Spis treści
Tłumik samochodowy: budowa, objawy, awarie
Tłumik samochodowy pełni bardzo istotną funkcję i ulega regularnemu zużyciu na skutek eksploatacji. Budowa tłumika jest dość prosta, choć nie oczywista dla laika. Dowiedz się, do czego służy tłumik samochodowy, a także jaka jest jego konstrukcja. Sprawdź również, jakie są objawy uszkodzonego tłumika oraz czy urwany tłumik jest problemem dla kierowcy.
Co to jest tłumik do auta?
Sama budowa tłumika nie jest skomplikowana, jednak wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, do czego w ogóle ten element służy. Sam tłumik wydechowy jest jedną z części całego układy wydechowego silnika. Prawidłowo działający tłumik do auta odpowiada za ograniczenie hałasu do akceptowalnego poziomu. Auta bez tłumika byłyby niezwykle głośne, co całkowicie ograniczyłoby komfort kierowcy i przechodniów. Tłumik odpowiada też za redukcję emisji spalin i ograniczenie ich temperatury. Same spaliny rozgrzewają się nawet do kilkuset stopni, więc gdyby wydobywały się bezpośrednio z silnika, mogłyby poparzyć osoby postronne. Jednocześnie budowa tłumika jest taka, że odpowiada on za to, by zlikwidować ryzyko samozapłonu. Tłumik Peugeot 206 jest łatwo dostępny, więc w przypadku awarii wymiana tego elementu nie stanowi problemu.
Budowa tłumika – jak działa tłumik?
Cały tłumik do auta składa się z trzech części – tłumika początkowego, środkowego i końcowego. Ponadto jego nieodłącznym elementem jest katalizator odpowiadający za oczyszczanie spalin z niekorzystnych dla środowiska substancji chemicznych. Nie jest on integralnym elementem tłumika, ale jest montowany w obrębie układu wydechowego. Sam tłumik jest elementem całego układu wydechowego odpowiadającego za odprowadzenie spalin z cylindra silnika. Bezpośrednio z cylindra dostają się one do kolektora wydechowego, a potem trafiają do rury wydechowej. Z rury spaliny trafiają do tłumika. Budowa tłumika może być różna. W zależności od auta może on składać się z wielu części. Tłumik końcowy samochodu jest tym, co jest widoczne z tyłu auta.
MTS Tłumik końcowy
Długość: 615[mm]
IZAWIT Tłumik końcowy
z tyłu
BOSAL Tłumik końcowy
BOSAL Tłumik końcowy
Uszkodzony tłumik - objawy
Tłumik to ważny element, więc nie należy bagatelizować jego nieprawidłowego działania. Uszkodzony tłumik objawy daje dość charakterystyczne. Bardzo często pojawia się dziwny dźwięk, który można łatwo rozpoznać. Jest to obijanie się metalu o inne metalowe elementy. Tego typu grzechotanie słychać nawet wewnątrz auta. Mając problem z rozpoznaniem, można wyjść z samochodu przy włączonym silniku – prawdopodobnie dźwięk także będzie słyszalny, nawet gdy auto jest na niskich obrotach na biegu jałowym.
Tłumik samochodowy – budowa tego elementu jest taka, że częstym objawem awarii jest zmieniony zapach spalin. Zazwyczaj ich zapach jest dość charakterystyczny i trudno go pomylić. Jeśli jednak się zmienia i staje się „cięższy”, prawdopodobnie oznacza to awarię tłumika lub któregoś z innych elementów układu wydechowego – często jest to katalizator samochodowy odpowiedzialny za oczyszczanie spalin z niebezpiecznych substancji.
Dziurawy tłumik – objawy
Tłumik do auta bardzo często ulega przedziurawieniu. Dziurawy tłumik objawy daje dość charakterystyczne. Zapach spalin można bardzo dobrze wyczuć siedząc w kabinie auta. Jest to nawet niebezpieczne, gdyż może doprowadzić do zatrucia i utraty przytomności w czasie jazdy. Nigdy nie należy też siedzieć zbyt długo w aucie z dziurawym tłumikiem na włączonym silniku w czasie postoju – jest to śmiertelnie niebezpieczne. Wypalony tłumik objawy daje bardzo podobne.
Uszkodzony tłumik objawy daje też w zakresie zmienionego dźwięku samego wydechu, a nie tylko charakterystycznego grzechotania. Tłumik brzmi wtedy bardziej nieregularnie i zazwyczaj jest dużo głośniejszy. Warto więc zapamiętać, jak działa tłumik gdy jest sprawny, by móc potem porównać dźwięk, gdy dochodzi do awarii. Zazwyczaj mechanik szybko rozpozna problem.
ASMET Tłumik końcowy
POLMO Tłumik końcowy
z tyłu
IZAWIT Tłumik końcowy
z tyłu
POLMO Tłumik końcowy
Czy można jeździć z uszkodzonym tłumikiem?
Mając uszkodzony tłumik do auta, należy od razu udać się do warsztatu i wymienić ten komponent. W przeciwnym razie można nawet dostać mandat, a ponadto awaria w tym zakresie jest podstawą do tego, by odmówić podbicia przeglądu technicznego. Dziurawy tłumik objawy daje jednak charakterystyczne, a budowa tłumika jest taka, że można nawet samodzielnie zdiagnozować problem. Ewentualna naprawa jest prosta i stosunkowo mało kosztowna. Nie jest też inwazyjna dla pojazdu. Chcąc sprawdzić, czy układ wydechowy działa prawidłowo, należy sprawdzać czystość spalin. Nawet stosując środek do czyszczenia silnika samochodowego, spaliny będą bardziej zanieczyszczone, gdy tłumik do auta lub katalizator będą uszkodzone.
Budowa tłumika, a przyczyny awarii
Tłumik samochodowy najczęściej ulega awarii w wyniku wyeksploatowania spowodowanego czasem użytkowania. Budowa tłumika, a także to, w jakich warunkach pracuje, sprawia że stosunkowo szybko ulega on korozji, czego nie da się uniknąć. Gdy korozja już nadgryzie część elementu, pojawienie się uszkodzenia mechanicznego okazuje się jedynie kwestią czasu. Częstym kłopotem są też wieszaki tłumików wykonywane z gumy, które po prostu parcieją – wtedy wystarczy je wymienić.
TOP produkty powiązane z tym tematem: