Spis treści
Silniki Mazda 3
Mazda 3 ugruntowała swoją pozycję jako niezawodny samochód kompaktowy od momentu wprowadzenia na rynek w 2003 roku, oferując wyrafinowaną gamę silników Mazda 3 w czterech generacjach. Każda generacja przyniosła innowacyjne technologie, takie jak SKYACTIV i rewolucyjny zapłon samoczynny, czyniąc Mazdę 3 pionierem technologicznym.
Silniki Mazda 3: Historyczne generacje I i II (2003-2013)

Pierwsze dwie generacje Mazda 3 położyły podwaliny pod markę w segmencie kompaktowym i charakteryzowały się solidnymi, ale jeszcze nie ultranowoczesnymi silnikami. Przy prawidłowej konserwacji, przebiegi osiągały średnio od 250 000 do 350 000 kilometrów, przy czym 2,0-litrowe silniki benzynowe były szczególnie trwałe. Poważniejsze naprawy były zwykle wymagane między 150 000 a 200 000 kilometrów, głównie w przypadku cewek zapłonowych i zaworów wtryskowych. Absolutnie najlepszym silnikiem tej epoki był 2.0 MZR o mocy 150 KM drugiej generacji (2009-2013), który łączył niezawodność ze zrównoważonymi osiągami. Najważniejszymi rozwiązaniami technicznymi była rodzina silników MZR i pierwsze podejście do wtrysku bezpośredniego, podczas gdy silniki wysokoprężne nie miały jeszcze późniejszego udoskonalenia SKYACTIV.
Silniki benzynowe Mazda 3: Historyczne generacje I i II (2003-2013)
Gama silników benzynowych Mazda 3 pierwszej generacji (2003-2009) obejmowała głównie silniki MZ o pojemności 1,4 litra (84 KM), 1,6 litra (105 KM) i 2,0 litra (150 KM). Mazda 3 2.0 MZ stała się najbardziej niezawodnym silnikiem benzynowym tamtych czasów. Druga generacja (2009-2013) przyniosła nowocześniejsze silniki MZR o zwiększonej wydajności: 1.6 MZR (105 KM), 2.0 MZR (150 KM) i sportowy 2.3 MZR Turbo (260 KM) w modelu MPS. Te silniki Mazda 3 czasami cierpiały na problemy z cewkami zapłonowymi i zaworami wtryskowymi, ale ogólnie były bardzo niezawodne. Chociaż 2.3 MZR Turbo był mocny, był podatny na zwiększone zużycie oleju i uszkodzenia turbosprężarki podczas sportowej jazdy.
Silniki wysokoprężne Mazda 3: Historyczne generacje I i II (2003-2013)
Silniki wysokoprężne Mazda 3 były zdominowane przez 1.6 MZ-CD o różnych poziomach mocy od 90 do 115 KM. Silnik 2.0 MZ-CD o mocy 143 KM został dodany później. Te wczesne silniki wysokoprężne Mazda 3 były solidnie zbudowane, ale cierpiały na typowe problemy tamtych czasów: głośną pracę, powolną reakcję przepustnicy i sporadyczne problemy z filtrem cząstek stałych. Mazda 3 2.0 MZ-CD o mocy 143 KM okazała się najlepszym dieslem tej generacji - szczególnie warianty produkowane od 2009 roku z ulepszonym wtryskiem common rail oferowały dobre połączenie osiągów i oszczędności.
| Silnik Mazda 3 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
|---|---|---|---|---|
| 1.4 MZ | 84 KM | 6,8-7,2 l/100 km | Słaba klatka piersiowa, cewki zapłonowe | Średnia |
| 1.6 MZ/MZR | 105 KM | 6,5-7,0 l/100km | Cewki zapłonowe, wtryskiwacze | Dobry |
| 2.0 MZ/MZR | 150 KM | 7,2-7,8 l/100km | Bardzo niezawodny | Bardzo dobry |
| 2.3 MZR Turbo | 260 KM | 9,5-10,2 l/100km | Zużycie oleju, uszkodzenie turbosprężarki | Umiarkowane |
| 1.6 MZ-CD | 90-115 KM | 5,0-5,8 l/100km | Głośny, filtr cząstek stałych | Średni |
| 2.0 MZ-CD | 143 KM | 5,5-6,2 l/100km | Solidny, dobre osiągi | Dobre |
Silniki Mazda 3: III generacja (2013-2019)

Trzecia generacja Mazda 3 oznaczała rewolucję wraz z wprowadzeniem technologii SKYACTIV i jest uważana za przełom w nowoczesnej technologii silników. Większość silników tej generacji może z łatwością osiągnąć od 300 000 do 400 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, a silniki benzynowe SKYACTIV-G są szczególnie wydajne dzięki wysokiemu sprężaniu i bezpośredniemu wtryskowi. Poważne uszkodzenia silnika zdarzają się niezwykle rzadko, a problemy z zaworami wtryskowymi i pompami wysokiego ciśnienia występują sporadycznie. Absolutnym hitem był SKYACTIV-G 2.0 o mocy 165 KM - techniczne arcydzieło z kompresją 14:1, które doskonale równoważyło wydajność i osiągi. Silniki wysokoprężne SKYACTIV-D wyznaczają nowe standardy czystego spalania bez systemu AdBlue.
Silniki benzynowe Mazda 3: Generacja III (2013-2019)
Gama silników benzynowych Mazda 3 była w całości oparta na technologii SKYACTIV-G z silnikami o pojemności 1,5 litra (100 KM), 2,0 litra (120/165 KM) i 2,5 litra (184 KM). Silniki Mazda 3 SKYACTIV-G zrewolucjonizowały branżę dzięki wysokiemu stopniowi sprężania 14:1 i bezpośredniemu wtryskowi paliwa. Mazda 3 SKYACTIV-G 2.0 o mocy 165 KM stała się najlepszym silnikiem benzynowym tej generacji, z doskonałą wydajnością i niezawodnością. Problemy ograniczały się głównie do sporadycznego zakoksowania wtryskiwaczy na krótkich trasach i rzadkich awarii pompy wysokiego ciśnienia. Silnik o pojemności 2,5 litra był mniej powszechny, ale równie niezawodny.
Silniki wysokoprężne Mazda 3: Generacja III (2013-2019)
Mazda 3 SKYACTIV-D 2.2 była oferowana z różnymi mocami od 150 do 175 KM. Ten rewolucyjny silnik wysokoprężny Mazda 3 działał bez systemu AdBlue i nadal spełniał normy Euro 6 dzięki innowacyjnemu spalaniu o niskim stopniu sprężania (14:1 zamiast zwykłego 16:1). Mazda 3 SKYACTIV-D 2.2 o mocy 150 KM okazała się najbardziej niezawodnym dieslem tej generacji, z testowym zużyciem paliwa na poziomie zaledwie 4,2-4,8 litra na 100 km i wyjątkowo płynną pracą. Rzadkie problemy dotyczyły głównie skomplikowanego układu recyrkulacji spalin i sporadycznej regeneracji filtra cząstek stałych.
| Silnik Mazda 3 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
|---|---|---|---|---|
| SKYACTIV-G 1.5 | 100 KM | 5,2-5,8 l/100 km | Słaby przy pełnym obciążeniu | Dobry |
| SKYACTIV-G 2.0 | 120-165 KM | 5,8-6,4 l/100km | Sporadyczne zakoksowanie zaworów | Bardzo dobry |
| SKYACTIV-G 2.5 | 184 KM | 6,8-7,2 l/100km | Bardzo niezawodny | Bardzo dobry |
| SKYACTIV-D 2.2 | 150-175 KM | 4,2-4,8 l/100km | Złożony EGR, filtr cząstek stałych | Bardzo dobry |
Silniki Mazda 3: IV generacja (2019-dziś)

Obecna generacja Mazda 3 reprezentuje szczyt technologii silnikowej dzięki globalnej premierze zapłonu samoczynnego SKYACTIV-X. Ta rewolucyjna technologia łączy w sobie zalety silników benzynowych i wysokoprężnych i obiecuje żywotność ponad 400 000 kilometrów dzięki łagodnemu spalaniu. Najwyższej klasy silnikiem jest SKYACTIV-X 2.0 o mocy 180 KM, który jest uważany za techniczne arcydzieło i oferuje zarówno wydajność, jak i przyjemność z jazdy. Sprawdzone silniki SKYACTIV-G zostały dopracowane i oferują jeszcze lepszą wydajność. Ponieważ generacja ta jest dostępna dopiero od 2019 roku, długoterminowe doświadczenia nie są jeszcze dostępne, ale pierwsze pięć lat pokazuje obiecujące wartości niezawodności.
Mazda 3 SKYACTIV-X: IV generacja (2019-dziś)
Rewolucyjna Mazda 3 SKYACTIV-X 2.0 o mocy 180 KM stanowi kamień milowy w technologii silników. Te silniki Mazda 3 wykorzystują zapłon samoczynny jak diesel, ale spalają benzynę i są wspomagane przez doładowanie. Mazda 3 SKYACTIV-X zapowiada się na najbardziej innowacyjny silnik tej generacji - oferuje wyjątkowo płynne dostarczanie mocy i jak dotąd obyło się bez większych problemów produkcyjnych. Złożona technologia z łagodnym układem hybrydowym i sprężarką sprawia jednak, że jest on bardziej wymagający w utrzymaniu niż konwencjonalne silniki.
Silniki benzynowe Mazda 3: IV generacja (2019-dziś)
Sprawdzone silniki Mazda 3 SKYACTIV-G zostały dopracowane i są dostępne w wersjach 1,5-litrowej (90 KM), 2,0-litrowej (122 KM) i 2,5-litrowej (186 KM). Mazda 3 SKYACTIV-G 2.0 o mocy 122 KM jest uważana za szczególnie udaną i staje się najbardziej niezawodnym silnikiem tej generacji - oferuje sprawdzoną technologię o zwiększonej wydajności i jest praktycznie wolna od problemów seryjnych. Wersja 2,5-litrowa jest dostępna głównie w Ameryce Północnej.
Silniki wysokoprężne Mazda 3: IV generacja (2019-obecnie)
Mazda 3 SKYACTIV-D 1.8 o mocy 116 KM zastępuje większy silnik 2,2-litrowy i kontynuuje tradycję czystych diesli bez AdBlue. Ten nowy silnik wysokoprężny Mazda 3 oferuje lepszą wydajność przy mniejszej złożoności, stając się najbardziej ekonomicznym silnikiem w gamie przy zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 3,8-4,2 litra na 100 km.
| Silnik Mazda 3 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
|---|---|---|---|---|
| SKYACTIV-G 1.5 | 90 KM | 5,7-6,2 l/100 km | Wystarczające do jazdy miejskiej | Dobry do miasta |
| SKYACTIV-G 2.0 | 122 KM | 5,4-6,0 l/100km | Bardzo niezawodny, sprawdzony | Bardzo dobry |
| SKYACTIV-G 2.5 | 186 KM | 6,5-7,1 l/100km | Mocny, niezawodny | Bardzo dobry |
| SKYACTIV-X 2.0 | 180 KM | 5,2-5,8 l/100km | Złożony, wymagający konserwacji | Dobry |
| SKYACTIV-D 1.8 | 116 KM | 3,8-4,2 l/100km | Nowa technologia, wciąż nieznana | Dobry |
Wnioski: Najlepsze silniki Mazda 3 wszystkich generacji
Rozwój silników Mazda 3 wykazuje ciągłą poprawę we wszystkich generacjach. Podczas gdy wczesne silniki MZ i MZR były już niezawodne, technologia SKYACTIV zrewolucjonizowała wydajność i niezawodność. Najnowsza generacja SKYACTIV-X stanowi przełom technologiczny, który może kształtować przyszłość silników spalinowych.
- Najlepszy silnik benzynowy Mazda 3:
Mazda 3 SKYACTIV-G 2.0 (165 KM, III generacja) łączy sprawdzoną niezawodność z wyjątkową wydajnością i zrównoważonymi osiągami.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Mazda 3:
Mazda 3 SKYACTIV-D 2.2 (150 KM, III generacja) oferuje najlepsze połączenie oszczędności, płynności i niezawodności bez układu AdBlue.
- Najbardziej innowacyjny silnik Mazda 3:
Mazda 3 SKYACTIV-X 2.0 (180 KM, IV generacja) z rewolucyjnym zapłonem samoczynnym łączącym technologię benzynową i wysokoprężną.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Mazda 3, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą.
TOP produkty powiązane z tym tematem: