Spis treści
Silniki Skoda Octavia 5E
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2013 roku, Skoda Octavia 5E stała się jednym z najbardziej udanych kompaktowych sedanów w Europie i oferuje wyjątkowo zróżnicowaną gamę silników. W okresie produkcyjnym do 2020 roku seria modeli była stale rozwijana i integrowała najnowsze technologie napędowe, od ekonomicznych diesli po potężne warianty RS.

Silniki Skoda Octavia 5E (2013-2020)
Trzecia generacja Octavia stanowiła punkt zwrotny w strategii silnikowej Skoda i stworzyła jedną z najbardziej wszechstronnych gam napędowych w klasie kompaktowej. Przy prawidłowej konserwacji większość silników Skoda Octavia 5E z łatwością osiąga przebieg od 250 000 do 350 000 kilometrów, a sprawdzone jednostki 2.0 TDI często osiągają nawet 400 000 kilometrów i więcej. Poważniejsze naprawy są zwykle wymagane między 180 000 a 220 000 kilometrów, głównie w przypadku części zużywających się, takich jak turbosprężarki, dysze wtryskowe lub sprzęgła. Absolutnie topowym silnikiem tej generacji był 2.0 TDI o mocy 150 KM - jednostka, która doskonale łączyła niezawodność, oszczędność i wystarczającą moc. W tej generacji po raz pierwszy wprowadzono modułowy zestaw konstrukcyjny MQB, który przyniósł znaczny postęp zarówno pod względem redukcji masy, jak i wydajności silnika. W porównaniu z konkurencją spod znaku VW Golf czy Ford Focus, Octavia 5E oferowała najlepszy stosunek ceny do jakości w połączeniu z ponadprzeciętną niezawodnością.
Silniki benzynowe Skoda Octavia 5E (2013-2020)
Gama silników benzynowych Skoda Octavia 5E obejmowała szeroki wybór silników TSI, począwszy od 1.2 TSI o dwóch poziomach mocy 86 KM i 110 KM. Te małoseryjne jednostki okazały się zaskakująco solidne i ekonomiczne, ale czasami cierpiały na problemy z łańcuchem rozrządu po około 150 000 kilometrów. Silnik 1.4 TSI był dostępny w wersjach o mocy 125 KM, 140 KM i 150 KM, przy czym warianty produkowane od 2016 r. były wyposażone w funkcję dezaktywacji cylindrów ACT. Silnik ten stał się jednym z najbardziej niezawodnych silników benzynowych w serii, z jedynie sporadycznymi problemami z koksowaniem zaworów. 1.8 TSI o mocy 180 KM spełniał sportowe wymagania, ale był bardziej podatny na uszkodzenia turbosprężarki. Absolutnym szczytem był 2.0 TSI w Octavia RS o mocy 220 KM (od 2013 r.), a później 245 KM (od 2017 r.), który oferował imponujące osiągi, ale był również najbardziej podatny na problemy ze zużyciem oleju i zużyciem pierścieni tłokowych.
Silniki wysokoprężne Skoda Octavia 5E (2013-2020)
Silniki wysokoprężne Skoda Octavia 5E były zdominowane przez sprawdzony 2.0 TDI o różnych poziomach mocy od 110 KM do 184 KM (wersja RS). 1.6 TDI był dostępny z mocami 90 KM, 105 KM i 110 KM i okazał się szczególnie ekonomiczny, ale osiągnął swoje granice podczas jazdy po autostradzie i holowania przyczepy. Skoda Octavia 5E 2.0 TDI o mocy 150 KM stała się złotym standardem serii - silnik ten łączył w sobie doskonałą płynność, niskie zużycie paliwa wynoszące zaledwie 4,2-4,8 litra na 100 km i wyjątkową trwałość. Wszystkie warianty z silnikiem wysokoprężnym były standardowo wyposażone we wtrysk common-rail i filtr cząstek stałych, a modele produkowane od 2015 r. spełniały już normę Euro 6. 2.0 TDI RS o mocy 184 KM oferował sportowe osiągi przy zaskakująco umiarkowanym zużyciu paliwa, ale był podatny na przedwczesne zużycie turbosprężarki przy agresywnej jeździe.
Silnik Skoda Octavia 5E CNG (2013-2020)
Szczególną cechą Skoda Octavia 5E był silnik 1.4 TSI G-TEC z napędem na gaz ziemny i mocą 110 KM. Silnik ten mógł być zasilany zarówno CNG, jak i benzyną i oferował zasięg do 1330 kilometrów. Napęd CNG okazał się bardzo niezawodny i przyjazny dla środowiska, ale nadawał się tylko do niektórych zastosowań ze względu na ograniczoną infrastrukturę stacji benzynowych. Typowe problemy występowały głównie z zaworami gazowymi i regulacją ciśnienia, ale zazwyczaj były one naprawiane w ramach gwarancji.
Silnik Skoda Octavia 5E | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.2 TSI | 86-110 KM | 5,1-6,2 l/100 km | Łańcuch rozrządu po 150 000 km | Dobry |
1.4 TSI | 125-150 KM | 5,0-6,8 l/100km | Sporadyczne zakoksowanie zaworów | Bardzo dobry |
1.8 TSI | 180 KM | 6,4-7,1 l/100km | Uszkodzenie turbosprężarki | Średnia |
2.0 TSI RS | 220-245 KM | 7,8-8,4 l/100km | Zużycie oleju, pierścienie tłokowe | Umiarkowane |
1.6 TDI | 90-110 KM | 3,8-4,4 l/100km | Ograniczone osiągi na autostradzie | Dobre |
2.0 TDI | 110-150 KM | 4,2-4,8 l/100km | Bardzo solidny, trwały | Bardzo dobry |
2.0 TDI RS | 184 KM | 5,1-5,6 l/100km | Turbosprężarka do sportowej jazdy | Dobry |
1.4 TSI G-TEC | 110 KM | 3,5 kg/100km CNG | Zawory gazowe, kontrola ciśnienia | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Skoda Octavia 5E
Silniki Skoda Octavia 5E wykazały się niezwykłą niezawodnością i wydajnością przez cały okres produkcji, wyraźnie odróżniając je od wielu konkurencyjnych modeli. W szczególności gama silników wysokoprężnych okazała się wyjątkowo trwała i ekonomiczna, podczas gdy mniejsze silniki benzynowe TSI oferowały udaną równowagę między osiągami a zużyciem paliwa. Chociaż potężne warianty RS wykazywały typowe słabości wysokoprężnych silników turbo, oferowały doskonały stosunek jakości do ceny w porównaniu z bezpośrednimi konkurentami, takimi jak VW Golf GTI.
- Najlepszy silnik benzynowy Skoda Octavia 5E:
1.4 TSI o mocy 150 PS i dezaktywacji cylindrów ACT łączy doskonałą niezawodność z niskim zużyciem paliwa i wystarczającą mocą do wszystkich sytuacji na drodze.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Skoda Octavia 5E:
2.0 TDI o mocy 150 PS jest uważany za jeden z najlepszych silników wysokoprężnych w swojej klasie w historii - ekonomiczny, niezawodny i o doskonałej długoterminowej trwałości.
- Najlepszy alternatywny napęd Skoda Octavia 5E:
1.4 TSI G-TEC oferuje przyjazną dla środowiska i ekonomiczną alternatywę dla kierowców z odpowiednią infrastrukturą i regularnymi trasami jazdy.
Do konserwacji i naprawy wszystkich silników Skoda Octavia 5E, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem.