Silniki BMW serii 7
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1977 r. BMW serii 7 ewoluowało do czołowej klasy bawarskich luksusowych sedanów, oferując wyjątkowo zróżnicowaną gamę silników BMW serii 7 w sześciu generacjach. Od klasycznych silników wolnossących z pierwszych lat po ultranowoczesne silniki hybrydowe typu plug-in, każda generacja odzwierciedla postęp technologiczny i rosnące wymagania w zakresie luksusu, osiągów i wydajności.
Silniki BMW serii 7: Historyczne generacje I-III (1977-2001)

Pierwsze trzy generacje BMW serii 7 (E23, E32, E38) położyły podwaliny pod reputację serii jako pioniera technologicznego w segmencie luksusowym. Te historyczne silniki BMW serii 7 zwykle osiągały przebieg od 250 000 do 400 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, przy czym sześciocylindrowe silniki wysokoprężne generacji E38 były uważane za szczególnie trwałe. Poważne naprawy były zwykle wymagane między 150 000 a 200 000 kilometrów, szczególnie w przypadku wczesnych silników V8 z ich podatnymi powłokami Nikasil. Absolutnym hitem tej ery był silnik M62B44 V8 o mocy 286 KM z generacji E38, który optymalnie łączył moc, płynną pracę i niezawodność. Generacje te wprowadziły przełomowe technologie, takie jak pierwszy seryjnie produkowany silnik V12 (E32) i rewolucyjny system iDrive.
Silniki benzynowe BMW serii 7: Historyczne generacje I-III (1977-2001)
Gama silników benzynowych BMW serii 7 rozpoczęła się od sprawdzonego sześciocylindrowego silnika M30 w różnych wariantach pojemności skokowej od 2,8 do 3,5 litra (170-218 KM) w generacji E23. Generacja E32 wprowadziła pierwszy silnik V8 (M60) o mocy 286 KM w 1987 roku i legendarny V12 (M70) o mocy 300 KM w 1988 roku. Wczesne silniki V8 z powłoką cylindrów Nikasil były szczególnie problematyczne, prowadząc do uszkodzenia silnika przy stosowaniu paliwa zawierającego siarkę. Generacja E38 przyniosła w końcu dojrzałe silniki M62 V8 (286-347 KM) i dalej rozwijane M73 V12 (326-394 KM). BMW serii 7 M30B35 o mocy 218 KM był uważany za najbardziej niezawodny silnik pierwszej generacji, podczas gdy M62B44 (286 KM) wyróżniał się jako najlepsze V8 historycznej ery.
Silniki wysokoprężne BMW serii 7: Historyczne generacje I-III (1977-2001)
Silniki wysokoprężne BMW serii 7 były oferowane dopiero od generacji E38 (1994). Sześciocylindrowy diesel M51 o pojemności skokowej 2,5 litra początkowo produkował 143 KM, a później 163 KM. Te silniki BMW serii 7 TDS okazały się wyjątkowo wytrzymałe i ekonomiczne, z łatwością osiągały ponad 400 000 kilometrów i były uważane za najbardziej niezawodne silniki w całej historycznej erze. Sześciocylindrowy diesel M57 (od 1998 r.) o mocy 193 KM wyznaczył nowe standardy w zakresie płynności pracy i osiągów.
| Silnik BMW serii 7 |
Moc wyjściowa |
Zużycie paliwa |
Typowe niedociągnięcia |
Ocena |
| M30B35 (E23/E32) |
218 KM |
12,5-13,5 l/100 km |
Bardzo wytrzymały, tylko zużycie |
Bardzo dobry |
| M60B40 (E32) |
286 KM |
13,5-14,5 l/100km |
Problemy z Nikasilem |
Umiarkowane |
| M70B50 (E32) |
300 KM |
16,5-18,0 l/100km |
Złożone, wysokie zużycie paliwa |
Średnie |
| M62B44 (E38) |
286 KM |
11,5-12,5 l/100km |
Bardzo niezawodny |
Bardzo dobry |
| M73B54 (E38) |
326-394 KM |
15,0-17,0 l/100km |
Wysokie koszty utrzymania |
Dobry |
| M51D25 TDS (E38) |
143-163 KM |
8,5-9,5 l/100km |
Niezwykle wytrzymały |
Bardzo dobry |
| M57D30 (E38) |
193 KM |
8,0-9,0 l/100km |
Bardzo niezawodny |
Bardzo dobry |
Silniki BMW serii 7: IV generacja (2001-2008)

Czwarta generacja BMW serii 7 (E65/E66) oznaczała radykalnie nowy początek z kontrowersyjną stylistyką Chrisa Bangle'a i całkowicie nową architekturą elektroniki. Silniki BMW serii 7 zwykle osiągały przebieg od 200 000 do 350 000 kilometrów przy prawidłowej konserwacji, przy czym silniki wysokoprężne były znacznie bardziej niezawodne niż silniki benzynowe. Poważne naprawy były zwykle wymagane między 120 000 a 180 000 kilometrów, szczególnie w przypadku złożonych systemów Valvetronic i komponentów elektronicznych. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był M57D30TÜ2 o mocy 231 KM, który oferował wyjątkową niezawodność pomimo całej swojej złożoności elektronicznej. Najważniejszymi rozwiązaniami technicznymi były rewolucyjny system iDrive, technologia Valvetronic i pierwszy aktywny układ kierowniczy, które jednak doprowadziły również do zwiększonej podatności na usterki.
Silniki benzynowe BMW serii 7: IV generacja (2001-2008)
Gama silników benzynowych BMW serii 7 początkowo obejmowała N62-V8 o pojemności 4,4 litra (333 KM) i 4,8 litra (367 KM), a także N73-V12 o pojemności 6,0 litra (445 KM). Te silniki BMW serii 7 cierpiały na typowe problemy wczesnej generacji Valvetronic: wady regulacji skoku zaworów, problemy z układem chłodzenia i usterki elektroniczne sprawiły, że były to najbardziej problematyczne silniki tej generacji. BMW serii 7 N62B48 o mocy 367 KM był szczególnie podatny na utratę płynu chłodzącego i uszkodzenia uszczelki głowicy cylindrów. Począwszy od 2005 r. wprowadzono poprawioną wersję N62TÜ, która charakteryzowała się lepszą niezawodnością, ale nadal wykazywała sporadyczne problemy z układem Valvetronic.
Silniki wysokoprężne BMW serii 7: Generacja IV (2001-2008)
Silniki wysokoprężne BMW serii 7 zostały zdominowane przez udoskonalony sześciocylindrowy silnik M57 z wtryskiem common-rail o mocy od 218 do 272 KM. BMW serii 7 M57D30TÜ2 o mocy 231 KM stał się najbardziej niezawodnym silnikiem całej generacji i oferował doskonałe połączenie osiągów, zużycia paliwa i trwałości. Te diesle BMW serii 7 spełniały już normę Euro 4 i oferowały bardzo wysoką niezawodność pomimo złożonej elektroniki, ponieważ sprawdzona technologia diesla była mniej podatna na wpływ nowych systemów elektronicznych.
| Silnik BMW serii 7 |
Moc wyjściowa |
Zużycie paliwa |
Typowe słabe punkty |
Ocena |
| N62B44 |
333 KM |
12,5-13,5 l/100 km |
Valvetronic, układ chłodzenia |
Problematyczne |
| N62B48 |
367 KM |
13,5-14,5 l/100km |
Utrata płynu chłodzącego, głowica cylindrów |
Problematyczne |
| N73B60 |
445 KM |
15,5-17,0 l/100km |
Bardzo złożony, problemy z elektroniką |
Umiarkowany |
| M57D30TÜ |
218-272 KM |
8,5-10,0 l/100km |
Bardzo wytrzymały (wariant 231 KM) |
Bardzo dobry |
Silniki BMW serii 7: Generacja V (2008-2015)

Piąta generacja BMW serii 7 (F01/F02) przyniosła znaczną poprawę niezawodności i jest uważana za najbardziej zrównoważoną generację serii. Większość silników BMW serii 7 tej generacji może z łatwością osiągnąć przebieg od 250 000 do 400 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, przy czym silniki wysokoprężne są uważane za szczególnie trwałe z przebiegiem do 500 000 kilometrów. Poważne awarie silnika stały się rzadkością, a jedynie wczesne silniki N63 V8 nadal wykazywały słabe zużycie oleju. Absolutną atrakcją był N57D30O1 o mocy 381 KM - techniczne arcydzieło z trzema turbosprężarkami, które oferowały zarówno moc, jak i wydajność. Technologia hybrydowa została również po raz pierwszy wprowadzona w modelu ActiveHybrid 7 z 2009 roku.
Silniki benzynowe BMW serii 7: Generacja V (2008-2015)
Gama silników benzynowych BMW serii 7 rozpoczęła się od zmodyfikowanego N62TU-V8 (407 KM), który szybko został zastąpiony nowym N63-V8 z podwójnym turbodoładowaniem (407-544 KM). Na szczycie znajdował się N74-V12 o mocy 544 KM. Te silniki BMW serii 7 N63 okazały się znacznie bardziej problematyczne niż oczekiwano, z częstymi doniesieniami o zwiększonym zużyciu oleju z powodu podatnych na zużycie pierścieni tłokowych i uszkodzeń turbosprężarki. BMW serii 7 N63B44O0 o mocy 407 KM stał się najbardziej problematycznym silnikiem tej generacji, podczas gdy późniejszy N63TU (z 2012 r.) ze zmienionymi tłokami oferował lepszą niezawodność.
Silniki wysokoprężne BMW serii 7: Generacja V (2008-2015)
Sześciocylindrowy silnik wysokoprężny BMW serii 7 N57 był oferowany w różnych poziomach mocy od 245 do 381 KM. Wszystkie diesle BMW serii 7 miały nowoczesny wtrysk common-rail z katalizatorem SCR i filtrem cząstek stałych. BMW serii 7 N57D30TOP o mocy 313 KM okazał się najbardziej niezawodnym i wydajnym silnikiem tej generacji, z testowym zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 6,8-7,5 litra na 100 km i wysoką niezawodnością. Silnik wysokoprężny tri-turbo N57D30O1 o mocy 381 KM był fascynujący technicznie, ale bardziej wymagający pod względem konserwacji.
BMW serii 7 z napędem hybrydowym: Generacja V (2008-2015)
Od 2009 r. BMW serii 7 ActiveHybrid było oferowane z silnikiem N63 V8 i silnikiem elektrycznym o mocy systemowej 465 KM. Łączyło to problem N63 z dodatkową złożonością hybrydy i było uważane za mniej niezawodne.
| Silnik BMW serii 7 |
Moc wyjściowa |
Zużycie paliwa |
Typowe niedociągnięcia |
Ocena |
| N62TU |
407 KM |
12,5-13,5 l/100 km |
Valvetronic, ale lepszy niż poprzednik |
Dobry |
| N63B44O0 |
407-544 KM |
11,5-13,5 l/100km |
Zużycie oleju, pierścienie tłokowe, turbosprężarka |
Problematyczne |
| N74B60 |
544 KM |
14,5-16,0 l/100km |
Złożony, ale bardziej niezawodny niż N63 |
Średnia |
| N57D30TOP |
245-313 KM |
6,8-7,5 l/100km |
Bardzo wytrzymały |
Bardzo dobry |
| N57D30O1 |
381 KM |
7,2-8,0 l/100km |
Złożony, ale niezawodny Tri-Turbo |
Dobry |
| ActiveHybrid |
465 KM |
9,4 l/100km |
Problemy z N63 + złożoność hybrydy |
Problematyczne |
Silniki BMW serii 7: VI generacja (2015-2022)

Szósta generacja BMW serii 7 (G11/G12) opierała się całkowicie na downsizingu i elektryfikacji i reprezentowała wizję przyszłości luksusowych sedanów BMW. Wszystkie silniki były turbodoładowane, a wiele z nich wyposażono w łagodną technologię hybrydową. Silniki BMW serii 7 tej generacji zwykle osiągają od 300 000 do 450 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, przy czym silniki wysokoprężne nadal oferują najwyższy przebieg. Topowym silnikiem był N57D30O1 o mocy 400 KM, który łączył sportowe osiągi z wysoką wydajnością. Najważniejsze rozwiązania techniczne obejmowały 48-woltowy pokładowy układ elektryczny, sterowanie gestami i półautonomiczne funkcje jazdy.
Silniki benzynowe BMW serii 7: VI generacja (2015-2022)
Podstawę stanowiły silniki czterocylindrowe: czterocylindrowy B48 o mocy 326 KM i sześciocylindrowy B58 o mocy 340 KM. Oba silniki BMW serii 7 wyposażone były w nowoczesną technologię podwójnego turbodoładowania. BMW serii 7 B58B30O0 o mocy 340 KM jest uważany za szczególnie udany i stał się najlepszym silnikiem benzynowym tej generacji - oferuje płynne dostarczanie mocy i jest znacznie bardziej niezawodny niż jego poprzednicy N63. Najwyższe wymagania spełniał poprawiony N63TU2 V8 o mocy 530-625 KM, który jednak nadal wykazywał sporadyczne problemy ze zużyciem oleju.
Silniki wysokoprężne BMW serii 7: VI generacja (2015-2022)
Dostępne były trzy silniki wysokoprężne BMW serii 7: czterocylindrowy B47 o mocy 265 KM, sześciocylindrowy B57 o mocy 320 KM i N57D30O1 o mocy 400 KM. Te silniki wysokoprężne BMW serii 7 kontynuowały tradycję niezawodnej technologii wysokoprężnej BMW i były uważane za najbardziej bezawaryjne silniki tej generacji.
Hybrydy plug-in BMW serii 7: VI generacja (2015-2022)
Warianty BMW serii 7 iPerformance oferowały moc od 326 do 394 KM i zasięg elektryczny do 58 km. Te silniki BMW serii 7 łączyły wydajność z wysokimi osiągami, ale były bardzo skomplikowane technicznie.
| Silnik BMW serii 7 |
Moc wyjściowa |
Zużycie paliwa |
Typowe słabości |
Ocena |
| B48B20O1 |
326 KM |
8,5-9,5 l/100 km |
Czterocylindrowy silnik w serii 7 nieodpowiedni |
Średnia |
| B58B30O0 |
340 KM |
8,0-9,0 l/100km |
Bardzo niezawodny, najlepszy silnik benzynowy |
Bardzo dobry |
| N63TU2 |
530-625 KM |
10,5-12,5 l/100km |
Sporadyczne zużycie oleju |
Dobry |
| B47D20O0 |
265 KM |
5,8-6,5 l/100km |
Mocny, ale czterocylindrowy |
Dobry |
| B57D30O0 |
320 KM |
6,2-7,0 l/100km |
Bardzo niezawodny |
Bardzo dobry |
| N57D30O1 |
400 KM |
6,8-7,5 l/100km |
Najlepszy silnik tej generacji |
Bardzo dobry |
| iPerformance |
326-394 KM |
2,0-2,5 l/100km + energia elektryczna |
Złożony, ale wydajny |
Dobry |
Silniki BMW serii 7: VII generacja (2022 - dziś)
Obecna generacja BMW serii 7 opiera się całkowicie na elektryfikacji i reprezentuje radykalny zwrot BMW w kierunku elektromobilności. Oprócz całkowicie elektrycznego iX7, seria oferuje wyłącznie hybrydy plug-in o zasięgu elektrycznym do 100 kilometrów. Ponieważ generacja ta jest dostępna na rynku dopiero od 2022 roku, nie ma jeszcze długoterminowego doświadczenia, ale wstępne testy pokazują obiecujące podejście. Najwyższej klasy silnikiem jest M760e xDrive o mocy 571 KM, który łączy sportowe osiągi z wysoką wydajnością. Nowa 48-woltowa architektura obiecuje żywotność ponad 400 000 kilometrów, ponieważ wsparcie elektryczne znacznie zmniejsza obciążenie silnika spalinowego.
Hybrydy plug-in BMW serii 7: VII generacja (od 2022 r. do dziś)
Gama silników BMW serii 7 składa się wyłącznie z hybryd plug-in: 740e o mocy 490 KM, 750e o mocy 490 KM i M760e o mocy systemowej 571 KM. Wszystkie silniki BMW serii 7 łączą sześciocylindrowe silniki benzynowe z potężnymi silnikami elektrycznymi i oferują zasięg elektryczny do 100 km. BMW serii 7 B58 ze wspomaganiem elektrycznym jest uważane za szczególnie dobrze wyważone i staje się najlepszym silnikiem tej generacji - korzysta ze wspomagania elektrycznego i jak dotąd nie miał większych problemów produkcyjnych.
Całkowicie elektryczne BMW serii 7: VII generacja (2022 - dziś)
BMW iX7 o mocy 516-650 KM oferuje całkowicie elektryczny napęd o zasięgu do 600 km i wyznacza nowe standardy w segmencie luksusowym.
| Silnik BMW serii 7 |
Moc wyjściowa |
Zużycie paliwa |
Typowe słabości |
Ocena |
| 740e xDrive |
490 KM |
1,3-1,8 l/100 km + energia elektryczna |
Dotychczas brak problemów z serią |
Bardzo dobry |
| 750e xDrive |
490 KM |
1,3-1,8 l/100km + prąd |
Bardzo zrównoważony |
Bardzo dobry |
| M760e xDrive |
571 KM |
1,5-2,0 l/100 km + energia elektryczna |
Sportowy, ale złożony |
Dobry |
| iX7 |
516-650 KM |
19,6-22,1 kWh/100 km |
Brak długoterminowego doświadczenia |
Dobry |
Wnioski: Najlepsze silniki BMW serii 7 wszystkich generacji
Rozwój silników BMW serii 7 wyraźnie pokazuje przejście od klasycznych silników wolnossących do ultranowoczesnych zelektryfikowanych układów napędowych. Podczas gdy silniki wysokoprężne BMW serii 7 pozostawały wyjątkowo niezawodne we wszystkich generacjach, potężne silniki benzynowe czasami zmagały się z problemami związanymi ze złożonością. Nowa technologia hybrydowa plug-in siódmej generacji obiecuje świetlaną przyszłość dla kierowców, którzy cenią sobie luksus, osiągi i wydajność w równym stopniu.
- Najlepszy silnik benzynowy BMW serii 7:
BMW serii 7 B58B30O0 (340 KM, VI generacja) łączy nowoczesną technologię turbo z doskonałą niezawodnością i doskonale współgra z luksusowym charakterem serii.
- Najlepszy silnik wysokoprężny BMW serii 7:
BMW serii 7 N57D30O1 (381-400 KM, generacja V i VI) oferuje najlepsze połączenie osiągów, niezawodności i wydajności we wszystkich generacjach i jest uważany za techniczne arcydzieło.
- Najlepszy silnik hybrydowy BMW serii 7:
BMW serii 7 750e xDrive (490 KM, VII generacja) z dużym zasięgiem elektrycznym do 100 km i niskim zużyciem paliwa reprezentuje przyszłość klasy luksusowej.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji BMW serii 7, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem.
TOP produkty powiązane z tym tematem: