Spis treści
Silniki VW Up
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2011 roku, VW Up stał się innowacyjnym samochodem kompaktowym i oferuje kompaktową, ale wyrafinowaną gamę silników we wszystkich generacjach. Rozwój technologiczny silników VW Up odzwierciedla przejście Volkswagena od konwencjonalnych silników spalinowych do elektromobilności.

VW Up generacji I (2011-2019)
Pierwsza generacja VW Up była pionierskim osiągnięciem w segmencie subkompaktów i charakteryzowała się oszczędnymi, ale prosto zaprojektowanymi silnikami. Przy prawidłowej konserwacji przebiegi sięgały zwykle od 200 000 do 280 000 kilometrów, przy czym silniki 1.0 MPI były uważane za szczególnie trwałe. Poważniejsze naprawy były zwykle wymagane dopiero po przejechaniu od 150 000 do 200 000 kilometrów, głównie w przypadku części zużywających się, takich jak sprzęgło lub podwozie. Absolutnie najlepszym silnikiem tej generacji był 1.0 TSI o mocy 90 KM, który pozostawał zaskakująco niezawodny pomimo turbodoładowania i łączył sportowe osiągi z akceptowalnym zużyciem paliwa. Pod względem technicznym VW polegał na sprawdzonych, prostych konstrukcjach bez skomplikowanych systemów, co wyjaśnia wysoki poziom niezawodności. W porównaniu rynkowym VW Up pozycjonował się jako kompaktowy samochód klasy premium w stosunku do takich konkurentów jak Ford Ka czy Peugeot 108.
Silniki benzynowe VW Up: Generacja I (2011-2019)
Gama silników benzynowych VW Up opierała się głównie na trzycylindrowym silniku o pojemności 1,0 litra w różnych wersjach. Podstawowym silnikiem był 1.0 MPI (wolnossący) o mocy 44 kW (60 KM), który został później uzupełniony o mocniejszą wersję o mocy 55 kW (75 KM). Te silniki VW Up okazały się wyjątkowo niezawodne i ekonomiczne, z testowym zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 4,1-4,8 litra na 100 km. Od 2016 r. wprowadzono bardziej sportowy silnik 1.0 TSI o mocy 66 kW (90 KM), który działał zaskakująco płynnie pomimo turbodoładowania. Wszystkie silniki benzynowe VW Up miały prostą technologię wtrysku wielopunktowego (MPI) lub TSI i charakteryzowały się niskimi kosztami utrzymania. Typowe niedociągnięcia ograniczały się do związanego z wiekiem zużycia cewek zapłonowych i sporadycznych problemów z pompą paliwa po dużych przebiegach.
Silnik VW Up na gaz ziemny: Generacja I (2011-2019)
Szczególną cechą był VW eco Up z silnikiem 1.0 MPI CNG (50 kW/68 KM), który mógł być zasilany zarówno gazem ziemnym, jak i benzyną. Ten silnik VW Up oferował wyjątkowo niskie koszty eksploatacji i niską emisję CO2, ale nie był szeroko stosowany ze względu na ograniczoną infrastrukturę stacji benzynowych. Niezawodność dorównywała zwykłemu silnikowi MPI, a jedynie system gazu ziemnego wymagał specjalnej konserwacji.
VW e-Up: Generacja I (2013-2019)
VW e-Up był jednym z pierwszych przystępnych cenowo małych samochodów elektrycznych z silnikiem elektrycznym o mocy 60 kW (82 KM). Zasięg wynosił około 160 kilometrów zgodnie z normą NEDC, co było wystarczające do jazdy po mieście. Wersja elektryczna VW Up okazała się niezawodna, ale cierpiała z powodu ograniczonej infrastruktury ładowania i długiego czasu ładowania.
Silnik VW Up | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabości | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.0 MPI | 60-75 KM | 4,1-4,8 l/100km | Cewki zapłonowe, pompa paliwa | Bardzo dobry |
1.0 TSI | 90 KM | 4,7-5,2 l/100km | Bardzo wytrzymały | Bardzo dobry |
1.0 CNG | 68 KM | 2,9 kg/100km | System gazu ziemnego wymagający konserwacji | Dobry |
Silnik elektryczny | 82 KM | 11,7 kWh/100 km | Ograniczony zasięg | Dobry |

VW Up generacji II (2019 - dziś)
Druga generacja VW Up oznaczała radykalne uproszczenie gamy silników i przejście na elektromobilność. Volkswagen skoncentrował się tylko na dwóch koncepcjach napędu: poprawionym silniku benzynowym 1.0 MPI i znacznie ulepszonym e-Up. Niezawodność pozostała na wysokim poziomie pierwszej generacji, z oczekiwanymi przebiegami od 250 000 do 300 000 kilometrów dla silnika benzynowego. Ponieważ ta generacja jest dostępna dopiero od 2019 roku, długoterminowe doświadczenia nie są jeszcze dostępne, ale pierwsze kilka lat pokazuje doskonałą jakość. Absolutną atrakcją jest nowy e-Up o mocy 61 kW (83 KM) i zasięgu 260 kilometrów, który stał się jednym z najlepszych małych samochodów elektrycznych. Pod względem technicznym VW polegał na sprawdzonych, ale zoptymalizowanych systemach i pozycjonował Up jako czysty samochód miejski i krótkodystansowy w stosunku do konkurentów, takich jak Seat Mii electric czy Skoda Citigo.
Silnik benzynowy VW Up: Generacja II (2019-dziś)
Jedynym dostępnym silnikiem benzynowym VW Up jest zmodyfikowany 1.0 MPI o mocy 55 kW (75 KM), który łączy sprawdzoną charakterystykę swojego poprzednika z lepszą wydajnością. Ten silnik VW Up spełnia normę Euro 6d-TEMP i oferuje standardowe zużycie paliwa na poziomie 4,4-4,7 litra na 100 km. Konstrukcja została celowo utrzymana w prostocie - silnik wolnossący bez turbodoładowania, sprawdzony wtrysk wielopunktowy i solidna konstrukcja. Do tej pory nie odnotowano żadnych znanych problemów, a nieliczne dostępne długoterminowe doświadczenia potwierdzają wysoką niezawodność pierwszej generacji.
VW e-Up: II generacja (2019-dziś)
Zmieniony VW e-Up otrzymał mocniejszy silnik elektryczny o mocy 61 kW (83 KM), a przede wszystkim znacznie większy akumulator o pojemności użytkowej 32,3 kWh. Zasięg został zwiększony do 260 kilometrów zgodnie z normą WLTP, dzięki czemu e-Up nadaje się na dłuższe dystanse. Wersja elektryczna VW Up obsługuje szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 40 kW i może być ładowana od 5 do 80 procent w około godzinę. Problemy techniczne są rzadkie, czasami występują problemy z oprogramowaniem systemu ładowania, ale zwykle można je naprawić za pomocą aktualizacji.
Silnik VW Up | Moc wyjściowa | Zużycie paliwa | Typowe słabe punkty | Ocena |
---|---|---|---|---|
1.0 MPI | 75 KM | 4,4-4,7 l/100km | Dotychczas nieznane | Bardzo dobry |
Silnik elektryczny | 83 KM | 12,9 kWh/100km | Sporadyczne aktualizacje oprogramowania | Bardzo dobry |

Wnioski: Najlepsze silniki VW Up wszystkich generacji
Rozwój silników VW Up pokazuje konsekwentny nacisk na prostotę i niezawodność. Podczas gdy inni producenci decydowali się na skomplikowane koncepcje downsizingu, Volkswagen trzymał się sprawdzonych projektów, co znajduje odzwierciedlenie w wyjątkowo wysokiej niezawodności. Przejście na mobilność elektryczną w drugiej generacji zakończyło się sukcesem i pozycjonuje e-Up jako jeden z najlepszych małych samochodów elektrycznych na rynku.
- Najlepszy silnik benzynowy VW Up:
VW Up 1.0 TSI (90 PS, generacja I) oferuje najlepsze połączenie osiągów, oszczędności paliwa i niezawodności dla kierowców, którzy okazjonalnie wybierają się na wycieczki autostradowe.
- Najlepszy napęd elektryczny VW Up:
VW e-Up (83 KM, generacja II) z zasięgiem 260 km i możliwością szybkiego ładowania jest idealny dla świadomych ekologicznie kierowców miejskich.
- Najlepszy wszechstronny VW Up:
VW Up 1.0 MPI (75 KM, obie generacje) imponuje wyjątkową niezawodnością, niskimi kosztami eksploatacji i łatwą konserwacją.
W zakresie konserwacji i części zamiennych do wszystkich generacji VW Up, AUTODOC oferuje szeroką gamę oryginalnych i wysokiej jakości części zamiennych z szybką dostawą i fachowym doradztwem.