Spis treści
Silniki VW Multivan
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2003 roku, VW Multivan stał się wszechstronnym rozwiązaniem o dużej pojemności, oferującym zaawansowaną gamę silników VW Multivan w trzech generacjach. Każda generacja przyniosła nowe technologie i różne mocne strony, przy czym silniki wysokoprężne tradycyjnie odgrywają wiodącą rolę.

Silniki VW Multivan: Generacja I (2003-2015)
Pierwsza generacja VW Multivan była oparta na platformie T5 i charakteryzowała się solidnymi, ale jeszcze nie w pełni dopracowanymi silnikami. Przebiegi różniły się znacznie w zależności od typu silnika i konserwacji: podczas gdy sprawdzone diesle 2.5 TDI z łatwością osiągały od 350 000 do 450 000 kilometrów przy odpowiedniej pielęgnacji, wczesne silniki benzynowe TSI często wymagały kosztownych napraw łańcucha rozrządu lub turbosprężarki między 150 000 a 200 000 kilometrów. Szczególnie silniki z pierwszej fazy produkcji (2003-2009) często wykazywały problemy z układem wtryskowym i turbosprężarkami. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był 2.5 TDI o mocy 174 KM, który optymalnie łączył moc, niezawodność i umiarkowaną oszczędność i okazał się praktycznie niezniszczalny.
Silniki benzynowe VW Multivan: Generacja I (2003-2015)
Gama silników benzynowych VW Multivan pierwszej generacji była bardzo prosta i obejmowała głównie 2.0 TSI o różnych poziomach mocy od 150 do 204 KM. Te silniki VW Multivan cierpiały na typowe problemy wczesnej generacji TSI: problemy z łańcuchem rozrządu, zwiększone zużycie oleju i uszkodzenia turbosprężarki sprawiły, że były to najbardziej problematyczne silniki tej generacji. Chociaż VW Multivan 2.0 TSI o mocy 204 KM był mocny, nie był zbyt popularny ze względu na wysokie zużycie paliwa wynoszące 9-11 litrów na 100 km i częstą podatność na naprawy. Wielu właścicieli zgłaszało zużycie oleju sięgające jednego litra na 1000 kilometrów, co było szczególnie irytujące w pojeździe o dużej pojemności.
Silniki wysokoprężne VW Multivan: Generacja I (2003-2015)
Silniki wysokoprężne VW Multivan były zdominowane przez legendarny 2.5 TDI o różnych poziomach mocy od 130 do 174 KM. VW Multivan 2.5 TDI o mocy 130 KM (2003-2009) był podstawowym silnikiem, podczas gdy mocniejsze warianty o mocy 174 KM zapewniały lepsze właściwości jezdne. Te silniki VW Multivan TDI z solidnym wtryskiem z pompowtryskiwaczami okazały się niezwykle trwałe, nawet jeśli od czasu do czasu miały problemy z dyszami wtryskowymi i pompą wysokiego ciśnienia. Od 2009 roku wprowadzono nowocześniejszy silnik 2.0 TDI z wtryskiem common-rail, początkowo o mocy 140 KM, a później także 180 KM. Te diesle VW Multivan były bardziej ekonomiczne i cichsze niż ich 2,5-litrowi poprzednicy, ale nie osiągnęły legendarnej wytrzymałości.
Silnik VW Multivan | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
2.0 TSI | 150-204 KM | 9,0-11,0 l/100 km | Łańcuch rozrządu, zużycie oleju, turbosprężarka | Problematyczne |
2.5 TDI | 130-174 KM | 7,5-8,5 l/100km | Wtryskiwacze, bardzo wytrzymałe | Bardzo dobry |
2.0 TDI | 140-180 KM | 6,8-7,8 l/100km | Bardziej ekonomiczny, ale mniej wytrzymały | Dobry |

Silniki VW Multivan: II generacja (2015-2023)
Druga generacja VW Multivan (T6/T6.1) oznaczała znaczny skok jakościowy i jest uważana za najbardziej zrównoważoną ze wszystkich trzech generacji. Przy odpowiedniej konserwacji większość silników tej generacji z łatwością osiąga przebieg od 300 000 do 400 000 kilometrów, przy czym diesel 2.0 TDI o mocy 150 KM jest uważany za szczególnie trwały i ekonomiczny. Poważne uszkodzenia silnika stały się znacznie rzadsze, a jedynie potężne silniki benzynowe 2.0 TSI nadal wykazują słabości pod względem zużycia oleju. Absolutnym hitem był 2.0 TDI o mocy 204 KM - techniczne arcydzieło z doładowaniem bi-turbo, które oferowało zarówno moc, jak i wydajność. Po raz pierwszy wprowadzono również nowoczesne oczyszczanie spalin z katalizatorem SCR i wtryskiem AdBlue, co znacznie poprawiło wartości emisji.
Silniki benzynowe VW Multivan: II generacja (2015-2023)
Gama silników benzynowych VW Multivan była kontynuowana ze sprawdzonym 2.0 TSI, ale w zmienionej formie (EA888 Gen 3). Z mocami 150, 180 i 204 KM, VW Multivan 2.0 TSI oferował znacznie lepszą niezawodność w porównaniu do swojego poprzednika. Mniejsze warianty o mocy 150 KM okazały się znacznie bardziej niezawodne, podczas gdy potężne silniki VW Multivan TSI o mocy 204 KM nadal wykazywały sporadyczne problemy ze zwiększonym zużyciem oleju. VW Multivan 2.0 TSI (EA888 Gen 3) stał się najlepszym silnikiem benzynowym w całej historii Multivana, z rzadkimi doniesieniami o problemach z łańcuchem rozrządu i znacznie zmniejszonym zużyciem oleju.
Silniki wysokoprężne VW Multivan: Generacja II (2015-2023)
VW Multivan 2.0 TDI (EA288) był oferowany w różnych poziomach mocy od 84 do 204 KM. Podstawą był VW Multivan 2.0 TDI o mocy 102 KM, a następnie bardziej popularne warianty o mocy 150 i 199 KM. Wszystkie diesle VW Multivan miały nowoczesny wtrysk common-rail z katalizatorem SCR i systemem AdBlue. VW Multivan 2.0 TDI o mocy 150 KM okazał się najbardziej niezawodnym i wydajnym silnikiem tej generacji, z testowym zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 6,2-7,1 litra na 100 km i wysoką niezawodnością - idealny dla częstych kierowców i biznesmenów. Bi-turbo diesel o mocy 204 KM oferował imponujące osiągi, ale był bardziej skomplikowany, a przez to bardziej podatny na uszkodzenia turbosprężarki.
Silnik VW Multivan | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
2.0 TSI | 150-204 KM | 8,5-9,8 l/100 km | Sporadyczne zużycie oleju (204 KM) | Dobry |
2.0 TDI | 102-150 KM | 6,2-7,1 l/100km | Bardzo solidny i ekonomiczny | Bardzo dobry |
2.0 TDI Bi-Turbo | 199-204 KM | 7,0-7,8 l/100km | Złożona turbosprężarka | Dobry |

Silniki VW Multivan: Generacja III (2021-dziś)
Obecna generacja VW Multivan (T7) jest po raz pierwszy oparta na platformie MQB i opiera się w całości na nowoczesnej technologii silników z elektryfikacją. Wszystkie silniki benzynowe są teraz wyposażone w technologię mild hybrid, podczas gdy hybrydy plug-in oferują zasięg elektryczny do 50 kilometrów. Ponieważ generacja ta jest dostępna na rynku dopiero od 2021 r., nie ma jeszcze długoterminowego doświadczenia, ale wstępne testy pokazują obiecujące podejście. Najwyższej klasy silnikiem jest 1.4 eHybrid o mocy 218 KM, który łączy sportowe osiągi z wysoką wydajnością. Technologia mild hybrid obiecuje żywotność ponad 300 000 kilometrów, ponieważ wsparcie elektryczne odciąża silnik spalinowy. Po raz pierwszy w historii Multivana nie ma już klasycznego silnika wysokoprężnego - kontrowersyjna decyzja krytykowana przez wielu właścicieli firm.
Silnik benzynowy VW Multivan mild hybrid: Generacja III (2021-dziś)
Gama silników VW Multivan opiera się na dwóch silnikach 1.5 eTSI o mocy 136 KM i 150 KM. Oba silniki VW Multivan są wyposażone w 48-woltową technologię mild hybrid z rozrusznikiem pasowym i dezaktywacją cylindrów. VW Multivan 1.5 eTSI o mocy 150 KM jest uważany za szczególnie udany i rozwija się jako najlepszy silnik tej generacji - oferuje płynne dostarczanie mocy w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika i jak dotąd był wolny od większych problemów z produkcją seryjną. Dostępny jest również 2.0 TSI o mocy 204 KM, ale jest on mniej godny polecenia ze względu na wyższe zużycie paliwa i dobrze znany problem z EA888.
Hybrydy plug-in VW Multivan: Generacja III (2021-dziś)
Wariant VW Multivan eHybrid oferuje moc 218 KM i zasięg elektryczny do 50 km. Ten silnik VW Multivan łączy 1.4 TSI z silnikiem elektrycznym o mocy 116 KM i oferuje solidne osiągi do jazdy po mieście, ale z ograniczeniami objętości bagażnika i wyższą masą. VW Multivan 1.4 eHybrid okazał się niezawodny we wstępnych testach, ale złożoność systemu oznacza wyższe koszty utrzymania.
Silnik VW Multivan | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.5 eTSI | 136-150 KM | 7,2-7,8 l/100 km | Jak dotąd brak problemów z serią | Bardzo dobry |
2.0 TSI | 204 KM | 8,5-9,2 l/100km | Znany problem z EA888 | Średnia |
1.4 eHybrid | 218 KM | 1,8 l/100 km + energia elektryczna | Złożony, cięższy | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki VW Multivan wszystkich generacji
Rozwój silników VW Multivan wyraźnie pokazuje zmianę z solidnych, ale spragnionych diesli na wydajne, zelektryfikowane silniki benzynowe. Podczas gdy silniki wysokoprężne VW Multivan odgrywały wiodącą rolę przez dwie generacje i okazały się niezwykle niezawodne, trzecia generacja oznacza całkowitą zmianę paradygmatu. Nowa technologia mild-hybrid stanowi obiecującą alternatywę dla kierowców, którzy cenią sobie wydajność i nowoczesną technologię, nawet jeśli wielu handlowców żałuje zaprzestania produkcji silników wysokoprężnych.
- Najlepszy silnik benzynowy VW Multivan:
VW Multivan 1.5 eTSI (150 PS, generacja III) łączy nowoczesną technologię mild-hybrid z wysoką wydajnością i doskonałą niezawodnością do tej pory.
- Najlepszy silnik wysokoprężny VW Multivan:
VW Multivan 2.5 TDI (174 KM, generacja I) oferuje najlepsze połączenie niezawodności, trwałości i przydatności do codziennego użytku we wszystkich generacjach.
- Najlepszy silnik hybrydowy VW Multivan:
VW Multivan 1.4 eHybrid (218 PS, generacja III) z zasięgiem elektrycznym do 50 km i niskim zużyciem paliwa w ruchu miejskim.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji VW Multivan, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą.