 125 KM | 7,5-8,2 l/100km | Solidny, sprawdzony | Bardzo dobry |
2.0 Duratec | 145 KM | 8,1-8,7 l/100km | Sporadyczny łańcuch rozrządu | Dobry |
1.0 EcoBoost | 100-125 KM | 5,7-6,4 l/100km | Układ chłodzenia, łańcuch rozrządu | Umiarkowany |
1.6 EcoBoost | 150-182 KM | 6,8-7,5 l/100km | Turbosprężarka, przegrzanie | Problematyczne |
1.6 TDCi | 90-115 KM | 4,2-4,8 l/100km | Bardzo oszczędny i wytrzymały | Bardzo dobry |
1.8 TDCi | 115 KM | 4,5-5,1 l/100km | Niezbyt często | Średnia |
2.0 TDCi | 136-163 KM | 4,8-5,4 l/100km | Wyjątkowo niezawodny | Bardzo dobry |
2.0 Hybrid | 188 KM | 4,1 l/100km | Złożona technologia, droga | Średnia |

Silniki Ford C-Max: III generacja (2019-2023)
Trzecia generacja Ford C-Max oznaczała koniec pewnej ery, ponieważ Ford zaprzestał produkcji w 2023 roku. Ta ostatnia generacja koncentrowała się na wydajności i zrównoważeniu środowiskowym przy znacznie zmniejszonym zakresie silników. Większość silników tej generacji osiągnęła przebieg od 250 000 do 300 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, przy czym warianty z łagodną hybrydą były uważane za szczególnie trwałe. Poważne awarie silnika były rzadkie, tylko 1.5 EcoBoost nadal wykazywał słabości w układzie chłodzenia. Absolutnym hitem był 1.0 EcoBoost mHEV o mocy 155 KM - technicznie dojrzały trzycylindrowiec z łagodnym wsparciem hybrydowym, który w dużej mierze wyeliminował problemy swoich poprzedników. W tej generacji po raz pierwszy wprowadzono również technologię 48-woltową, która znacznie obniżyła zużycie paliwa.
Silniki benzynowe Ford C-Max: III generacja (2019-2023)
Gama silników benzynowych Ford C-Max została drastycznie zredukowana i skoncentrowana na sprawdzonej technologii EcoBoost. Silnik 1.0 EcoBoost był dostępny w różnych poziomach mocy od 100 do 155 KM, z mocniejszymi wariantami wyposażonymi w technologię mild hybrid (mHEV). Silniki Ford C-Max EcoBoost trzeciej generacji okazały się znacznie bardziej niezawodne niż ich poprzednicy, z jedynie sporadycznymi problemami z układem chłodzenia we wczesnych latach produkcji. Ford C-Max 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM stał się najbardziej zrównoważonym silnikiem tej generacji - oferował dobrą równowagę między osiągami, zużyciem paliwa i niezawodnością. Dla kierowców o sportowym zacięciu przeznaczony był silnik 1.5 EcoBoost o mocy 150 KM, który jednak nadal był podatny na problemy z układem chłodzenia i stał się najbardziej problematycznym silnikiem Ford C-Max tej generacji.
Silniki wysokoprężne Ford C-Max: Generacja III (2019-2023)
Ford C-Max 1.5 TDCi o mocy 120 KM był jedynym silnikiem wysokoprężnym dostępnym w trzeciej generacji. Ten Ford C-Max TDCi był oparty na sprawdzonym 1.6 TDCi, ale został zmniejszony do 1,5 litra pojemności skokowej i wyposażony w najnowocześniejszą kontrolę emisji. Ford C-Max 1.5 TDCi okazał się ekonomicznym i niezawodnym silnikiem o zużyciu testowym wynoszącym zaledwie 4,0-4,5 litra na 100 km. Pomimo zmniejszenia pojemności skokowej, oferował wystarczający moment obrotowy do codziennego użytku i został uznany za najbardziej ekonomiczny silnik Ford C-Max wszechczasów.
Silniki hybrydowe Ford C-Max: Generacja III (2019-2023)
Od 2020 roku Ford wprowadził technologię mild hybrid (mHEV) z 48-woltowym systemem. Ford C-Max 1.0 EcoBoost mHEV o mocy 125 i 155 KM łączył sprawdzony trzycylindrowy silnik ze wspomaganiem elektrycznym. Te silniki Ford C-Max mHEV oferowały lepsze dostarczanie mocy w dolnym zakresie obrotów i zmniejszały zużycie paliwa nawet o 0,5 l/100 km. Rozrusznik paskowy wspomagał rozruch i umożliwiał dłuższe fazy wybiegu, co było szczególnie korzystne w ruchu miejskim.
Silnik Ford C-Max | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.0 EcoBoost | 100-125 KM | 5,4-6,1 l/100 km | Okazjonalny układ chłodzenia | Dobry |
1.0 EcoBoost mHEV | 125-155 KM | 5,0-5,7 l/100km | Bardzo dojrzały | Bardzo dobry |
1.5 EcoBoost | 150 KM | 6,2-6,8 l/100km | Problemy z układem chłodzenia | Umiarkowane |
1.5 TDCi | 120 KM | 4,0-4,5 l/100km | Wyjątkowo oszczędny | Bardzo dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Ford C-Max wszystkich generacji
Rozwój silników Ford C-Max wyraźnie pokazuje przejście Ford od konwencjonalnych silników wolnossących do wydajnych jednostek turbo i hybrydowych. Podczas gdy silniki wysokoprężne Ford C-Max TDCi imponowały wyjątkową niezawodnością i oszczędnością we wszystkich generacjach, potężne silniki benzynowe EcoBoost przez długi czas zmagały się z problemami ząbkowania. Technologia łagodnej hybrydy trzeciej generacji stanowiła szczyt rozwoju i w końcu zaoferowała oczekiwane połączenie osiągów, wydajności i niezawodności.
- Najlepszy silnik benzynowy Ford C-Max:
Ford C-Max 1.0 EcoBoost mHEV (155 KM, III generacja) łączy nowoczesną technologię mild-hybrid z wysoką wydajnością i doskonałą niezawodnością.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Ford C-Max:
Ford C-Max 2.0 TDCi (163 KM, II generacja) oferuje najlepsze połączenie osiągów, niezawodności i trwałości we wszystkich generacjach.
- Najlepszy silnik hybrydowy Ford C-Max:
Ford C-Max 1.0 EcoBoost mHEV (155 KM, generacja III) z technologią 48 V i najniższym zużyciem paliwa w połączeniu z wysoką użytecznością na co dzień.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Ford C-Max, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą.