Spis treści
Silniki Opel Insignia
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2008 roku, Opel Insignia stał się okrętem flagowym marki i oferował imponującą różnorodność silników w ciągu dwóch generacji, od ekonomicznych diesli po potężne turbodoładowane silniki benzynowe. Rozwój technologiczny silników Opel Insignia odzwierciedla transformację przemysłu motoryzacyjnego - od klasycznych silników wolnossących do wysoce wydajnych silników turbodoładowanych z najnowocześniejszą technologią wtrysku.

Opel Insignia generacji I (2008-2017)
Pierwsza generacja Opel Insignia oznaczała nowy początek Opel w segmencie samochodów średniej wielkości i charakteryzowała się szeroką gamą silników o mocy od 115 KM do 325 KM. Przebiegi różniły się znacznie w zależności od typu silnika: Podczas gdy wypróbowane i przetestowane silniki wysokoprężne 2.0 CDTI z łatwością osiągały od 350 000 do 450 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, wczesne silniki benzynowe 1.4 turbo często wymagały kosztownych napraw turbosprężarki lub bezpośredniego wtrysku między 150 000 a 200 000 kilometrów. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był 2.0 CDTI o mocy 160 KM, który optymalnie łączył moc, niezawodność i oszczędność. Typowe okresy międzyprzeglądowe dla silników wysokoprężnych wynosiły od 200 000 do 300 000 kilometrów, podczas gdy silniki benzynowe często wymagały uwagi wcześniej. W porównaniu do konkurentów, takich jak BMW serii 3 czy Audi A4, Opel Insignia oferował doskonały stosunek jakości do ceny, ale musiał iść na ustępstwa pod względem jakości materiałów.
Silniki benzynowe Opel Insignia: Generacja I (2008-2017)
Gama silników benzynowych Opel Insignia obejmowała szeroki wybór silników wolnossących i turbodoładowanych. Podstawowym silnikiem był 1,6-litrowy silnik wolnossący o mocy 115 KM, a następnie 1,8-litrowa jednostka o mocy 140 KM. Te silniki Opel Insignia okazały się niezawodne, ale miały zbyt małą moc w stosunku do masy pojazdu. Silniki z turbodoładowaniem były znacznie bardziej interesujące: 1.4 Turbo o mocy 120 lub 140 KM cierpiał na typowe ząbkowanie, takie jak problemy z turbosprężarką i koksowanie bezpośredniego wtrysku. 1.6 Turbo (180 KM) i 2.0 Turbo (220/250 KM) oferowały więcej mocy, ale wykazywały podobne słabości. Absolutnym hitem był 2.8 V6 Turbo o mocy 260 KM (później 325 KM w OPC), który jednak wyróżniał się wysokim zużyciem paliwa i skomplikowaną technologią. Bezpośredni wtrysk paliwa okazał się szczególnie problematyczny we wszystkich silnikach turbo, wymagając regularnego czyszczenia zaworów dolotowych.
Silniki wysokoprężne Opel Insignia: Generacja I (2008-2017)
Sprawdzona technologia CDTI z wtryskiem common rail zdominowała silniki wysokoprężne Opel Insignia. Silnik 2.0 CDTI był dostępny w różnych poziomach mocy od 110 do 195 KM i stał się kręgosłupem serii. Szczególnie średnie poziomy mocy 130, 160 i 170 KM były uważane za wyjątkowo niezawodne i ekonomiczne. Opel Insignia 2.0 CDTI o mocy 160 KM okazał się najlepszym silnikiem całej pierwszej generacji - oferował idealną równowagę między osiągami (zużycie paliwa 5,0-5,5 l/100 km), niezawodnością i łatwością naprawy. Dostępny był również 2.0 CDTI BiTurbo o mocy 195 KM, który oferował imponujące osiągi dzięki dwóm turbosprężarkom, ale był bardziej wymagający w utrzymaniu. Wszystkie silniki Opel Insignia CDTI były standardowo wyposażone w filtry cząstek stałych i spełniały co najmniej normę Euro 5.
Silniki LPG Opel Insignia: Generacja I (2008-2017)
Szczególną cechą był Opel Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX z instalacją LPG, który był oferowany od 2012 roku. Silnik ten łączył moc 140 KM z możliwością tankowania zarówno benzyny, jak i LPG, co znacznie obniżało koszty eksploatacji. Jednak w przypadku tego systemu częściej występowały problemy z instalacją gazową i zwiększone zużycie zaworów.
Silnik Opel Insignia | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
Silnik wolnossący 1.6 | 115 KM | 7,2-8,1 l/100 km | Niewystarczająca moc, powolny | Średnia |
Silnik wolnossący 1.8 | 140 KM | 7,5-8,3 l/100km | Niewystarczająca moc, wysokie zużycie paliwa | Średnie |
1.4 Turbo | 120-140 KM | 6,8-7,8 l/100km | Turbodoładowanie, wtrysk bezpośredni | Umiarkowany |
1.6 Turbo | 180 KM | 7,1-8,2 l/100km | Koksowanie zaworów, turbosprężarka | Umiarkowane |
2.0 Turbo | 220-250 KM | 8,5-9,8 l/100km | Złożony, wymagający konserwacji | Umiarkowany |
2.8 V6 Turbo | 260-325 KM | 10,5-12,8 l/100km | Bardzo wysokie zużycie paliwa, skomplikowane | Problematyczne |
2.0 CDTI | 110-195 KM | 4,8-6,2 l/100km | Bardzo solidny (wariant 160 KM) | Bardzo dobry |
1.4 Turbo LPG | 140 KM | 6,5 l/100km + gaz | Instalacja gazowa, zużycie zaworów | Średnia |

Opel Insignia generacji II (2017-2023)
Druga generacja Opel Insignia przyniosła znaczącą modernizację gamy silników, koncentrując się na wydajnych silnikach z turbodoładowaniem o zwiększonej niezawodności. Większość silników tej generacji osiąga przebieg od 250 000 do 350 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, przy czym 1,5-litrowe turbodoładowane silniki benzynowe są uważane za szczególnie zrównoważone. Silniki wysokoprężne zachowały swoją długowieczność, podczas gdy silniki benzynowe stały się znacznie bardziej niezawodne niż ich poprzednicy. Najwyższej klasy silnikiem był 2.0 CDTI o mocy 170 KM, który łączył sprawdzone DNA diesla z najnowocześniejszym systemem oczyszczania spalin. Okresy między naprawami zostały wydłużone do 250 000 do 300 000 kilometrów dla diesli, podczas gdy silniki benzynowe również wymagały teraz mniej poważnych napraw. W porównaniu rynkowym nowa Insignia była w stanie dotrzymać kroku konkurencji pod względem technicznym, ale nadal zmagała się z wizerunkiem marki.
Silniki benzynowe Opel Insignia: II generacja (2017-2023)
Gama silników benzynowych Opel Insignia drugiej generacji opierała się całkowicie na turbodoładowaniu i nowoczesnym wtrysku bezpośrednim. Silnik 1.5 Turbo był dostępny w dwóch poziomach mocy 140 i 165 KM i okazał się znacznie bardziej niezawodny niż jego poprzednicy. Silniki Opel Insignia były wyposażone w funkcję dezaktywacji cylindrów i zoptymalizowany wtrysk bezpośredni, co minimalizowało problemy z koksowaniem. Silnik 2.0 Turbo był dostępny w wersjach o mocy 200, 230 i 260 KM, przy czym wersja 200-konna była uważana za szczególnie dobrze wyważoną. Wszystkie turbodoładowane silniki benzynowe Opel Insignia drugiej generacji wykazywały znacznie mniej problemów z turbosprężarkami i bezpośrednim wtryskiem paliwa niż ich poprzednicy, choć sporadycznie nadal występowało koksowanie zaworów dolotowych na krótkich trasach. 1.5 Turbo o mocy 165 KM stał się najlepszym silnikiem benzynowym tej generacji - oferował dobrą równowagę pomiędzy osiągami, zużyciem paliwa i niezawodnością.
Silniki wysokoprężne Opel Insignia: Generacja II (2017-2023)
Sprawdzony 2.0 CDTI pozostał sercem gamy silników wysokoprężnych Opel Insignia, ale został gruntownie zmodyfikowany i wyposażony w najnowocześniejszą kontrolę emisji. Dostępna była moc od 110 do 210 KM, a wszystkie warianty były wyposażone w katalizatory SCR z wtryskiem AdBlue i filtry cząstek stałych. Opel Insignia 2.0 CDTI o mocy 170 KM po raz kolejny okazał się najlepszym silnikiem - łączył sprawdzoną niezawodność ze zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 4,2-4,8 litra na 100 kilometrów i spełniał normę Euro 6d Temp. Dostępny był również 1.6 CDTI o mocy 110 i 136 KM, który okazał się ekonomiczny, ale mniej popularny. Wszystkie diesle Opel Insignia drugiej generacji były uważane za bardzo niezawodne, a jedynie złożony system kontroli emisji spalin wymagał sporadycznej konserwacji.
Silnik Opel Insignia | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.5 Turbo | 140-165 KM | 6,0-7,2 l/100 km | Sporadyczne zakoksowanie zaworów | Dobry |
2.0 Turbo | 200-260 KM | 7,5-9,1 l/100km | Złożony, ale bardziej niezawodny | Dobry |
1.6 CDTI | 110-136 KM | 3,9-4,5 l/100km | Mało używany, powolny | Średni |
2.0 CDTI | 110-210 KM | 4,2-5,8 l/100km | Bardzo solidna, nowoczesna kontrola emisji spalin | Bardzo dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Opel Insignia wszystkich generacji
Rozwój silników Opel Insignia pokazuje wyraźną poprawę na przestrzeni generacji. Podczas gdy pierwsza generacja nadal zmagała się z typowymi problemami ząbkowania technologii turbo, druga generacja stała się znacznie bardziej niezawodna. DNA diesla Opel pozostało niezmiennie silne w obu generacjach, podczas gdy silniki benzynowe poczyniły znaczne postępy. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że pomimo przejęcia marki przez PSA, Opel zachował sprawdzone mocne strony, eliminując jednocześnie słabości.
- Najlepszy silnik benzynowy Opel Insignia:
Opel Insignia 1.5 Turbo (165 KM, II generacja) oferuje najlepsze połączenie osiągów, zużycia paliwa i niezawodności w całej historii Insignii.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Opel Insignia:
Opel Insignia 2.0 CDTI (160-170 KM, obie generacje) pozostaje niekwestionowanym topowym silnikiem o wyjątkowej trwałości i niskim zużyciu paliwa.
- Najlepszy silnik hybrydowy Opel Insignia:
Opel Insignia nigdy nie był oferowany z pełną hybrydą, a jedynie z łagodnymi możliwościami hybrydowymi w drugiej generacji.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Opel Insignia, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem.