Spis treści
System SCR: co to jest?
Układy wydechowe we współczesnych autach składają się z wielu części, a ich zadaniem jest między innymi ograniczenie emisji szkodliwych spalin do atmosfery. Za ten etap odpowiadają systemy SCR. Co to są za elementy układu wydechowego i jakie mają znaczenie jest dla kierowców, istotną informacją, gdyż ich awaria może unieruchomić auto. Wymagają one także regularnych serwisów, a ich wymiana jest dość kosztowna. Sprawdź, jak działa system SCR, a także jaką rolę pełni w nim AdBlue. Dowiedz się także, jak często trzeba sprawdzać katalizator SCR i kontrolować stan AdBlue.
Po co stosuje się katalizator SCR?
Bardzo często kierowcy zadają pytanie, co to SCR i dlaczego producenci aut stosują tak kosztowne komponenty. Nie wszystkie auta posiadają wmontowany system SCR w układzie wydechowym, ale dotyczy to większości współczesnych pojazdów z silnikami diesla, a także maszyn rolniczych i aut ciężarowych. Katalizator SCR pełni istotną funkcję – usuwa zanieczyszczenia chemiczne pochodzące ze spalania paliwa. Dotyczy to silnie toksycznych związków tlenku azotu, które byłyby uwolnione do atmosfery gdyby nie ten komponent. Dzięki swojej skuteczności system SCR pozwala zredukować emisję szkodliwych substancji nawet o 90%.
Jego stosowanie w autach staje się coraz bardziej powszechne między innym ze względu na stale rosnące wymagania stawiane przez prawo. By auto zostało dopuszczone do ruchu, musi spełniać bardzo wyśrubowane normy (dotyczy to samochodów wprowadzanych na rynek) – katalizator do samochodu SCR to jedna z metod na obniżenie emisji.
JMJ Katalizator
AVB/ AWX/ AVF
WALKER Katalizator
91, z elementami do montażu, Długość: 466 [mm]
MANNOL Mocznik
20l, Kanister
JMJ Katalizator
Długość: 830 [mm]
JMJ Katalizator, uniwerslany
Euro 2, Ceramika, 50 [mm], 2000 cm³, owalny
SCR - co to?
Tłumacząc, co to znaczy SCR należy zacząć od przetłumaczenia akronimu. Selective Catalytic Reduction, czy po polsku selektywna redukcja katalityczna to pis procesów, które dzieją się w tym komponencie. Jest to element układu wydechowego, który znajduje się za filtrem cząstek stałych. Jest to bardzo skomplikowany układ składający się z czujników tlenków azotu, zbiorniczka AdBlue, pompy, mieszalnika z wtryskiwaczem katalizatora SCR, a także elementu sterującego. Fizycznie znajdują się pod podwoziem na początku układu wydechowego. Jego kluczowym elementem jest płyn AdBlue, o którego braku kierowców informuje informacja na komputerze pokładowym – należy go regularnie uzupełniać.
Co to jest układ SCR i jaką rolę pełni AdBlue?
Wiedząc, co oznacza skrót SCR, trzeba też dowiedzieć się, czym jest SCR AdBlue. Sam płyn AdBlue jest roztworem, którego głównym składnikiem jest mocznik. To właśnie dzięki niemu i odpowiedniej temperaturze szkodliwe związki tlenków azotu są neutralizowane. Biorąc pod uwagę, co to jest układ SCR trzeba pamiętać, że to bardzo skomplikowany układ, w którym wiele elementów może ulec awarii. Największą bolączką kierowców jest jednak to, że katalizator SCR ulega zanieczyszczeniu przez substancje smoliste.
Gdy do tego dojdzie, wydajność całego układu radykalnie spada. Co prawda katalizator Peugeot 206 jest łatwo dostępny, jednak o wiele lepszym rozwiązaniem niż wymiana, jest regeneracja. Właściwie każdy element układu SCR jest możliwy do wymiany lub zregenerowania, więc nie trzeba wymieniać całego systemu. Regeneracja polega przede wszystkim na oczyszczeniu i ewentualnej wymianie zużytych komponentów.
BM CATALYSTS Katalizator
Euro 4, E9-103R, Ceramika, Non-approved
BOSAL Katalizator, uniwerslany
50 [mm], 2000 cm³, okrągły
JMJ Katalizator
Euro 4 (D4), z kolektorem wydechowym
HJS Zestaw naprawczy (rurowy), katalizator
za katalizatorem, z materiałem mocującym
JMJ Katalizator
z kolektorem wydechowym, Długość: 350 [mm]
Ile kosztuje katalizator SCR?
Nowy kompletny system SCR to koszt, który może sięgnąć nawet kilkunastu tysięcy złotych. Jest to bardzo drogi komponent, więc zdecydowanie lepiej podjąć się regeneracji lub naprawy. Często koszty naprawy będą oscylować w granicy od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Nie należy bagatelizować ewentualnych awarii katalizatora, gdyż grozi to także awarią silnika.
SCR Adblue – jak często kontrolować jego stan?
Kluczowe dla prawidłowej pracy systemu SCR jest to, by płyn AdBlue był w odpowiedniej ilości. W zależności od silnika i stylu jazdy jeden zbiorniczek zazwyczaj pozwala przejechać od 5 do 12 tyś. km. O małej ilości płynu AdBlue powinien poinformować komputer pokładowy pojazdu. Jeśli komunikat się nie wyświetla, można go uzupełnić wcześniej, jeśli auto jest akurat w warsztacie mechanicznym. Sam proces dolania płynu nie jest kłopotliwy – o wiele trudniejsze jest ewentualnie diagnozowanie awarii i naprawa tego systemu.
TOP produkty powiązane z tym tematem: