Spis treści
Silniki Citroën Jumpy
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1995 roku, Citroën Jumpy ugruntował swoją pozycję jako niezawodny samochód dostawczy w segmencie średniej wielkości i oferuje zróżnicowaną gamę silników Citroën Jumpy w trzech generacjach. Rozwój technologiczny silników Citroën Jumpy pokazuje wyraźny postęp od prostych silników wolnossących do nowoczesnych diesli Common Rail i napędów elektrycznych.

Citroën Jumpy generacji I (1995-2006)
Pierwsza generacja Citroën Jumpy charakteryzowała się solidnymi, ale prostymi technicznie silnikami, które z łatwością osiągały przebieg od 350 000 do 450 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji. Poważniejsze naprawy były zwykle wymagane między 200 000 a 300 000 kilometrów, zwykle dotyczyły pomp wtryskowych lub turbosprężarek. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był 2.0 HDi o mocy 109 KM, który optymalnie łączył moc, niezawodność i akceptowalne wartości zużycia paliwa. Silniki Citroën Jumpy z tej epoki charakteryzowały się łatwością konserwacji i niską gęstością elektroniki, co czyniło je preferowanymi końmi roboczymi dla rzemieślników i handlowców. W porównaniu do konkurentów, takich jak VW T4 lub Ford Transit, Jumpy oferował tańszą alternatywę o podobnej niezawodności.
Silniki benzynowe Citroën Jumpy: Generacja I (1995-2006)
Gama silników benzynowych Citroën Jumpy była prosta i obejmowała głównie 2,0-litrowy silnik wolnossący o mocy 100 kW (136 KM). Ten silnik Citroën Jumpy był oparty na sprawdzonej jednostce XU z PSA i był uważany za niezawodny, ale spragniony. Przy zużyciu paliwa na poziomie 10-12 litrów na 100 km nie był zbyt atrakcyjny do użytku komercyjnego. Silniki benzynowe Citroën Jumpy czasami cierpiały na problemy z uszczelką głowicy cylindrów przy dużych przebiegach, ale poza tym wykazywały niewiele nieprawidłowości. Silnik był sprzężony z 5-biegową manualną skrzynią biegów i oferował wystarczającą moc w ruchu miejskim, ale osiągał swoje limity przy pełnym obciążeniu i prędkościach autostradowych.
Silniki wysokoprężne Citroën Jumpy: Generacja I (1995-2006)
Silnik 1.9 TD o mocy 51 kW (69 KM) dominował w gamie silników wysokoprężnych Citroën Jumpy jako silnik podstawowy, a następnie mocniejszy 1.9 TD o mocy 66 kW (90 KM). Od 1999 r. wprowadzono nowocześniejszy silnik 2.0 HDi o mocy 80 kW (109 KM), który był już wyposażony we wtrysk common-rail. Citroën Jumpy 2.0 HDi stał się najbardziej niezawodnym silnikiem całej generacji - szczególnie warianty produkowane od 2000 roku z ulepszoną elektroniką okazały się bardzo trwałe i ekonomiczne. Te silniki Citroën Jumpy oferowały zużycie paliwa na poziomie zaledwie 6,5-7,5 litra na 100 km i spełniały już normę Euro 3. Starsze silniki 1.9 TD były solidne, ale głośne i mniej ekonomiczne.
Silnik Citroën Jumpy | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
Silnik benzynowy 2.0 | 136 KM | 10,0-12,0 l/100 km | Wysokie zużycie paliwa, uszczelka głowicy cylindrów | Średnia |
1.9 TD | 69-90 KM | 7,5-8,5 l/100km | Głośny, mniej ekonomiczny | Dobry |
2.0 HDi | 109 KM | 6,5-7,5 l/100km | Bardzo wytrzymały od 2000 r. | Bardzo dobry |

Citroën Jumpy generacji II (2007-2016)
Druga generacja Citroën Jumpy oznaczała znaczący skok technologiczny i po raz pierwszy zaoferowała szeroką gamę nowoczesnych silników wysokoprężnych common-rail. Większość silników Citroën Jumpy tej generacji może z łatwością osiągnąć od 300 000 do 400 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, przy czym diesle 2.0 HDi o mocy 120 KM są uważane za szczególnie dobrze wyważone. Poważne naprawy są zwykle wymagane między 180 000 a 250 000 kilometrów, zwykle dotyczą turbosprężarki lub układu wtryskowego. Absolutnym hitem był 2.2 HDi o mocy 155 KM - potężna jednostka o wysokim momencie obrotowym, która bez trudu radziła sobie również z dużymi obciążeniami. Silniki Citroën Jumpy tej generacji po raz pierwszy były standardowo wyposażone w filtry cząstek stałych i spełniały normy Euro 4 i Euro 5. W porównaniu z konkurentami, takimi jak Fiat Scudo czy Peugeot Expert (o identycznej konstrukcji), Jumpy oferował identyczną technologię w często niższych cenach.
Silniki wysokoprężne Citroën Jumpy: Generacja II (2007-2016)
Gama silników wysokoprężnych Citroën Jumpy składała się wyłącznie z silników HDi z wtryskiem common-rail. Podstawowym silnikiem był 1.6 HDi o mocy 66 kW (90 KM), a następnie 2.0 HDi o różnych poziomach mocy od 88 kW (120 KM) do 120 kW (163 KM). Najmocniejszym silnikiem Citroën Jumpy był 2.2 HDi o mocy 114 kW (155 KM). Wszystkie silniki Citroën Jumpy były turbodoładowane i standardowo wyposażone w filtr cząstek stałych. Citroën Jumpy 2.0 HDi o mocy 88 kW (120 KM) okazał się najbardziej niezawodnym silnikiem tej generacji - oferował dobrze wyważone połączenie osiągów, zużycia paliwa i trwałości. Większe silniki 2.2 HDi były czasami podatne na problemy z turbosprężarką przy zaniedbaniach serwisowych, ale oferowały doskonałą siłę uciągu przy dużych obciążeniach.
Silniki benzynowe Citroën Jumpy: Generacja II (2007-2016)
Silniki benzynowe odgrywały podrzędną rolę w drugiej generacji. Tylko na niektórych rynkach dostępny był 2,0-litrowy silnik benzynowy o mocy 100 kW (136 KM), ale został on szybko wycofany z oferty ze względu na wysokie zużycie paliwa i niski popyt. Te silniki benzynowe Citroën Jumpy były oparte na sprawdzonej jednostce PSA, ale nie nadawały się do użytku komercyjnego.
Silnik Citroën Jumpy | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.6 HDi | 90 KM | 6,0-6,8 l/100 km | Wystarczające dla lekkich ładunków | Dobry |
2.0 HDi | 120-163 KM | 6,5-7,2 l/100km | Bardzo zrównoważony (120 KM) | Bardzo dobry |
2.2 HDi | 155 KM | 7,0-7,8 l/100km | Sporadyczne uszkodzenia turbosprężarki | Dobry |
Silnik benzynowy 2.0 | 136 KM | 11,0-13,0 l/100km | Wysokie zużycie paliwa | Umiarkowane |

Citroën Jumpy generacji III (2016-dziś)
Obecna generacja Citroën Jumpy reprezentuje najnowocześniejszą technologię samochodów dostawczych i po raz pierwszy oferuje w pełni elektryczny napęd. Silniki Citroën Jumpy tej generacji mogą z łatwością osiągnąć przebieg od 250 000 do 350 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, przy czym silniki wysokoprężne 2.0 BlueHDi są uważane za szczególnie czyste i wydajne. Poważniejsze naprawy stały się rzadsze, ale zwykle są wymagane między 150 000 a 200 000 kilometrów i zwykle dotyczą złożonego układu oczyszczania spalin. Absolutnie topowym silnikiem jest 2.0 BlueHDi o mocy 180 KM - techniczne arcydzieło o wysokim momencie obrotowym i niskiej emisji spalin. Od 2020 roku dostępny jest również całkowicie elektryczny ë-Jumpy, który oferuje zasięg do 330 kilometrów. Wszystkie silniki Citroën Jumpy spełniają normę Euro 6d i są wyposażone w nowoczesny układ oczyszczania spalin z katalizatorem SCR i filtrem cząstek stałych.
Silniki wysokoprężne Citroën Jumpy: Generacja III (2016-dziś)
Gama silników wysokoprężnych Citroën Jumpy jest w całości oparta na technologii BlueHDi z układem oczyszczania spalin SCR. Dostępne są silniki 1.5 BlueHDi o mocy 75 kW (102 KM) i 96 kW (130 KM) oraz 2.0 BlueHDi o mocy 90 kW (122 KM), 130 kW (177 KM) i 132 kW (180 KM). Wszystkie silniki Citroën Jumpy są wyposażone w turbodoładowanie, wtrysk common-rail i nowoczesny układ oczyszczania spalin. Citroën Jumpy 2.0 BlueHDi o mocy 130 kW (177 KM) staje się najlepszym silnikiem tej generacji - oferuje doskonałe właściwości jezdne, niską emisję spalin i wysoką niezawodność. Mniejsze silniki 1.5 BlueHDi są bardziej ekonomiczne, ale mniej wydajne przy dużych obciążeniach. Wszystkie silniki Citroën Jumpy można łączyć z 6-biegową manualną lub 8-biegową automatyczną skrzynią biegów.
Napęd elektryczny Citroën Jumpy: Generacja III (2016-dziś)
Citroën Jumpy jest dostępny w wersji w pełni elektrycznej od 2020 roku. Silnik elektryczny Citroën Jumpy dostarcza 100 kW (136 KM) i oferuje maksymalny moment obrotowy 260 Nm od pierwszych obrotów. W zależności od wielkości akumulatora (50 kWh lub 75 kWh), Jumpy osiąga zasięg do 230 lub 330 kilometrów zgodnie z WLTP. Czas ładowania na stacji szybkiego ładowania o mocy 100 kW wynosi około 30 minut przy 80% pojemności akumulatora. Napęd elektryczny Citroën Jumpy oferuje niskie koszty eksploatacji i jest idealny do dostaw w ruchu miejskim, ale ma ograniczenia pod względem ładowności i zasięgu.
Silnik Citroën Jumpy | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.5 BlueHDi | 102-130 KM | 5,5-6,2 l/100 km | Mniejsza moc przy dużych obciążeniach | Dobry |
2.0 BlueHDi | 122-180 KM | 6,0-6,8 l/100km | Bardzo zrównoważony (177 KM) | Bardzo dobry |
Silnik elektryczny | 136 KM | 22-26 kWh/100 km | Zasięg, ładowność | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Citroën Jumpy wszystkich generacji
Rozwój silników Citroën Jumpy wykazuje ciągłą poprawę pod względem wydajności, czystości i komfortu jazdy. Podczas gdy wczesne generacje imponowały solidnością i prostotą, nowoczesne silniki BlueHDi oferują optymalne połączenie osiągów, zużycia paliwa i przyjazności dla środowiska. Napęd elektryczny otwiera nowe możliwości dla bezemisyjnego ruchu miejskiego, ale nie nadaje się jeszcze do wszystkich zastosowań.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Citroën Jumpy:
Citroën Jumpy 2.0 BlueHDi (177 KM, III generacja) łączy nowoczesną technologię z wysokimi osiągami i doskonałą niezawodnością we wszystkich zastosowaniach.
- Najbardziej niezawodny silnik Citroën Jumpy:
Citroën Jumpy 2.0 HDi (109 KM, I generacja) oferuje sprawdzoną technologię i z łatwością osiąga wysokie przebiegi przy minimalnych kosztach serwisowania.
- Najlepszy napęd elektryczny Citroën Jumpy:
Silnik elektryczny Citroën ë-Jumpy (136 KM, generacja III) o dużym zasięgu do 330 km i niskich kosztach eksploatacji do użytku miejskiego.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Citroën Jumpy, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem.