Spis treści
Silniki Volvo V60
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2010 roku, Volvo V60 zyskało pozycję stylowego kombi klasy premium i oferuje imponującą gamę silników Volvo V60 w trzech generacjach. Od klasycznych silników benzynowych z turbodoładowaniem po ekonomiczne diesle i innowacyjne hybrydy plug-in, technologia silników stale ewoluowała, odzwierciedlając transformację Volvo z tradycyjnego producenta samochodów w pioniera elektryfikacji.

Volvo V60 generacji I (2010-2018)
Pierwsza generacja Volvo V60 charakteryzowała się sprawdzoną szwedzką inżynierią i stanowiła solidną podstawę dla kierowców długodystansowych. Przy odpowiedniej konserwacji, przebiegi osiągały zwykle od 250 000 do 350 000 kilometrów, przy czym pięciocylindrowe diesle były uważane za szczególnie trwałe. Poważniejsze naprawy były zwykle wymagane między 150 000 a 200 000 kilometrów, zwłaszcza w przypadku turbosprężarek i układów wtryskowych. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był D5 o mocy 215 KM - potężny pięciocylindrowy diesel, który doskonale łączył osiągi, niezawodność i typowy dźwięk Volvo. Do najważniejszych rozwiązań technicznych należała zaawansowana technologia bezpieczeństwa i wyrafinowany system napędu na wszystkie koła, podczas gdy sporadycznie pojawiały się problemy z elektroniką i złożonymi układami wydechowymi. W segmencie premium V60 z powodzeniem konkurowało z BMW serii 3 Touring i Audi A4 Avant.
Silniki benzynowe Volvo V60: Generacja I (2010-2018)
Gama silników benzynowych Volvo V60 obejmowała różne czterocylindrowe silniki turbo z rodziny Drive-E. Podstawowym silnikiem był T3 o mocy 150 KM, a następnie T4 o mocy 180-190 KM i potężny T5 o mocy 245 KM. Później pojawił się T6 o mocy 306 KM i zorientowany na osiągi Polestar o mocy 367 KM. Silniki Volvo V60 charakteryzowały się dobrym oddawaniem mocy i umiarkowanym zużyciem paliwa, ale czasami wykazywały problemy z turbosprężarkami przy dużych przebiegach. T4 o mocy 180 KM stał się najbardziej niezawodnym silnikiem benzynowym tej generacji, podczas gdy potężne warianty T6 były bardziej podatne na uszkodzenia turbosprężarki. Wczesne silniki T5 (2010-2013) w szczególności cierpiały na problemy z łańcuchem rozrządu i zwiększone zużycie oleju.
Silniki wysokoprężne Volvo V60: Generacja I (2010-2018)
Silniki wysokoprężne Volvo V60 były zdominowane przez legendarny pięciocylindrowy silnik D5 o mocy od 163 do 231 KM. Gamę uzupełniały mniejsze D3 o mocy 136-150 KM i D4 o mocy 163-190 KM. Volvo V60 D5 o mocy 215 KM było uważane za klejnot koronny gamy silników wysokoprężnych - solidny, mocny i wyposażony w charakterystyczny pięciocylindrowy dźwięk. Te silniki Volvo V60 TDI spełniały normy Euro 5, a później Euro 6 i oferowały doskonałe połączenie osiągów i oszczędności. Typowymi słabymi punktami były zawory recyrkulacji spalin i czasami pompy wysokiego ciśnienia, podczas gdy podstawowe silniki były uważane za bardzo trwałe. D3 okazał się być najbardziej ekonomicznym silnikiem ze zużyciem paliwa na poziomie około 4,5 litra na 100 km.
Napęd hybrydowy Volvo V60: Generacja I (2010-2018)
Od 2012 roku Volvo oferowało model V60 Plug-in Hybrid, jedną z pierwszych hybryd plug-in w segmencie premium. Łączyło ono 215-konny silnik wysokoprężny D5 z 70-konnym silnikiem elektrycznym, uzyskując moc 285 KM. Innowacyjny napęd oferował do 50 km zasięgu elektrycznego, ale był skomplikowany i podatny na problemy z elektroniką.
Silnik Volvo V60 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
T3 | 150 KM | 6,8-7,4 l/100 km | Turbosprężarka z dużym przebiegiem | Dobry |
T4 | 180-190 KM | 6,5-7,2 l/100km | Bardzo niezawodny | Bardzo dobry |
T5 | 245 KM | 7,1-7,8 l/100km | Łańcuch rozrządu, zużycie oleju (wczesne modele) | Średnie |
T6 | 306 KM | 8,2-8,9 l/100km | Uszkodzenie turbosprężarki | Umiarkowane |
D3 | 136-150 KM | 4,3-4,8 l/100km | Zawór EGR | Dobry |
D4 | 163-190 KM | 4,5-5,1 l/100km | Pompa wysokiego ciśnienia | Dobry |
D5 | 163-231 KM | 4,8-5,5 l/100km | Zawór EGR, bardzo wytrzymały | Bardzo dobry |
Hybryda plug-in | 285 KM | 1,8 l/100 km + energia elektryczna | Elektronika, złożoność | Średnia |

Volvo V60 generacji II (2018-2024)
Druga generacja Volvo V60 oznaczała zupełnie nowy początek dzięki skalowalnej platformie SPA i wyłącznie czterocylindrowym silnikom. Ta generacja jest uważana za najbardziej zaawansowaną technicznie i może z łatwością osiągnąć od 300 000 do 400 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji. Poważne awarie silnika stały się rzadkością, a jedynie łagodne systemy hybrydowe okazjonalnie wykazują problemy elektroniczne. Absolutnym hitem był model T8 plug-in hybrid o mocy 390 KM - techniczne arcydzieło łączące sportowe osiągi z wydajnością. Po raz pierwszy Volvo konsekwentnie skupiło się na elektryfikacji z technologią mild hybrid we wszystkich silnikach od 2020 roku. Druga generacja jeszcze mocniej pozycjonowała się w segmencie premium i w niektórych przypadkach przewyższała niemiecką konkurencję pod względem jakości wykonania i technologii.
Silniki benzynowe Volvo V60: II generacja (2018-2024)
Gama silników benzynowych Volvo V60 była w całości oparta na czterocylindrowej rodzinie Drive-E. Podstawowym modelem był T4 o mocy 190 KM, a następnie T5 o mocy 250 KM i potężny T6 o mocy 310 KM. Wszystkie silniki były wyposażone w turbodoładowanie, a od 2020 r. w 48-woltową technologię hybrydową. Silniki Volvo V60 charakteryzowały się znacznie lepszą niezawodnością w porównaniu z pierwszą generacją. T5 o mocy 250 KM stał się najpopularniejszym i najbardziej niezawodnym silnikiem benzynowym, podczas gdy T6 pozostał zaskakująco solidny pomimo swojej mocy. Problemy ograniczały się głównie do sporadycznych błędów oprogramowania w łagodnym układzie hybrydowym i rzadkich uszkodzeń turbosprężarki pod ekstremalnym obciążeniem.
Silniki wysokoprężne Volvo V60: Generacja II (2018-2024)
Silnik wysokoprężny Volvo V60 był dostępny tylko jako D4 o mocy 190 KM - nowoczesny czterocylindrowy turbodiesel z wtryskiem common-rail i katalizatorem SCR. Volvo V60 D4 okazało się niezwykle niezawodne i ekonomiczne, osiągając zużycie paliwa na poziomie zaledwie 4,2-4,8 litra na 100 km i było uważane za jeden z najlepszych silników wysokoprężnych w segmencie premium. Typowe problemy z silnikami wysokoprężnymi, takie jak zanieczyszczenie zaworu EGR lub zapchanie filtra cząstek stałych, występowały znacznie rzadziej niż w przypadku poprzedniej generacji. Charakterystyczny pięciocylindrowy dźwięk przeszedł jednak do historii, nad czym ubolewało wielu entuzjastów Volvo.
Napędy hybrydowe Volvo V60: II generacja (2018-2024)
Druga generacja oferowała kilka wariantów hybrydowych: T6 mild hybrid o mocy 310 KM, T8 plug-in hybrid o mocy 390 KM, a później T8 Polestar Engineered o mocy 415 KM. T8 łączył czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 320 KM z silnikiem elektrycznym o mocy 87 KM i oferował zasięg elektryczny do 50 km. Te hybrydowe silniki Volvo V60 były uważane za techniczne arcydzieła, ale czasami miały problemy ze złożoną elektroniką i systemami akumulatorów.
Silnik Volvo V60 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
T4 | 190 KM | 6,4-7,0 l/100 km | Łagodna elektronika hybrydowa | Dobry |
T5 | 250 KM | 6,8-7,4 l/100km | Bardzo niezawodny | Bardzo dobry |
T6 | 310 KM | 7,2-7,9 l/100km | Solidny pomimo osiągów | Dobry |
D4 | 190 KM | 4,2-4,8 l/100km | Bardzo solidny i oszczędny | Bardzo dobry |
T6 Mild-Hybrid | 310 KM | 7,0-7,6 l/100km | Elektronika | Dobra |
T8 Plug-in Hybrid | 390 KM | 2,1 l/100 km + energia elektryczna | Złożona elektronika, akumulator | Dobry |
T8 Polestar | 415 KM | 2,3 l/100 km + elektryczność | Elektronika, wysokie koszty napraw | Średnia |

Volvo V60 generacji III (2024 - dziś)
Obecna generacja Volvo V60 jest w pełni zelektryfikowana i reprezentuje wizję Volvo dotyczącą zrównoważonej przyszłości. Wszystkie silniki są teraz zelektryfikowane - jako łagodne hybrydy lub hybrydy plug-in. Ponieważ generacja ta jest dostępna na rynku dopiero od 2024 r., nie ma jeszcze długoterminowych doświadczeń, ale pierwsze testy pokazują obiecujące podejście do wydajności i osiągów. Najwyższej klasy silnikiem jest hybryda plug-in T8 o mocy 455 KM, która łączy osiągi supersportowego samochodu z wysoką wydajnością. Nowa technologia mild hybrid obiecuje żywotność ponad 350 000 kilometrów, ponieważ wsparcie elektryczne znacznie zmniejsza obciążenie silnika spalinowego i obniża temperaturę pracy.
Silnik benzynowy Volvo V60 mild hybrid: Generacja III (2024 - dziś)
Podstawę gamy silników Volvo V60 stanowią dwa silniki benzynowe typu mild-hybrid: B4 o mocy 197 KM i B5 o mocy 250 KM. Oba silniki Volvo V60 są wyposażone w 48-woltową technologię mild hybrid ze zintegrowanym rozrusznikiem i zoptymalizowaną geometrią komory spalania. Model B5 o mocy 250 KM jest uważany za szczególnie udany i staje się sercem nowej generacji - oferuje płynne dostarczanie mocy w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika i jak dotąd był wolny od poważnych problemów z produkcją seryjną. Technologia mild hybrid umożliwia jazdę ze stałą prędkością i zmniejsza zużycie paliwa nawet o 15 procent w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami.
Volvo V60 plug-in hybrid: Generacja III (2024 - dziś)
Wariant Volvo V60 T8 oferuje moc systemową 455 KM i zasięg elektryczny do 70 km. Ten silnik Volvo V60 łączy czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 320 KM z silnikiem elektrycznym o mocy 145 KM i jest uważany za jeden z najpotężniejszych kombi na rynku. Nowa generacja T8 jest bardziej zaawansowana technicznie niż jej poprzednik i, według wstępnych testów, ma mniej problemów z elektroniką.
Silniki wysokoprężne Volvo V60: Generacja III (2024-dziś)
Volvo zdecydowało się całkowicie zrezygnować z silników wysokoprężnych w trzeciej generacji i polegać wyłącznie na zelektryfikowanych silnikach benzynowych. Ta strategiczna decyzja odzwierciedla zaangażowanie Volvo w elektryfikację, ale oznacza koniec popularnej tradycji silników wysokoprężnych.
Silnik Volvo V60 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
Łagodna hybryda B4 | 197 KM | 6,2-6,8 l/100 km | Jak dotąd brak problemów z serią | Bardzo dobry |
B5 Mild-Hybrid | 250 KM | 6,5-7,1 l/100km | Bardzo zrównoważony | Bardzo dobry |
T8 Plug-in Hybrid | 455 KM | 0,8-1,2 l/100 km + energia elektryczna | Złożony, ale dojrzały | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Volvo V60 wszystkich generacji
Rozwój silników Volvo V60 wykazuje ciągłą poprawę pod względem niezawodności i wydajności. Podczas gdy pierwsza generacja nadal zmagała się z typowymi problemami z ząbkowaniem, druga generacja stała się punktem odniesienia dla niezawodności w segmencie premium. Trzecia generacja konsekwentnie koncentruje się na elektryfikacji i obiecuje nową erę wydajności. Na szczególną uwagę zasługuje odwaga Volvo, aby całkowicie zrezygnować z silników wysokoprężnych i skupić się na zelektryfikowanych napędach.
- Najlepszy silnik benzynowy Volvo V60:
B5 mild hybrid (250 KM, III generacja) łączy nowoczesną technologię z doskonałym oddawaniem mocy i obiecuje maksymalną niezawodność dzięki elektrycznemu wspomaganiu.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Volvo V60:
D5 (215 KM, generacja I) pozostaje legendarnym szczytem tradycji silników wysokoprężnych Volvo z charakterystycznym pięciocylindrowym brzmieniem i wyjątkowymi możliwościami na długich dystansach.
- Najlepszy silnik hybrydowy Volvo V60:
T8 plug-in hybrid (455 KM, generacja III) oferuje osiągi supersamochodu z imponującą wydajnością i zasięgiem elektrycznym do 70 km.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Volvo V60, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem.