Spis treści
Silniki Toyota Prius
Toyota Prius zrewolucjonizowała świat motoryzacji od momentu wprowadzenia na rynek w 1997 roku i jest uważana za pioniera technologii hybrydowej. W ciągu czterech generacji gama silników Toyota Prius stale ewoluowała i wyznaczała nowe standardy wydajności i przyjazności dla środowiska. Ewolucja technologiczna obejmuje zarówno pierwsze eksperymentalne układy hybrydowe, jak i najnowocześniejsze hybrydy typu plug-in o imponującym zasięgu elektrycznym.

Toyota Prius generacji I (1997-2003)
Pierwsza generacja Toyota Prius była odważnym krokiem w przyszłość mobilności i ustanowiła fundamenty dla wszystkich kolejnych pojazdów hybrydowych. Ta pionierska generacja osiągała przebiegi od 250 000 do 350 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, przy czym akumulator hybrydowy zwykle wymagał wymiany między 150 000 a 200 000 kilometrów. Toyota Prius pierwszej generacji była dostępna wyłącznie jako pełna hybryda z systemem Toyota Hybrid System (THS) i łączyła 1,5-litrowy silnik benzynowy z silnikiem elektrycznym. Absolutnie topowym silnikiem tej generacji był system THS I z silnikiem benzynowym o mocy 58 KM i silnikiem elektrycznym o mocy 40 KM, który pomimo niskiej mocy osiągał imponujące wartości zużycia paliwa poniżej 4 litrów na 100 km. Innowacje techniczne, takie jak bezstopniowa przekładnia planetarna i regeneracyjny odzysk energii hamowania, były rewolucyjne, ale przyniosły także nowe wyzwania w zakresie konserwacji i napraw.
Napęd hybrydowy Toyota Prius: Generacja I (1997-2003)
Układ hybrydowy Toyota Prius pierwszej generacji bazował na 1,5-litrowym silniku benzynowym Atkinsona (1NZ-FXE) o mocy 43 kW (58 KM) i silniku elektrycznym o mocy 30 kW (40 KM). Moc wyjściowa systemu wynosiła 52 kW (70 KM). Ten silnik Toyota Prius charakteryzował się wyjątkową oszczędnością, ale osiągał jedynie skromne osiągi. Akumulator niklowo-wodorkowy o pojemności 1,8 kWh był zaawansowany jak na ówczesne standardy, ale miał tendencję do przedwczesnego zużywania się w ekstremalnych temperaturach. Toyota Hybrid System I (THS I) współpracował z innowacyjną przekładnią planetarną, która płynnie łączyła napęd elektryczny z mechanicznym. Typowe problemy obejmowały awarie pompy wody w układzie chłodzenia, zużycie elektrycznego wspomagania kierownicy i sporadyczne awarie sprężarki klimatyzacji.
Silnik Toyota Prius | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.5 THS I | 70 KM | 3,8-4,2 l/100 km | Akumulator, pompa wody, wspomaganie kierownicy | Dobry |

Toyota Prius generacji II (2003-2009)
Druga generacja Toyota Prius przyniosła znaczące ulepszenia i ugruntowała pozycję Prius jako pojazdu na rynku masowym. Niezawodność znacznie wzrosła, z typowymi przebiegami od 300 000 do 450 000 kilometrów przy prawidłowej konserwacji. Akumulator hybrydowy wytrzymywał teraz zwykle od 200 000 do 300 000 kilometrów, zanim konieczna była jego wymiana. Poważne naprawy układu napędowego były rzadkością, a jedynie pompa wodna układu chłodzenia wymagała uwagi co 120 000 do 150 000 kilometrów. Absolutną atrakcją był udoskonalony system THS II o zwiększonej wydajności i lepszych osiągach. W tej generacji po raz pierwszy wprowadzono również różne poziomy wyposażenia i udostępniono technologię hybrydową szerszemu gronu nabywców. W porównaniu z konkurencją, Toyota Prius wyprzedziła swoje czasy o lata świetlne, ponieważ inni producenci nie oferowali jeszcze porównywalnych pełnych hybryd.
Napęd hybrydowy Toyota Prius: Generacja II (2003-2009)
System Toyota Prius THS II łączył ulepszony 1,5-litrowy silnik Atkinsona (1NZ-FXE) o mocy 57 kW (77 KM) i mocniejszy silnik elektryczny o mocy 50 kW (68 KM). Moc wyjściowa systemu wzrosła do 82 kW (111 KM). Ten silnik Toyota Prius oferował znacznie lepsze właściwości jezdne przy niższym zużyciu paliwa. Akumulator niklowo-wodorkowy został zmniejszony do 1,3 kWh, ale okazał się trwalszy. Ulepszony system Toyota Hybrid System II był bardziej wydajny i cichszy niż jego poprzednik. Charakterystycznymi mocnymi stronami były wysoka niezawodność silnika benzynowego, precyzyjna koordynacja między silnikiem elektrycznym i spalinowym oraz niskie wymagania konserwacyjne. Słabe strony dotyczyły głównie elektrycznego wspomagania kierownicy, sporadycznych usterek falownika i zużycia hamulców z powodu regeneracyjnego układu hamulcowego.
Silnik Toyota Prius | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.5 THS II | 111 KM | 3,9-4,3 l/100 km | Wspomaganie kierownicy, falownik, hamulce | Bardzo dobry |

Toyota Prius generacji III (2009-2015)
Trzecia generacja Toyota Prius wyznaczyła szczyt konwencjonalnej technologii hybrydowej i jest uważana za najbardziej dojrzałą ze wszystkich generacji. Te silniki Toyota Prius regularnie osiągały przebiegi od 400 000 do 500 000 kilometrów, a akumulator hybrydowy często wytrzymywał ponad 300 000 kilometrów. Poważne uszkodzenia układu napędowego zdarzały się niezwykle rzadko, a rutynowa konserwacja wymagana była jedynie co 15 000 kilometrów. Absolutnie najlepszym silnikiem był system THS III, który doskonale łączył wydajność i niezawodność. Do najważniejszych rozwiązań technicznych należało wprowadzenie różnych trybów jazdy, ulepszona aerodynamika i, po raz pierwszy, wersja plug-in z 2012 roku. Ta generacja z powodzeniem konkurowała z Hondą Insight i ustanowiła Prius punktem odniesienia dla pojazdów hybrydowych. Po raz pierwszy Toyota zaoferowała również różne opcje silników, co zwiększyło atrakcyjność tego modelu dla różnych grup klientów.
Napęd hybrydowy Toyota Prius: Generacja III (2009-2015)
System Toyota Prius THS III był oparty na całkowicie nowo opracowanym 1,8-litrowym silniku Atkinsona (2ZR-FXE) o mocy 73 kW (99 KM) i silniku elektrycznym o mocy 60 kW (82 KM). Moc systemu wynosiła 100 kW (136 KM). Ten silnik Toyota Prius oferował najlepsze połączenie osiągów, wydajności i niezawodności spośród wszystkich generacji. Akumulator litowo-jonowy w wersji plug-in i ulepszony akumulator niklowo-wodorkowy w wersji standardowej okazały się szczególnie trwałe. Toyota Hybrid System III pracował niemal bezgłośnie i oferował różne tryby jazdy (EV, ECO, POWER). Szczególnie mocnymi stronami były zaawansowana elektronika, precyzyjne sterowanie silnikiem i wysoka jakość materiałów. Problemy występowały głównie z akumulatorem 12 V, który trzeba było wymieniać co 4-5 lat, a także sporadycznie z łożyskami kół i układem klimatyzacji.
Toyota Prius plug-in hybrid: generacja III (2012-2015)
Od 2012 r. Toyota wprowadziła pierwszą hybrydę plug-in Toyota Prius, która oferowała akumulator litowo-jonowy o pojemności 4,4 kWh i zasięg elektryczny około 25 km. System łączył sprawdzony silnik o pojemności 1,8 litra z ulepszoną elektroniką do ładowania zewnętrznego. Ten silnik Toyota Prius umożliwiał czysto elektryczną jazdę z prędkością do 85 km/h i oferował moc 100 kW (136 KM). Wersja plug-in okazała się niezawodna, ale miała mniejszy bagażnik i wyższe koszty zakupu.
Silnik Toyota Prius | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.8 THS III | 136 KM | 3,9-4,4 l/100 km | Akumulator 12V, łożysko koła | Bardzo dobry |
1.8 Plug-in | 136 KM | 2,1 l/100km + prąd | Mały bagażnik, drogi | Dobry |

Toyota Prius IV generacji (2015 - dziś)
Obecna generacja Toyota Prius jest oparta na udoskonalonej architekturze Toyota New Global Architecture (TNGA) i oferuje najbardziej wydajne silniki Toyota Prius do tej pory. Niezawodność pozostaje na najwyższym poziomie, z przewidywanymi przebiegami ponad 400 000 kilometrów, a najnowsze akumulatory litowo-jonowe często wystarczają na cały okres eksploatacji pojazdu. Rutynowa konserwacja jest wymagana co 15 000 kilometrów, a poważne naprawy układu hybrydowego są praktycznie niespotykane. Absolutnym szczytem jest system THS IV z najbardziej wydajnym silnikiem benzynowym, jaki Toyota kiedykolwiek zbudowała. Innowacje techniczne obejmują wprowadzenie systemu Toyota Safety Sense 2.0, ulepszony system informacyjno-rozrywkowy i jeszcze bardziej aerodynamiczne nadwozie. Nowa wersja plug-in oferuje ponad 60 km zasięgu elektrycznego i opcjonalnie ogniwa słoneczne. W porównaniu rynkowym obecny Prius nie ustępuje nowym konkurentom, takim jak Hyundai Ioniq i różne niemieckie hybrydy.
Napęd hybrydowy Toyota Prius: Generacja IV (2015-dziś)
System Toyota Prius THS IV wykorzystuje wysokowydajny 1,8-litrowy silnik Atkinsona (2ZR-FXE) o mocy 72 kW (98 KM) oraz silnik elektryczny o mocy 53 kW (72 KM). Moc wyjściowa systemu wynosi 90 kW (122 KM). Ten silnik Toyota Prius osiąga sprawność cieplną przekraczającą 40 procent - to rekord świata dla silników seryjnych. Nowy akumulator litowo-jonowy jest bardziej kompaktowy i lżejszy niż jego poprzednicy. Toyota Hybrid System IV współpracuje z ulepszoną elektroniką sterującą i oferuje różne tryby jazdy, w tym tryb sportowy. Wyróżnia się wyjątkową wydajnością, cichą pracą i zaawansowaną technologią. Elektroniczny hamulec ręczny, automatyczna klimatyzacja i, w niektórych przypadkach, reflektory LED są czasami słabymi punktami.
Toyota Prius plug-in hybrid: generacja IV (2017 - dziś)
Obecna Toyota Prius Plug-in jest wyposażona w akumulator litowo-jonowy o pojemności 8,8 kWh i zasięgu elektrycznym ponad 60 km. System łączy 1,8-litrowy silnik z ulepszoną elektroniką mocy i umożliwia jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym do 135 km/h. Moc wyjściowa systemu wynosi 90 kW (122 KM). Ten silnik Toyota Prius oferuje opcję ogniw słonecznych na dachu, które zapewniają dodatkową energię elektryczną. Wersja plug-in jest dojrzała technicznie, ale znacznie droższa od wersji standardowej.
Toyota Prius AWD z napędem hybrydowym: IV generacja (2019-dziś)
Cechą szczególną czwartej generacji jest Toyota Prius AWD z elektrycznym napędem na wszystkie koła. Dodatkowy silnik elektryczny na tylnej osi o mocy 5,3 kW (7 KM) zapewnia trakcję w złych warunkach pogodowych. System działa tylko do prędkości 70 km/h i minimalnie zwiększa zużycie paliwa. Ten silnik Toyota Prius jest szczególnie przydatny dla kierowców w zaśnieżonych obszarach.
Silnik Toyota Prius | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.8 THS IV | 122 KM | 3,3-3,9 l/100 km | Elektroniczny hamulec ręczny, reflektory LED | Bardzo dobry |
1.8 Plug-in | 122 KM | 1,0 l/100 km + energia elektryczna | Wysoka cena, złożona technologia | Bardzo dobry |
1.8 AWD | 122 KM | 4,1-4,5 l/100km | Minimalne dodatkowe zużycie paliwa | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Toyota Prius wszystkich generacji
Rozwój silników Toyota Prius wykazuje ciągłą poprawę wydajności, niezawodności i osiągów. Podczas gdy pierwsze generacje były pionierskie, obecne silniki Toyota Prius osiągnęły poziom dojrzałości, który czyni je najbardziej niezawodnymi układami napędowymi na rynku. W ciągu czterech generacji technologia hybrydowa okazała się wyjątkowo trwała i łatwa w utrzymaniu.
- Najlepszy silnik hybrydowy Toyota Prius:
System Toyota Prius THS IV (122 KM, IV generacja) łączy rekordową na świecie wydajność z najwyższą niezawodnością i najnowocześniejszą technologią.
- Najlepsza Toyota Prius Plug-in Hybrid:
Toyota Prius Plug-in czwartej generacji (122 KM, od 2017 r.) oferuje ponad 60 km zasięgu elektrycznego dzięki sprawdzonej technologii hybrydowej.
- Najbardziej niezawodny silnik Toyota Prius:
System Toyota Prius THS III (136 KM, III generacja) jest uważany za najbardziej dojrzały i trwały wariant z przebiegiem ponad 400 000 km.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Toyota Prius, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem dla pojazdów hybrydowych.
TOP produkty powiązane z tym tematem: