Spis treści
Hamowanie silnikiem: co to znaczy, szkody i zalety
Codzienna jazda po płaskich drogach bez wielu przewyższeń nie skłania kierowców do przemyśleń na temat metody hamowania. W Polsce są jednak regiony, w których występują liczne wzniesienia. Wtedy hamowanie silnikiem okazuje się bezpieczną, a czasem nawet konieczną alternatywą dla hamowania w tradycyjny sposób, czyli hamulcami. Dowiedz się, co to hamowanie silnikiem i na czym polega, a także czym grozi, gdy robi się to nieumiejętnie, oraz czy hamowanie silnikiem jest dobre i w jakich okolicznościach należy je stosować. Sprawdź także, czy możliwe jest hamowanie silnikiem w automacie i jak się to robi.
Hamowanie silnikiem – co to jest i na czym polega?
Każdy wie, jak się hamuje hamulcami – jest to dość intuicyjne. Wielu kierowców nie zdaje sobie jednak sprawy, że można też hamować silnikiem i skrzynią biegów. Zwykłe hamowanie hamulcami polega na wciśnięciu pedału hamulca, co powoduje dociśnięcie klocków hamulcowych do tarczy. Hamowanie silnikiem to zupełnie co innego. Polega na spuszczeniu nogi z pedału gazu, a następnie zredukowaniu biegu. To spowoduje, że zawór wloty powietrza się zamknie, a silnik stworzy energię hamującą pojazd. Istotą tego, co to jest hamowanie silnikiem, jest zredukowanie biegu, gdyż tylko przy wrzuconym biegu ten efekt może nastąpić. Im mocniej skoczą obroty silnika, tym mocniejsza będzie siła hamująca. Jeśli wiesz, co to znaczy hamowanie silnikiem i pośrednio skrzynią biegów, musisz wiedzieć, kiedy można używać tego sposobu.
ATE Klocki hamulcowe
przygotowany do wskaźnika zużycia, bez styku zużycia
TRW Klocki hamulcowe
ze stykiem zużycia
BOSCH Klocki hamulcowe
Low-Metallic, z akustycznym czujnikiem zużycia
BREMBO Klocki hamulcowe
przygotowany do wskaźnika zużycia
K&N Filters Filtr powietrza
Długość: 168 [mm], okrągły, filtr o podwyższonej trwałości
Kiedy hamowanie silnikiem jest dobre?
Biorąc pod uwagę, na czym polega hamowanie silnikiem, oczywiste jest, że to nie jest metoda na szybkie wytracanie prędkości np. przed przeszkodą znajdującą się stosunkowo blisko. Jest to raczej metoda, którą można stosować, gdy wytraca się prędkość w perspektywie przynajmniej kilkuset metrów. W przeciwnym razie hamowanie silnikiem okaże się za mało efektywne, a nawet niebezpieczne. Świetnie sprawdzi się na drogach szybkiego ruchu, gdy chce się wytracić prędkość, mając na to dużo czasu. Jest też bardzo przydatne np. w górach, gdzie jeździ się po wzniesieniach.
W takich sytuacjach hamowanie silnikiem z manualną skrzynią biegów, a także hamowanie silnikiem w automacie jest wskazane, by oszczędzać hamulce. Jadąc po górach i ciągle używając hamulców, można bardzo szybko spowodować zagrzanie się płynu hamulcowego do samochodu, co spowoduje całkowite zniwelowanie efektywności hamowania, a to generuje ogromne niebezpieczeństwo. Dlatego też warto dodatkowo wykonywać spowalnianie pojazdu takim działaniem, gdyż pozwoli zredukować intensywność pracy hamulców poprzez wykorzystywanie ich tylko wtedy, gdy to niezbędne. Tarcza sprzęgła Iveco Daily i inne elementy do tego i innych aut nie są tak łatwe w wymianie, więc trzeba też uwzględnić, czy hamowanie silnikiem jest szkodliwe.
Czy hamowanie silnikiem jest szkodliwe?
Jeśli nie, można szybko doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów lub nawet silnika. Biorąc pod uwagę, że części silnika samochodowego nie będą tanie, jeśli uszkodzi się w ten sposób, lepiej robić to umiejętnie. Hamowanie silnikiem diesel i silnikiem benzynowym będzie miało sens w awaryjnych sytuacjach. Redukując biegi o jeden w dół, nie trzeba się martwić o awarie. Na pewno spowoduje to nieco szybsze wyeksploatowanie sprzęgła i skrzyni biegów, ale dla silnika nie będzie szkodliwe. Wystarczy pilnować, by obroty podczas hamowania silnikiem nie rosły zbyt szybko i nie wkraczały na czerwone pole na obrotomierzu. Jeśli te warunki zostaną spełnione, silnik będzie bezpieczny. Przy nieprawidłowej zmianie biegów np. o dwa biegi w dół można uszkodzić skrzynię lub koło zamachowe samochodu, więc zawsze trzeba pilnować prawidłowej techniki. Jak widać to, czy hamowanie silnikiem jest szkodliwe, jest zależne od tego, czy robi się to prawidłowo.
BOSCH Klocki hamulcowe
Low-Metallic, ze zintegrowanym czujnikiem zużycia
ATE Klocki hamulcowe
z akustycznym czujnikiem zużycia
BREMBO Klocki hamulcowe
przygotowany do wskaźnika zużycia
BREMBO Klocki hamulcowe
ze stykiem zużycia
BREMBO Klocki hamulcowe
z akustycznym czujnikiem zużycia
Hamowanie silnikiem w automacie i z manualną skrzynią biegów
To, czy hamowanie silnikiem jest dobre, jest zależne od umiejętności kierowcy. Jeśli robi to prawidłowo, będzie skuteczne. Należy je wykonywać poprzez spuszczenie pedału gazu i redukcję biegu o jeden w dół. Hamowanie silnikiem w automacie w wielu modelach można wykonywać poprzez zwykłe odpuszczenie gazu – skrzynia sama redukuje bieg. W autach, w których jest taka możliwość, można redukować biegi łopatką. W razie konieczności można ustawić, by auto nie zmieniało biegu na zbyt wysoki – dotyczy to np. jazdy w trudnym terenie. Olej przekładniowy cenę ma niewielką, więc należy dbać o jego prawidłowy poziom – to pozwoli zachować skrzynię w dobrej kondycji. Biorąc pod uwagę, czym grozi hamowanie silnikiem, warto poćwiczyć ten manewr na pustej i prostej drodze. To pozwoli nabrać nieco wprawy. Później można te umiejętności praktykować w realnych sytuacjach. Na początku warto poćwiczyć hamowanie silnikiem na niskich prędkościach. To pozwoli nabrać umiejętności, nie narażając skrzyni na duże przeciążenia. Zawsze jednak należy zachować ostrożność, gdyż hamowanie silnikiem może uszkodzić wiele kosztownych elementów.
TOP produkty powiązane z tym tematem: