Spis treści
Silniki Mercedes-Benz CLS
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2004 roku, Mercedes-Benz CLS stał się założycielem segmentu czterodrzwiowych coupé, oferując zróżnicowaną gamę silników Mercedes-Benz CLS w trzech generacjach. Każda generacja przyniosła innowacyjne technologie i różne podejścia do osiągów i wydajności, z ewolucją technologiczną od klasycznych silników V8 po nowoczesne systemy mild-hybrid.

Mercedes-Benz CLS generacji I (2004-2010)
Pierwsza generacja Mercedes-Benz CLS była pionierskim okresem dla koncepcji czterodrzwiowego coupé i charakteryzowała się mocnymi, ale spragnionymi silnikami. Przebiegi różniły się znacznie w zależności od typu silnika: podczas gdy sprawdzone silniki benzynowe V6 z łatwością osiągały od 250 000 do 350 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, silniki V8 często wymagały kosztownych napraw zawieszenia pneumatycznego lub komponentów elektronicznych między 150 000 a 200 000 kilometrów. Silniki Mercedes-Benz CLS tej generacji nie były jeszcze zoptymalizowane pod kątem wydajności, ale zamiast tego opierały się na klasycznej technologii silników wolnossących. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był CLS 350 o mocy 272 KM, który optymalnie łączył moc, niezawodność i względną oszczędność i jest uważany za najbardziej niezawodny silnik pierwszej generacji.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz CLS: Generacja I (2004-2010)
Gama silników benzynowych Mercedes-Benz CLS składała się wyłącznie z silników wolnossących o różnej liczbie cylindrów. Zaczęło się od modelu CLS 280 (M272, 231 KM), a następnie popularnego CLS 350 (M272, 272 KM) i potężnego CLS 500 (M113, 306 KM). Silniki Mercedes CLS borykały się z typowymi problemami ówczesnej generacji Mercedes: zaworami elektromagnetycznymi do zmiennych faz rozrządu, utratą oleju z powodu porowatych uszczelek oraz, w przypadku silników V8, sporadycznymi problemami z uszczelką głowicy cylindrów. Najmocniejszym Mercedesem CLS był CLS 63 AMG o mocy 514 KM z 6,2-litrowego silnika V8 (M156), który oferował imponujące osiągi, ale był również uważany za najbardziej wymagający pod względem konserwacji silnik tej generacji. Słabymi punktami okazały się w szczególności regulacja wałka rozrządu i śruby głowicy.
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz CLS: Generacja I (2004-2010)
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz CLS były początkowo dostępne w modelu CLS 320 CDI o mocy 224 KM (OM642), który został wprowadzony w 2005 roku. Później pojawił się mocniejszy CLS 350 CDI o mocy 265 KM, również oparty na sprawdzonym silniku wysokoprężnym V6 OM642. Mercedes-Benz CLS 320 CDI stał się najbardziej niezawodnym silnikiem wysokoprężnym całej generacji - szczególnie warianty produkowane od 2006 roku ze zmienionym wtryskiem common-rail okazały się bardzo trwałe i ekonomiczne. Te silniki Mercedes-Benz CLS CDI oferowały doskonałe połączenie momentu obrotowego, zużycia paliwa i niezawodności, z okazjonalnymi problemami z filtrem cząstek stałych i chłodzeniem EGR.
Silnik Mercedes-Benz CLS | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
CLS 280 | 231 KM | 9,8-10,4 l/100 km | Zawory elektromagnetyczne, utrata oleju | Dobry |
CLS 350 | 272 KM | 10,1-10,7 l/100km | Regulacja wałka rozrządu | Bardzo dobry |
CLS 500 | 306 KM | 11,8-12,5 l/100km | Uszczelka głowicy cylindrów | Średnia |
CLS 63 AMG | 514 KM | 13,2-14,1 l/100km | Śruby głowicy, wysoka konserwacja | Umiarkowane |
CLS 320 CDI | 224 KM | 7,4-8,1 l/100km | Chłodzenie EGR, filtr cząstek stałych | Bardzo dobry |
CLS 350 CDI | 265 KM | 7,8-8,4 l/100km | Filtr cząstek stałych, wtryskiwacze | Dobry |

Mercedes-Benz CLS generacji II (2010-2018)
Druga generacja Mercedes-Benz CLS oznaczała przejście na nowoczesne technologie turbo i jest uważana za najbardziej zaawansowaną technologicznie generację swoich czasów. Większość silników tej generacji może z łatwością osiągnąć przebieg od 200 000 do 300 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, przy czym silniki wysokoprężne V6 z technologią BlueTEC są uważane za szczególnie trwałe. Poważne awarie silnika stały się rzadsze, ale nowe silniki benzynowe z turbodoładowaniem wykazały sporadyczne słabości turbosprężarek i pomp wysokociśnieniowych. Absolutnym hitem był CLS 350 CDI o mocy 265 KM - techniczne arcydzieło z systemem oczyszczania spalin BlueTEC, które oferowało zarówno moc, jak i wydajność. Ta generacja wprowadziła również pierwsze rozwiązania hybrydowe i wyznaczyła nowe standardy w zakresie komfortu i technologii.
Silniki benzynowe Mercedes-Benz CLS: Generacja II (2010-2018)
Gama silników benzynowych Mercedes-Benz CLS została całkowicie zmieniona i obejmowała zarówno silniki wolnossące, jak i turbodoładowane. Zaczęło się od CLS 250 (M274, 211 KM), 2,0-litrowego turbo, a następnie CLS 350 (M276, 306 KM) z wolnossącym silnikiem V6. Te mniejsze silniki Mercedes-Benz CLS TSI okazały się znacznie bardziej wydajne niż ich poprzednicy, z jedynie sporadycznymi problemami z pompą wysokiego ciśnienia. Dla kierowców o sportowym zacięciu dostępny był Mercedes-Benz CLS 500 o mocy 408 KM i CLS 63 AMG o mocy do 585 KM, przy czym ten ostatni był wykorzystywany w modelu CLS 63 S. Jednak Mercedes-Benz CLS 500 (M278) stał się najbardziej problematycznym silnikiem tej generacji, z częstymi doniesieniami o uszkodzeniach turbosprężarki i problemach z łańcuchem rozrządu przy dużych przebiegach.
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz CLS: Generacja II (2010-2018)
Mercedes-Benz CLS CDI był oferowany w różnych poziomach mocy od 204 do 350 KM. Sprawdzona jednostka OM642 była stosowana w modelach CLS 250 CDI (204 KM), CLS 300 CDI (245 KM) i CLS 350 CDI (265 KM). Dostępny był również potężny CLS 400 CDI o mocy 340 KM. Wszystkie diesle Mercedes CLS wyposażono w nowoczesną technologię BlueTEC z katalizatorem SCR i filtrem cząstek stałych. Mercedes-Benz CLS 350 CDI okazał się najbardziej niezawodnym i wydajnym silnikiem tej generacji, z testowym zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 6,2-7,1 litra na 100 km i wysoką niezawodnością - idealnym do jazdy na długich dystansach i prestiżowych wycieczek.
Silnik Mercedes-Benz CLS | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
CLS 250 | 211 KM | 7,3-8,1 l/100 km | Pompa wysokiego ciśnienia | Dobry |
CLS 350 | 306 KM | 8,7-9,4 l/100km | Zawory elektromagnetyczne | Bardzo dobry |
CLS 400 | 333 KM | 8,9-9,6 l/100km | Turbosprężarka | Dobry |
CLS 500 | 408 KM | 9,8-10,7 l/100km | Łańcuch rozrządu, turbosprężarka | Problematyczne |
CLS 63 AMG | 525-585 KM | 11,4-12,8 l/100km | Wysokie koszty utrzymania | Średnia |
CLS 250 CDI | 204 KM | 5,7-6,4 l/100km | System AdBlue | Dobry |
CLS 350 CDI | 265 KM | 6,2-7,1 l/100km | Bardzo wytrzymały | Bardzo dobry |
CLS 400 CDI | 340 KM | 6,8-7,6 l/100km | Wtryskiwacze | Dobre |

Mercedes-Benz CLS generacji III (2018 - dziś)
Obecna generacja Mercedes CLS opiera się całkowicie na elektryfikacji i reprezentuje wizję przyszłości luksusowych coupé Mercedes. Wszystkie silniki benzynowe są teraz wyposażone w 48-woltową technologię mild hybrid, podczas gdy hybrydy plug-in oferują imponujące zasięgi elektryczne. Długoterminowe doświadczenie pokazuje obiecujące podejście, choć pierwsze kilka lat wciąż charakteryzowało się problemami z ząbkowaniem. Najwyższej klasy silnikiem jest CLS 53 AMG o mocy 435 KM, który łączy sportowe osiągi ze względną wydajnością. Technologia mild hybrid obiecuje żywotność ponad 250 000 kilometrów, ponieważ wspomaganie elektryczne odciąża silnik spalinowy. Typowe okresy międzynaprawcze wynoszą 120 000-180 000 kilometrów dla głównych prac konserwacyjnych, chociaż złożona elektronika czasami wymaga wcześniejszej interwencji.
Mercedes-Benz CLS z silnikiem benzynowym typu mild hybrid: Generacja III (2018-dziś)
Podstawę gamy silników Mercedes-Benz CLS stanowią dwa silniki: CLS 350 o mocy 299 KM (M256) i CLS 450 o mocy 367 KM (M256). Oba silniki Mercedes-Benz CLS są wyposażone w 48-woltową technologię EQBoost ze zintegrowanym rozrusznikiem-alternatorem. Mercedes-Benz CLS 350 z silnikiem M256 jest uważany za szczególnie udany i staje się najlepszym silnikiem tej generacji - oferuje płynne dostarczanie mocy dzięki wspomaganiu elektrycznemu i jak dotąd był w dużej mierze wolny od większych problemów produkcyjnych, poza sporadycznymi aktualizacjami oprogramowania dla systemu mild hybrid.
Silniki Mercedes-Benz CLS AMG: Generacja III (2018 - dziś)
Mercedes-Benz CLS AMG oferuje warianty CLS 53 o mocy 435 KM (M256) i CLS 63 S o mocy 630 KM (M177). Te silniki Mercedes-Benz CLS łączą moc z nowoczesną technologią, przy czym CLS 63 S jest najbardziej skomplikowanym technicznie silnikiem i wykazuje sporadyczne problemy z układem wydechowym.
Silniki wysokoprężne Mercedes-Benz CLS: Generacja III (2018 - dziś)
Mercedes-Benz CLS 350d o mocy 286 KM (OM656) jest dostępny i kontynuuje tradycję niezawodnych diesli Mercedes-Benz CLS. Silnik ten jest uważany za jeden z najnowocześniejszych diesli w historii i do tej pory wykazał się doskonałymi wartościami niezawodności.
Silnik Mercedes-Benz CLS | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe niedociągnięcia | Ocena |
---|---|---|---|---|
CLS 350 | 299 KM | 7,8-8,4 l/100 km | Aktualizacje oprogramowania | Bardzo dobry |
CLS 450 | 367 KM | 8,2-8,9 l/100km | Łagodna złożoność hybrydy | Dobry |
CLS 53 AMG | 435 KM | 8,8-9,6 l/100km | Wymagający konserwacji | Dobry |
CLS 63 S AMG | 630 KM | 10,7-11,8 l/100km | Złożony układ wydechowy | Średnia |
CLS 350d | 286 KM | 6,1-6,8 l/100km | Jak dotąd bardzo solidny | Bardzo dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Mercedes-Benz CLS wszystkich generacji
Rozwój silników Mercedes-Benz CLS wyraźnie pokazuje przejście od klasycznych silników wolnossących do wysoce wydajnych systemów hybrydowych. Podczas gdy silniki wysokoprężne Mercedes-Benz CLS pozostały niezawodne we wszystkich generacjach, potężne silniki benzynowe AMG konsekwentnie zmagały się z wyższymi wymaganiami serwisowymi. Nowa technologia mild hybrid trzeciej generacji stanowi obiecującą alternatywę dla kierowców ceniących wydajność i nowoczesną technologię.
- Najlepszy silnik benzynowy Mercedes-Benz CLS:
Mercedes-Benz CLS 350 (299 KM, III generacja) łączy nowoczesną technologię EQBoost z wysoką wydajnością i dotychczasową doskonałą niezawodnością.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Mercedes-Benz CLS:
Mercedes-Benz CLS 350 CDI (265 KM, II generacja) oferuje najlepsze połączenie niezawodności, oszczędności i możliwości pokonywania długich dystansów we wszystkich generacjach.
- Najlepszy wszechstronny silnik Mercedes-Benz CLS:
Mercedes-Benz CLS 350d (286 KM, generacja III) z nowoczesną technologią OM656 i wyjątkową wydajnością połączoną ze sportowymi osiągami.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Mercedes-Benz CLS, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą.