Spis treści
Elektromagnes rozrusznika: budowa, objawy uszkodzenia i jak go sprawdzić
Rozrusznik w silniku spalinowym jest niezbędny, by móc go komfortowo odpalić. Sam rozrusznik to mocny silnik elektryczny, który wymaga przepływu prądu o dużym natężeniu, przez co musi być odpowiednio skonstruowany, a włącznik elektromagnetyczny jest jego newralgicznym elementem. Dowiedz się, jak sprawdzić włącznik elektromagnetyczny, a także, jakie jest działanie elektromagnesu rozrusznika i jak naprawić ten element. Po przeczytaniu artykułu dowiesz się również, jakie są objawy awarii.
Do czego służy rozrusznik w samochodzie?
Sam rozrusznik w samochodach i zasilających je silnikach spalinowych odpowiada za początkowe rozpędzenie wału korbowego. Dzieje się to dzięki dostarczeniu energii mechanicznej generowanej z energii elektrycznej magazynowanej w akumulatorze. Włącznik elektromagnetyczny rozrusznika to istotny element, gdyż uruchomienie dużego silnika spalinowego wymaga dostarczenia stosunkowo sporej ilości energii mechanicznej, co zaś warunkuje konieczność wygenerowania przepływu prądu o wysokim natężeniu w krótkim czasie. Gdy włącznik elektromagnetyczny rozrusznika samochodu ulegnie uszkodzeniu, sam rozrusznik nie będzie działał prawidłowo, a to unieruchomi auto (uniemożliwi rozruch).
BOSCH Włącznik elektromagnetyczny, rozrusznik
AS-PL Włącznik elektromagnetyczny, rozrusznik
AS-PL Włącznik elektromagnetyczny, rozrusznik
MAGNETI MARELLI Włącznik elektromagnetyczny, rozrusznik
AS-PL Włącznik elektromagnetyczny, rozrusznik
Jak działa rozrusznik w samochodzie?
By dowiedzieć się, za co odpowiada elektromagnes rozrusznika, najpierw musisz zrozumieć, jak działa sam rozrusznik w silniku spalinowym. Najpierw kierowca przekręca kluczyk w stacyjce do pozycji zapłonu, co powoduje włączenie obwodu. Elektromagnes z ruchomym rdzeniem zasilany prądem powoduje ruch mechaniczny, co powoduje wysunięcie zębatki. Ostatecznie powoduje to ruch koła zamachowego montowanego na wałku korbowym silnika, co pozwala uruchomić silnik i rozpocząć pracę. Gdy silnik zostanie odpalony, zębatka automatycznie się cofa, a rozrusznik przestaje działać.
Włącznik elektromagnetyczny – funkcja w rozruszniku
Sam włącznik elektromagnetyczny zwany solenoidem odpowiada za przeniesienie energii elektrycznej z akumulatora do rozrusznika. Przez to, że silnik wymaga zastosowania prądu o wysokim natężeniu, musi on wytrzymać bardzo intensywną eksploatację. Elektromagnes tworzy obwód przez cały czas działania rozrusznika, czyli wtedy, gdy kierowca odpala auto, a silnik jeszcze nie działa „sam”.
Elektromagnes rozrusznika – budowa
Zanim dowiesz się, jak sprawdzić włącznik elektromagnetyczny musisz zrozumieć, jaka jest konstrukcja. Elektromagnes rozrusznika – budowa tego komponentu jest dość prosta, jednak wymaga zastosowania wytrzymałych materiałów. Zbudowany jest z takich elementów, jak:
- korpus,
- cewka elektromagnesu,
- ruchomy rdzeń (zaczep),
- zabezpieczenie przed odwrotnym obrotem,
- sprężyna powrotna,
- stycznik.
Kluczowym elementem jest cewka, która stanowi rdzeń magnetyczny. Nawinięta na niego cewka z przewodem elektrycznym tworzy elektromagnes. Zaczep, czyli ruchomy rdzeń przyciągany jest przez pole magnetyczne, a to powoduje ruch zębatki w kierunku koła zamachowego. Sprężyna powrotna odpowiada za cofnięcie rdzenia, a stycznik przekazuje prąd do cewki. Wiesz już, jak działa włącznik elektromagnetyczny rozrusznika Bosch i innych firm, więc masz świadomość, że jest to komponent mogący ulec awarii.
Uszkodzony elektromagnes rozrusznika – objawy
Zanim dowiesz się, jak sprawdzić elektromagnes rozrusznika, musisz dowiedzieć się, jakie objawy daje uszkodzony elektromagnes rozrusznika:
- Silnik może nie reagować na przekręcenie kluczyka stacyjce. Jeśli po przekręceniu kluczyka w ogóle nie słychać żadnego dźwięku, może to świadczyć o tym, że rozrusznik nie włącza się nawet na chwilę choćby na niskiej intensywności.
- Awaria elektromagnesu rozrusznika może powodować także inne niepokojące dźwięku, takie jak stukot, skrzypienie lub metaliczne odgłosy, które wcześniej nie były słyszalne.
- Elektromagnes może powodować zacinanie się zębatki w pozycji wysuniętej lub wycofanej. To zaś uniemożliwi ruch wału korbowego.
- Niekiedy dochodzi do sytuacji, że włącznik elektromagnetyczny działa poprawnie, jednak doszło do zaburzenia jego pracy i nie generuje wystarczająco dużo energii, co uniemożliwia rozruch silnika.
- Czasem dochodzi także do sytuacji, w której elektromagnes unieruchomi silnik po jego odpaleniu.
Biorąc pod uwagę, jakie jest działanie elektromagnesu rozrusznika, widząc powyższe objawy należy udać się do warsztatu nawet jeśli auto odpala. W przeciwnym razie narażasz się na niespodziewane unieruchomienie samochodu w najmniej oczekiwanym momencie.
AS-PL Włącznik elektromagnetyczny, rozrusznik
MAGNETI MARELLI Włącznik elektromagnetyczny, rozrusznik
AS-PL Włącznik elektromagnetyczny, rozrusznik
AS-PL Włącznik elektromagnetyczny, rozrusznik
AS-PL Włącznik elektromagnetyczny, rozrusznik
Jak naprawić elektromagnes rozrusznika?
To, jak naprawić elektromagnes rozrusznika może okazać się dość trudne. Najpierw wymaga to zdemontowana rozrusznika i dostanie się do elektromagnesu. Gdy już masz włącznik elektromagnetyczny rozrusznika, zweryfikuj przede wszystkim stan zębatki i koła zamachowego samochodu. Mogą wymagać wymiany jeśli nie działają prawidłowo. W drugiej kolejności skorzystaj z miary calowej i sprawdź opór cewki – powinna być zgodna z wytycznymi producenta. Nie może też generować zwarć.
Jeśli wszystko działa, niezbędne jest sprawdzenie ruchomego rdzenia pod kątem uszkodzeń mechanicznych. Następnie sprawdź działanie kontaktu (czyli stycznika – może być skorodowany lub uszkodzony mechanicznie).
Jak sprawdzić włącznik elektromagnetyczny?
By rozrusznik samochodowy działał prawidłowo, włącznik elektromagnetyczny musi działać optymalnie. Można go sprawdzić multimetrem i wykonać pomiar oporu elektrycznego. Opór należy sprawdzić na wejściu i na wyjściu. Czasem opór okazuje się bardzo wysoki, co może zwiastować wystąpienie zwarcia na włączniku. Sprawdź również stan przewodów i połączeń, stan mechaniczny całego rozrusznika i wykonaj test miernikiem podczas włączania silnika (przekręcania kluczyka).
Jeśli wszystko zawiedzie i uszkodzony elektromagnes rozrusznika nie działa, trzeba go wymienić.
TOP produkty powiązane z tym tematem: