Spis treści
Silniki Land Rover Range Rover
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1970 roku, Land Rover Range Rover stał się uosobieniem luksusowego pojazdu terenowego, oferując imponującą gamę silników, od solidnych jednostek V8 po nowoczesne napędy hybrydowe w ciągu pięciu generacji. Ewolucja technologiczna silników Land Rover Range Rover odzwierciedla zmianę z purystycznych pojazdów terenowych w wysoce wyrafinowane luksusowe SUV-y.

Historyczne generacje Land Rover Range Rover I-II (1970-2001)
Pierwsze dwie generacje Land Rovera Range Rover kształtowały wizerunek brytyjskiego luksusowego pojazdu terenowego przez ponad trzy dekady i charakteryzowały się wytrzymałymi mechanicznie, ale prostymi technicznie silnikami. Przy odpowiedniej konserwacji solidne silniki V8 z łatwością osiągały od 300 000 do 400 000 kilometrów, przy czym silniki V8 Rovera z późnych lat 80. były uważane za szczególnie trwałe. Poważne naprawy silnika i skrzyni biegów były zwykle wymagane co 150 000 do 200 000 kilometrów, głównie z powodu zużycia uszczelek głowicy cylindrów i pomp olejowych. Absolutnie najlepszym silnikiem tej epoki był 4,6-litrowy V8 o mocy 225 KM z drugiej generacji (1994-2002), który optymalnie łączył moc, niezawodność i charakterystyczny dźwięk V8. Innowacje techniczne ograniczały się do wprowadzenia wtrysku paliwa w 1986 roku i automatycznej skrzyni biegów, podczas gdy konkurencja eksperymentowała już z systemami elektronicznymi.
Silniki benzynowe Land Rover Range Rover: Historyczne generacje I-II (1970-2001)
Gama silników benzynowych Land Rover Range Rover była zdominowana przez silniki Rover V8, pierwotnie pochodzące od Buicka. Generacja I (1970-1996) rozpoczęła się od 3,5-litrowego V8 o mocy 132 KM, później dodano warianty o pojemności 3,9 litra (182 KM) i 4,2 litra (200 KM). Generacja II (1994-2002) wprowadziła najmocniejszy historyczny silnik: 4,6-litrowy V8 o mocy 225 KM. Te silniki Land Rovera Range Rovera były wytrzymałe mechanicznie, ale cierpiały na typowe problemy tamtych czasów: uszkodzenia uszczelki głowicy cylindrów, wycieki oleju i wysokie zużycie paliwa na poziomie 15-18 litrów na 100 km. 4,6-litrowy silnik V8 stał się najbardziej niezawodnym silnikiem obu generacji, zwłaszcza w wariantach produkowanych od 1999 roku z ulepszonym systemem zarządzania silnikiem.
Silniki wysokoprężne Land Rover Range Rover: Historyczne generacje I-II (1970-2001)
Silniki wysokoprężne odgrywały podrzędną rolę w pierwszych dwóch generacjach. Od 1986 roku oferowany był 2,5-litrowy turbodiesel o mocy 113 KM, ale miał słaby silnik i nie był szeroko stosowany. Dopiero w drugiej generacji w 1994 roku wprowadzono 2,5-litrowego turbodiesla o mocy 136 KM pochodzącego z BMW, który był znacznie bardziej wyrafinowany, ale nadal nie osiągał solidności silników benzynowych V8. Te wczesne diesle Land Rovera Range Rovera były przeznaczone głównie na rynki europejskie i wykazywały sporadyczne problemy z turbosprężarkami i pompami wtryskowymi.
Silnik Land Rover Range Rover | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
3.5 V8 (Gen I) | 132 KM | 16-18 l/100 km | Uszczelka głowicy cylindrów, wycieki oleju | Dobry |
3.9 V8 (Gen I) | 182 KM | 15-17 l/100km | Pompa oleju, gaźnik | Dobry |
4.2 V8 (Gen I) | 200 KM | 15-17 l/100km | Elektronika, pompa paliwa | Średni |
4.6 V8 (Gen II) | 225 KM | 14-16 l/100km | Bardzo wytrzymały od 1999 r. | Bardzo dobry |
2.5 TD (Gen I/II) | 113-136 KM | 9-11 l/100km | Turbosprężarka, pompa wtryskowa | Umiarkowany |

Land Rover Range Rover generacji III (2002-2012)
Trzecia generacja Land Rovera Range Rovera oznaczała przejście do nowoczesności i przyniosła ze sobą zarówno innowacje techniczne, jak i nowe wyzwania. Przebiegi różniły się znacznie w zależności od typu silnika: podczas gdy sprawdzone silniki benzynowe V8 osiągały od 250 000 do 350 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, nowe silniki wysokoprężne BMW często wymagały kosztownych napraw turbosprężarek lub pomp wysokociśnieniowych między 180 000 a 250 000 kilometrów. Poważne uszkodzenia silnika spowodowane wadliwymi łańcuchami rozrządu w 4,4-litrowym silniku V8 nie były rzadkością, jeśli zaniedbano konserwację. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był pochodzący z BMW 3,6-litrowy TDV8 o mocy 272 KM, który po raz pierwszy oferował osiągi diesla na poziomie V8. Wprowadzenie zawieszenia pneumatycznego i systemu Terrain Response zrewolucjonizowało możliwości terenowe, ale przyniosło też nowe źródła problemów.
Silniki benzynowe Land Rover Range Rover: Generacja III (2002-2012)
Gama silników benzynowych Land Rovera Range Rovera początkowo obejmowała 4,4-litrowy silnik V8 o mocy 286 KM (silnik BMW M62) oraz 4,2-litrowy silnik V8 Supercharged o mocy 396 KM. Od 2005 roku dodano mocniejszy 4,2-litrowy V8 Supercharged o mocy 400 KM, a następnie w 2009 roku nowy 5,0-litrowy V8 o mocy 375 KM i wariant Supercharged o mocy 510 KM. Silniki Land Rovera Range Rovera borykały się z różnymi problemami: 4,4-litrowe silniki V8 BMW wykazywały słabe punkty w łańcuchach rozrządu i układach chłodzenia, podczas gdy 5,0-litrowe silniki V8 Jaguar-Land Rover (AJ-V8) były znacznie bardziej niezawodne. Najmocniejszym silnikiem benzynowym Land Rover Range Rover był 5.0 V8 Supercharged o mocy 510 KM, który pomimo swojej złożoności był uważany za bardzo solidny.
Silniki wysokoprężne Land Rover Range Rover: Generacja III (2002-2012)
Silniki wysokoprężne Land Rovera Range Rovera były początkowo zdominowane przez 3,0-litrowy TD6 BMW o mocy 177 KM, ale szybko został on zastąpiony przez mocniejszy 3,6-litrowy TDV8 o mocy 272 KM. Land Rover Range Rover 3.6 TDV8 stał się najpopularniejszym silnikiem całej generacji - zwłaszcza warianty produkowane od 2007 roku z ulepszoną kontrolą emisji okazały się mocne i stosunkowo ekonomiczne. Od 2010 roku wprowadzono udoskonalony 4,4-litrowy TDV8 o mocy 313 KM. Te silniki Land Rover Range Rover TDV8 oferowały doskonałe połączenie mocy i momentu obrotowego, ale czasami doświadczały problemów z turbosprężarkami i złożonym systemem kontroli emisji spalin.
Silnik Land Rover Range Rover | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
4.4 V8 (BMW) | 286 KM | 13-15 l/100 km | Łańcuchy rozrządu, układ chłodzenia | Umiarkowane |
4.2 V8 z doładowaniem | 396-400 KM | 14-16 l/100km | Doładowanie, pompa paliwa | Średnia |
5,0 V8 | 375 KM | 12-14 l/100km | Bardzo wytrzymały | Bardzo dobry |
5,0 V8 z doładowaniem | 510 KM | 14-16 l/100km | Złożony, ale niezawodny | Dobry |
3.0 TD6 | 177 KM | 8-10 l/100km | Klapy wirowe, turbosprężarka | Średni |
3.6 TDV8 | 272 KM | 9-11 l/100km | Wytrzymały, mocny | Bardzo dobry |
4.4 TDV8 | 313 KM | 9-11 l/100km | Turbosprężarka, oczyszczanie spalin | Dobry |

Land Rover Range Rover generacji IV (2012-2021)
Czwarta generacja Land Rovera Range Rover skupiła się na redukcji masy poprzez zastosowanie aluminiowego nadwozia i najnowocześniejszej technologii silnika, co zaowocowało znaczną poprawą wydajności. Większość silników tej generacji może z łatwością osiągnąć od 200 000 do 300 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, przy czym silniki Jaguar-Land Rover V6 i V8 są uważane za szczególnie trwałe. Poważne awarie silników stały się rzadsze, a jedynie skomplikowany system oczyszczania spalin w silnikach wysokoprężnych czasami powoduje kosztowne naprawy. Absolutną atrakcją był 5,0-litrowy V8 Supercharged o mocy do 565 KM w wersji SVR - techniczne arcydzieło z doładowaniem. Technologia hybrydowa zadebiutowała również w modelu P400e z 2017 roku, który stanowił ważny krok w kierunku elektryfikacji.
Silniki benzynowe Land Rover Range Rover: IV generacja (2012-2021)
Gama silników benzynowych Land Rover Range Rover rozpoczęła się od sprawdzonego 5,0-litrowego V8 o różnych poziomach mocy od 375 do 565 KM. Od 2017 roku dodano nowy 3,0-litrowy silnik V6 Supercharged o mocy 340-380 KM, który był sprzedawany jako P380 i P400. Te silniki Land Rover Range Rover V6 okazały się znacznie bardziej oszczędne niż jednostki V8, z jedynie sporadycznymi problemami z doładowaniem. Land Rover Range Rover 5.0 V8 Supercharged stał się flagowym silnikiem o mocy do 565 KM w Range Rover Sport SVR, ale czasami wykazywał tendencję do przegrzewania się przy ekstremalnym użytkowaniu. Czterocylindrowe silniki Ingenium (2,0 litra) o mocy 300 KM uzupełniły ofertę, ale okazały się mniej charakterystyczne.
Silniki wysokoprężne Land Rover Range Rover: IV generacja (2012-2021)
Land Rover Range Rover opierał się na nowoczesnych silnikach wysokoprężnych V6: początkowo 3,0-litrowy TDV6 o mocy 258 KM, a następnie 3,0-litrowy SDV6 o mocy 292 KM. Od 2018 roku dodano nowe silniki wysokoprężne Ingenium: 2,0-litrowy o mocy 240 KM i 3,0-litrowy o mocy 275 KM. Land Rover Range Rover 3.0 SDV6 okazał się najbardziej niezawodnym silnikiem wysokoprężnym tej generacji, z testowym zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 7,5-8,5 litra na 100 km i wysoką niezawodnością. Nowsze diesle Ingenium początkowo wykazywały problemy z wtryskiem AdBlue i złożonymi systemami kontroli emisji.
Land Rover Range Rover Hybrid Drive: IV generacja (2012-2021)
Od 2017 roku Land Rover Range Rover P400e był oferowany z technologią hybrydową plug-in. Łączyła ona 2,0-litrowy silnik benzynowy Ingenium z silnikiem elektrycznym o mocy 116 KM, co dawało 404 KM mocy systemowej. P400e oferował zasięg elektryczny wynoszący około 50 km i znacznie zmniejszone zużycie paliwa, ale czasami doświadczał problemów ze złożonym systemem chłodzenia i wysokiego napięcia akumulatora.
Silnik Land Rover Range Rover | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
2.0 Ingenium | 300 KM | 9-11 l/100 km | Mało charakteru, turbosprężarka | Średnia |
3.0 V6 z doładowaniem | 340-380 KM | 10-12 l/100km | Doładowanie, oszczędniejszy niż V8 | Dobry |
5,0 V8 | 375 KM | 11-13 l/100km | Bardzo wytrzymały | Bardzo dobry |
5,0 V8 z doładowaniem | 510-565 KM | 12-15 l/100km | Przegrzanie podczas ekstremalnej eksploatacji | Dobry |
2.0 D Ingenium | 240 KM | 6,5-7,5 l/100km | System AdBlue, oczyszczanie spalin | Umiarkowane |
3.0 TDV6/SDV6 | 258-292 KM | 7,5-8,5 l/100km | Bardzo wytrzymały (SDV6) | Bardzo dobry |
3.0 D Ingenium | 275 KM | 7,0-8,0 l/100km | Kompleks oczyszczania spalin | Średnia |
P400e Hybrid | 404 KM | 2,8 l/100km + energia elektryczna | Chłodzenie akumulatora, system wysokiego napięcia | Dobry |

Land Rover Range Rover generacji V (2022 - dziś)
Obecna generacja Land Rovera Range Rover jest w pełni zelektryfikowana i reprezentuje wizję brytyjskiej luksusowej marki na przyszłość. Wszystkie silniki benzynowe są teraz wyposażone w technologię łagodnej hybrydy, hybrydy plug-in oferują do 100 kilometrów zasięgu elektrycznego, a po raz pierwszy dostępny jest wariant w pełni elektryczny. Ponieważ ta generacja jest dostępna na rynku dopiero od 2022 roku, nie ma jeszcze długoterminowego doświadczenia, ale wstępne testy pokazują obiecujące podejście pod względem osiągów i wydajności. Najwyższej klasy silnikiem jest P530 o mocy 530 KM z 4,4-litrowego silnika V8 z podwójnym turbodoładowaniem, który łączy sportowe osiągi z nowoczesną technologią. Nowa platforma MLA (Modular Longitudinal Architecture) obiecuje żywotność ponad 300 000 kilometrów, ponieważ została specjalnie opracowana pod kątem elektryfikacji i różnych rodzajów napędu.
Silnik benzynowy Land Rover Range Rover mild hybrid: Generacja V (2022 - dziś)
Dwa silniki mild-hybrid stanowią podstawę gamy silników Land Rover Range Rover: P400 o mocy 400 KM z 3,0-litrowego sześciocylindrowego silnika rzędowego z elektrycznym doładowaniem oraz P530 o mocy 530 KM z 4,4-litrowego silnika V8 twin-turbo. Oba silniki Land Rover Range Rover są wyposażone w 48-woltową technologię łagodnej hybrydy ze zintegrowanym rozrusznikiem-generatorem. Land Rover Range Rover P400 jest uważany za szczególnie udany i kształtuje się na najbardziej zrównoważony silnik tej generacji - oferuje płynne dostarczanie mocy ze wspomaganiem elektrycznym i jak dotąd był wolny od większych problemów produkcyjnych.
Land Rover Range Rover z napędem hybrydowym plug-in: Generacja V (2022 - dziś)
Warianty Land Rover Range Rover P440e i P510e oferują moc 440 KM i 510 KM oraz zasięg elektryczny do 100 km. Te silniki Land Rover Range Rover łączą 3,0-litrowy sześciocylindrowy silnik rzędowy z potężnymi silnikami elektrycznymi i akumulatorem o pojemności 38,2 kWh. P510e zapowiada się na techniczną atrakcję z imponującymi osiągami i wysoką wydajnością, ale jest technicznie bardzo skomplikowany.
Land Rover Range Rover Electric Drive: Generacja V (2022 - dziś)
Po raz pierwszy w historii Range Rovera pojawił się wariant całkowicie elektryczny: Range Rover Electric o mocy 430 KM z dwóch silników elektrycznych i akumulatora o pojemności 109 kWh. Zasięg wynosi do 500 km, a pojazd oferuje pełne możliwości terenowe konwencjonalnego Range Rovera.
Silnik Land Rover Range Rover | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
P400 (3.0 MHEV) | 400 KM | 9,5-11,0 l/100 km | Jak dotąd brak problemów z serią | Bardzo dobry |
P530 (4.4 V8 MHEV) | 530 KM | 11,5-13,5 l/100km | Złożony, ale obiecujący | Dobry |
P440e (PHEV) | 440 KM | 1,6-2,1 l/100 km + energia elektryczna | Złożony, wysoka wydajność | Dobry |
P510e (PHEV) | 510 KM | 1,8-2,3 l/100 km + energia elektryczna | Bardzo złożony, najwyższa wydajność | Średnia |
Elektryczny | 430 KM | 26-28 kWh/100 km | Nowy, wciąż nieznany | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Land Rover Range Rover wszystkich generacji
Rozwój silników Land Rover Range Rover pokazuje fascynującą ewolucję od solidnych mechanicznych jednostek V8 do wysoce złożonych zelektryfikowanych układów napędowych. Podczas gdy historyczne silniki V8 imponowały swoją prostotą i trwałością, nowoczesne silniki oferują znacznie większą wydajność i przyjazność dla środowiska. Silniki wysokoprężne stały się niezawodną alternatywą dla często podróżujących kierowców, podczas gdy nowe napędy hybrydowe i elektryczne definiują przyszłość segmentu luksusowych SUV-ów.
- Najlepszy silnik benzynowy Land Rover Range Rover:
5,0-litrowy V8 (Generacja III & IV) łączy klasyczny charakter V8 z nowoczesną niezawodnością, zapewniając doskonałe osiągi we wszystkich zastosowaniach.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Land Rover Range Rover:
3,6-litrowy TDV8 (272 KM, generacja III) i 3,0-litrowy SDV6 (292 KM, generacja IV) oferują najlepsze połączenie osiągów, wydajności i trwałości.
- Najlepszy silnik hybrydowy Land Rover Range Rover:
P400 mild hybrid (400 KM, generacja V) z 3,0-litrową rzędową sześciocylindrową bazą i elektrycznym wspomaganiem stanowi optymalną równowagę między osiągami i wydajnością.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Land Rover Range Rover, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą, aby zapewnić długowieczność tych wyrafinowanych pojazdów.