Spis treści
Silniki Subaru Forester
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1997 roku, Subaru Forester ugruntował swoją pozycję jako solidny SUV z napędem na wszystkie koła z charakterystycznymi silnikami typu bokser i oferuje zróżnicowaną gamę silników Subaru Forester w ciągu pięciu generacji. Ewolucja technologiczna sięga od wolnossących silników atmosferycznych po nowoczesne silniki turbodoładowane i hybrydowe układy napędowe, przy czym legendarny silnik typu bokser zawsze pozostaje w centrum.

Subaru Forester generacji I i II - generacje historyczne (1997-2007)
Pierwsze dwie generacje Subaru Forester położyły podwaliny pod sukces serii i charakteryzowały się wyjątkowo mocnymi silnikami typu bokser. Te wczesne silniki Subaru Forester z łatwością osiągały przebieg od 400 000 do 500 000 kilometrów przy odpowiedniej konserwacji, a seria EJ była uważana za praktycznie niezniszczalną. Typowe naprawy były wymagane dopiero po 200 000 do 250 000 kilometrów - głównie uszczelki głowicy i pompy wody. Absolutnie najlepszym silnikiem tej epoki był EJ255 2.5 Turbo o mocy 230 KM drugiej generacji, który doskonale łączył moc i niezawodność. Pierwsza generacja (1997-2002) początkowo oferowała wyłącznie silniki atmosferyczne, podczas gdy druga generacja (2002-2007) po raz pierwszy wprowadziła warianty turbo, kładąc podwaliny pod sportowe Subaru Forestery.
Silniki benzynowe Subaru Forester: Historyczne generacje (1997-2007)
Gama silników benzynowych Subaru Forester pierwszej generacji obejmowała sprawdzony 2,0-litrowy silnik typu bokser EJ20 o mocy 125 KM oraz większy 2,5-litrowy silnik EJ25 o mocy 165 KM. Te wczesne silniki Subaru Forester były bez wyjątku silnikami wolnossącymi o charakterystycznym dźwięku boxera. EJ20 okazał się szczególnie trwały, podczas gdy EJ25 sporadycznie wykazywał problemy z uszczelkami głowicy. Druga generacja przyniosła rewolucyjną jednostkę EJ255 2.5 turbo o mocy 230 KM, która pochodziła z WRX STI i uczyniła Subaru Forester XT jednym z najszybszych SUV-ów swoich czasów. Ponadto nadal dostępne były sprawdzone silniki wolnossące EJ20 (150 KM) i EJ25 (173 KM), które charakteryzowały się solidnością.
Silnik Subaru Forester | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
EJ20 2.0 wolnossący | 125-150 KM | 8,5-9,2 l/100 km | Bardzo wytrzymały, prawie żadnych problemów | Bardzo dobry |
EJ25 2.5 wolnossący | 165-173 KM | 9,0-9,8 l/100km | Sporadyczne uszczelki głowicy | Dobry |
EJ255 2.5 Turbo | 230 KM | 10,5-11,2 l/100km | Zaniedbane łożyska turbo | Bardzo dobry |

Subaru Forester generacji III (2008-2012)
Trzecia generacja Subaru Forester stanowiła punkt zwrotny w rozwoju silnika i przyniosła ze sobą zarówno postęp, jak i nowe wyzwania. Przebiegi utrzymywały się na wysokim poziomie od 300 000 do 400 000 kilometrów, ale po raz pierwszy pojawiły się systematyczne problemy: Nowy silnik EJ253 cierpiał na awarie uszczelki głowicy między 100 000 a 150 000 kilometrów, podczas gdy silniki turbo stały się bardziej podatne na zużycie oleju. Poważne naprawy były zwykle wymagane między 120 000 a 200 000 kilometrów. Najlepszym silnikiem tej generacji był poprawiony EJ255 Turbo o mocy 241 KM, który był bardziej niezawodny niż jego poprzednik pomimo wyższej mocy. W tej generacji po raz pierwszy wprowadzono również bezstopniową przekładnię CVT, która zmieniła charakterystykę silników Subaru Forester.
Silniki benzynowe Subaru Forester: Generacja III (2008-2012)
Gama silników Subaru Forester koncentrowała się na dwóch głównych wariantach: 2,5-litrowym silniku wolnossącym EJ253 o mocy 170 KM i 2,5-litrowym silniku turbo EJ255 o mocy 241 KM w modelu Forester XT. EJ253 zastąpił wypróbowany i przetestowany EJ25 i przyniósł więcej mocy, ale także nowe problemy. Silniki Subaru Forester były podatne na przedwczesne zużycie uszczelek głowicy, szczególnie w pojazdach o dużym przebiegu lub nieregularnie serwisowanych. Subaru Forester XT z turbosprężarką EJ255 oferował imponujące osiągi, ale cierpiał z powodu zwiększonego zużycia oleju i sporadycznych problemów z turbosprężarką podczas sportowej jazdy. Oba silniki były dostępne tylko z nową przekładnią CVT lub 5-biegową manualną skrzynią biegów.
Silnik Subaru Forester | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
EJ253 2.5 wolnossący | 170 KM | 8,8-9,5 l/100 km | Uszczelki głowicy, zużycie oleju | Średnia |
EJ255 2.5 Turbo | 241 KM | 10,8-11,5 l/100km | Zużycie oleju, łożyska turbo | Dobry |

Subaru Forester generacji IV (2013-2019)
Czwarta generacja Subaru Forester przyniosła ze sobą całkowitą rewolucję silnikową i wprowadziła nową serię FB, która charakteryzowała się znacznie lepszą wydajnością. Niezawodność powróciła do poziomu wczesnych generacji z przebiegami od 350 000 do 450 000 kilometrów przy prawidłowej konserwacji. Typowe okresy między naprawami przesunęły się do 180 000 - 250 000 kilometrów, co dotyczyło głównie części zużywających się, takich jak pompy wody i paski rozrządu. Absolutnym hitem był 2,0-litrowy silnik turbo FA20DIT o mocy 241 KM, który łączył najnowocześniejszą technologię ze sprawdzoną konstrukcją typu bokser. Ta generacja była pierwszą, w której całkowicie zrezygnowano z dużych silników wolnossących i postawiono na downsizing z turbodoładowaniem lub większe, ale bardziej wydajne silniki wolnossące.
Silniki benzynowe Subaru Forester: IV generacja (2013-2019)
Gama silników Subaru Forester obejmowała nowy 2,5-litrowy silnik wolnossący FB25 o mocy 170 KM jako silnik podstawowy oraz ultranowoczesny 2,0-litrowy silnik turbo FA20DIT o mocy 241 KM w modelu Forester XT. FB25 okazał się znaczącym ulepszeniem w stosunku do swojego poprzednika EJ253, oferując lepszą oszczędność paliwa w połączeniu z większą niezawodnością. Silniki Subaru Forester wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa i zoptymalizowaną geometrię komory spalania. FA20DIT w Foresterze XT był technicznym arcydziełem z bezpośrednim wtryskiem, turbodoładowaniem i zmiennymi fazami rozrządu - był uważany za jeden z najbardziej zaawansowanych silników typu bokser swoich czasów. Oba silniki były standardowo sparowane z poprawioną przekładnią CVT, która działała znacznie bardziej harmonijnie niż jej poprzednik.
Silnik Subaru Forester | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
FB25 2.5 wolnossący | 170 KM | 7,8-8,4 l/100 km | Bardzo solidny, prawie żadnych problemów | Bardzo dobry |
FA20DIT 2.0 Turbo | 241 KM | 8,9-9,6 l/100km | Sporadyczne koksowanie wtrysku bezpośredniego | Bardzo dobry |

Subaru Forester generacji V (2019 - dziś)
Obecna, piąta generacja Subaru Forester konsekwentnie koncentruje się na wydajności i zrównoważeniu środowiskowym, po raz pierwszy wykorzystując technologię hybrydową. Niezawodność pozostaje na wysokim poziomie z oczekiwanymi przebiegami od 300 000 do 400 000 kilometrów, chociaż komponenty hybrydowe nie pozwalają jeszcze na długoterminowe doświadczenie. Poważne prace konserwacyjne są zazwyczaj wymagane dopiero po przejechaniu 200 000 kilometrów. Najwyższej klasy silnikiem tej generacji jest e-Boxer Hybrid o mocy 150 KM, który optymalnie łączy wydajność i przydatność do codziennego użytku. W tej generacji całkowicie zrezygnowano z silników turbodoładowanych i zamiast tego postawiono na zoptymalizowane silniki wolnossące z opcjonalnym wsparciem hybrydowym, co zmniejsza złożoność i zwiększa niezawodność.
Silniki benzynowe Subaru Forester: Generacja V (2019-dziś)
Podstawą obecnej gamy silników Subaru Forester jest udoskonalony 2,5-litrowy silnik wolnossący FB25 o mocy 185 KM, który zyskał jeszcze więcej mocy i wydajności w porównaniu do swojego poprzednika. Ten silnik Subaru Forester ma zoptymalizowany wtrysk bezpośredni i ulepszoną geometrię komory spalania. Warianty turbo zostały wycofane, ponieważ Subaru skupiło się na niezawodności i przyjazności dla środowiska. FB25 jest uważany za jeden z najbardziej wyrafinowanych silników typu bokser w historii i jak dotąd nie wykazał żadnych systematycznych słabości. Przekładnia CVT została ponownie zmodyfikowana i oferuje teraz jeszcze bardziej harmonijne przenoszenie mocy z symulowanymi biegami, co zapewnia bardziej sportowe wrażenia z jazdy.
Subaru Forester z napędem hybrydowym: Generacja V (2019-dziś)
Subaru Forester e-Boxer łączy 2,0-litrowy silnik wolnossący FB20 o mocy 145 KM z silnikiem elektrycznym o mocy 12,3 kW, uzyskując moc systemową 150 KM. Ten hybrydowy Subaru Forester jest szczególnie dostępny w Japonii i Europie i oferuje znacznie niższe zużycie paliwa oraz lepszą charakterystykę rozruchu. Technologia hybrydowa jest celowo utrzymywana w prostocie - jest to łagodny system hybrydowy bez opcji zewnętrznego ładowania, co minimalizuje złożoność i podatność na uszkodzenia. E-Boxer jest uważany za bardzo niezawodny, choć długoterminowe doświadczenie wciąż nie zostało potwierdzone.
Silnik Subaru Forester | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
FB25 2.5 wolnossący | 185 KM | 7,2-7,8 l/100km | Jak dotąd brak problemów z serią | Bardzo dobry |
FB20 e-Boxer Hybrid | 150 KM | 5,8-6,4 l/100km | Brak długoterminowego doświadczenia | Dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki Subaru Forester wszystkich generacji
Rozwój silników Subaru Forester wykazuje ciągłą poprawę pod względem wydajności i przyjazności dla środowiska, podczas gdy legendarna niezawodność silników typu bokser została w dużej mierze zachowana. Podczas gdy wczesne silniki EJ imponowały solidnością, nowoczesne silniki FB oferują optymalną równowagę między osiągami, zużyciem paliwa i niezawodnością. Wprowadzenie technologii hybrydowej pokazuje drogę Subaru do bardziej ekologicznej przyszłości bez poświęcania charakterystycznych cech marki.
- Najlepszy silnik benzynowy Subaru Forester:
2,5-litrowy silnik wolnossący FB25 (185 KM, generacja V) łączy nowoczesną technologię ze sprawdzoną niezawodnością boxera, oferując najlepszą równowagę między osiągami i wydajnością.
- Najlepszy silnik turbo Subaru Forester:
2,0-litrowy silnik turbo FA20DIT (241 KM, IV generacja) był najbardziej zaawansowanym technologicznie i niezawodnym silnikiem z turbodoładowaniem w historii Subaru Forester.
- Najlepszy silnik hybrydowy Subaru Forester:
FB20 e-Boxer Hybrid (150 KM, generacja V) oferuje wyjątkową wydajność przy sprawdzonej niezawodności Subaru i prostej technologii hybrydowej.
W zakresie obsługi technicznej i części zamiennych do wszystkich generacji Subaru Forester, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą, specjalnie dostosowanych do specjalnych wymagań silników typu bokser.