Spis treści
Silniki Citroën Saxo
Citroën Saxo stał się jednym z najbardziej udanych francuskich małych samochodów w latach 1996-2003, oferując niezwykle zróżnicowaną gamę silników w swojej klasie. W okresie swojej produkcji Saxo ewoluował od prostego samochodu miejskiego do popularnego obiektu tuningowego, z różnymi generacjami oferującymi różne podejścia techniczne i poziomy niezawodności.

Citroën Saxo generacji I (1996-2003)
Jedyna generacja Citroën Saxo charakteryzowała się solidnymi, ale prostymi technicznie silnikami, które z łatwością osiągały od 250 000 do 300 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji. Poważne naprawy były zwykle wymagane między 150 000 a 200 000 kilometrów, przy czym pompa wody, sprzęgło i, w sportowych wariantach, skrzynia biegów w szczególności należały do części zużywających się. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był 1.6 16V VTS o mocy 120 KM, który pomimo swojego sportowego charakteru był bardzo niezawodny przy prawidłowej obsłudze. Wczesne modele (1996-1999) nadal wykazywały pewne problemy z elektroniką i podatnością na rdzę, podczas gdy późniejsze modele po faceliftingu od 2000 roku były znacznie bardziej dojrzałe. W segmencie małych samochodów Saxo z powodzeniem konkurował z Peugeot 106, Renault Clio i VW Polo, wyróżniając się sportowym wizerunkiem i niskimi kosztami utrzymania.
Silniki benzynowe Citroën Saxo: Generacja I (1996-2003)
Gama silników benzynowych Citroën Saxo obejmowała szeroki wybór, od ekonomicznych silników klasy podstawowej po sportowe jednostki o wysokich osiągach. Najmniejszym silnikiem był 1,0-litrowy trzycylindrowiec o mocy 45 KM, który był oferowany głównie w pierwszych latach i okazał się bardzo ekonomiczny, ale także bardzo słaby. Czterocylindrowy silnik o pojemności 1,1 litra i mocy 60 KM przez długi czas stanowił podstawę gamy silników Citroën Saxo i był uważany za jeden z najbardziej niezawodnych silników - o prostej konstrukcji, niskich kosztach utrzymania i konserwacji. Silnik o pojemności 1,4 litra i mocy 75 KM zapewniał dobry kompromis między osiągami a zużyciem paliwa, podczas gdy 1,6-litrowy silnik 8V o mocy 90 KM umożliwiał już bardziej sportową jazdę. Absolutnym hitem był Citroën Saxo VTS z 1,6-litrowym silnikiem 16V o mocy 120 KM, który uczynił Saxo jednym z najostrzejszych małych samochodów swoich czasów - ale także zwiększał zużycie sprzęgła i skrzyni biegów.
Silniki wysokoprężne Citroën Saxo: Generacja I (1996-2003)
Silniki wysokoprężne Citroën Saxo to początkowo wypróbowany i przetestowany 1.5 D o mocy 57 KM, silnik z wtryskiem pośrednim bez turbosprężarki, który był niezwykle ekonomiczny, ale także bardzo głośny i powolny. Od 1997 r. wprowadzono nowocześniejszy silnik 1.5 D o mocy 60 KM, który pracował nieco płynniej. Najważniejszym silnikiem wysokoprężnym Citroën Saxo był 1.5 TDI o mocy 90 KM, który był dostępny od 2001 roku i łączył technologię bezpośredniego wtrysku z turbodoładowaniem. Ten Citroën Saxo TDI okazał się bardzo ekonomiczny i niezawodny, ale czasami miał problemy z zatkanymi wtryskiwaczami na krótkich trasach. Wszystkie diesle Citroën Saxo charakteryzowały się długowiecznością - 400 000 kilometrów i więcej nie było rzadkością przy dobrej konserwacji, ale były znacznie głośniejsze niż nowoczesne diesle i oferowały mniejszy komfort jazdy.
Silnik Citroën Saxo | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.0 3-cyl. | 45 KM | 5,2-5,8 l/100 km | Bardzo słaby, wibracje | Umiarkowane |
1.1 4-cyl. | 60 KM | 5,8-6,4 l/100km | Bardzo solidny i ekonomiczny | Bardzo dobry |
1,4 8V | 75 KM | 6,2-6,9 l/100km | Sporadyczne problemy z cewką zapłonową | Dobry |
1,6 8V | 90 KM | 6,8-7,5 l/100km | Pompa wody, termostat | Dobry |
1,6 16V VTS | 120 KM | 7,2-8,1 l/100km | Sprzęgło, skrzynia biegów z funkcją Sport | Dobry |
1,5 D | 57-60 KM | 4,2-4,8 l/100km | Głośny, powolny, ale solidny | Średnia |
1,5 TDI | 90 KM | 4,0-4,5 l/100km | Dysze wtryskowe na krótkich trasach | Bardzo dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Citroën Saxo
Przez cały okres produkcji Citroën Saxo udowodnił, że francuska technologia małych samochodów może być niezawodna i trwała. W szczególności prostsze silniki okazały się praktycznie niezniszczalne i oferowały niskie koszty utrzymania. Chociaż bardziej sportowe warianty podlegały większemu zużyciu, zostały nagrodzone wyjątkowymi osiągami jezdnymi jak na mały samochód swoich czasów.
- Najlepszy silnik benzynowy Citroën Saxo:
1,1-litrowy czterocylindrowiec o mocy 60 KM łączył optymalną niezawodność z niskimi kosztami utrzymania i wystarczającymi osiągami na co dzień.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Citroën Saxo:
1.5 TDI o mocy 90 KM oferował najlepsze połączenie osiągów, oszczędności i nowoczesnej technologii, ale był dostępny tylko w ostatnich latach produkcji.
- Najbardziej sportowy silnik Citroën Saxo:
1.6 16V VTS o mocy 120 KM uczynił Saxo jednym z najostrzejszych małych samochodów swojej epoki i jest obecnie poszukiwanym klasykiem.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do Citroën Saxo, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą, nawet do modeli, które stały się dziś rzadsze.