Spis treści
Silniki VW Crafter
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2006 roku, VW Crafter stał się solidnym vanem w klasie 3,5 tony i oferuje zaawansowaną gamę silników do zastosowań komercyjnych w dwóch generacjach. Rozwój technologiczny od prostych diesli Common Rail do nowoczesnych silników BlueMotion odzwierciedla postęp Volkswagena w sektorze pojazdów użytkowych.

VW Crafter generacji I (2006-2016)
Pierwsza generacja VW Crafter została opracowana we współpracy z Mercedes-Benz i dzieliła technologię ze Sprinterem, co okazało się szczęśliwym trafem pod względem niezawodności. Te solidne silniki VW Crafter z łatwością osiągały przebiegi od 400 000 do 600 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, a użytkownicy komercyjni często dokumentowali nawet przebiegi przekraczające 800 000 kilometrów. Poważniejsze naprawy były zwykle wymagane tylko między 300 000 a 400 000 kilometrów, zwykle ograniczając się do wtryskiwaczy lub turbosprężarek. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był 2.5 TDI o mocy 164 KM (CRFC), który optymalnie łączył moc, niezawodność i umiarkowane wartości zużycia paliwa. Pod względem technicznym wszystkie silniki bazowały na sprawdzonej technologii Mercedesa z wtryskiem common-rail, co zapewniało wyjątkową trwałość. VW Crafter pozycjonował się na rynku jako tańsza alternatywa dla Mercedesa Sprintera z niemal identyczną technologią.
Silniki wysokoprężne VW Crafter: Generacja I (2006-2016)
Gama silników VW Crafter składała się wyłącznie z jednostek wysokoprężnych, ponieważ silniki benzynowe były rzadkością w tej klasie pojazdów. Podstawą był 2.5 TDI o różnych poziomach mocy: Podstawowy silnik generował 88 KM (CECA), a następnie mocniejsze warianty o mocy 109 KM (CECB), 136 KM (CEBB) i topowy model o mocy 164 KM (CRFC). Wszystkie silniki TDI VW Crafter miały nowoczesny wtrysk common-rail drugiej generacji i spełniały co najmniej normę Euro 4, a późniejsze modele nawet Euro 5. VW Crafter 2.5 TDI o mocy 136 KM stał się najbardziej niezawodnym silnikiem tej generacji - oferował wystarczającą moc do wszystkich celów, zużywał umiarkowane 8,5-9,5 litra na 100 km i rzadko miał problemy z wtryskiwaczami lub turbosprężarkami. Słabsze warianty były bardziej ekonomiczne, ale często miały zbyt niską moc, podczas gdy silnik o mocy 164 KM od czasu do czasu wykazywał problemy z chłodzeniem EGR.
Silnik VW Crafter | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
2.5 TDI | 88 KM | 8,0-8,8 l/100 km | Niewystarczająca moc, poza tym solidny | Średnia |
2.5 TDI | 109 KM | 8,2-9,0 l/100km | Sporadyczne problemy z wtryskiwaczami | Dobry |
2.5 TDI | 136 KM | 8,5-9,5 l/100km | Bardzo solidny, wypróbowany i przetestowany | Bardzo dobry |
2.5 TDI | 164 KM | 9,2-10,1 l/100km | Chłodzenie EGR, turbosprężarka | Dobry |

VW Crafter generacji II (2017-dziś)
Druga generacja VW Crafter to zupełnie nowy początek z niezależną technologią Volkswagena i najnowocześniejszymi silnikami z rodziny EA288. Przy odpowiedniej konserwacji silniki VW Crafter osiągają przebiegi od 350 000 do 500 000 kilometrów, chociaż niezawodność poprzedniej generacji nie została jeszcze w pełni osiągnięta. Typowe interwały naprawcze wynoszą od 200 000 do 300 000 kilometrów i dotyczą głównie złożonego układu oczyszczania spalin z systemem AdBlue. Wyróżniającym się silnikiem tej generacji jest 2.0 TDI o mocy 177 KM, który oferuje więcej mocy niż stare 2,5-litrowe jednostki pomimo mniejszej pojemności skokowej. Najważniejsze rozwiązania techniczne obejmują modułową architekturę EA288 z podwójnym systemem dozowania AdBlue i automatycznym systemem start-stop. Nowy Crafter z powodzeniem konkuruje na rynku z Fordem Transitem i Iveco Daily, choć nowoczesna technologia początkowo przyniosła ze sobą więcej problemów.
Silniki wysokoprężne VW Crafter: Generacja II (2017-dziś)
Gama silników VW Crafter opiera się w całości na sprawdzonej rodzinie EA288 o pojemności skokowej 2,0 litra. Dostępne są cztery poziomy mocy: 102 KM (CRKA), 122 KM (CRKB), 140 KM (CRLB) i 177 KM (CRLD). Wszystkie silniki VW Crafter TDI wyposażone są we wtrysk common-rail czwartej generacji, turbodoładowanie o zmiennej geometrii i spełniają normę Euro 6 z katalizatorem SCR i wtryskiem AdBlue. VW Crafter 2.0 TDI o mocy 140 KM stał się najbardziej zrównoważonym silnikiem tej generacji - oferuje wystarczającą moc do ciężkich ładunków, zużywa tylko 7,8-8,6 litra na 100 km i jak dotąd wykazał najmniej problemów z oczyszczaniem spalin. Najmocniejszy wariant o mocy 177 KM jest sporadycznie podatny na problemy z systemem AdBlue i zwiększone zużycie układu recyrkulacji spalin, podczas gdy słabsze silniki są bardziej ekonomiczne, ale osiągają swoje limity przy pełnym obciążeniu.
VW Crafter z napędem elektrycznym: Generacja II (2017-dziś)
VW e-Crafter jest dostępny w wersji wyłącznie elektrycznej od 2018 roku. Silnik elektryczny zapewnia moc 136 KM i maksymalny moment obrotowy 290 Nm od momentu zatrzymania. Dzięki akumulatorowi o pojemności 35,8 kWh, VW e-Crafter osiąga zasięg do 173 kilometrów zgodnie z normą WLTP. Napęd ten jest idealny do miejskiego ruchu dostawczego, ale krótki zasięg znacznie ogranicza obszar zastosowania.
Silnik VW Crafter | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
2.0 TDI | 102 KM | 7,2-8,0 l/100 km | Niewystarczająca moc przy pełnym obciążeniu | Średnia |
2.0 TDI | 122 KM | 7,5-8,3 l/100km | Sporadyczne problemy z AdBlue | Dobry |
2.0 TDI | 140 KM | 7,8-8,6 l/100km | Bardzo zrównoważony, solidny | Bardzo dobry |
2.0 TDI | 177 KM | 8,2-9,1 l/100km | System AdBlue, zużycie EGR | Dobry |
Silnik elektryczny | 136 KM | 21,5 kWh/100 km | Niski zasięg | Średni |

Wnioski: Najlepsze silniki VW Crafter wszystkich generacji
Rozwój silników VW Crafter pokazuje przejście od sprawdzonej technologii Mercedesa do niezależnych rozwiązań Volkswagena. Podczas gdy pierwsza generacja imponowała wyjątkową wytrzymałością, druga generacja oferuje najnowocześniejszą technologię przy niewielkiej utracie długoterminowej niezawodności. Elektryfikacja otwiera nowe możliwości dla miejskiego ruchu dostawczego, ale nie może jeszcze całkowicie zastąpić silników wysokoprężnych.
- Najlepszy silnik wysokoprężny VW Crafter:
VW Crafter 2.5 TDI o mocy 136 KM (generacja I) łączy legendarną niezawodność z wystarczającą mocą i umiarkowanymi kosztami eksploatacji - gwarancja ponad 500 000 kilometrów przebiegu.
- Najlepszy nowoczesny silnik wysokoprężny VW Crafter:
VW Crafter 2.0 TDI o mocy 140 KM (Generacja II) oferuje najlepszą równowagę między osiągami, zużyciem paliwa i niezawodnością obecnej serii z najnowocześniejszą technologią układu wydechowego.
- Najlepszy VW Crafter do ruchu miejskiego:
VW e-Crafter z silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM jest idealny do bezemisyjnych dostaw wewnątrz miast, ale nadaje się tylko do celów specjalnych ze względu na ograniczony zasięg.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji VW Crafter, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą bezpośrednio do klientów komercyjnych i prywatnych.