TDI
TDI (Turbocharged Direct Injection) to nazwa silników typu diesel opracowana przez grupę Volkswagen, które są wyposażone w turbosprężarkę oraz system bezpośredniego wtrysku paliwa do cylindrów. Silniki charakteryzują się niskim zużyciem paliwa oraz wysoką wydajnością. Silniki TDI wykorzystywane są w samochodach takich marek jak Volkswagen, Audi, Škoda, Seat, Porsche.
Silnik TDI został przedstawiony w 1989 roku. Został zamontowany w modelu Audi 100 C3. Pierwsza generacja silników TDI została wyposażona w elektroniczne sterowaną pompę wtrysku paliwa marki Bosch. Pierwszy silnik wyposażony był w 5 cylindrów oraz posiadał pojemność 2.5 litra. Osiągał on moc 120 koni mechanicznych oraz maksymalny moment obrotowy w wysokości 265 Nm.
Druga generacja silników TDI została zaprezentowana w 1998 roku. Charakterystyczną cechą silników był pompowtryskiwacz, który zastąpił powszechnie stosowane wtryskiwacze oraz pompę wtryskową. W systemach wyposażonych w pompowtryskiwacz ciśnienie było regulowane oddzielnie dla każdego cylindra, co było przeciwieństwem do systemu bezpośredniego wtrysku paliwa z pojedyncza listwą paliwową. Pierwszy zmodernizowany silnik TDI został zamontowany w modelu Volkswagen Passat B5. Silnik ten posiadał pojemność 1.9 litra oraz moc 115 koni mechanicznych.
Produkcja silników TDI trzeciej generacji rozpoczęła się w 2004 roku. Od danej generacji inżynierowie rozpoczęli wykorzystywać system bezpośredniego wtrysku paliwa common rail. Silniki charakteryzowały wysoką wydajnością, mocą, przyjaznością dla środowiska oraz niskim spalaniem. Silniki TDI stały się popularne i są wykorzystywane w różnorodnych modelach samochodów.