Spis treści
Silniki Peugeot 5008
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2009 roku, Peugeot 5008 stał się wszechstronnym rodzinnym MPV, a następnie stylowym SUV-em z imponującą gamą silników Peugeot 5008. W ciągu dwóch zasadniczo różnych generacji pojazd ewoluował od klasycznego MPV do nowoczesnego 7-miejscowego SUV-a z zaawansowanymi technologiami układu napędowego. Ewolucja technologiczna silników Peugeot 5008 odzwierciedla przejście PSA od konwencjonalnych układów napędowych do wysoce wydajnych silników z turbodoładowaniem i technologii hybrydowej.

Peugeot 5008 generacji I (2009-2017)
Pierwsza generacja Peugeota 5008 została zaprojektowana jako klasyczny kompaktowy van i oferowała solidną, ale jeszcze nie w pełni dojrzałą gamę silników. Przebiegi różniły się znacznie w zależności od rodzaju napędu: podczas gdy sprawdzone silniki wysokoprężne HDi z łatwością osiągały od 350 000 do 450 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, wczesne silniki benzynowe THP wykazywały już pierwsze kosztowne naprawy łańcucha rozrządu lub pompy wysokociśnieniowej między 150 000 a 200 000 kilometrów. Poważne uszkodzenia silnika spowodowane rozciągnięciem łańcucha rozrządu nie były rzadkością, jeśli zaniedbano konserwację. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był 2.0 HDi o mocy 163 KM, który optymalnie łączył moc, niezawodność i oszczędność i okazał się praktycznie niezniszczalny. Ta generacja z powodzeniem konkurowała z VW Touranem i Oplem Zafirą, a francuska inżynieria okazała się lepsza, szczególnie w silnikach wysokoprężnych.
Silniki benzynowe Peugeot 5008: Generacja I (2009-2017)
Gama silników benzynowych Peugeota 5008 obejmowała głównie silniki atmosferyczne i turbodoładowane z serii THP. Podstawowym silnikiem był 1.6 VTi o mocy 88 kW (120 KM), który był ekonomiczny, ale nieco słaby w stosunku do masy pojazdu. Silnik 1.6 THP o mocy 115 kW (156 KM) był znacznie bardziej popularny, ale cierpiał na typowe problemy wczesnej generacji turbo: rozciąganie łańcucha rozrządu, uszkodzenia pompy wysokiego ciśnienia i sporadyczne uszkodzenia turbosprężarki sprawiały, że był to najbardziej problematyczny silnik tej generacji. Silniki Peugeota 5008 często wykazywały pierwsze oznaki zużycia już po przejechaniu 100 000 kilometrów, zwłaszcza jeśli nie przestrzegano zalecanych okresów międzyprzeglądowych. Czasami najmocniejszym silnikiem benzynowym był 2.0 THP o mocy 120 kW (163 KM), ale był on produkowany tylko w niewielkich ilościach.
Silniki wysokoprężne Peugeot 5008: Generacja I (2009-2017)
Silniki wysokoprężne Peugeota 5008 były zdominowane przez sprawdzoną rodzinę HDi z wtryskiem common-rail. Podstawowym silnikiem wysokoprężnym był 1.6 HDi o mocy 82 kW (112 KM), który okazał się bardzo ekonomiczny i niezawodny. Jeszcze większą popularnością cieszył się 2.0 HDi o mocy od 110 kW (150 KM) do 120 kW (163 KM). Peugeot 5008 2.0 HDi o mocy 120 kW (163 KM) stał się absolutnym faworytem generacji - szczególnie warianty produkowane od 2011 roku ze zoptymalizowanym wtryskiem paliwa i filtrem cząstek stałych w standardzie okazały się wyjątkowo trwałe i ekonomiczne. Te silniki Peugeot 5008 HDi spełniały już normę Euro 5 i oferowały doskonałe połączenie osiągów, zużycia paliwa i niezawodności, które jest doceniane do dziś.
Silnik Peugeot 5008 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.6 VTi | 120 KM | 7,2-8,1 l/100 km | Słaby, ale solidny | Średnia |
1.6 THP | 156 KM | 7,8-8,7 l/100km | Łańcuch rozrządu, pompa wysokiego ciśnienia | Problematyczne |
2.0 THP | 163 KM | 8,5-9,2 l/100km | Rzadkie, podobne problemy z THP | Umiarkowane |
1.6 HDi | 112 KM | 5,8-6,4 l/100km | Bardzo solidny i ekonomiczny | Bardzo dobry |
2.0 HDi | 150-163 KM | 6,1-6,8 l/100km | Praktycznie niezniszczalny | Bardzo dobry |

Peugeot 5008 generacji II (2016 - dziś)
Druga generacja Peugeota 5008 oznaczała radykalne przejście od vana do SUV-a i przyniosła ze sobą zupełnie nową, najnowocześniejszą gamę silników. Ta generacja jest uważana za znacznie bardziej niezawodną niż jej poprzednik, a większość silników z łatwością osiąga od 250 000 do 300 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji. Nowe silniki benzynowe PureTech początkowo miały problemy z mokrymi paskami rozrządu, ale od 2019 roku zostały one zastąpione łańcuchami rozrządu. Absolutnym hitem jest 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM - techniczne arcydzieło, które doskonale łączy moc, wydajność i niezawodność. Technologia hybrydowa zadebiutowała również w modelu 1.6 Hybrid4 z 2019 roku, dzięki czemu pojazd stał się konkurentem dla BMW X3 i Audi Q5. Elektryfikacja osiągnęła swój szczyt w 2021 roku wraz z całkowicie elektrycznym modelem e-5008.
Silniki benzynowe Peugeot 5008: Generacja II (2016-dziś)
Gama silników benzynowych Peugeot 5008 jest w całości oparta na nowoczesnej rodzinie PureTech. Podstawowym silnikiem jest 1.2 PureTech o mocy 96 kW (130 KM), który okazuje się zaskakująco mocny i ekonomiczny. Znacznie bardziej popularny jest 1.6 PureTech o mocy 133 kW (180 KM), który jednak cierpiał na niesławny problem z paskiem rozrządu w oleju we wczesnych latach produkcji (2016-2019). Te wczesne silniki Peugeot 5008 PureTech często wykazywały uszkodzenie paska rozrządu po 60 000 kilometrów, co mogło prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Od 2019 roku problem został rozwiązany poprzez przejście na łańcuch rozrządu, co znacznie poprawiło niezawodność. Najmocniejszym silnikiem benzynowym był czasami 2.0 PureTech o mocy 165 kW (225 KM) w modelu PSE, ale był on produkowany tylko w bardzo małych ilościach.
Silniki wysokoprężne Peugeota 5008: Generacja II (2016-dziś)
Peugeot 5008 opiera się w całości na nowoczesnej rodzinie silników wysokoprężnych BlueHDi z katalizatorem SCR i filtrem cząstek stałych. Dostępne są silniki 1.5 BlueHDi o mocy 96 kW (130 KM) i 2.0 BlueHDi o mocy 133 kW (180 KM). Peugeot 5008 1.5 BlueHDi stał się absolutnym faworytem w całej gamie modelowej - z testowym zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 4,2-4,8 litra na 100 km, wyjątkową niezawodnością i wystarczającą mocą do wszystkich sytuacji na drodze. Silnik ten jest uważany za jeden z najlepszych silników wysokoprężnych w swojej klasie, a nawet przewyższa niemieckich rywali pod względem wydajności i trwałości. Mocniejszy 2.0 BlueHDi oferuje więcej mocy do holowania, ale jest mniej powszechny i nieco bardziej spragniony.
Peugeot 5008 z napędem hybrydowym: Generacja II (2016 - dziś)
Peugeot 5008 Hybrid4 o mocy 221 kW (300 KM) został wprowadzony w 2019 roku. Łączy on silnik 1.6 PureTech z dwoma silnikami elektrycznymi (z przodu i z tyłu) i oferuje napęd na wszystkie koła oraz imponujące osiągi. Peugeot 5008 plug-in hybrid osiąga zasięg elektryczny około 60 kilometrów i pozycjonuje się jako alternatywa premium dla niemieckich konkurentów. Od 2021 roku w pełni elektryczny e-5008 o mocy 150 kW (204 KM) uzupełnia gamę i oferuje zasięg do 350 kilometrów.
Silnik Peugeot 5008 | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.2 PureTech | 130 KM | 6,8-7,5 l/100 km | Solidny, ale nieco słaby | Dobry |
1.6 PureTech | 180 KM | 7,2-8,1 l/100km | Wczesne problemy z paskiem rozrządu | Dobry |
2.0 PureTech | 225 KM | 8,7-9,4 l/100km | Rzadkie, brak długoterminowego doświadczenia | Średnia |
1.5 BlueHDi | 130 KM | 4,2-4,8 l/100km | Znakomity pod każdym względem | Bardzo dobry |
2.0 BlueHDi | 180 KM | 5,1-5,7 l/100 km | Solidny, ale mniej wydajny | Dobry |
1.6 Hybrid4 | 300 KM | 1,3 l/100 km + energia elektryczna | Złożony, ale bardzo wydajny | Dobry |
Elektryczny | 204 KM | 17,5 kWh/100 km | Zasięg, infrastruktura ładowania | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Peugeot 5008 wszystkich generacji
Rozwój silników Peugeot 5008 imponująco pokazuje postęp technologiczny francuskiej marki. O ile pierwsza generacja zmagała się jeszcze z typowymi problemami ząbkowania, o tyle druga imponuje nowoczesnymi, wydajnymi jednostkami napędowymi, które w niczym nie ustępują swoim niemieckim konkurentom. Na szczególną uwagę zasługuje jakość silników wysokoprężnych BlueHDi, które należą do najlepszych w swojej klasie.
- Najlepszy silnik benzynowy Peugeot 5008:
1.6 PureTech (180 KM, II generacja od 2019 r.) z łańcuchem rozrządu łączy sportowe osiągi z akceptowalną niezawodnością i nowoczesną koncepcją downsizingu.
- Najlepszy silnik wysokoprężny Peugeot 5008:
1.5 BlueHDi (130 KM, II generacja) oferuje idealne połączenie niezawodności, oszczędności i przydatności w codziennym użytkowaniu - silnik referencyjny w swojej klasie.
- Najlepszy silnik hybrydowy Peugeot 5008:
1.6 Hybrid4 (300 KM, II generacja) z imponującą wydajnością systemu i zasięgiem elektrycznym 60 kilometrów dla wymagających kierowców.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji Peugeot 5008, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem.