Spis treści
Silnik krokowy - objawy uszkodzenia, cena
Silniczek krokowy jest elementem układu regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego, który jest niezwykle ważny dla prawidłowego działania części silnika samochodowego. Choć wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, to jego awaria może powodować wiele problemów związanych z pracą silnika.
Zasada działania silnika krokowego
Silniczek krokowy to rodzaj silnika elektrycznego, który różni się wykonywanym ruchem od innych typów urządzeń napędowych. Zamiast zwykłego ruchu obrotowego wykonuje wirowanie pod ściśle określonym kątem. Jest to typ silnika bezszczotkowego, co oznacza, że jego żywotność jest uzależniona przede wszystkim od jakości łożysk. Silnik krokowy odpowiada za kontrolowanie ilości powietrza, które jest przepuszczane przez przepustnicę do silnika, co jest kluczowe dla jego wydajnej pracy. Na sygnał komputera pokładowego otwiera i zamyka kanały w przepustnicy, regulując przepływ powietrza do cylindrów silnika przy zamkniętej przepustnicy, czyli gdy samochód stoi w miejscu. Pozwala na stabilne utrzymanie obrotów silnika, uniemożliwiając jego gaśnięcie przy ruszaniu z miejsca. Pracą silniczka krokowego steruje komputer pokładowy pojazdu.
Istnieje kilka rodzajów silników krokowych, które różnią się między sobą budową i liczbą wprowadzeń. W zależności od typu, silniczek krokowy może mieć różne kształty, takie jak prostokąt lub cylinder, co wpływa na jego lokalizację pod maską samochodu.
Jeśli masz podejrzenia co do stanu silnika krokowego, koniecznie skonsultuj się z mechanikiem samochodowym, który dokładnie zbada ten element i określi, czy wymaga on naprawy czy wymiany. Cena silnika krokowego może wynosić od 40 zł do nawet powyżej 2000 zł.
Silniczek krokowy - objawy uszkodzenia
Silnik krokowy to część pojazdu, która z czasem ulega zużyciu, co może wpłynąć na jakość jego pracy. Przyczyną awarii mogą być zabrudzenia, uszkodzenia mechaniczne lub elektryczne, a także wtyczki lub przewody podłączone do silnika. Objawy uszkodzenia silniczka krokowego mogą obejmować problemy z rozruchem silnika, niestabilną pracę biegu jałowego, problemy z przyspieszaniem pojazdu, zwiększone zużycie paliwa, problemy z emisją spalin, zbyt wysokie obroty lub gaśnięcie silnika. Aby wydłużyć żywotność tej części, zaleca się regularne czyszczenie specjalnym płynem w formie sprayu, demontaż elementu, spryskanie go płynem, odczekanie, aż wyschnie, a następnie ponowne przykręcenie i założenie nowej uszczelki silikonowej. Czyszczenie zapobiegawczo silnika krokowego i przepustnicy może przedłużyć ich trwałość.
Wymiana silniczka krokowego
Jeśli silnik krokowy ulegnie awarii, konieczna jest jego wymiana na nowy, np. silnik krokowy Peugeot 206. Można to zrobić samodzielnie lub skorzystać z usług specjalisty, ale trzeba pamiętać o kosztach. Wymiana silniczka krokowego wymaga klucza torx, sprayu penetrującego i podstawowych narzędzi. Podczas wymiany należy odłączyć akumulator samochodowy, wypiąć wtyczkę silnika, odkręcić całą część i zamontować nową. Należy jednak pamiętać, że bez adaptacji nowy silniczek nie rozwiąże problemu. Adaptacja polega na przejechaniu kilku kilometrów lub usunięciu błędu z systemu komputera za pomocą specjalistycznego sprzętu. Wymiana może być trudna, jeśli silnik jest trudno dostępny lub zlokalizowany pod obudową. Nie należy zwlekać z wymianą, ponieważ może to prowadzić do poważniejszych usterek. W przypadku wątpliwości należy udać się do mechanika na diagnostykę komputerową.
TOP produkty powiazane z tym tematem: